Olcsó védelem az egész családnak
Piaci körkép: biztonságos családi autó 1,5 millióért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bővül a kis család, a gyerek érkezése miatt új autót keresnek. Ésszerűt, átlagos költségvonzattal fenntarthatót, és ami a legfontosabb, biztonságosat. Mit találnak 1,5 millió forintért?
Ebben a kategóriában kézenfekvő választás a H Astra
A család gyerekáldás általi bővülése ha nem is mindig, de azért reméljük, hogy az esetek zömében örömteli esemény. S mint ilyen, jelentős ürömtartalommal is bír, ami a pihenten illetve pihenéssel töltött órák számának jelentős csökkenése mellett a kiadások növekedésének, a családi nadrágszíj kényszerű szűkebbre vételének köszönhető. A létszámbeli gyarapodás általában a rendelkezésre álló élettér szűkülésével is jár, akár az otthont, akár a közlekedést nézzük. Sokan ilyenkor szánják el magukat a családtól örökölt, addig jól szolgáló, de a kor műszaki és biztonsági követelményeinek már csak szódával megfelelő autójuk lecserélésére.
A Golf V nagy előnye, hogy mind elődjétől, mind utódjától jól megkülönböztethető
Ezúttal tehát nem lóerők, különleges hajtáslánc, nagy csomagtér, vagy épp prémium szolgáltatások szerint kerestünk autót, hanem olyan gépre vadásztunk, amiben a lehető legnagyobb nyugalomban, azaz biztonságban utazhat a család. Papa, mama, gyerek(ek). És akár még nagyiék is, ha úgy hozza a sors. Jól tudjuk, milyen jelentős biztonsági fejlesztéseket hajtottak végre a gyártók a közelmúltban - az elmúlt olyan 15 év során: egy 2012-es kisautó feltehetően jobb értékeket produkál az Euro NCAP töréstesztjein, mint egy 2000-es középkategóriás. Persze továbbra is igaz, hogy a nagyobb test egyben a kevésbé sérülékeny utascellát is biztosítja, de nagyon fontos az életkor, mert az utóbbi években 5 év differencia is komoly fejlesztések meglétét, vagy épp hiányát jelentheti.
A Kia cee'd ebben a mezőnyben is megéri a pénzét
A mostani piaci körképben ezért két lépcsőben választjuk ki javaslatainkat. Először megnézzük, 1,5 millió forintért (+200 000 az alku kedvéért) milyen normál állapotú, 2007-es vagy annál fiatalabb, magyar okmányokkal rendelkező autókat lehet kapni a következő, általunk most kötelezőnek tekintett felszerelésekkel: ISOFIX-horgok a gyerekülés(ek) biztonságos rögzítéséhez, és legalább 6 vagy több légzsák, melyek az elöl és hátul ülőket egyaránt óvják az esetleges balesetben. A második szakaszban lemazsolázzuk a hasznaltauto.hu-ról származó találati listát, s egyesével végignézzük, hogy a rajta szereplő típusok hogy teljesítettek az EuroNCAP töréstesztjein: ezután kiderül, milyen, hazánkban használtan is elérhető modelleket ajánlunk azoknak, akik számára autózás közben a biztonság az első. Nem mellékesen reméljük, hogy jóval többen vannak, mint a bármilyen más szempontot előnyben részesítők.
