Olcsó védelem az egész családnak

Piaci körkép: biztonságos családi autó 1,5 millióért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bővül a kis család, a gyerek érkezése miatt új autót keresnek. Ésszerűt, átlagos költségvonzattal fenntarthatót, és ami a legfontosabb, biztonságosat. Mit találnak 1,5 millió forintért?


A család gyerekáldás általi bővülése ha nem is mindig, de azért reméljük, hogy az esetek zömében örömteli esemény. S mint ilyen, jelentős ürömtartalommal is bír, ami a pihenten illetve pihenéssel töltött órák számának jelentős csökkenése mellett a kiadások növekedésének, a családi nadrágszíj kényszerű szűkebbre vételének köszönhető. A létszámbeli gyarapodás általában a rendelkezésre álló élettér szűkülésével is jár, akár az otthont, akár a közlekedést nézzük. Sokan ilyenkor szánják el magukat a családtól örökölt, addig jól szolgáló, de a kor műszaki és biztonsági követelményeinek már csak szódával megfelelő autójuk lecserélésére.

Ezúttal tehát nem lóerők, különleges hajtáslánc, nagy csomagtér, vagy épp prémium szolgáltatások szerint kerestünk autót, hanem olyan gépre vadásztunk, amiben a lehető legnagyobb nyugalomban, azaz biztonságban utazhat a család. Papa, mama, gyerek(ek). És akár még nagyiék is, ha úgy hozza a sors. Jól tudjuk, milyen jelentős biztonsági fejlesztéseket hajtottak végre a gyártók a közelmúltban - az elmúlt olyan 15 év során: egy 2012-es kisautó feltehetően jobb értékeket produkál az Euro NCAP töréstesztjein, mint egy 2000-es középkategóriás. Persze továbbra is igaz, hogy a nagyobb test egyben a kevésbé sérülékeny utascellát is biztosítja, de nagyon fontos az életkor, mert az utóbbi években 5 év differencia is komoly fejlesztések meglétét, vagy épp hiányát jelentheti.

