Óriás törpe – mindent az új Toyota Yarisról

Megérkezett az új Toyota Yaris

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kívül-belül nagyobb lett az új Toyota Yaris, de még mindig nem ez a legnagyobb kisautó. Háromféle motorral fogják kínálni, és minden esély megvan arra, hogy az előző két generáció sikereit felülmúlja.


Harmadik generációjához érkezett az 1999 óta ismert, majd 2005-ben újjávarázsolt Toyota Yaris pályafutása. Az Európában három- és ötajtós kisautó a japán piacon Vitz jelöléssel ismert, és az első sorozatból Platz néven kupét, illetve a Renault Thaliához hasonlatos lépcsőshátút is gyártottak. A legújabb Yaris definiálása kissé sablonosnak tűnhet, hiszen már pusztán logikai alapon is elvárható, hogy az elődök pozitív tulajdonságát maximálisan megtartva tervezzenek meg egy friss konstrukciót, de úgy tűnik, ezt most a gyakorlatban is sikerült maradéktalanul megvalósítani. Az apró - de a PSA-val közös Aygo miatt nem a legkisebbnek számító- Toyotát eddig praktikus, jól használható, megbízható járműként lehetett emlegetni, a jelzőtár azonban a közeljövőre nézve kiegészülhet a tágas, kényelmes és otthonos jelzőkkel. Lássuk, miért!

Az első széria formaterve a mai napig egyediséget tükröz, ellenben a második generáció kissé beleszürkült a gombócként gömbölyödő tömegbe. Az új Yaris most visszatér a gyökerekhez, a karosszéria tagolása egyértelmű, szépek a részletek, jók az arányok, pedig az autó, ha nem is sokkal, de nagyobb lett. A teljes hosszúság 3885 milliméterrel ugyan alatta marad a mostanság szokásos 4 méternek, ám így is 10 centivel nyújtózik túl az elődjén, míg a magassága 1530-ról 1510 milliméterre csökkent. A szélesség változatlanul 1695 mm, és jellemző a Yaris városi használhatóságára, hogy 4,7 méter sugarú körön képes megfordulni. Az előnyös megjelenéshez hozzájárul majd a tíztagú, ezek közül öt teljesen új árnyalatot felvonultató színpaletta, továbbá a 15 vagy 16 colos méretben választható könnyűfém felnik sora.

Az utastér legfontosabb üzenete a vezetőközpontúság, valamint a kényelem – előbbit a modell történetében először hagyományos elrendezésű műszerfallal, utóbbit tágasabb utastérrel, és a korábbiaknál jobb minőségű anyagokkal próbálták elérni. A belső szélesség 30, a tengelytáv 50 mm-rel nőtt, utóbbi értékből az utasok térdhelye konkrétan 35 millimétert profitál, és további jó hír, hogy a csomagtartó is tágasabb valamelyest. Az immáron 286 literes üreg 12 plusz-litert tud felmutatni, a 60:40 arányban dönthető üléstámlákkal pedig megközelítően síkpadlós, 768 literes befogadóképességet lehet varázsolni, és nem elhanyagolható a 20 milliméterrel nagyobb rakodónyílás sem – egy-egy nagyobb tárgy szállításánál igen sok múlhat ezen a két centin.

A műszerfal nincs túlbonyolítva, megszűnt a középre rendezett, digitálisan informáló kijelző, a Yaris mostantól szokványos kisautó lesz - sportos, háromküllős kormánnyal, hagyományos, pálcika-mutatós műszerekkel, a középkonzolon nagyméretű, érintéssel kezelhető kijelzővel. Ezen a színes, Toyota Touch, navigációval Touch & Go névre keresztelt, 6,1 colos képernyőn nagyon sok minden megjelenhet a fedélzeti számítógép, vagy a telefon adataitól kezdve a tolatókamera (kissé halszemoptikás) képén át a navigáció térképéig bezárólag. A japánok kiemelik, hogy a korábbi kopogós, kemény plasztikok helyett a kisautó vonzerejének fokozása érdekében jobb minőségű, tartósabb anyagokat alkalmaznak.

