Több mint százezer autó kelt el 2017-ben

Tizedével nőtt az autópiac, ismét vezet a Suzuki. Mutatjuk a további helyeket is!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jó évet zárt tavaly a hazai autópiac. Változatlanul az esztergomi gyártású Suzuki Vitara a legkelendőbb modell, vannak azonban meglepetések a népszerűségi listán.


Ismét jelentősen, 2017-ben 15 százalékkal nőtt a hazai gépjárműpiac, csak a személyautók eladásai több mint 20 százalékkal bővültek, s a 2016-os esztendőhöz hasonlóan Suzukiból fogyott a legtöbb, a piac vezetője ugyanakkor személyautó és kishaszonjármű összesített eladással továbbra is a Ford.
Hirdetés

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
20172016Különbség (%)
Személygépkocsi116 26596 59420,4%
Kishaszonjármű19 94121 332-6,5%
Busz64341355,7%
Nagyhaszonjármű585455126,2%
Motorkerékpár230422134,1%
Összesen145 007126 06415%

Míg a személyautóknál 20%-os bővülés látható, a tavaly a növekedési hitelprogram által már nem pörgetett kishaszonjármű-szegmens az előző évhez mérten csökkent. Nőtt ugyanakkor az összes többi, a legszerényebb példányszámú buszoké másfélszeresére hízott, igaz, ehhez nyilván a fővárosi metrófelújításnak is van köze. A nagyhaszonjármű-szegmens 6,2, a motorkerékpároké 4,1 százalékkal nőtt.
Bár a piacvezetők változatlanok és változatlan a Ford második helye is a személyautók között, a többi márka sorrendje kapcsán már látható ugrálás. A Skoda beelőzte a két évvel ezelőtt még vezető Opelt, utánuk viszont tavaly előttről ismert a Volkswagen, Dacia, Renault, Kia, Nissan, Hyundai sor, a 12. helyre azonban feljött a Mercedes-Benz. A Fiat ugyanis a piaci átlagnál szerényebb mértékben növelte eladásait, a stuttgartiak pedig jelentősebben. Hazánk kedvenc prémiummárkája a Mercedes, amit az Audi követ, ugyanakkor az utánuk következő BMW alighanem több vevőt győzött meg, ugyanis az előző két márkánál nem titok, hogy igen jelentős volt a kormányzati (rendőrségi) vásárlás. A márkák között előre tudott lépni a Mazda, lemaradt azonban a Honda és a Peugeot, míg a Citroën két helyet is javítani tudott, igaz, piacrészét nem növelte. Növelte azonban a továbbra is a 25. (a prémiummárkák között 5.) helyen álló Lexus, illetve annak anyamárkája, a 6. Toyota is - utóbbi immár 7 százalékos piacrészt tudhat magáénak, s ezzel a tömegmárkák között a legdinamikusabb fejlődést mutatta, nem mellesleg a hazai piacon immár eladásainak harmadát adják a hibrid modellek (a Lexusénak 97%-át).
Személyautók márkasorrendje és piacrésze 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
Márka2017-es példányszámPiacrész2016-os példányszámPiacrész
1.Suzuki15 16113,04%11 26611,66%
2.Ford11 3729,78%9 5229,86%
3.Skoda10 5239,05%8 7559,06%
4.Opel10 1898,76%9 3799,71%
5.Volkswagen8 5467,35%7 5347,80%
6.Toyota8 1397,00%5 5175,71%
7.Dacia7 3296,30%5 1205,30%
8.Renault5 6864,89%4 8965,07%
9.Kia4 5073,88%3 9204,06%
10.Nissan4 2573,66%3 4003,52%
11.Hyundai3 7393,22%3 1743,29%
12.Mercedes-Benz3 7333,21%2 7512,85%
13.Fiat3 2212,77%3 0393,15%
14.Audi2 7732,39%2 5022,59%
15.BMW2 6982,32%2 3882,47%
16.Mazda2 1961,89%1 9432,01%
17.Peugeot1 7961,54%1 5891,65%
18.Honda1 7381,49%1 9902,06%
19.SEAT1 5211,31%1 0931,13%
20.Volvo1 4371,24%1 3531,40%
21.Citroën1 0770,93%8980,93%
22.Lada9800,84%1 1551,20%
23.Jeep7040,61%4960,51%
24.Mitsubishi6700,58%1 3291,38%
25.Lexus6560,56%4170,43%
26.Land Rover3070,26%3100,32%
27.Mini2240,19%1410,15%
28.Alfa Romeo2140,18%540,06%
29.Subaru1700,15%1480,15%
30.Infiniti1430,12%1370,14%
31.Jaguar1400,12%1060,11%
32.SsangYong1260,11%860,09%
33.Porsche1240,11%710,07%
34.smart600,05%220,02%
35.DS210,02%220,02%
36.Maserati190,02%140,01%
37.Tesla140,01%130,01%
38.Ferrari60,01%70,01%
39.Bentley40,00%10,00%
40.Lancia10,00%30,00%

A piac egyértelműen SUV/crossover-piac lett, az eladások több mint harmadát adta az utóbbi szegmens.

