Minden ötödik autó elektromos lesz 8 év múlva, de nem itthon

Rohamosan nőhet a villanyautók iránti kereslet

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Míg Európában az évtized végére 20 százalékos villanyautó-arányt jövendölnek az elemzők, itthon mintegy 1 százaléknyi várható csak. Már az is 45 ezer példányt jelent.

A villanyautók várható európai és hazai elterjedéséről szóló tanulmányt készített a PwC (PricewaterhouseCoopers), melyből kiderül, 2020-ra az iparági vezetők szerint globálisan minden ötödik autó elektromos hajtású lesz. Magyarországon ugyanakkor az elektromos autók részaránya az óvatos becslések szerint sem haladja majd meg a 0,7−1,2 százalékot. Bár mértékük nem lesz jelentős, a mai állomány növekedését várva, 3,8 milliós járműparkot feltételezve körülbelül 45 ezer villanyautó forgalomba állítása várható az évtized végéig.
Az elterjedés egyetlen komolyabb feltételeként az töltőhálózat kiépítését említi a tanulmány, nemzetközi tapasztalatok szerint minden villanyautó után másfél töltőállomást kell kiépíteni, hiszen azt otthon, a munkahelynél, a telken és még a bevásárlóközpontnál is jó lenne tölteni. Az állomások azonban sok esetben nem mások, mint egyszerű, otthoni „fali dobozok”, melyek vezérelt éjszakai áramra is köthetők lehetnek.
Az e-autók elterjedésének nyilvánvaló feltétele a töltőhálózat kiépítése, és sokakban felvetődik a kérdés, hogy vajon a hálózat bírni fogja-e az autók töltését - az elemzés szerint nem kell félni. A tervezett villanyautó-népszerűség mellett várhatóan 0,2-0,3, de még a legoptimistább becslések szerinti 5 százalékos elterjedés mellett is csak 1,1 százalékát teszi majd ki az autók töltéséhez szükséges áram a nemzeti fogyasztásnak − ami télen sem okozna problémát. Az otthoni töltők beüzemeléséhez az autósoknak csupán 16 amperes kapacitást kell igényelniük, s természetesen arra kell ügyelniük, hogy ne csak saját, hanem például társasházuk elektromos rendszere is bírja a növelt kapacitást – felelős villanyszerelővel ez persze adott, másképp ugyanis az elvileg nem köthető be.
Hirdetés
Érdekesség, hogy a PwC elemzése szerint az elektromos autók terjedése kezdetben negatív hatással lesz a gazdaságra, hiszen jelentős üzemanyagadó-bevételek fognak kiesni, valamint az infrastruktúra és – a hazai piacon ma még nem létező, de Európa nyugati részén már bevett – ösztönzők és támogatások is csak vinni fogják a pénzt. Ugyanakkor az üzemanyag-megtakarítás, a szerényebb környezetszennyezés és az áramértékesítésből befolyó többlet-adóbevételek hosszabb távon már egyértelműen hozadéknak lesznek elkönyvelhetők.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    Köszönöm a Horátius! De a realitás talaján maradva és a valós életkörülményeket figyelembe véve amit mindenki lát ha kinéz a fejéből,ez az egész nem életszerű.

    Amit pedig a szerkesztő úr írt vagy átvett valahonnan,az nem hogy értelmezhetetlen hanem egyenesen olyan mint egy választások előtti kampánybeszéd ! Ami ugye annyit jelent hogy jó ha a felének a negyede megvalósul. Talán.Vagy épp soha. Viszont nagyon jól hangzik agymosottaknak. 🙂
    Ész érvekkel nem tudod még Te sem alátámasztani egyetlen mondatát sem! Sajnos. 100 év múlva esetleg,de az már minket nem érint. 🙂

    Bármilyen autót használ az ember,bármire, az igenis befektetés! Hisz sok pénzt tesz bele zsebből. A megtérülése pedig az én és a családom kényelme,az hogy nem gyalog,vagy busszal kell közlekednem. Elvisz A pontból a B pontba éveken át Csak épp nem mindegy hogy mindezt mennyiért!