Típus | Évjárat | Futott km | Ár |
Alfa Romeo 147 (1.6) | 2007 | 79 000- 94 000 | 1 395 000- 1 599 000 |
Citroën C4 (1.6 HDi, 2.0 HDi) | 2007-2008 | n.a.- 142 000 | 1 280 000- 1 497 000 |
Citroën C5 kombi 2.0 HDi | 2007 | 230 000 | 1 649 000 |
Citroën Xsara Picasso 1.6 | 2007 | n.a. | 1 090 000 |
Fiat Bravo (1.4, 1.6 MJet) | 2007-2008 | 93 000- 160 000 | 1 580 000- 1 697 000 |
Fiat Grande Punto (1.4, 1.3 JTD) | 2007-2008 | 60 500- 130 000 | 1 140 000- 1 599 000 |
Fiat Idea 1.3 MJet | 2007 | n.a. | 798 000 |
Fiat Stilo Multi Wagon 1.9JTD | 2007 | n.a. | 1 299 000 |
Ford C-Max 2.0 TDCI | 2007 | 191 000 | 1 690 000 |
Ford Focus (1.6, 1.6 TDCI) | 2007-2008 | 159 000- 243 000 | 1 249 000- 1 689 000 |
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI | 2007 | 220 000- 226 000 | 1 590 000- 1 599 000 |
Honda Civic 1.8 | 2007 | 257 000 | 1 599 000 |
Kia cee'd 1.4 | 2007 | 142 000 | 1 590 000 |
Nissan Tiida 1.8 | 2008 | 113 000 | 1 579 999 |
Opel Astra H (1.3 CDTI, 1.4) | 2008 | 102 000- 137 000 | 1 499 000- 1 580 000 |
Opel Astra H Caravan (1.3 CDTI, 1.9 CDTI) | 2007-2008 | 149 500- 196 000 | 1 399 000- 1 650 000 |
Opel Corsa 1.3 CDTI | 2007-2009 | 71 000- 72 000 | 1 570 000- 1 699 000 |
Opel Vectra C (1.6, 1.8, 1.9 CDTI) | 2007 | 135 000- 262 000 | 1 549 000- 1 700 000 |
Peugeot 207 (1.4, 1.6, 1.4 HDI, 1.6 HDI) | 2007-2008 | 61 000- 136 000 | 1 385 000- 1 698 000 |
Peugeot 307 Break (1.4, 1.6 HDI) | 2007-2008 | 88 000- 162 000 | 1 299 000- 1 650 000 |
Peugeot 407 SW (2.0 HDI, 3.0 Aut) | 2007 | 127 000- 210 000 | 1 389 000- 1 699 000 |
Renault Clio (1.4, 1.5 dCi) | 2007-2008 | 64 400- 250 000 | 1 285 000- 1 699 000 |
Renault Grand Scénic 1.5 dCi | 2007 | 94 000- 192 000 | 1 550 000- 1 690 000 |
Renault Laguna (kombi) 1.9 dCi | 2007 | 152 000- 155 000 | 1 495 000- 1 585 000 |
Renault Megane - 5 ajtós, limuzin, Grandtour (1.4, 2.0, 1.5 dCi) | 2007-2008 | 43 000- 298 000 | 1 090 000- 1 699 000 |
Renault Scenic (1.4, 1.6) | 2007-2008 | 63 000- 110 000 | 1 600 000- 1 680 000 |
SEAT Altea 1.9 PD TDI | 2008 | 185 000 | 1 689 000 |
SEAT Cordoba 1.4 | 2007 | 36 000 | 1 580 000 |
SEAT Leon 1.6 | 2007 | 139 000 | 1 650 000 |
Suzuki Splash 1.2 | 2008 | 106 000 | 1 690 000 |
Suzuki Swift (1.3, 1.5, 1.6) | 2007-2008 | 34 000-110 000 | 1 299 000- 1 699 000 |
Suzuki SX4 1.5 | 2007-2008 | 68 000-134 000 | 1 545 000- 1 548 000 |
Toyota Aygo 1.0 | 2009 | 52 000 | 1 590 000 |
Toyota Yaris 1.3 | 2007 | 230 000 | 1 260 000 |
Volkswagen Golf (1.4, 1.9 PDTDI) | 2007-2008 | n.a. | 1 499 000- 1 690 000 |
A feltételeinknek megfelelő autók közül Mégane-ból van a legtöbb, ráadásul háromféle karosszériaváltozatban
Van itt minden, mi szem-szájnak ingere, franciák, olaszok, németek, mutatóba 1-1 koreai és spanyol is. Ezek mind teljesítik alapfeltételeinket, sőt, változatos rétegződésüknek köszönhetően márkákból és extra felszerelésekből is gazdag választékot nyújtanak. A prímet persze a Renault Mégane viszi, van faros négyajtós praktikusan állítható hátsó üléssel, kacsafenekű ötajtós, vagy 520 alapliter pakolhatóságú kombi: kisebb vagy nagyobb benzinmotorral, az örök klasszikus 1.5 dCi-vel, akár tempomatos, kártyás, esőszenzoros kivitelben. Egyvalamit ne keressünk, automata váltósat. Ha kisebb is elég, vannak Cliók, ha nagyobb kell, Lagunák, ha meg nagy a család, jöhet a Scénic és Grand Scénic. Hogy nem a szívük csücske a Renault? Semmi gond, vegyenek Peugeot 207-est, olcsón futtatható 1.4-es benzin- vagy dízelmotorral. Aki nem szeret váltogatni, az egy tágas 407 SW-ben lelheti meg számítását, de számoljon azzal, hogy az automata váltóhoz 3 literes benzinmotort kap.