Második helyen áll (28,4%-kal) az alsó-középkategória, 15 százalékkal harmadik a kisautók kategóriája, 7,43 százalékkal negyedik a középkategória, míg 7,23 százlékkal ötödik az egyterűek szegmense. Ez a preferencia a modellek népszerűségi listáján is egyértelműen visszaköszön, bár a top 10-be egy kisautó (a Renault Clio) és egy középkategóriás modell (VW Passat) is belefért. Igen, a Clio lett a legnépszerűbb kisautó (legalábbis a regisztrációs adatok alapján, a reexport kivonása előtt) és persze a legkelendőbb Renault, a Passat pedig a legnéépszerűbb Volkswagen és a listavezető középkategóriás modell.

A piac kedvence egyértelműen a Suzuki Vitara, második a Skoda Octavia - persze rendőrautókból is ezekből került a legtöbb az utakra, a Dacia Duster harmadik helye azonban kozmetikázatlan és a tavaly rendszámozott Dusterek még mind az első generációsok, az új csak idén érkezik. A Suzukinál nem csak a piac kedvencének számító Vitara fogyott jól, a ráncfelvarrott SX4 S-Cross is nagyon jelentősen bővítette eladásait, a modellek közötti sorrendben a tizenegyedikről a negyedik helyre jött fel. Bár az Opel Astra aktuális (K) szériája és a már tavaly is csak szedánként kínált H összesített számaival a harmadik legnépszerűbb modell lenne, valójában más autók, így az Astra inkább egy hatodik és egy 15. helyet tudhat magáénak. Az idén már búcsúzó Ford Focus a negyedikről az ötödik helyre csúszott, a friss Kuga viszont feljött a hetedikre (a 15. helyről). Jót tett a frissítés a Nissan Qashqai-nak is, a 17. pozícióról a 10. helyre ugrott. Egy helyet jött előre az Opel Corsa, a Volkswagen Golf azonban hiába újult meg, lemaradt, ahogyan a Toyota Yaris is. Erősített ugyanakkor a Kia cee'd, a Skoda Rapid vagy a Renault Megane is.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
ModellPéldányszám
1.Suzuki Vitara8786
2.Skoda Octavia6105
3.Dacia Duster4018
4.Suzuki SX4 S-Cross3407
5.Ford Focus3260
6.Opel Astra K2716
7.Ford Kuga2414
8.Renault Clio2294
9.Volkswagen Passat2066
10.Nissan Qashqai1999
11.Opel Corsa1883
12.Fiat 5001795
13.Volkswagen Golf1791
14.Hyundai Tucson1627
15.Opel Astra J1601
16.Toyota Yaris1520
17.Kia cee'd1429
18.Skoda Rapid1362
19.Renault Megane1361
20.Opel Mokka X1335
21.Toyota RAV41292
22.Ford Fiesta1207
23.Kia Sportage1182
24.Ford Mondeo1153
25.Skoda Superb1151
26.Toyota C-HR1135
27.Skoda Fabia1125
28.Dacia Logan1051
29.Toyota Corolla998
30.Renault Captur962
31.Hyundai i30948
32.Suzuki Ignis920
33.Toyota Verso864
34.Suzuki Swift853
35.Volkswagen Jetta844
36.Toyota Auris806
37.Volkswagen Tiguan778
38.Suzuki Baleno770
39.Nissan Juke747
40.SEAT Leon724
41.Mazda3707
42.Ford Tourneo Custom697
43.Opel Insginia689
44.Hyundai i20670
45.Jeep Renegade630
46.Volvo XC60596
47.Honda Jazz592
48.Nissan Micra573
49.Mazda6571
50.Audi A3 Limousine563

Vannak természetesen teljesen új szereplők is, ilyen az első teljes évét több mint ezer példánnyal záró Toyota C-HR, amiből több fogyott, mint Aurisból vagy Corollából. Érthető, hiszen crossover, a piacnak pedig (már említetten) az kell. Apró meglepetés, hogy a vagány Suzuki Ignis népszerűbb volt, mint az év derekán új generációval érkezett Swift. Csodálkozásra adhat okot, hogy a győri gyártású Audi A3 Limousine az 50. helyével népszerűbbnek bizonyult mint az ötvenes listára épp fel sem férő Volkswagen Polo, de számai mögött valójában nem magánvásárlók állnak. Illetve de, sok-sok rendőrautó, azaz adóforintok által.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?