Hirdetés

Mercedes a buszsávban? Május 1-től bárki mehet így

Hanyatlás után új korszak: friss Mercedes buszok a fővárosban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Első ízben május 1-jén szállítanak utast Budapesten a vadonatúj Mercedes Citaro 2 buszok. Munkába vagy suliba is 350 Ft-ért vihetnek a Mercik.

Május 1-től bárki mehet Mercivel munkába, akkortól járnak az új Citaro 2 autóbuszok

Idén tavasztól – hét év után, azaz a 2005-ben érkezett Volvó érkezése óta első ízben – vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2 autóbuszok állnak szolgálatba Budapesten. Május 1-től fokozatosan veszik fel a szolgálatot a 2012 őszén lefolytatott buszüzemeltetési tenderrel rendelt, teljesen alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő buszok. A 159 példányból 79 szóló, 80 pedig csuklós kivitelű. Az első példányok még februárban érkeztek – lábon – az országba, hogy utána az üzembehelyezési procedúrát követően az összes vonaltesztet is végrehajtsák velük a BKK, illetve a VT Transman szakemberei, a buszokat ugyanis a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervező cége, a BKK megbízásából a VT Transman üzemelteti majd. A BKK közleménye szerint a 150 új autóbusz beállításával érezhetően javul majd a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala.

Saját lábon, február végétől érkeztek az országba a Németországban gyártott buszok

A Citarókat üzemeltető VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedteti buszait. Az új Mercedesek kapcsán kötött megállapodás 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak. Mindez magyarázza, hogy miért egy igen bevált, Európa-szerte elterjedt busztípussal indult a közbeszerzésben a szolgáltató.

Hirdetés

A Mercedesek bérüzeme kétségtelenül drágább, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok futtatása, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelent meg, illetve az újabb járművek (pl. a klíma miatt) eleve drágábban üzemeltethetők. Ugyanakkor a BKK szakértői vizsgálatai alátámasztották: ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi beszerzés, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a korábban felvett működési hitelek miatt ma nem is látható. A VT Transmannak fizetendő díj a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer, a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm – mely egyébként igen kedvezőnek mondható.

Már túlestek a vonalteszteken, elférnek a kijelölt útvonalakon

A BKK-nak a közbeszerzési eljárásban a kiválasztott busztípusra nem volt ráhatása, ugyanakkor közleménye szerint a műszaki elvárásrendszer meghatározásánál arra törekedett, hogy egyrészt garantálja a magas minőséget (alacsonypadló, klíma, stb.), de közben minél szélesebb versenyt nyisson. Miként azt a BKK írja, az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, s akár magyar gyártmány is lehetett volna befutó. Bár a magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, indulásukat azzal is kívánták segíteni, hogy nem követeltek meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, amelyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kapott ajánlatot a BKK.

Szövetkárpit, kartámasz – a hazai elvárásnak megfelelően – nyitható ablak és légkondi is jutott az új buszokba

Közleménye szerint a Budapesti Közlekedési Központ mindenben segíti a főváros vezetésének célkitűzését, hogy elősegítse a magyar buszgyártók versenyképességét a jövőre nézve, jelen tender eredményeként azonban Európa legnagyobb számban gyártott, megbízható autóbusztípusa áll forgalomba Budapesten, mely az utasok kényelme és az üzembiztonság szempontjából fontos garancia. Május első napjától az új Mercedes-Benz Citaro 2 autóbuszok szólóként a 25, 30/30A, 104/104A, 105, 134, 204, 220, 224 és 234 jelzésű vonalakon járnak majd, míg csuklósként az 5-ös és 196/196A, valamint az új, immár Óbuda és Kőbánya között közlekedő, a várost átszelő 9-es busz vonalán fognak közlekedni – ahol lehet, a gyorsabb előrejutás érdekében buszsávban. A friss buszok természetesen egyik vonalon sem váltják ki teljes mértékben a korábbiakat. A flotta egyben, cikkünk megjelenésének napján (április 30-án, kedden) 9:30-tól 10:30-ig az Oktogon – Andrássy út – Deák Ferenc tér – Károly körút – Astoria – Erzsébet híd – Apród utca – Lánchíd utca – Clark Ádám tér – Alagút – Attila utca – Vérmező út – Margit körút – Margit híd – Szent István körút – Nyugati tér – Váci út útvonalon vonulva tekinthető meg, aki pedig biztosan és nyugodt körülmények között szeretne megismerkedni az új buszokkal, az 12-19 óra között, a Hősök terén veheti szemügyre őket. Május 1-től bárki számára lehetőséget adnak, hogy a 350 forintos vonaljegy (vagy érvényes bérlet) birtokában megtapasztalja, milyen egy Mercedesszel a buszsávban, a légkondi hűsében helyet változtatni.

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?