Hirdetés

Milyen használtan? Renault Mégane I (1996-2003)

Pofátlanul olcsó, nem olyan rossz - Renault Mégane I (1996-2003) használtan

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Olcsó családi autó kéne? Van egy titkos tippünk, a Renault Mégane első generációja. Ám vigyázat, abból sem mindet szabad megvenni!

A Mégane 1995-ben jelent meg, 1996-tól készült és volt kínálatban, 1999-ben megújult, 16 szelepes motorokat és kombi, Break kivitelt is kapott

Itt egy újabb példa arra, hogy hihetetlenül telik az idő: ha még csak általános iskolás voltam, de tisztán emlékszem a Renault Mégane megjelenésére, s az most már egy híján húsz éve volt. Elődjéhez, az R19-hez mérten nagyon modernnek számított az először ötajtósként, majd kisvártatva négyajtósként és háromajtós kupéként, valamint kabrióként is megjelent, 1996-tól gyártott, s alapjain az első Scénicet, a még Mégane Scénicet is hozó Mégane I. Ekkoriban kezdett a Renault a biztonságra gyúrni, s már 1998-ban 4 csillagos Euro NCAP eredményt ért el az ezzel a kategória legbiztonságosabbjaként vizsgázó, igencsak szerteágazó kínálatú széria. A legelső szériából mondjuk nem is készült kombi, hogy az ne vegyen el vevőket az egyterűtől. Aztán az 1999-es frissítésre belátta a Renault, kell az, hogy az akkoriban is zsíros céges megrendelésekből kellő részt tudjanak kihasítani. Korukban nem csak biztonságos, tágas, kényelmes és jól felszerelt autók voltak a Mégane-ok. Kedveltnek számítottak a hazai piacon, így viszonylag bő kínálatból csemegézhet az, aki szimpatizál vele. De vajon mennyire vakmerőség egy használt Mégane megvásárlása? Átfutottuk vonatkozó Használói Véleményeinket, s megkérdeztünk egy Renault-márkaszervizest, valamint egy Renault-ra specializálódott maszek szerelőt is – tudva azt, hogy az alsó hangon is 12, de akár már 18 éves autók nemigen járnak gyári márkaműhelybe.

Hirdetés

Limuzin, kupé és kabrió egyaránt volt már a legelső szériából is az ötajtós mellett, ám érdemes a kombi érkezését is hozó 1999-es frissítés utániakból választani

Az már a tulajdonosi tapasztalatokból is leszűrhető, hogy a Mégane egyik legnagyobb előnye az, ami általában a Renault-k legnagyobb előnye és egyben hátránya is: lenézett autók, az átlagosnál jóval nagyobb értékvesztéssel. Ez rossz az új autót vásárlóknak, kellemetlen azoknak, akiket valamennyire is érdekel az, hogy a szomszéd mit gondol autójukról, a használt példányokat keresőknek pedig előny, leszámítva azt, hogy sokszor bizony a szerelők is tudnak úgy viszonyulni a márkához, hogy az eleve rossz, így a hibák teljes körű, megfelelő minőségű orvoslására sem törekszenek. Pedig egyáltalán nem olyan rossz autók ezek.

Renault Mégane I – méretek
Berline Coupe Cabrio Classic Break Scénic
Hosszúság [mm] 4129 3931 4028 4400 4437 4134
Szélesség [mm] 1699 1699 1699 1699 1699 1719
Magasság [mm] 1420 1366 1334 1420 1420 1600
Tengelytáv [mm] 2580 2468 2468 2580 2580 2580
Csomagtér [l] 348 288 290 510 485 410

Kilóg – magasságával – is a Mégane kínálatából, de vele közös alapra épül az 5 független üléses, akár dupla napfénytetős Scénic kompakt egyterű

