Nőtt az import, csökkent a hazai használtautók ára

Csökkent a Használtautó-index értéke, azaz az autók ára

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A regisztrációs adó csökkenésére sem nőtt meg a hazai használtautók átlagos kínálati ára, ugyanis a behozott autók sem fiatalok.


Negyedévente adja ki a kínálatával a piac több mint 80 százalékát lefedő Használtautó.hu a Használtautó-indexet, mellyel az elmúlt időszak kínálatát és teljesítményét jellemzi. Az index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez. Mindenkori 100 százalék körüli, de inkább alatti állapota azt jelzi, hogy a használtautó-piac lendülete egyelőre nem tudta érdemben meghaladni a bázisnak tekintett időszak teljesítményét. Ez a szám először a tavalyi negyedik negyedévben tudott pozitív változást, 100 százalék feletti értéket mutatni, ám az idei első negyedévben - annak ellenére, hogy hajszálnyit emelkedett az újautó-eladások száma, és jelentősen nőtt a külföldről behozott autók száma - ismét csökkenést mutatva 97,4 százalékos lett, s a kínálati átlagár is apadt hajszálnyit, aktuális értéke 1,591 millió forint.
Hirdetés

Az okok kapcsán Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője kifejti „Amint az várható volt, az átírási illeték év eleji emelésével érezhetően lanyhult a használtautó-piac aktivitása. A forgalmat azonban nem csupán ez az egy körülmény fogta vissza, a visszaesésnek komoly kínálati okai is vannak. Miközben ugyanis a meghirdetett 5 évnél idősebb autók száma kis mértékben emelkedett az adatbázisunkban, az 1-5 éves kínálat több mind 20 százalékkal lett alacsonyabb, mint a tavalyi utolsó negyedévben. Bár az újautó-eladások száma a tavalyi évtől kezdve lassan, de folyamatosan nő, a néhány éves autók hiánya még sokáig fékezni fogja a használatutó-piac újbóli fellendülését.
Hiába nőtt a használtautó-import, az sem tudja önmagában felpörgetni a piacot. Noha az év elején a legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent regisztrációs adó komoly löketet adott az autóbehozatalnak, s az az első negyedévben több mint duplája lett (+116 százalék) a 2011 hasonló időszakában mért értéknek, a hazai kínálaton ez még mindig nem sokat dobott. A használt-eladások forrása ugyanis mindössze 12 százalékban külföldi, s a maradék 88 százalékban belföldi autó. Tovább rontja a helyzetet, hogy a külföldről behozott autók fele 9 évnél idősebb, alacsonyabb értékű modell, míg 15 százalékuk 2003-2006 közötti gyártású, s csupán a maradék 35 százalék 5 évnél fiatalabb, értékesebb példány. A behozott autók kor-aránya jól mutatja azt, amit a piaci szereplők is sugallnak: a szerény fizetőképességű vásárlók elsősorban a kifejezetten olcsó, 10 év körüli és 1 millió forint alatti modelleket keresik, a másik húzó szegmens vevői pedig a drágább, fiatalabb példányokat keresik. A hazai kínálatot alig érezhetően növeli a csak lassan növekvő újautó-eladás.
Komoly változást, piaci élénkülést Szemes Árpád szerint nemigen várhatunk „Jelentős elmozdulást az idei év további részében sem várunk – ad kitekintést a Használtautó.hu ügyvezetője. – A lakosság korlátozott forrásai miatt keresleti oldalon nem számíthatunk komoly erősödésre. Kínálati oldalon a gazdasági környezet javulása okozhat némi pezsdülést. Amennyiben például (mondjuk egy IMF-megállapodás nyomán) az euró árfolyamát sikerül 290 forint alatt stabilizálni, az további lökést adhat a használtautó-importnak, amely így komolyabb élénkítő hatást gyakorolhat majd a használtautó-piacra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?