Örökzöld terepjáró – Próbán az új Suzuki Jimny

A kevesebb most sokkal több - Hibátlan terepes és divatos is az új Jimny

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jövőre lesz 50 éves a Suzuki Jimny, az évfordulót pedig már az új modellel ünnepelhetik. Jóval karakteresebb elődjénél, mely egyszerűségéből fakad, éppen ezért egy egészen új szegmenst is bekebelezett a kis terepjáró.

Az év egyik talán legjobban várt modellje, a Suzuki Jimny piaci bevezetése már tavaly nyáron megkezdődött egyes országokban, hozzánk viszont csak most ért el. Ez a kis késedelem egyfajta egyezmény eredménye, hiszen a frissített Vitarát, épp a hazai gyártás miatt Magyarországon vezethették be először a piacra. Így az volt a megállapodás, hogy a japán gyártású Jimny-re viszont nekünk kell majd várnunk majdnem a legtöbbet. De megérkezett, igaz, nagyon vártuk már az első próbát, hiszen

egy legendásan jó terepképességű kisautó új generációjáról van szó, melynek nem csak tudásáért, de kinézetéért is meg lehet veszni.

Éppen ezzel került most a Suzuki egy olyan helyzetbe, hogy már nem csak a Jimny célközönségével kell számolniuk, hanem a divatos kisautók vásárlóival is, ugyanis a kereslet hatalmasra nőtt az új modell iránt. A leköszönő harmadik generációs Jimny-ből az utolsó években 120 darab kelt el évente, a negyedik generációs modellel most évi több mint 500-zal számolnak. Ám ez most egy óriási kihívás a Suzuki számára, ugyanis a gyártáskapacitás egyelőre nem igazán adja meg erre a lehetőséget. Már most hatalmas az előrendelés, az első hazánkba érkezett szállítmány, mely kevesebb mint 100 darab, azonnal elfogyott. Nem egyszerű egyelőre az alkatrészellátás sem, hisz még egyáltalán nem is indult be ezek szállítása és a párautós tesztflottán már jól látszik, mi lehet a legsérülékenyebb alkatrész, ez pedig a meredek szögben álló szélvédő. A legtöbb autón már most cserélni kellene a kavicsfelverődések miatt. Az autók persze még nagyon frissek, alig pár kilométeresek, így vélhetően rövid időn belül megoldódnak ezek a kezdeti akadozások. Meg is kell, hogy oldódjanak, mert a Jimny nagyon kelendő lesz.
Suzuki Jimny, 2019 - méretek
Hosszúság(pótkerékig) [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
3480(3645) 1645 1720 2250 85-840
A forma divatos, nagyon furcsa ezt mondani egy vonalzóval rajzolt dobozra, de annyival több benne a stílus elődjéhez képest, hogy instant birtoklási vágyat ébreszt.

Alaposan visszanyúltak a régi modellekhez a részletek megoldásaiban.

Persze, olyan is, mint egy kis G Merci, de a kocka, az bármilyen nagy, csak kocka marad. Azt azért hamar észre lehet venni, mik a Jimny saját, azonnal megjegyezhető vonásai. A kerek fényszórók, a maszk sarkaiba kitolt indexek, a műanyag sárvédőívek, amikkel 4,5 centivel szélesebb az új modell elődjénél. Kapott egy törést az oldalablak alsó éle és maga az ajtó hatalmas a kocsi méreteihez képest. Oldalra nyílik a hátsó ajtó, rajta teljes értékű pótkerék kapott helyet és az ajtót teleszkóp tolja ki, hogy ne kelljen erőt kifejtenünk hozzá. Nagyon aranyos, ahogy tettrekészen csak áll, nem tűnik praktikusnak, városi kisautónak meg pláne, mégis elnyerte A világ városi autója címet. Ehhez mondjuk nagy köze lehetett a Japánban piacra kerülő kei car változatnak, melybe 660 köbcentis turbómotor kerül. Az európai Jimny hajtásláncában egyetlen motor érhető el, ez a K15B motorcsalád frissített verziója, mely egy 1,5 literes hagyományos négyhengeres szívómotor. 100 lóerős, nincs benne nagy trükk, picivel 6000 fölé képes forogni, és lineárisan építi fel az erőt, amihez nyilván ajánlott is forgatni. A hajtás további elemei egy ötfokozatú kézi kapcsolású váltó, melyen már a váltóboton érezni, mennyire masszív szerkezet, ehelyett egyébként automata is kérhető négy fokozattal az Aisin jóvoltából. Ezután egy osztómű következik, alapvetően hátul hajt a Jimny, de kapcsolható összkerékhajtás mindenképp jár, zárható differenciálmű nincs, de kipörgésgátlós imitálása van, amivel a legtöbb helyzetet már meg tudja oldani. Lassú mászáshoz van felező is, melyet egyelőre nem tudtunk kipróbálni, de a teszthét alatt erre is sort fogunk keríteni.
Suzuki Jimny, 2019 - műszaki adatok
Motor 1.5L VVT
Emissziós norma Euro6d
Hajtás Allgrip Pro
Hengerűrtartalom [cm3] 1462
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/5(automata/4)
Teljesítmény [LE (1/min)] 100/6000
Nyomaték [Nm (1/min)] 130/4000
Gyorsulás 0-100 km/h -
Végsebesség [km/h] 145(140)
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 6,8(7,)5
CO2-kibocsátás [g/km] 178-181(198)
Saját tömeg [kg] 1090-1135(1110-1135)
Megengedett össztömeg [kg] 1435
A váltó fokozatai nagyon rövidek, gyorsan kell kapcsolgatnunk, és a magas tempó már nem igazán ajánlott, 100 km/h-nál 4000-et forog a motor, autópályatempónál pedig elég hangos is. Persze nem is oda való, ennek ellenére nem kényelmetlen hosszú távon sem,