A Tiidát inkább ötajtósban mutatjuk, a hirdetésben szedán szerepel
Ugyanakkor bár szintén önmagától kapcsol, a 3 ajtós C4-es nem túl praktikus választás, inkább az 1.6 HDi manuálissal, viszont 5 ajtóval. Aki rosszul lát hátrafelé, az inkább kerülje mindkettőt, amint a Civicet sem javasolnánk, ha nem négyajtós lenne, de az. Esetében viszont a 257 000 km-es futás miatt egy átfogó motordiagnosztika elkerülhetetlen. A Nissan Tiida ellen rettenetesen álmosító megjelenése szól, de túl nagy rizikót valószínűleg nem jelent. Kulturált választás az ötajtós cee'd, nála a 340 literes csomagtartóval kell kompromisszumot kötni. Fiatból is akad, Grande Punto vagy Bravo a kérdés, az Idea ötletnek még jó volt, a Stilo mellett szól viszont, hogy már 2005-ben négycsillagos gyerekvédelmet produkált, ráadásul ez egy jó kis puttonyos Multi Wagon. S ha már olasz, akár egy Alfában 147-esben is eljátszhatjuk az olasz csődörtcsaládapát.
Corsát is Swiftet is kapunk pénzünkért. Azért jegyezzük meg, minél nagyobb, annál biztonságosabb. Elvileg
Fordjaink rengeteget futottak, persze ettől még megnézhetők, viszont áruk inkább a 1,5 millió feletti, azaz komolyabb alkut kívánó sávban alakul. Leszámítva azt az egy olcsóbb Focust, ami fehér, 2007-es, kombi, 1,6-os, és 243 ezret futott. Kösz, de kösz nem. Persze lehet Suzukink és Opelünk is, jó kis automata Splash, Swiftből Sport, 1,5-ös, vagy akár józan 1,3-as automata, mesésen hangzó 34 ezer kilométerrel! A keretből kicsit kilóg a benzin-gázos SX4, de nem annyira, mint az Opelek zöme, a jobban megpakolt példányoknál azért 1,7 millióról indul a licit. SEAT-hoz, Golfhoz külön lelkület kell, s nem lenne rossz tudni, vajon mit mutat a Volkswagenek km-számlálója, viszont, ha az egy szál Cordobánkban tényleges a 36 ezer kilométer, s más sem árnyékolja az összképet, akkor az 1,4-es benzines, kézi váltós példányban finoman szólva is szenvtelen, de olcsón használható, s 485 literig rakható társra lelhetünk.
Típus - NCAP csillag | NCAP felnőttbiztonság (pont/csillag) | NCAP gyerekbiztonság (pont/csillag) | NCAP gyalogosvédelem (pont/csillag) |
Alfa Romeo 147 | 21/3 | - | 17/2 |
Citroën C4 | 35/5 | 42/4 | 22/3 |
Citroën C5 | 36/5 | 36/3 | 8/1 |
Citroën Xsara Picasso | 27/4 | - | 12/2 |
Fiat Bravo | 33/5 | 36/3 | 11/2 |
Fiat Grande Punto | 33/5 | 35/3 | 19/3 |
Fiat Idea | 26/4 | 23/2 | 8/1 |
Fiat Stilo | 27/4 | 37/4 | 8/1 |
Ford C-Max | 31/4 | 38/4 | 14/2 |
Ford Focus | 35/5 | 40/4 | 15/2 |
Ford Mondeo | 35/5 | 39/4 | 18/2 |
Honda Civic | 32/4 | 39/4 | 24/3 |
Kia cee'd | 34/5 | 37/4 | 11/2 |
Nissan Tiida | n.a. | n.a. | n.a. |
Opel Astra H | 34/5 | 39/4 | 3/1 |
Opel Corsa | 34/5 | 32/3 | 19/3 |
Opel Vectra C | n.a. | n.a. | n.a. |
Peugeot 207 | 35/5 | 37/4 | 19/3 |
Peugeot 307 | 30/4 | n.a. | 14/2 |
Peugeot 407 | 34/5 | 39/4 | 15/2 |
Renault Clio | 33/5 | 39/4 | 9/1 |
Renault Scenic | 34/5 | 28/3 | 11/2 |
Renault Megane | 33/5 | n.a. | 11/2 |
Renault Laguna | 34/5 | n.a. | 12/2 |
Seat Altea | 33/5 | 39/4 | 22/3 |
Seat Leon | 32/4 | 42/4 | 24/3 |
Suzuki Splash | 30/4 | 32/3 | 19/3 |
Suzuki Swift | 30/4 | 27/3 | 20/3 |
Suzuki SX4 | 29/4 | 30/3 | 22/3 |
Toyota Aygo | 68%/3 | 73% | 53% |
Toyota Yaris | 35/5 | 34/3 | 18/2 |
Volkswagen Golf | 36/5 | 41/4 | 22/3 |
Itt és most azonban nem csak az számít, hogy festenek egymás mellett a típusok, motorok és felszereltségek, sőt: a legfontosabb válogatási kritérium a biztonság. A fenti táblázatba összegyűjtöttük - ahol lehetséges volt - a felsorolt autók Euro NCAP eredményeit. Ezeknél azonban tudni kell, hogy a belga székhelyű szervezet kritériumrendszere többször is bővült az évek során, így az itt olvasható eredményeket nem lehet minden esetben egy az egyben megfeleltetni egymásnak. 2009-ben például átalakították a pontozási rendszert, azóta a részletes pontszámok mellett az adott terület - felnőttbiztonság, gyerekbiztonság, gyalogosvédelem - %-os részeredményeit is megadják, de csak az összesített értékelésre adnak csillagot.
