Továbbra is lejtőn az autópiac, de nagyot erősödött a Suzuki

Hazai gyártó vezeti a 2021-ben is csökkent magyar autópiacot

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A koronavírus után a chiphiány is megtörte a 2020 elejéig 10 éven át növekvő autópiacot, most második éve a lejtmenetet láthatjuk. Mutatjuk a nyerteseket és a veszteseket.


Hirdetés
Ismét tartós recesszióban az autópiac, a 2008-as válságból, ami amúgy jóval drasztikusabb visszaesést, a piac csaknem negyedére esését hozta, 2010-től egészen 2020 elejéig felfelé íveltek az eladások. Aztán jött a COVID, ami azonban csak egy-két hónapig húzott kéziféket, utána már a kereslet élénkülni kezdett, majd nem csak újabb vírushullámok, hanem nyersanyaghiányok is hátráltatták a piacot, elsősorban a kiszállításokat, de

a chiphiány tavaly már olyan helyzeteket is szült, hogy egy-egy modellt rendelni sem lehetett, nemhogy kiszállítani és forgalomba helyezni.

Ha a teljes gépjármű-szegmenst nézzük, idén nem vészes, 2 százalékos visszaesés látható csupán, ugyanakkor a 2019-es adatokhoz képest már 20 százalékos csökkenés látható, magyarán a piac ötöde hiányzik. Még rosszabb a helyzet a személyautóknál, ott 22,8%-os a visszaesés a 2019-es csúcshoz mérten. Ha csupán a tavalyi adatokat nézzük, akkor is a személyautóknál látható a legnagyobb visszaesés, éves szinten 4,8%-os, decemberben pedig a 2020-asnál 31,2, a 2019-esnél 45,8 (!) százalékkal kevesebb autó fogyott. Sokkalta jobban áll a haszonjármű-szegmens, körükben tavaly már 4,3%-os növekedés adódott, így 2019-hez mérten 12,3% a hiány. Fellendült, tavaly 38,2%-kal nőtt a nagyhaszonjármű szegmens, de a 2019-es adatokhoz mérten még ott is 14,3% a hiány. Autóbuszból és motorkerékpárból pedig már a 2019-es számoknál is jobbakat hozott a tavalyi év.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2021-ben (Forrás: DATAHOUSE)
20212020Különbség (%)
Személygépkocsi121 920128 030-4,8%
Kishaszonjármű22 98122 0414,3%
Busz101063459,3%
Nagyhaszonjármű4518326938,2%
Motorkerékpár460142927,2%
Összesen155 030158 266-2%
Hirdetés

Nem mindenki veszített a személyautóknál sem!

Ahogyan arról már beszámoltunk, a Suzuki hatodik éve vezeti az eladásokat, ennyi idős a Vitara, de a tavalyi évben is ez a modell volt a piac kedvence. A Suzuki nem csak tartotta első helyét, a csökkenő piacon 19,4%-kal növelte is eladásait, így a személyautóknál csaknem 14,5%-os piacrészt tudhat magáénak. Nem panaszkodhat a Toyota sem a maga 9,9%-os piacrészével és több mint 12 ezer példányos eladásával és a megtartott második helyével. A harmadik helyen továbbra is a Ford, de ők a Toyotához hasonlóan kevesebb személyautót adtak el tavaly. Fontos leszögezni, hogy jelenleg az összesítetten eladott, forgalomba helyezett személyautó sorrendet vizsgáljuk, a magánszemélyek vásárlásait és a haszonjármű-személyautó, márkánkénti összesítéseket később fogjuk tudni megvizsgálni.
Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
HelyezésMárkaRegisztrációVáltozás
2021202020212020(%)
1.1.Suzuki176501478319,4%
2.2.Toyota1207712672-4,7%
3.3.Ford1060411741-9,7%
4.8.Kia9125629345,0%
5.5.Skoda784610184-23,0%
6.4.Dacia736710469-29,6%
7.6.Volkswagen70499658-27,0%
8.7.Fiat64566510-0,8%
9.11.Mercedes-Benz5680474719,7%
10.12.Hyundai5291435721,4%
11.9.Opel41536110-32,0%
12.13.BMW4063351315,7%
13.14.Nissan283127981,2%
14.16.Jeep2612224316,5%
15.17.Volvo2536220914,8%
16.10.Renault23295039-53,8%
17.15.Peugeot22602738-17,5%
18.18.Audi2107191610,0%
19.20.Mazda154115280,9%
20.19.Citroën14331875-23,6%
21.21.SEAT12291438-14,5%
22.22.Honda11351441-21,2%
23.23.SsangYong91881013,3%
24.24.Lexus78070011,4%
25.26.Mini45736624,9%
26.29.Alfa Romeo43523585,1%
27.25.Mitsubishi365371-1,6%
28.30.Land Rover31119857,1%
29.28.Porsche30324921,7%
30.27.Abarth215267-19,5%
31.34.Tesla18472155,6%
32.38.Cupra10111818,2%
33.31.Jaguar93930,0%
34.32.Subaru8289-7,9%
35.35.DS543745,9%
36.37.Ferrari261573,3%
37.33.smart2573-65,8%
38.39.Bentley151136,4%
39.36.Maserati717-58,8%
40.40.Aston Martin78-12,5%
Hirdetés