A mostani piaci körképben ezért két lépcsőben választjuk ki javaslatainkat. Először megnézzük, 1,5 millió forintért (+200 000 az alku kedvéért) milyen normál állapotú, 2007-es vagy annál fiatalabb, magyar okmányokkal rendelkező autókat lehet kapni a következő, általunk most kötelezőnek tekintett felszerelésekkel: ISOFIX-horgok a gyerekülés(ek) biztonságos rögzítéséhez, és legalább 6 vagy több légzsák, melyek az elöl és hátul ülőket egyaránt óvják az esetleges balesetben. A második szakaszban lemazsolázzuk a hasznaltauto.hu-ról származó találati listát, s egyesével végignézzük, hogy a rajta szereplő típusok hogy teljesítettek az EuroNCAP töréstesztjein: ezután kiderül, milyen, hazánkban használtan is elérhető modelleket ajánlunk azoknak, akik számára autózás közben a biztonság az első. Nem mellékesen reméljük, hogy jóval többen vannak, mint a bármilyen más szempontot előnyben részesítők.
Hirdetés
Típus Évjárat Futott km Ár
Alfa Romeo 147 (1.6) 2007 79 000-
94 000
1 395 000-
1 599 000
Citroën C4 (1.6 HDi, 2.0 HDi) 2007-2008 n.a.-
142 000
1 280 000-
1 497 000
Citroën C5 kombi 2.0 HDi 2007 230 000 1 649 000
Citroën Xsara Picasso 1.6 2007 n.a. 1 090 000
Fiat Bravo (1.4, 1.6 MJet) 2007-2008 93 000-
160 000
1 580 000-
1 697 000
Fiat Grande Punto (1.4, 1.3 JTD) 2007-2008 60 500-
130 000
1 140 000-
1 599 000
Fiat Idea 1.3 MJet 2007 n.a. 798 000
Fiat Stilo Multi Wagon 1.9JTD 2007 n.a. 1 299 000
Ford C-Max 2.0 TDCI 2007 191 000 1 690 000
Ford Focus (1.6, 1.6 TDCI) 2007-2008 159 000-
243 000
1 249 000-
1 689 000
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI 2007 220 000-
226 000
1 590 000-
1 599 000
Honda Civic 1.8 2007 257 000 1 599 000
Kia cee'd 1.4 2007 142 000 1 590 000
Nissan Tiida 1.8 2008 113 000 1 579 999
Opel Astra H
(1.3 CDTI, 1.4)
2008 102 000-
137 000
1 499 000-
1 580 000
Opel Astra H Caravan
(1.3 CDTI, 1.9 CDTI)
2007-2008 149 500-
196 000
1 399 000-
1 650 000
Opel Corsa 1.3 CDTI 2007-2009 71 000-
72 000
1 570 000-
1 699 000
Opel Vectra C (1.6, 1.8, 1.9 CDTI) 2007 135 000-
262 000
1 549 000-
1 700 000
Peugeot 207
(1.4, 1.6, 1.4 HDI, 1.6 HDI)
2007-2008 61 000-
136 000
1 385 000-
1 698 000
Peugeot 307 Break
(1.4, 1.6 HDI)
2007-2008 88 000-
162 000
1 299 000-
1 650 000
Peugeot 407 SW
(2.0 HDI, 3.0 Aut)
2007 127 000-
210 000
1 389 000-
1 699 000
Renault Clio (1.4, 1.5 dCi) 2007-2008 64 400-
250 000
1 285 000-
1 699 000
Renault Grand Scénic 1.5 dCi 2007 94 000-
192 000
1 550 000-
1 690 000
Renault Laguna (kombi) 1.9 dCi 2007 152 000-
155 000
1 495 000-
1 585 000
Renault Megane
- 5 ajtós, limuzin, Grandtour
(1.4, 2.0, 1.5 dCi)
2007-2008 43 000-
298 000
1 090 000-
1 699 000
Renault Scenic (1.4, 1.6) 2007-2008 63 000-
110 000
1 600 000-
1 680 000
SEAT Altea 1.9 PD TDI 2008 185 000 1 689 000
SEAT Cordoba 1.4 2007 36 000 1 580 000
SEAT Leon 1.6 2007 139 000 1 650 000
Suzuki Splash 1.2 2008 106 000 1 690 000
Suzuki Swift (1.3, 1.5, 1.6) 2007-2008 34 000-110 000 1 299 000-
1 699 000
Suzuki SX4 1.5 2007-2008 68 000-134 000 1 545 000-
1 548 000
Toyota Aygo 1.0 2009 52 000 1 590 000
Toyota Yaris 1.3 2007 230 000 1 260 000
Volkswagen Golf (1.4, 1.9 PDTDI) 2007-2008 n.a. 1 499 000-
1 690 000


Van itt minden, mi szem-szájnak ingere, franciák, olaszok, németek, mutatóba 1-1 koreai és spanyol is. Ezek mind teljesítik alapfeltételeinket, sőt, változatos rétegződésüknek köszönhetően márkákból és extra felszerelésekből is gazdag választékot nyújtanak. A prímet persze a Renault Mégane viszi, van faros négyajtós praktikusan állítható hátsó üléssel, kacsafenekű ötajtós, vagy 520 alapliter pakolhatóságú kombi: kisebb vagy nagyobb benzinmotorral, az örök klasszikus 1.5 dCi-vel, akár tempomatos, kártyás, esőszenzoros kivitelben. Egyvalamit ne keressünk, automata váltósat. Ha kisebb is elég, vannak Cliók, ha nagyobb kell, Lagunák, ha meg nagy a család, jöhet a Scénic és Grand Scénic. Hogy nem a szívük csücske a Renault? Semmi gond, vegyenek Peugeot 207-est, olcsón futtatható 1.4-es benzin- vagy dízelmotorral. Aki nem szeret váltogatni, az egy tágas 407 SW-ben lelheti meg számítását, de számoljon azzal, hogy az automata váltóhoz 3 literes benzinmotort kap.