Alfa 147: a jobb oldali képen jól néz ki. A másikon már kevésbé megnyugtató a látvány, törik, mint az ostya
Korábban mindhárom vizsgált kategóriában megfeleltették csillagoknak is az elért pontokat, a gyermekbiztonságot pedig 2003 előtt csak szövegesen értékelték. Esetünkben szerencsére csak pár kivételről van szó, mivel az autók zöme a beállított árplafonnak köszönhetően nagyjából egykorú. A legöregebbek az Alfa 147 és a Citroen Xsara Picasso: előbbi 3 csillagos eredményére azóta sem adott magyarázatot az Alfa, a Picasso utastere viszont 4 csillagot szerzett, ez még ma is elfogadható.
Az Aygo sem egy életbiztosítás
Nehezebb helyzetben volt az Aygo, melynek (testvérmodelleivel együtt) tavaly kellett számot adnia teljesítményéről, az NCAP erősen ostorozta a japán-francia triót az elért 3 csillag miatt. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy gyerekbiztonság tekintetében 2%-kal megelőzte az Urban Cruisert, s ugyanennyivel maradt el a Versótól, de azért az legyen alaptétel, hogy a gyerekeinket nem miniautókban szállítjuk.
A SEAT Altea viszont jól állja a sarat
A fenti táblázatban vastaggal szedtük a biztonsági eminenseket, azaz azokat az autókat, melyek 5 csillagos utasvédelmet és 4 csillagos gyerekvédelmet biztosítanak. A sor, akárcsak eredeti találati listánk, változatos, és új lehetőségeket vonz szemünk elé: fogadjunk, hogy szegény Alteát vagy a 407 SW-ket eddig senki sem akarta hazavinni? Azt is érdemes azért figyelembe venni, hogy az Euro NCAP értékelés nem szentírás. Modelleznek pár szituációt, de azt ne várja senki, hogy a való életben ugyanúgy fognak törni a karosszériák, mint a laboratóriumban a laboratóriumi akadályon, a laboratóriumi 64 km/h-val. Legyen ez egyfajta iránytű, de azért a térképet se felejtsük otthon, s legfőképp igyekezzünk azon, hogy soha ne kelljen megtapasztalnunk, vajon az adott csillagszám éles helyzetben is hozza-e az ígért védelmet. Egyébiránt jó válogatást!
A Fabiaból nincs 6 légzsákos változat, de egy kombi azért igen jó választás a kis magyar család autójaként, akár 1.2-es motorral is. Én mondjuk a Megane II Limousine-t választottam ennyiért.
Azért megnéznék egy nyaralni induló családot Splash-ben, vagy Aygo-ban… mert mintha családi autókról lenne szó a cikk elején. Az új Swift sem igazán alkalmas családi kirándulásokra…viszont a Skodák valóban ott lehetnének a szeren, vajon hogy-hogy nem kerültek fel?
A cordobába az életbe nem volt 6 légzsák. És miért kell hozzá külön lelkület?
Ennek az az oka, hogy nem találtunk belőle a kritériumoknak megfelelő (6 légzsák, Isofix, 2007-esnél nem öregebb, stb.) példányt.
AZ OCTÁVIA ÉS A FÁBIA VALAHOGY KIMARADT,PEDIG MIND KETTŐ ELÉGGÉ GYAKORI TIPUS,CSALÁDI AUTÓNAK KIVÁLLÓ,TŐLÜNK NYUGATABBRA IS KERESETT.