Abban mondjuk gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy érdemes az 1999-es frissítés utáni, már 16 szelepes motorokat és temérdek gyerekbetegség orvoslását hozó “második fázisból választani használt példányt. Feláruk már minimális a korábbiakhoz mérten, hiszen ilyenekből is gond nélkül lehet találni 15 éves példányokat, akár még használható állapotban, s a korábbi 8 szelepeseknél élénkebb és takarékosabb motorokkal. Apropó takarékos motorok, igen azok is, kifejezetten aszkéták is voltak a Mégane I-hez. Rögtön a legelső szériából is volt 1.4 eco, 70 lóerős – tényleg belépő – motorral, a lehető legszerényebb menetdinamikával. Nem ajánlott! Voltak aztán 1.9-es dízelek is, kezdetben 65 lóerős szívóként is, aztán voltak a turbósok (DT), közvetlen befecskendezéssel is (DTi), s a széria végére a közös nyomócsöves dCi is befutott. Tényleg aszkéták voltak, ám nem olcsón. Itthon alig adtak el belőlük. A most használtan kínált dízelek között a legtöbb a mostanság behozott. Igazolt előélettel lehetnek jók, ám szerény futású, megkímélt darabot találni sokkal jobb eséllyel lehet a hazai – és zömében benzines – példányokból.

A legjobban kihasználható csomagteret a Break kínálja, literszámban a négyajtós Classic győz – míg a ferdehátúakat 2002-ben, utóbbiakat 2003-ban váltotta a második generáció

Renault Mégane I (1996-1999) – kínálat
benzines dízel
1.4 1.6 2.0 2.0 16V 1.9 D 1.9 DT 1.9 Dti
Hengerűrtartalom [cm3] 1390 1598 1998 1998 1870 1870 1870
Váltófajta/-fokozat 5/kézi 5/kézi (4/aut.) 5/kézi 5/kézi 5/kézi 5/kézi 5/kézi
Teljesítmény [LE 68 74 114 145 64 91 96
Nyomaték [Nm] 105 107 168 185 118 176 200
Gyorsulás 0-100 km/h 14,5 12,9 (13,7) 9,7 8,6 16,5 12,3 12,0
Végsebesség [km/h] 170 175 (170) 197 215 160 180 183
Fogyasztás – vegyes [l/100 km] 7,3 7,2 (8,6) 8,4 9,1 6,6 6,4 5,2
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] 1015 1055 (1085) 1085 1095 1110 1130 1150

A Mégane motorjai szíjasak, a kezdeti sorozatnál egyedül ez, pontosabban az elmulasztott szíjcsere tud galibát okozni, a későbbi 16 szelepeseknél nem csupán a gyári periódus be nem tartásából a kezdetben 5 év/120 000 kilométeres, később 4 év/100 000 kilométeresre józanított csereciklusból is adódhattak, és adódhatnak problémák. Így a tapasztaltabb szerelők elővigyázatosan a 80 ezer kilométerenkénti szíj- (és persze görgő-szett, valamint vízpumpa-) cserét ajánlják. Minimális a kilométerenkénti többletköltség, s az egyik legjelentősebb hibaforrás kizárható. Van viszont még egy dolog, a gyújtótrafó. Ezt nem is titkolja senki, a Renault is tisztában van vele, hogy a Mégane I idejében szerelt Sagem bizony nem volt tartós darab, állítólag a később megjelent Denso volt a tuti, ma pedig a Beru márkájút mondják a legjobbnak a szerelők, a tulajdonosok körében ugyanakkor az sem mindenkinek vált be. Hát persze, hiszen a trafó sem magától megy tönkre, hanem például a szintén túl ritkán, 60 000 kilométerenként előírt cseréjű gyújtógyertyáktól. Minőségi gyertyákkal, azok gyakoribb cseréjével tehát odázható a trafók meghibásodása. Ami azonban jellemzően párban szokott bekövetkezni, de ha nem is úgy jön el, csakis úgy cserélhető, hogy párban azonos márkájúak és típusúak legyenek.

