Mi áll a 308 jávorszarvas-tesztjének hátterében? Mutatjuk!

Íme a hivatalos magyarázat a Peugeot 308 eredményére a hirtelen kikerülőmanőver próbáján!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jó példa a Peugeot 308 esete arra, hogy valójában mennyi tényező is áll egy ilyen eredmény mögött: mutatjuk, miért lehetnek ennyivel rosszabbak a számok, mint az előző generáció esetében.

A témával és a teszttel kapcsolatos korábbi cikkünkre reagált a Peugeot is, így természetes, hogy a gyártó álláspontját is bemutatjuk. A km77.com eredményét több hazai és külföldi médiafelületen is bukásnak nevezték, ám ahogy arra az első anyagunkban is kitértünk, illetve a gyártó is felhívta a figyelmet, a valódi, hivatalos teszteredmény nem a hibás autóé, hanem a helyére beugró dublőré, ráadásul nem egy kiemelkedően rossz eredmény, csak a korábbi, azonos platformra épülő, ám jóval könnyebb modellhez képest marad el. Ez nem is meglepő, hiszen az adott időpontig egy autó sem teljesített ilyen jól náluk: az előző 308 egykori 82 km/órás rekordját alább láthatjátok.
Hirdetés
Az új modellhez visszatérve: nem csak a km77.com tesztelte az autót ezen szabvány szerint, rengeteg esetben végeznek ugyanis ilyesmit (erről, és a teszt értelméről ide kattintva olvashatsz). Az Év Autója zsűritagok is végeztek jávorszarvas tesztet a legutóbbi Tannis teszt alkalmával, melyet a Peugeot 308 70-71 km/h sebességgel teljesített, a gyártó saját tesztjén pedig 76 km/órával állt helyt a modell, bár ez utóbbi eredménynél nem tudjuk, hogy mely motorváltozat, milyen saját tömeggel tudta hozni az említett eredményt. Egy biztos, a korábbi modell 82 km/órás eredményét még a gyártónál sem közelítette meg. Erre is akad viszont magyarázat a fizika világában.
Hirdetés
Ha a tömeget és a sebességet kizárjuk, mint a könnyebb tapadásvesztés okát, akkor már csak egy igazán komoly tényező marad: maga a tapadás mértéke, avagy hogy milyen gumi érintkezik milyen útfelülettel. Ezzel kapcsolatban a gyártó hivatalos válaszát idézném: "az aktuális modellek általánosságban is rendre alacsonyabb sebességgel teljesítik a tesztet, melynek oka a CO2 csökkentési stratégia miatt alkalmazott, kissé gyengébb tapadású, ultra-alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok alkalmazása"

Magyarán a kibocsátási normák csökkentéséhez elengedhetetlen a biztonságból leadni, ennek a jelenségnek az ékes példáját láthatjuk itt is.

Arról nem rendelkezünk biztos információval, hogy a teszt során használt pálya aszfaltja változott-e 2017 óta, ám a Peugeot emberei ezt feltételezik. Ennek ellenére több új modell is sikerrel teljesít a hullámokat verő 308 eredményénél jobban, így ezen a téren igen nehéz ítéletet hozni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.04.05. at 12:18
    Permalink

    “…a kibocsátási normák csökkentéséhez elengedhetetlen a biztonságból leadni…”

    Marhaság. Ez csak a gyártó filléreskedése. Nem tervezi át az autót olyan mértékben, ahogy az indokolt lenne, hanem inkább a menettulajdonságokon ront olyan mértékig, amiről még feltételezi, hogy tolerálható.

Vélemény, hozzászólás?