Mindent elárulunk Sean Connery egyedi Toyotájáról
Sean Connery-nek köszönhetjük minden idők legegyedibb Toyota modelljét
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lehet, hogy a hölgyek sármja miatt rajonganak Sean Connery-ért, mi, azaz a férfiak viszont alighanem autóiért. Többek közt egy teljesen egyedi Toyota is köszönhető a színésznek.
Eredetileg kupéként, mindössze 351 példányban készült a Toyota 2000GT, amiből a Csak kétszer élsz James Bond film forgatásához készült kabrió
Amikor a James Bond-franchise akkori jogtulajdonosai a Csak kétszer élsz (You only live twice) történetet jelölték ki a széria ötödik filmjének, aligha voltak tisztában azzal, hogy döntésük milyen következményekkel jár majd. A cselekmény Japánban játszódott, ezért logikusnak tűnt, hogy Bond helyi gyártású szupersportkocsiban száguldjon – márpedig ilyenből akkoriban csak egy létezett. A Toyota 1965 őszén mutatta be a Yamahával közösen kifejlesztett 2000GT-t, a japán autóipar első ellenállhatatlan, az ész helyett a szívre ható (de valójában műszakilag is előremutató, kiválóan vezethető) típusát. Megvolt tehát a tökéletes 007-es autó, csakhogy akadt egy aprócska probléma – Sean Connery 189 centis magassága.
Hosszában épített orrmotor, hátóskerék-hajtás - kiváló roadster lehetett volna, persze az utólagos kabriósítás után a karosszériamerevség vélhetően nem a legjobb
A brit titkosszolgálat ügynökét játszó szálfa termetű Sean Connery ugyanis egyszerűen nem fért el a kor legalacsonyabb (mindössze 116 centi magas) japán sportautójában. Villámgyorsan megszületett a döntés: kabriót kell építeni a 2000GT-ből, és mivel a stáb nem boldogult a feladattal, a munkát természetesen a Toyotára bízták. A projektet vezető Jiro Kawano vállalta, hogy mindössze néhány hét alatt elkészíti a kívánt átalakításokat. Az utasteret tervező Toshiro Okada villámgyorsan felvázolt néhány lehetőséget, köztük egy targatetős megoldást is, ám végül a klasszikus kabrió mellett döntöttek, mert a forgatókönyv szerint az utastéri kütyüket is filmre kellett venni, ami még a targatető mellett sem volt kivitelezhető (arról nem is beszélve, hogy az égimeszelő Connery ebben az autóban is komikusan mutatott).
Jobb- és balkormányos kivitelben is készült, a kabriók a brit és a japán közlekedéshez passzolóan jobbkormányosak
A Toyota munkatársai két héten át megfeszített tempóban dolgoztak egy Yokohamához közeli márkaszervizben. Az orr-rész az első szélvédőig érintetlen maradt, ám mögötte mindent át kellett építeni, kivéve a hátsó lámpákat és a lökhárítót. Szerencsére a sportkupé váza kellően szilárd volt ahhoz, hogy külön merevítés nélkül elviselje a tető levágását. Mivel a filmben kizárólag nyitott vászontetővel látható a jármű, ez leegyszerűsítette a mérnökök dolgát: sem oldalablakokat nem kellett beépíteniük, sem a vászontetővel vesződniük, a csinos takaróponyva alatt, ahol az összehajtott tetőnek kellene lapulnia, valójában semmi nem volt. Ettől eltekintve azonban az autó (pontosan autók, mivel két példány készült a kabrióból) teljesen szériaállapotú volt. Illetve ott voltak még a küllős felnik, amelyekkel a valóságban soha nem lehetett megvásárolni a szériakupét, valamint az elmaradhatatlan Bond-kütyük: színes televízió és videolejátszó a kesztyűtartóban, kamerák a rendszámtábla mögött, hangvezérelt diktafon, valamint hifi-rádió – a Sonytól beszerzett technika a kor legmagasabb színvonalát képviselte. Amikor az autó elkészült újabb sokk érte a stábot: a színésznő, akinek a forgatókönyv szerint Bondot kellett volna fuvaroznia, nem tudott vezetni. Ezen a ponton ismét a Toyota mentette meg a helyzetet: felajánlották tesztpilótáik, Hiroshi Fushida és Tomohiko Tsutsumi segítségét. Ezek után különösen nagy csalódást okozott a rajongóknak és a Toyota igazgatóságának, hogy a 2000GT a vágás áldozatául esett: miután 1966 nyarán és őszén 14 különböző helyszínen forgattak a Toyotával, beleértve egy jelenetet, amelyhez több háztömbnyi utcát lezártak Tokió Ginza negyedében, a végső változatban mindössze három autós jelenetben, összesen csupán hat percen át látható a csodálatos kvázi-kabrió.
