Óriás törpe – mindent az új Toyota Yarisról
Megérkezett az új Toyota Yaris
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kívül-belül nagyobb lett az új Toyota Yaris, de még mindig nem ez a legnagyobb kisautó. Háromféle motorral fogják kínálni, és minden esély megvan arra, hogy az előző két generáció sikereit felülmúlja.
Yaris motívum az Y rajzolat a hűtőmaszknál. Az alapméretű felnik 14 colosak, ettől gyárilag 15 és 16 colos könnyűfémekkel lehet eltérni. A szélvédő és a gépháztető kis szöget zár be egymással, az előző generáció egyterűsége azonban nem kísért, a kis Toyota arányaiban inkább az első típusra emlékeztet
Harmadik generációjához érkezett az 1999 óta ismert, majd 2005-ben újjávarázsolt Toyota Yaris pályafutása. Az Európában három- és ötajtós kisautó a japán piacon Vitz jelöléssel ismert, és az első sorozatból Platz néven kupét, illetve a Renault Thaliához hasonlatos lépcsőshátút is gyártottak. A legújabb Yaris definiálása kissé sablonosnak tűnhet, hiszen már pusztán logikai alapon is elvárható, hogy az elődök pozitív tulajdonságát maximálisan megtartva tervezzenek meg egy friss konstrukciót, de úgy tűnik, ezt most a gyakorlatban is sikerült maradéktalanul megvalósítani. Az apró - de a PSA-val közös Aygo miatt nem a legkisebbnek számító- Toyotát eddig praktikus, jól használható, megbízható járműként lehetett emlegetni, a jelzőtár azonban a közeljövőre nézve kiegészülhet a tágas, kényelmes és otthonos jelzőkkel. Lássuk, miért!
Új helyre, a csomagtérajtóra került a rendszámtábla. Sportosságot kölcsönöz a meredeken emelkedő övvonal, a sarkokra kitolt kerekek miatt tágas az utastér, a tengelytáv 50, a teljes hosszúság 100 millimétert gyarapodott az elődhöz képest
Az első széria formaterve a mai napig egyediséget tükröz, ellenben a második generáció kissé beleszürkült a gombócként gömbölyödő tömegbe. Az új Yaris most visszatér a gyökerekhez, a karosszéria tagolása egyértelmű, szépek a részletek, jók az arányok, pedig az autó, ha nem is sokkal, de nagyobb lett. A teljes hosszúság 3885 milliméterrel ugyan alatta marad a mostanság szokásos 4 méternek, ám így is 10 centivel nyújtózik túl az elődjén, míg a magassága 1530-ról 1510 milliméterre csökkent. A szélesség változatlanul 1695 mm, és jellemző a Yaris városi használhatóságára, hogy 4,7 méter sugarú körön képes megfordulni. Az előnyös megjelenéshez hozzájárul majd a tíztagú, ezek közül öt teljesen új árnyalatot felvonultató színpaletta, továbbá a 15 vagy 16 colos méretben választható könnyűfém felnik sora.
Új értelmezést nyert a műszerfal - mármint a Yaris családon belül. A hagyományos műszerek visszakerültek a kormány mögé, így kevésbé futurisztikus a látvány, és ez akár új vevőket jelenthet, olyanokat, akik nem szerették a korábbi modelleket. A japánok kellemes tapintású, puha, minőségi anyagok alkalmazására törekedtek, és már rögtön a belépő szint felett tisztességes felszerelést adnak. A helykínálat széltében, hosszában is javult, és nagyobb a csomagtartó is
Korunk egyik leghatásosabb vevőcsalogató extrája a panoráma üvegtető - a Yarisnál sem hagyták ki ezt a tutinak mondható ziccert
Toyota Touch (navigációval Touch & Go): a 6,1 colos, színes, érintőképernyős kijelző amolyan médiaközpont, mert minden innen vezérelhető, illetve itt jelennek meg az információk. Az Active szinttől alapáras tolatókamera képe szokás szerint torzít
A műszerfal nincs túlbonyolítva, megszűnt a középre rendezett, digitálisan informáló kijelző, a Yaris mostantól szokványos kisautó lesz - sportos, háromküllős kormánnyal, hagyományos, pálcika-mutatós műszerekkel, a középkonzolon nagyméretű, érintéssel kezelhető kijelzővel. Ezen a színes, Toyota Touch, navigációval Touch & Go névre keresztelt, 6,1 colos képernyőn nagyon sok minden megjelenhet a fedélzeti számítógép, vagy a telefon adataitól kezdve a tolatókamera (kissé halszemoptikás) képén át a navigáció térképéig bezárólag. A japánok kiemelik, hogy a korábbi kopogós, kemény plasztikok helyett a kisautó vonzerejének fokozása érdekében jobb minőségű, tartósabb anyagokat alkalmaznak.
Ha nem is rekorder tágasságú a 286 literes csomagtér, de használható méretű, és háromszorosára bővíthető
Sokkal komolyabb a Yaris megjelenése, mint 1999-ben: akkor aranyos játékautónak tűnt, és ezt a bájosságát a mai napig megőrizte. A legújabb kiállásával az Auris-t idézi, csak kisebb kiadásban
Motor | 1.0 VVT-i | 1.33 VVT-i | 1.4 D-4D |
Teljesítmény | 69 LE | 99 LE | 90 LE |
Nyomaték | 93 Nm | 125 Nm | 205 Nm |
Sebességváltó | 5 fokozatú manuális | 6 fokozatú manuális / Multidrive S fokozatmentes automata váltó | 6 fokozatú manuális / MultiMode robotizált automata váltó |
Gyorsulás - 0-100 km/h | 15,3 s | 11,7 (12,3) s | 10,8 (13,2) s |
Végsebesség | 155 km/h | 175 km/h | 175 km/h |
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | 4,8 | 5,4 (5,1) [5,2/5,0] | 3,9 (4,0) |
CO2 [g/km] | 110 | 123 (118) [119/114] | 103 (105) |
( ): automata váltóval
[ ]: bekapcsolt start-stop rendszerrel, manuális/automataváltóval
Árulkodó a narancssárga cérna, ez a Yaris Style, amely elsősorban a fiatalok igényeit hivatott kiszolgálni
Az új Yaris, cikkünkben ismertetett verziói már idén késő ősszel a hazai piacon is elérhetők lesznek, míg a Genfi Autószalonon debütált Yaris HSD alapú hibrid mintegy egy év késéssel érkezhet meg a bemutatótermekbe.