Műszerfalból az összes első Mégane ilyesmit ad, volt bőrkárpitos kivitel is, sőt RX4 néven szabadidő-autós Scénic is viszkokuplunggal

Renault Mégane I (1999-2003) – kínálat
benzines dízel
1.4 1.4 16V 1.6 16V 1.8 16V 2.0 16V 1.9 D 1.9 DTi 1.9 dCi
Hengerűrtartalom [cm3] 1390 1390 1598 1783 1998 1870 1870 1870
Váltófajta/-fokozat 5/kézi 5/kézi 5/kézi (4/aut.) 5/kézi 5/kézi 5/kézi 5/kézi (4/aut.) 5/kézi
Teljesítmény [LE] 75 95 107 115 145 63 96 101
Nyomaték [Nm] 107 127 148 158 185 118 200 200
Gyorsulás 0-100 km/h 13,8 11,8 9,8 (12,3) 8,9 8,6 16,6 12,3 (14,2) 11,5
Végsebesség [km/h] 170 184 195 (187) 199 215 160 183 (170) 188
Fogyasztás – vegyes [l/100 km] 6,6 6,6 7,0 (7.1) 7,7 9,1 6,6 5,3 (5,4) 5,2
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] 1015 1150 1105 1135 1095 1090 1115 (1145) 1155

A filléres kabriók világában jó ajánlatnak számít a négyüléses Mégane

Aki figyel a vezérlésre, figyel a trafókra, mondhatni, csupán csak annyit tesz autójáért, hogy megadja azt, amit az megérdemel, amit a gyár előírt, azaz megejti a kötelező karbantartásokat, az vélhetően nem fog pórul járni a Mégane-nal. Egyetlen hiba még – leginkább a ’99-es frissítés előttiekre – jellemző: a korabeli infrás távirányítók el tudnak hangolódni. Azon túl, hogy a zárak csak kulccsal nyílnak olyankor, a motor sem kapja meg az indításgátló kódját, így az autó nem indul. Átmeneti orvoslásként jöttek a már transzponderes immobilizeres, de még infrás kulcsok, majd 1999-től a rádiófrekvenciásak. A kezdeti példányok közül amúgy a nem távirányítós központi zárasakkal is lehete gond: zárhengereik is gyengék. Ezeknél komolyabb hiba azonban – megfelelő karbantartás esetén – nem jellemző. Nyéki Ákos, a Renault Nyéki Autóház ügyvezetője úgy fogalmaz, “Ha odafigyeltek a karbantartásra, elég megbízhatók voltak az első Mégane-ok”. Alap, hogy időnként fékbetéteket, féktárcsákat, használattól függő gyakorisággal lengéscsillapítókat kell cserélni. És az is, hogy váltóik jellemzően nedvedzenek, ám hiába látható a szimeringeknél az olaj, jellemzően nem folyik. És használható Mégane-t akár már 300 000 forintért is lehet kapni, 450 000-ért pedig akár kabrió, akár 85 ezer kilométert futott ötajtós, vagy 160 ezret megtett klímás limuzin is kapható. Kínálat bőséggel van, válogatni lehet, és érdemes is, a karbantartásra pedig érdemes hagyni pénzt, az ugyanis – ebben az árszegmensben – a vételárhoz képest akkor is tetemesnek számít, ha abszolút értékben nem is az.

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 04:33
    Permalink

    Kollegámnak volt Megane Scenic I. No, hát annyit hordta szerelőkhöz hogy beleunt. Vagy 300-at ráköltött és nem sokkal többé tudta eladni. Pedig látta Renault szakértő is meg más emberek is. Már mindent kicseréltett benne ami szóba jöhet. Az volt a baja hogy melegen nem indult sokszor, teljesen random módom. persze mikor szerelőnél volt sosem volt semmi baja 🙁

Vélemény, hozzászólás?