A motoroknál a Toyota Optimal Drive a jelszó: ez kategóriájában kiemelkedő teljesítményt és nyomatékot jelent, a lehető legkevesebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett. A két benzines és egy dízel alkotta kínálat Euro5-ös, a jelölések pedig nem ismeretlenek a toyotások számára. A benzineseknél az 1,0 literes háromhengeres, és az 1,33 literes négyhengeres gépek hengerenkénti 4 szelepes hengerfejet és VVT-i (változó) szelepvezérlést alkalmaznak, míg az 1.4 D-4D turbódízel csak hengerenként 8 szelepes konstrukció. Ötgangos manuális váltó csak az 1,0 l-es alapváltozathoz társul, a nagyobb benzines és a dízel hatgangos szerkezettel hagyja el a gyárat, és ezeknél lehetőség van áldozni a kényelemre. Az 1,33-as, start-stop rendszerrel felvértezett motorhoz fokozatmentes (CVT), de hét áttételnél fixen rögzíthető, sőt, sport üzemmódra is képes Multidrive S automataváltó párosítható, míg a gázolajos félautomata, divatosabb jelzővel robotizált, szekvenciálisan kapcsolható egységet kaphat, amelynek neve MultiMode. A manuális váltós Yarisoknál a a váltás-esedékesség jelző, azaz a Gear Shift Indicator állítólag mintegy 0,5-3 százaléknyi üzemanyag megspórolásában segíthet, míg az automatáknál a gázpedál állását figyelő Eco Driving lámpa világít mindaddig, amíg a gázpedált nem tapossák az elektronika szerint feleslegesen mélyre.
Műszaki adatok
Motor 1.0 VVT-i 1.33 VVT-i 1.4 D-4D
Teljesítmény 69 LE 99 LE 90 LE
Nyomaték 93 Nm 125 Nm 205 Nm
Sebességváltó 5 fokozatú manuális 6 fokozatú manuális / Multidrive S fokozatmentes automata váltó 6 fokozatú manuális / MultiMode robotizált automata váltó
Gyorsulás - 0-100 km/h 15,3 s 11,7 (12,3) s 10,8 (13,2) s
Végsebesség 155 km/h 175 km/h 175 km/h
Vegyes fogyasztás [l/100 km] 4,8 5,4 (5,1) [5,2/5,0] 3,9 (4,0)
CO2 [g/km] 110 123 (118) [119/114] 103 (105)

( ): automata váltóval
[ ]: bekapcsolt start-stop rendszerrel, manuális/automataváltóval

A legújabb Toyota Yaris négyféle (Entry, Active, Style és Lounge) felszereltségekkel érkezik. A gyáriak szerint a piacok legkelendőbbje az Active lehet, ugyanis ebben gyakorlatilag minden benne van, amire egy kisautó tulajdonosnak szüksége lehet. A biztonságról hét légzsák, ABS és VSC menetstabilizáló gondoskodik, nem hiányzik a manuális klíma, a bőrözött kormányról vezérelhető audioberendezés, van Bluetooth, AUX és USB csatlakozás, továbbá Toyota Touch multimédiás berendezés, benne tolatókamerával. A 16 colos alufelnivel, ködlámpával, keményebb felfüggesztéssel, és sportosabb, narancsszínű cérnával varrt kárpitozással szerelt Style az igényes fiatalokat célozza meg, míg a Lounge az apró luxuskocsikat kedvelők kedvence lehet, világos tónusú, exkluzív légkört teremtő kárpitozással, kétzónás automata légkondicionálóval és hűthető kesztyűtartóval.
Az új Yaris, cikkünkben ismertetett verziói már idén késő ősszel a hazai piacon is elérhetők lesznek, míg a Genfi Autószalonon debütált Yaris HSD alapú hibrid mintegy egy év késéssel érkezhet meg a bemutatótermekbe.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?