Érdekességek a változatlan dobogón túl is vannak ám! A Kia eladásait 45%-kal növelve ugrott a nyolcadik helyről a negyedik helyre a Kia. Ceedből másfélszer annyi fogyott, mint 2020-ban, a Sportage eladásai 76,6%-kal nőttek, s a villanyautóknál is hasított a márka: a vezető Niro mellé szépen jön fel az EV6. Eladásainak közel negyedét veszítette a Skoda, csaknem 30%-át a Dacia, de a Volkswagen sem áll sokkal jobban. Ehhez mérten a Fiat visszaesése minimális - a regisztrációk szerint. A Mercedes-Benz közel, a Hyundai több mint 20%-kal növelte eladásait, ugyanakkor az Opel csaknem harmadával esett vissza, a márka legkelendőbb modellje a koros Crossland X volt, egyedül az tudott ezer példány feletti eladást elérni. Kifejezetten csúfos a Renault eredménye is: eladásai több mint a felére csökkentek, náluk még mindig a Clio a sláger, de abból is csupán 719 példány fogyott. Mínusszal zárta az évet a Peugeot, a Citroën, a SEAT és a Honda, valamint az Abarth, a smart és a Maserati, továbbá az Aston Martin is, igaz utóbbi csupán egy autóval adott el kevesebbet (8 helyett 7 példány fogyott). Bár még idén is fut a nagycsaládosok 2,5 millió forintos autóvásárlási támogatása, az új autót venni képesek már tavaly is érezhetően kevesebben voltak, mint az azt megelőző másfél évben, így a tavaly nagyot nőtt egyterű szegmens csaknem minden tagja ismét veszített eladásaiból.
Személyautók modellsorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
HelyezésModellRegisztrációVáltozás
2021202020212020(%)
1.1.Suzuki Vitara8350688221,3%
2.2.Suzuki SX4 S-Cross6261557812,2%
3.4.Fiat 500472844207,0%
4.6.Dacia Duster4501380618,3%
5.11.Kia Ceed3923250556,6%
6.3.Skoda Octavia37934929-23,0%
7.7.Toyota Corolla34373789-9,3%
8.8.Ford Tourneo Custom33403662-8,8%
9.23.Kia Sportage2360133676,6%
10.22.Suzuki Swift2314140165,2%
11.13.Jeep Renegade2264195216,0%
12.12.Ford Puma19892101-5,3%
13.9.Toyota Yaris19593081-36,4%
14.25.Hyundai Tucson1866133439,9%
15.15.Toyota RAV418511870-1,0%
16.27.Nissan Qashqai1539110938,8%
17.20.Toyota C-HR148514075,5%
18.5.Dacia Lodgy14573915-62,8%
19.14.Ford Focus14241871-23,9%
20.33.Hyundai i301210101319,4%
21.36.Opel Crossland X114091324,9%
22.40.Toyota Proace City Verso111282534,8%
23.24.Volkswagen Passat10541336-21,1%
24.21.Dacia Sandero10411403-25,8%
25.34.Volkswagen T-ROC10119368,0%
26.17.Skoda Kodiaq10061496-32,8%
27.32.Hyundai Kona9561050-9,0%
28.55.Volkswagen T-Cross94158760,3%
29.19.Opel Corsa9101440-36,8%
30.30.Skoda Scala8981099-18,3%
31.10.Volkswagen Golf8901722-48,3%
32.56.Kia Niro85458546,0%
33.26.Skoda Superb8321142-27,1%
34.43.Volvo XC4082768420,9%
35.29.Opel Astra K8251102-25,1%
36.53.Toyota Aygo82459538,5%
37.50.SsangYong Korando76961325,4%
38.47.Volvo XC6075363319,0%
39.62.Ford EcoSport75152343,6%
40.16.Renault Clio7192678-73,2%
41.59.Hyundai i2063055214,1%
42.51.SEAT Leon606607-0,2%
43.134.Fiat 500L590181226,0%
44.80.Peugeot 300858536958,5%
45.39.Volkswagen Tiguan583847-31,2%
46.64.Kia Xceed57750713,8%
47.65.Ford Transit Custom56650113,0%
48.60.BMW 3-as sorozat5615433,3%
49.41.Mercedes-Benz GLE SUV561783-28,4%
50.31.Volkswagen Touran5511086-49,3%
Jól fogytak a prémiummodellek! Nem csak a már említett Mercedes-Benz, az Audi (10%), a Lexus (11,4%), a Mini (24,9%), a Porsche (21,7%), a DS (45,9%), a Ferrari (73,3%) és a Bentley (36,4%) eladásai is nőttek. A legnagyobb ünnep talán az Alfánál lehetett, az olaszok 85%-os bővüléssel csaknem duplázták eladásaikat, de szépen érkezett meg a piacra a Tesla és Cupra is, utóbbi közel tízszer annyi autót adott el, mint egy évvel korábban, ami hatalmas szó, s ebben a teljesen elektromos, Év Autója díjra is esélyes Born eladásai még benne sincsenek. Igaz, nem hivatalos információink szerint pont utóbbi az idei évben sem fogja tudni a hazai eladásokat látványosan növelni. Az ok nem más, mint a cikk elején már citált chiphiány. Drukkolunk azért az egész piacnak, hogy törjön meg a lejtmenet, hiszen ez nem csak az autóipar, az egész gazdaság érdeke.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2022.01.04. at 11:21
      Permalink