Ugyanakkor bár szintén önmagától kapcsol, a 3 ajtós C4-es nem túl praktikus választás, inkább az 1.6 HDi manuálissal, viszont 5 ajtóval. Aki rosszul lát hátrafelé, az inkább kerülje mindkettőt, amint a Civicet sem javasolnánk, ha nem négyajtós lenne, de az. Esetében viszont a 257 000 km-es futás miatt egy átfogó motordiagnosztika elkerülhetetlen. A Nissan Tiida ellen rettenetesen álmosító megjelenése szól, de túl nagy rizikót valószínűleg nem jelent. Kulturált választás az ötajtós cee'd, nála a 340 literes csomagtartóval kell kompromisszumot kötni. Fiatból is akad, Grande Punto vagy Bravo a kérdés, az Idea ötletnek még jó volt, a Stilo mellett szól viszont, hogy már 2005-ben négycsillagos gyerekvédelmet produkált, ráadásul ez egy jó kis puttonyos Multi Wagon. S ha már olasz, akár egy Alfában 147-esben is eljátszhatjuk az olasz csődörtcsaládapát.

Fordjaink rengeteget futottak, persze ettől még megnézhetők, viszont áruk inkább a 1,5 millió feletti, azaz komolyabb alkut kívánó sávban alakul. Leszámítva azt az egy olcsóbb Focust, ami fehér, 2007-es, kombi, 1,6-os, és 243 ezret futott. Kösz, de kösz nem. Persze lehet Suzukink és Opelünk is, jó kis automata Splash, Swiftből Sport, 1,5-ös, vagy akár józan 1,3-as automata, mesésen hangzó 34 ezer kilométerrel! A keretből kicsit kilóg a benzin-gázos SX4, de nem annyira, mint az Opelek zöme, a jobban megpakolt példányoknál azért 1,7 millióról indul a licit. SEAT-hoz, Golfhoz külön lelkület kell, s nem lenne rossz tudni, vajon mit mutat a Volkswagenek km-számlálója, viszont, ha az egy szál Cordobánkban tényleges a 36 ezer kilométer, s más sem árnyékolja az összképet, akkor az 1,4-es benzines, kézi váltós példányban finoman szólva is szenvtelen, de olcsón használható, s 485 literig rakható társra lelhetünk.
Típus - NCAP csillag NCAP felnőttbiztonság (pont/csillag) NCAP gyerekbiztonság (pont/csillag) NCAP gyalogosvédelem (pont/csillag)
Alfa Romeo 147 21/3 - 17/2
Citroën C4 35/5 42/4 22/3
Citroën C5 36/5 36/3 8/1
Citroën Xsara Picasso 27/4 - 12/2
Fiat Bravo 33/5 36/3 11/2
Fiat Grande Punto 33/5 35/3 19/3
Fiat Idea 26/4 23/2 8/1
Fiat Stilo 27/4 37/4 8/1
Ford C-Max 31/4 38/4 14/2
Ford Focus 35/5 40/4 15/2
Ford Mondeo 35/5 39/4 18/2
Honda Civic 32/4 39/4 24/3
Kia cee'd 34/5 37/4 11/2
Nissan Tiida n.a. n.a. n.a.
Opel Astra H 34/5 39/4 3/1
Opel Corsa 34/5 32/3 19/3
Opel Vectra C n.a. n.a. n.a.
Peugeot 207 35/5 37/4 19/3
Peugeot 307 30/4 n.a. 14/2
Peugeot 407 34/5 39/4 15/2
Renault Clio 33/5 39/4 9/1
Renault Scenic 34/5 28/3 11/2
Renault Megane 33/5 n.a. 11/2
Renault Laguna 34/5 n.a. 12/2
Seat Altea 33/5 39/4 22/3
Seat Leon 32/4 42/4 24/3
Suzuki Splash 30/4 32/3 19/3
Suzuki Swift 30/4 27/3 20/3
Suzuki SX4 29/4 30/3 22/3
Toyota Aygo 68%/3 73% 53%
Toyota Yaris 35/5 34/3 18/2
Volkswagen Golf 36/5 41/4 22/3