A filmben végül csak három jelenetben, összesen 6 percre tűnt fel a kabrió 2000GT, de utána a Toyotát és a filmet is népszerűsítette
Hogy a forgatás után mi történt az autókkal, az maga is kémtörténetbe illő. A kabriók először bejárták a világot, hírverést csapva a filmnek (és a Toyotának), és eközben többször is átfestették őket. 1970-ben aztán az egyiket bezúzták – bár a legenda szerint a cég, amelyre a fájdalmas feladatot bízták, inkább jó pénzért eladta a kocsit. Hogy pontosan mi történt, soha nem fog kiderülni, mivel alvázszám nélküli prototípusokról volt szó. Az évek során számos replika is készült, némelyik a jogtulajdonosok tudtával és beleegyezésével, ám ez nem változtatott azon, hogy hivatalosan egyetlen egy eredeti példány létezett a bolygón. Ezt 1977-ben a Toyota szakértői megtalálták, megvásárolták, makulátlanul helyreállították, és a mai napig a gyári múzeum díszeként őrzik.
Kilenc példány 2,3 literes motort kapott, de jellemzően 2,3 literes, 150 lóerős soros hathengeresekkel készült. Ha valakit érdekel, fogyasztása is egészen korrekt volt, gyári norma szerint 7,6 l/100 km
Ez azt is jelenti, hogy a 2000GT kabrió szó szerint felbecsülhetetlen értékű, és amíg a Toyota létezik, valószínűleg soha nem válnak meg tőle. A gyűjtők vigasztalódhatnának persze egy kupéval, de mivel mindössze 351 példány készült belőle, és azok egy része az enyészeté lett az évtizedek során, ha fel is bukkan nagy ritkán egy-egy példánya, azok csillagászati összegekért cserélnek gazdát.
Modellkód | MF-10 |
Gyártás ideje | 1967. szeptember–1970. október |
Gyártási darabszám | 351 |
Hosszúság | 4175 mm |
Szélesség | 1600 mm |
Magasság | 1160 mm |
Menetkész tömeg | 1120 kg |
Abroncsok | Dunlop SP41, 165 HR 15 méretben |
Motor | Soros hathengeres, dupla felül fekvő vezérműtengelyes szívómotor, elöl hosszában beépítve |
Teljesítmény | 150 LE/112 kW 6600/percnél |
Forgatónyomaték | 175 Nm 5000/percnél |
Karosszéria és vázszerkezet | Acél gerincváz, félig teherviselő alumínium karosszéria |
Lökettérfogat | 1988 cm3 |
Sűrítési viszony | 8,4:1 |
Üzemanyagellátás | 3 db Solex karburátor |
Erőátvitel | Ötfokozatú kézi sebességváltó |
Végsebesség | 220 km/h |
Gyorsulás, 0-100 km/h | 9,0 mp |
Érdekes darab, a szériaváltozat kupé karosszériával nagy becsben van minden Toyota gyűjtőnél, a kölni gyűjteménynek is ékköve (érdekes történeteket meséltek, hogy mekkora munka egy magnézium felni pótlása http://egzostive.com/toyota-collection/ ), de Louwman úrnak is van (ő az aki beszerezte a legrégebbi fennmaradt Toyoda AA-t, cserében megkapta a japánoktól Szoicsiro Toyoda íróasztalát)