Még léteznek dízelek? Peugeot 3008 GT BlueHDi automata teszt

Karmokat növesztett a Peugeot 3008 is, dízelmotorral próbáltuk

Kicsit mintha meglapulnának a dízelek mostanság, amikor állambácsi bőkezűen önti a pénzt villanyautó-támogatásra. Pedig a 3008-as is remek utazóautó a kétliteres dízelmotorral. Kár, hogy nincs ilyen az árlistán.

Folyamatosan háttérbe szorultak a dízelek az ominózus botrány után, miközben egyre inkább teret hódítanak a villanyautók, köszönhetően többek között a hol bőkezűbb, hol kevésbé bőkezű állami támogatásoknak. Pedig még mindig sokan vannak, akik számára a dízelmotor lehet ideális választás, szerencsére akad a piacon választási lehetőség számukra is. Mint mindenki más, a Peugeot is erőteljesen tolja a villanyautó marketinget, itt Európában nincs is mit csodálkozni ezen. Azonban nem szabad megfeledkezni a márka BlueHDi motorjairól sem, egy ilyet kapott az orrába az aktuális tesztautó is. A plasztikai sebészeten járt 3008-asról van szó, amely megkapta a márka új arculatába illeszkedő orrocskáját. Mit ne mondjak, állati jól sikerült! Ezt akár szó szerint is vehetitek, hiszen a nappali menetfények a most már jól megszokottnak nevezhető oroszlánkarmokként süllyednek a talaj felé.

Az 508-as kitaposta formanyelv egyszerűen telitalálat.

Igaz, hogy a középkategóriás típust az alapoktól az új arculattal tervezték, ahogy a 208-as aktuális generációját is, ám a 3008 esetében a már évek óta futó modellt kellett úgy átszabni, hogy nyoma se legyen az erőltetettségnek. Jelentem, sikerült. Elöl szinte minden új. A fényszórók, a lökhárító, a légbeömlők, avagy azok imitációja, illetve a hűtőmaszk is, amelynél külön ki kell emelnem azt a 3D hatást, amitől kicsit golyózik a szemünk, de pozitív értelemben. Mintha hipnotizálna, egyszerűen rátapad a tekintet, zseniális húzás. Hátul viszont minimális a változás, lényegében a lámpaburákon belüli fények változtak csak meg. A tesztautó GT felszereltséggel érkezett, amelytől sportosabbnak kéne hasson. De ezt leginkább a fekete díszbetétekkel és a fekete, 19 colos felnikkel próbálták elérni. A vörös fényezéssel látványos a végeredmény. Bent egy kis extravagancia fogad. Az i-Cockpit még mindig eléggé különleges, hogy csodálat tárgya legyen, de még mindig idő kell, amíg megszokja a vezető. Nem csak a különleges formákat, hanem az elsőre furcsának tűnő vezetési pozíciót. Habár jobban belegondolva nem is az üléspozíció a furcsa, hanem a formák, és ez okoz egyfajta érzéki csalódást. A versenyautók kormánykerekére emlékeztet a 3008-as kormánya is. Elsőre biztosan mindenkinek szokatlan, ám egyik előnye, hogy csak úgy kényelmes igazán a fogása, ha a tankönyvi mód szerint markoljuk. Csak semmi „torettóskodás” (tudod, amikor fél kézzel 12 óránál feszül rajta a markod). Korábbi típusokban nehezen barátkoztam meg az i-Cockpittel, de mostanra kijavították a hibáit a mérnökök, így pillanatok alatt kényelmesen beállítottam magamra a kormányt és a masszírozós ülést is, amiből persze a jobbegyre is jutott. A digitális műszeregység grafikája gyönyörű, kezelése a kormánykerékről egyszerű, ám a jobbról-balra mozgó fordulatszámmérő megszokást igényel. Örvendetes, hogy a középkonzol kicsit a vezető felé fordul, de a klímakezelést kissé macerásnak érzem úgy, hogy gombot is nyomni kell hozzá, aztán az érintőképernyőn matatni.
Hirdetés
Egyébként az utastér igyekszik prémium hatást kelteni. A műszerfal és az ajtókárpitok világos velúr betétje isteni tapintású, de többnyire máshol is puha, minőségi anyagokat használtak, és az összeszerelés minőségére sem lehet panasz. Még a sportülések is kaptak velúr betétet, és ahogy azt már sejteni lehetett, amkor a masszázs funkciót említettem, kényelmük kikezdhetetlen. Hátul is, ahol az ülések keményebb tömésűek, viszont a klímakonzolnak és a hatalmas lábtérnek örülhetnek cserébe az utasok. A majdnem 4,5 méter hosszú SUV-ban ráadásul 520 literes alapból a csomagtér, amely sík felületekkel határolt, apró tárolórekeszek díszítik, szóval könnyen teletömhető, ha szükséges bővíthető a 60/40 arányban osztott hátsó üléssornak hála. Lehajtva őket 1482 literre nő a térfogat. Ha elöl nyitjuk fel az autót, tehát a motorháztető alá kukkantunk, akkor kétliteres dízelmotort látunk. Ugyanez már nem igaz az aktuális árlistára, mert ott júniustól csak az 1,6 literes BlueHDi maradt. Az egyik márkakereskedés tájékoztatása szerint: "Az európai unió CO2 csökkentése miatt bevezetett szigorítások hatására a Peugeot 3008 kizárólag 1,2 benzines, 1,5 dízel és 1,6 benzin-hibrid változatokban rendelhető." Pedig a kétliteres szerkezet is nagyon kellemes, bár az tény, hogy nem feltétlenül szükséges az a 180 lóerő, amit tud. Az 1,6 literes dízel 130 lóereje is bőven elég a 3008-as mozgatásához. Ám, ha már „GT lúd”, legyen kövér, a sportosra szabott köntöshöz illik a 400 Nm-rel húzó dízelmotor. Kilenc másodperc alatt gyorsul százra, de ez érzetre gyorsabb, viszont ennél fontosabb, hogy a 8 fokozatú automataváltóval végtelenül rugalmas.