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    [i]A biztosítók mennyivel avultatják meg az elektromos autók új alkatrészeit a használat során balesetekben összetört autókra? – Ezt a kérdést nem teljesen értem. A kgfb ugyanúgy fizet, a casco-nál az önrész levonásával szintén fizetik a kárt.
    Kifizetik az új alkatrészeket? Szerintem nem. – Már miért ne fizetnék ki??? Erről szól a biztosítás! A jelenlegi drága autók új alkatrészeit is kifizetik[/i]

    Kicsit azért ennek nézz utána, ugyanis SOHA nem fizetik ki az alkatrészek teljes új árát, hiszen nem hülye egy KGFB biztosító sem.Azzal hogy egy 20 éves cuccot újra cseréljük az autó értéke nőne, ami nem lehetséges (jelenleg), tehát megnézik mit ér egy 20 éves autón az az alkatrész (avultatás), majd szépen kifizetik az új alkatrésznek az avultatás után megmaradt árát, a többit te állod.Példa lökhárítód összetörik egy 15 éves kocsin, az új ára 60 ezer, de ami rajta volt az 15 éves, ergo megnézik a használt piaci árát(pl bontóban, és annyit fizetnek).
    A Casco megint más tészta, de ott nem évi 11 ezret fizetsz díjat, és nem is kötheted 20 éves
    kocsira…

    [i]Ezekkel az árakkal mennyi idő alatt térül meg nekem a befektetett pénzem? – Attól függ mennyit használod az autódat évente.
    Most mennyibe kerül egy elektromos autó? – Most 10 millió körül, de rövid időn belül jelentősen csökkenni fog.
    Ha évi fél millát betankolok mennyi idő alatt leszek nullás? – Pillanatnyilag 20 év alatt, de nem ez a lényeg.[/i]

    Soha nem térül meg az elektromos kocsiba fektetett pénz, hiába olcsóbb, vagy akár ingyenes a töltése hiszen itt van, te írtad:

    [i]Mennyit bírnak benne az aksik? – Ez a legbizonytalanabb tényező. Használatfüggő is, meg minőségfüggő. Nagyon nehéz még erre válaszolni, mert nincsenek gyakorlati tapasztalatok. 5 évet biztosan, de akár 8-10 évet is bírhatnak a jelenlegi lítium aksik.[/i]

    Mennyi is egy ilyen akksi? másfél kettő-kettőfél milla? Ezt 5-10 évenként rá kellene költeni pluszba.

    De ez nem gond ugyanis az autó nem egy pozitív befektetés, hanem eszköz, ami soha nem hoz pénzt magáncélú használat mellett, itt a kérdés hogy olcsóbb lesz e mint a kőolajos társaik.
    Így belegondolva érdekes dolog: megveszek egy benyás 20 éves kocsit (200-400 ezerért), kötelező vezérlés, és folyadékcserék, plusz mondjuk futómű és kupplung felújítás kerüljön 150-200 ezrbe, ugyanez egy 20 éves elektromosnál egy akksicserével plusz pár millát jelent azonnal, szal ha ingyen lenne a kocsi akkor is qrva sokba kerülne..Egyenlőre, sőt az elkövetkező 10-15 évben ez itt Magyarországon megfizethetetlen…

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    Nagyon röviden válaszolok, mert nem érek rá. Válaszok a kérdések után:

    “Szerinted mennyit kell majd sorban állni és várakozni a multiknál hogy továbbmehess autóval és ne kelljen gyalogkakukkolnod mert lemerült ? – [b]Semennyit, mert annyi töltőoszlop lesz a parkolókban, amennyire igény mutatkozik. Gyorstöltéssel 15-30 perc alatt feltöltődnek az autók, ennyit kell várni, hogy továbbmehess. Addig szétnézel az áruházban.
    [/b]
    Csak néhány egyszerű kérdés!