a két merevtengelynek nem érezni hátrányát az apró karosszériában.

Talán csak a kanyarokban, de nagyon egyszerűen kezelhető kisautó, a tempós kanyaroktól amúgy is távol kell tartanunk magunkat a karosszéria dőlései miatt. Kormányzása nem ad sok visszajelzést, de valahol ez érthető is, meg nincs is rá nagy szükség, országúti tempónál könnyedén vezethető, magasabb sebességnél már sokat kóvályog a rövid tengelytáv miatt. Erre van is benne egy asszisztens, mely a kígyózó mozgást figyeli és kormánymozdulattal, valamint fékezgetéssel korrigálja a haladást. Alapáras vezetéstámogatói között van egyébként vészfékasszisztens, sávelhagyás figyelmeztető, mely a kormányt is rezegteti, valamint távolsági fényszóró asszisztens is.
Hirdetés
Bent is olyan egyszerű, akárcsak kívül, az első ülések tömése kényelmes és hátul sem katasztrófa a helykínálat. A Jimny csak négyszemélyes lehet, rövid távon ketten kényelmesen elférnek hátul és még a lábunknak is marad bőven elég hely. A műszeregység stilizálása egy ügyes visszautalás a klasszikus Jimny-re, az anyaghasználat egyszerű, de például az utassal szemben lévő kapaszkodó a műszerfalon gumiból készült, így ezt megmarkolva jó a biztonságérzet terepen. Egyszerűek a kezelőszervek, logikus az elrendezés, jó fogású a kormány, széltében, magasságban és hosszában is elég a hely, igazából 2,25 méteres tengelytávval ez egy remek utastér. Csomagtere hivatalosan csupán 85 liter a hátsó ülések mögött, de 377 azokat ledöntve, míg teljes hasznos raktérként 840 liternyi hely alakítható ki, ha nincs szükségünk a hátsó sorra.
Suzuki Jimny, 2019 - listaárak kedvezménnyel
Jimny 1.5 4WD GL MT 5 390 000
Jimny 1.5 4WD GLX MT 5 990 000
Jimny 1.5 4WD GLX AT 6 390 000
Nagyot túráztunk vele a hazai bemutatón, ám az igazi terepezés egyelőre kimerült némi sarazásban, amit az utcai gumik ellenére ügyesen csinált végig a Jimny, igaz, kétkerékhajtás is elég volt hozzá. A teszthét alatt alaposabban utána fogunk járni a képességeinek, most túraautó mivoltát ismerhettük meg leginkább. 145 km/h a manuális hivatalos végsebessége, a 130-as utazótempót vígan tartja és egy-egy előzés is simán belefér.

Az autók fogyasztása 8 liternél állapodott meg a bemutató végére, ami tekintve a légellenállását és az egyszerű technikát, nem egy rossz érték.

A Jimny két felszereltségi szinttel került a piacra és egyik sem fapados, ugyanis a GA helyett a GL a bázismodell és a GLX a csúcsmodell. Utóbbi LED projektoros fényszórókat is ad, valamint színrefújt kilincseket, alufelniket, navigációs, tolatókamerás, érintőképernyős multimédiás fejegységet és pár apróságot, az összes vezetéstámogató már a GL szinten tartozék. Ára tekintetében 5,990 millió a listaár, melyből 600 000 forint kedvezmény azonnal lefaragható, vagyis 5,390 millió a GL bázismodell, melyből nyilván kereskedésfüggő, mennyi faragható még. A Jimny remek terepjárónak tűnik, legalábbis amit egyelőre láttunk tőle, az meggyőző amellett, hogy teljesen érthető az is, hogy akinek erre nincs szüksége, az is rákíván a külseje miatt. Messze nem kényelmetlen a masszív technika használata mellett sem, kicsit gépszerű, de csak annyira, amennyire még jólesne hétköznap is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?