Itt és most azonban nem csak az számít, hogy festenek egymás mellett a típusok, motorok és felszereltségek, sőt: a legfontosabb válogatási kritérium a biztonság. A fenti táblázatba összegyűjtöttük - ahol lehetséges volt - a felsorolt autók Euro NCAP eredményeit. Ezeknél azonban tudni kell, hogy a belga székhelyű szervezet kritériumrendszere többször is bővült az évek során, így az itt olvasható eredményeket nem lehet minden esetben egy az egyben megfeleltetni egymásnak. 2009-ben például átalakították a pontozási rendszert, azóta a részletes pontszámok mellett az adott terület - felnőttbiztonság, gyerekbiztonság, gyalogosvédelem - %-os részeredményeit is megadják, de csak az összesített értékelésre adnak csillagot.
Korábban mindhárom vizsgált kategóriában megfeleltették csillagoknak is az elért pontokat, a gyermekbiztonságot pedig 2003 előtt csak szövegesen értékelték. Esetünkben szerencsére csak pár kivételről van szó, mivel az autók zöme a beállított árplafonnak köszönhetően nagyjából egykorú. A legöregebbek az Alfa 147 és a Citroen Xsara Picasso: előbbi 3 csillagos eredményére azóta sem adott magyarázatot az Alfa, a Picasso utastere viszont 4 csillagot szerzett, ez még ma is elfogadható.
Nehezebb helyzetben volt az Aygo, melynek (testvérmodelleivel együtt) tavaly kellett számot adnia teljesítményéről, az NCAP erősen ostorozta a japán-francia triót az elért 3 csillag miatt. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy gyerekbiztonság tekintetében 2%-kal megelőzte az Urban Cruisert, s ugyanennyivel maradt el a Versótól, de azért az legyen alaptétel, hogy a gyerekeinket nem miniautókban szállítjuk.
A fenti táblázatban vastaggal szedtük a biztonsági eminenseket, azaz azokat az autókat, melyek 5 csillagos utasvédelmet és 4 csillagos gyerekvédelmet biztosítanak. A sor, akárcsak eredeti találati listánk, változatos, és új lehetőségeket vonz szemünk elé: fogadjunk, hogy szegény Alteát vagy a 407 SW-ket eddig senki sem akarta hazavinni? Azt is érdemes azért figyelembe venni, hogy az Euro NCAP értékelés nem szentírás. Modelleznek pár szituációt, de azt ne várja senki, hogy a való életben ugyanúgy fognak törni a karosszériák, mint a laboratóriumban a laboratóriumi akadályon, a laboratóriumi 64 km/h-val. Legyen ez egyfajta iránytű, de azért a térképet se felejtsük otthon, s legfőképp igyekezzünk azon, hogy soha ne kelljen megtapasztalnunk, vajon az adott csillagszám éles helyzetben is hozza-e az ígért védelmet. Egyébiránt jó válogatást!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 08:46
    Permalink

    A Fabiaból nincs 6 légzsákos változat, de egy kombi azért igen jó választás a kis magyar család autójaként, akár 1.2-es motorral is. Én mondjuk a Megane II Limousine-t választottam ennyiért.

  • 2017.10.30. at 08:46
    Permalink

    Azért megnéznék egy nyaralni induló családot Splash-ben, vagy Aygo-ban… mert mintha családi autókról lenne szó a cikk elején. Az új Swift sem igazán alkalmas családi kirándulásokra…viszont a Skodák valóban ott lehetnének a szeren, vajon hogy-hogy nem kerültek fel?

Vélemény, hozzászólás?