    Ezekkel az árakkal mennyi idő alatt térül meg nekem a befektetett pénzem? – [b]Attól függ mennyit használod az autódat évente.[/b]
    Most mennyibe kerül egy elektromos autó? – [b]Most 10 millió körül, de rövid időn belül jelentősen csökkenni fog.[/b]
    Ha évi fél millát betankolok mennyi idő alatt leszek nullás? – [b]Pillanatnyilag 20 év alatt, de nem ez a lényeg.[/b]
    Addig kik használják a befektetett pénzemet? – [b]Az autógyárak és a kereskedelmi lánc, amin keresztül megveszed.[/b]
    Kik húznak ebből hasznot? Mert nem én az tuti! Hisz többszörösét kell ilyen autóba fektetni és évek múltán vajon mennyivel olcsóbban lehet csak eladni? – [b]Az autógyárak, mert az újdonságot extra profittal tudják értékesíteni, de rengeteget költenek a fejlesztésre is, ami nekik is csak hosszú idő múltán térül meg. 3X értékállóbb egy elektromos autó, mint egy robbanómotoros, így használtan is viszonylag jó áron lehet majd eladni. Csak attól függ, hol tart majd a fejlődés akkor, mit lehet kapni újonnan és mennyiért.[/b]
    Mennyi lesz az áram díja ha ilyen autót vesz valaki? – [b]Marad ugyanennyi: 50 Ft/kWh, vagy kvázi ingyen lesz.[/b]
    Évek múlásával ezeknek mennyi az amortizációja? – [b]Ez hatótávolság és gyorstöltési lehetőség függő. Minél nagyobb a hatótávolsága, annál kisebb az amortizációja. Legalább 3X kevésbé amortizálódnak az alkatrészei, mint egy robbanómotorosnak. Az akkumulátor a nagy kérdés egyedül, de azok is óriási ütemben fejlődnek.[/b]
    A biztosítók mennyivel avultatják meg az elektromos autók új alkatrészeit a használat során balesetekben összetört autókra? – [b]Ezt a kérdést nem teljesen értem. A kgfb ugyanúgy fizet, a casco-nál az önrész levonásával szintén fizetik a kárt. [/b]
    Kifizetik az új alkatrészeket? Szerintem nem. – [b]Már miért ne fizetnék ki??? Erről szól a biztosítás! A jelenlegi drága autók új alkatrészeit is kifizetik.[/b]
    Ha meghibásodás történik csak a szakszervíz marad méregdrágán? –[b] Nem feltétlenül. Attól függ milyen jellegű a hiba. A hajtásláncra hosszú garanciákat adnak és nem lesz drága a szakszerviz.[/b]
    Mennyit bír egy feltöltés? Hány kilométert? Mennyi üzemórát? – [b]Egyre többet! Jelenleg közel 200 km-t tudnak menni az elektromos autók 1 feltöltéssel, de június 22-én jön ki a Tesla S modell, amelyik már 480 km-t is tud! Skóciai egyetemen kifejlesztettek olyan akkumulátort, ami olcsóbb, mint a jelenlegi és 800 km-t tud egy töltéssel. 2 év múlva kerül sorozatgyártásra.[/b]
    Mennyit bírnak benne az aksik? – [b]Ez a legbizonytalanabb tényező. Használatfüggő is, meg minőségfüggő. Nagyon nehéz még erre válaszolni, mert nincsenek gyakorlati tapasztalatok. 5 évet biztosan, de akár 8-10 évet is bírhatnak a jelenlegi lítium aksik.[/b]
    Ha hosszabb útra menne valaki vagy csak úgy egész nap dolgai vannak mennyire kell átrendeznie az egész életritmusát az embernek? – [b]Amennyire autója hatótávolsága és a gyorstöltő oszlopok sűrűsége engedi. Egy 480 km-es hatótávolságú Tesla S modellel elég szabadon lehet mozogni. Kellenek a gyorstöltők a beváráslóközpontok parkolóiba kb. 50km-enként és akkor nem lesz gond. Ez olcsón és gyorsan kiépíthető.[/b]

    A szerkesztő úrnak feltett kérdéseidet most hadd ne válaszoljam meg. Sok lenne egyszerre. Amúgy nem ő fogalmazta, hanem átvette a cikket máshonnan. Alapvetően helyénvaló, amit írt, csak még sokmindent nem látsz át összefüggéseiben. Ez most kivételesen az emberek érdeke, hogy elterjedjen.

    Üdv.: H.

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    Meglepődtem volna ha ehhez a cikkhez nem tapsikolsz kéjmámorban Horatius ! :-)))

    Szerinted mennyit kell majd sorban állni és várakozni a multiknál hogy továbbmehess autóval és ne kelljen gyalogkakukkolnod mert lemerült ?

    Csak néhány egyszerű kérdés!