      Mindig megy a követelőzés, hogy tartós autókat akarunk. Ennek egyenes következménye, hogy nő az autópark átlagéletkora(józan paraszti ész – a tartós autóval sokáig jár az ember, nem?). De akkor meg ne sajnálkozzunk a idősödő autópark miatt, kéz a kézben jár a kettő…

    • 2022.01.04. at 14:10
      Permalink

      igen, volt amikor alacsonyabb volt, amikor a sok nincstelen 0 beszállóval svájci frankos hitelre vette az új skodákat és suzukikat. Talán nem sírjuk vissza azt.

    • 2022.01.05. at 06:23
      Permalink

      És?

      Te nem a legélesebb kés vagy a fiókban, ugye?

      Nem az a fő baj, hogy magas az átlagéletkor, hanem, hogy a nagyrésze rosszul karbantartott, kókányolt, vagy teljesen elhanyagolt.

  • 2022.01.04. at 13:01
    Permalink

    Renaultnál nem tudom mire gondoltak mikor elkezdték kivezetni a fél modellpalettájukat a kelet-európai piacról. Nincs se Twingo, se Kangoo, se Talisman. Azt írja az eladások 30%-áért a Clio felel – ha feltételezem, hogy a Mégane, a Captur és esetleg még a Zoé az amiből érdemi számosságút tudnak eladni akkor csak öröm az ürömben, hogy valószínűleg már átlépi a 10%-ot a villanyautó értékesítésük aránya.
    A listavezetőket meg azért nem érdemes még értékelni, mert tuti tele vannak reexporttal.

  • 2022.01.05. at 06:47
    Permalink

    Nagyjából erre a jelentésre számítottam.

    A Suzuki vezet, nőtt is idén, a Toyota 2.
    A fő csapásirány teljesült, minden ok. A világ rendje nem borult fel.

    A másodlagos kritérium, miszerint amennyire mód van rá, a vw konszernes autók száma csökkenjen itthon. Szintén megvalósulni látszik, az emberek elkezdték jobban értékelni a megbízható, kiszámíthatóan működő autókat. Ez azt jelenti összefoglalva, hogy a japán, koreai márkák nőttek, a gagyibb európai márkák néhány kivétellel csökkentek.

    • 2022.01.05. at 23:38
      Permalink

      Az híres megbízhatóság(…🤣) 0-5 éves autókra vonatkozik😉10-15 évessel ugyan annyi gond van mint más autónál😉😀
      Amúgy az összes Suzuki egy kiscsomagtartós,szűk utasterű (mint általában a japán autók) nyekli-nyakli széthulló ócska f.s…😂

      • 2022.01.06. at 20:15
        Permalink

        A Suzukit viszik, mert jó.