Bármikor taposunk a gázba, azonnal erőteljesen gyorsul. Torkosabb is persze az 1,6 literesnél, a tesztátlag 6,8 liter lett, bár ebben jóval több városi szakasz volt, mint bármi más. Ugyanakkor a nyers erőtől még nem lesz sportos, hiába próbál az lenni a GT.

Viszont rendkívül kényelmes. Bemelegedés után már kevés motorzaj jut az utastérbe, de a Focal hangrendszer még azt is elnyomja. A futómű hangolása sokkal inkább lágy, mint sportosan feszes, ez pedig örömteli, hiszen felesleges azzal próbálkozni, hogy egy ekkora SUV-ból „sportautót” faragjanak. Az üzemmódválasztóval is csak ritkán kértem benne a sportos módot, egyszerűen nem illik hozzá. Ami fontos, azt megtették a mérnökök, a kormányzás pontos, a lágyan ringatózó kasztni pedig tempós kanyarokban sem dől vészesen, mindig megfelelő mennyiségű visszajelzés érkezik a sofőr felé. Ez pont elég ahhoz, hogy öröm legyen vezetni a 3008-ast. Mivel az árlistán már nem szerepel ezzel a motorral, ezért csak annyit tudok elmondani, hogy az 1,5 literes változat a GT felszereltséggel és 8 fokozatú automataváltóval most 12,74 millió forint kedvezményesen, a tesztautóhoz hasonlóan még gazdagabb felszereltségű GT Pack pedig 13 870 000 forint. Tehát, ha a kétliterest a piacon tartanák, ennél biztosan drágább lenne. Olyan extrákkal, mint például az éjjellátó rendszer, vagy épp a panorámatető, az 1,5 literes változat is 15 millió forint felett jár, márpedig 16,2 millió forintért már a plug-in hybrid változat is elérhető.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Látványos formaterv, kényelem
Negatív
Nincs már az árlistán ezzel a motorral
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9 s
Végsebesség:
208 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4447 mm
Szélesség:
1906 mm
Magasság:
1620 mm
Saját tömeg:
1606 kg
Össztömeg:
2090 kg
Tengelytáv:
2675 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
520 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
540-600 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
580-820 mm
Csomagtér hossza:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1670 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
830 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
208 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9 s
CO2-kibocsátás:
124 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?