    Ezekkel az árakkal mennyi idő alatt térül meg nekem a befektetett pénzem?
    Most mennyibe kerül egy elektromos autó?
    Ha évi fél millát betankolok mennyi idő alatt leszek nullás?
    Addig kik használják a befektetett pénzemet?
    Kik húznak ebből hasznot? Mert nem én az tuti! Hisz többszörösét kell ilyen autóba fektetni és évek múltán vajon mennyivel olcsóbban lehet csak eladni?
    Mennyi lesz az áram díja ha ilyen autót vesz valaki?
    Évek múlásával ezeknek mennyi az amortizációja?
    A biztosítók mennyivel avultatják meg az elektromos autók új alkatrészeit a használat során balesetekben összetört autókra?
    Kifizetik az új alkatrészeket? Szerintem nem.
    Ha meghibásodás történik csak a szakszervíz marad méregdrágán?
    Mennyit bír egy feltöltés? Hány kilométert? Mennyi üzemórát?
    Mennyit bírnak benne az aksik?
    Ha hosszabb útra menne valaki vagy csak úgy egész nap dolgai vannak mennyire kell átrendeznie az egész életritmusát az embernek?

    Tisztelt szerkesztő úr! A cikk ezen része mit is jelent pontosan? Ezt sajnos nem tudom értelmezni.

    ” jelentős üzemanyagadó-bevételek fognak kiesni, valamint az infrastruktúra és – a hazai piacon ma még nem létező, de Európa nyugati részén már bevett – ösztönzők és támogatások is csak vinni fogják a pénzt. Ugyanakkor az üzemanyag-megtakarítás, a szerényebb környezetszennyezés és az áramértékesítésből befolyó többlet-adóbevételek hosszabb távon már egyértelműen hozadéknak lesznek elkönyvelhetők.”

    Addig értem hogy kiesik rengeteg bevétel,sőt ez a rendszer még viszi is a pénzt, – DE?
    Az állam vagyis a mindenkori hatalom ( pártállástól függetlenül ) Mennyire támogatja azt hogy a zsebéből kiessen az a rengeteg pénz? A megtakarítás és a szerényebb környezetszennyezés,meg a több árameladásból származó adó majd hozza a pénzt? ??????
    Miből? Hogyan? Mitől?
    Rengeteg üzemanyag van a világon amit az erre szakosodottak el akarnak adni mindenáron mert kell nekik a pénz. Na és az az ami sosem elég! Ennek a megtakarítása kinek hoz pénzt? Mennyit?
    Nekem mint egyszerű átlag szorgos adófizető hangyának mi hasznom belőle?
    Szerényebb környezetszennyezés kinek hoz pénzt? Egyenlőre a tények azok hogy a környezet szennyezése hozza a pénzt.
    A támogatások által nekem? Az államnak? Többet hoz majd mint amennyit veszítenek a literenkénti 200 forintból amit lehúznak rólunk?
    Áramértékesítés? Már itt látszik hisz bele van írva a cikkbe hogy emelni fogják az áram adóját. Akkor hogyan és mikorra lesznek ennek hozadékai?
    Ki élvezheti ennek a hatását? Ük ük ük unokám?

    Nem vagyok ellene de azért ennyire a sötéten tapogatózni lehet hogy még nem kellene.
    Nyilván ez a jövő de még nagyon nincs felkészülve sem az ország sem a társadalom erre az egészre.

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    Lehet, de nem valószínű.
    Az viszont biztos, hogy 1000 dollárral máris tartozol nekem, mivel a Saab-ot nem mentette meg senki elektromos járművekkel mint ahogyan jövendölted.
    Kéretik a kasszához fáradni! 🙂

  • 2017.10.30. at 23:03
    Permalink

    Végre egy újabb jó cikk a villanyautókról! Magyarországnak elég lesz az a 45 ezer autó is, ha csak ennyit hajlandóak elismerni. 🙂 A valóságban ennél úgyis jóval több lesz, de ez már nem számít. Ha minden Auchan, Tesco és SPAR parkolóban lesz gyorstöltő – melyet az áruház saját költségen kiépít és ingyenesen üzemeltet – akkor az bőven elegendő az elektromos autók széles körű elterjedéséhez!

    A 3.8 millió magyar autó alaposan le fog csökkenni 2020-ra, vagy a fele a garázsokban fog pihenni, úgyhogy 1.5 – 2 millió autónál nem lesz több az utakon.

Vélemény, hozzászólás?