        A Ladád meg a kutyának nem kell, már nem is forgalmazzák itthon, annyira nem kellett senkinek a nivád, meg a többi dácsia szintű hordalék. 😂

        • 2022.01.06. at 20:47
          Permalink

          Suzukit veszik mert jó🤣🤣🤣
          Az a nyegle semmirevaló ócska sz@r🤮🤮🤮😂😂😂 Azért veszik mert az embereket belekényszerítik😉
          Már kb 1000X mondtam de elmondom 1001X-re is hogy a környezetvédelmi besorolás végett nem forgalmazzák😉

          • 2022.01.07. at 07:58
            Permalink

            Mivel kényszerítik bele az embereket a Vitarába, Scrossba, ahelyett, hogy mondjuk Skoda kamiqot, Ford Pumát, VW Tcrosst vagy Renault capturt vennének? Hatalmas különbség nincs az árcédulában, szóval az nem lehet. 🙂

            A Lada Európában nem üti meg a szintet… ezért nincs. A környezetvédelmi dolog csak alibi. Amikor még lehetett venni, akkor se vette senki, néhány nosztalgiázó ávós komcsi nyuggeren kívül. 🙂

          • 2022.01.08. at 04:57
            Permalink

            Aurelius
            Még hogy nem vette senkí?😃
            17 kereskedés volt összesen az egész országban és úgy hozták az évi 1000db-t😉
            Átlag vásárló 30-55év közötti tehát még nagyon messze vannak a nyuggerségtől😉
            De szerinted a Ládát ávós komcsi nyuggerek vették akkor szerintem a szutyokikat meg LMBTQ-s aktivisták😂
            Elmondom neked pl: Németországban is petíciót nyújtottak be a forgalmazás folytatása végett😉 Suzuki autókat szinte nem is ismerik nyugaton…😀Angliában is újra árusítják és még sorolhatnám. De Japánban is pl. egyre népszerűbb az UAZ (igaz nem Lada) mert kezdenek rájönni hogy az legalább nem nyaklik szét a 30kg-os valaguk alatt😂
            Amúgy 2024-ben visszatér a Lada teljes erőbedobással Európába😉😃

  • 2022.01.05. at 09:55
    Permalink

    Golf 31.??? 😀 Hazánk népe, miért hagyjátok a kompaktok makulátlan királyát lecsúszni? Hisz’ még szinte új a 8-as Golf! Ne okozzatok már csalódást! Ha nem lehet rajta fogást találni, akkor miért nem veszitek!? 😀

    A Sportage 9., úgy, hogy az új generáció még nem is kapható? Főhajtás, kalapemelés, csak így tovább, Korea…

  • 2022.01.06. at 11:28
    Permalink

    Amit belinkeltél kapásból több sebből vérzik: egyrészt 2015-ben íródott,németországban (tehát eleve más a mentalitás,útminőség stb…) volt felmérés,és valóban nagyon kevés futásteljesítményű autókról írnak…
    Az sem derült ki hogy vidéken vagy városban vannak használva az autók!
    Azért ha valaki ténylegesen használja az autót (mint én) éves szinten min.20-25ezer km-et nem csak hétvégente elmenni a Tescoba hanam utánfutót húz néha öt személlyel néha földesutakon (ez mind a munka végett) hidd meg 10-15éves korára lesznek vele gondok…

  • 2022.01.08. at 08:29
    Permalink

    Brit1980

    Évi 1000 darab persze.. annak a fele reexport.

    Milyen lmbtq? Milyen körökben mozogsz te, jóember?? 😂😂😂 Én eddig csak 3-4 fős családokat, melósokat, rendőröket, katonákat, mentősöket láttam Suzukival. Olyan embereket, akik működtetik ezt az országot.

    A petíció egy dolog, de a németek úgy is elkaszálják majd… meg gondolj bele, minek még egy dácsia Európába? Ez a renaulttól függ… és ő neki már van egy budget márkája Európában, a dákó… butaság neki konkurenciát csinálni, mégha házonbelülről jön, akkor is.

    Dehogy népszerű az Uaz… 😂😂😂 viszont a Toyota 93 év után leverte a GM-t az Usabán. Na ez a teljesítmény, nivássrác… nem az, hogy Japánban 70 Uaz helyett 80at adtak el tavaly.

  • 2022.01.08. at 18:42
    Permalink

    Hát abszolut nem reexport😉nagy többségük magánemberként vásárolta ha nem tudnád…
    ÉN nem mozgok olyan körökben megnyugodhatsz😉😃 Csak egy volt kollégám jutott erről eszembe…🤣🤣🤣Neked van egy csőlátásod mert Suzuki,Toyota imádó vagy😉
    De van egy rossz hírem abszolút nem kaszálták el mert már értékesítik őket😉
    Abszolút nem butaság mert egyrészt nagyon elszaladtak az árak a Daciaval (is) még hát üzletben nincs olyan hogy “minek…”
    De akkor Oroszországban sem lenne értelme árulni a Renault Logant nemde bár?Szutyokis batátom😉😃
    Itt pontosan a Suzuki végett (sem) erőltetik az értékesítést
    Az se nagy teljesítmény legyőzni egy olyan konszert ami valójában a halálán van🤣🤣🤣

Vélemény, hozzászólás?