Újabb technológiát kíván elterjeszteni a Toyota

Az üzemanyagcellát is demokratizálja a Toyota

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bő 20 évvel ezelőtt hasonlóan fura volt a hibrid autó, mint ma az üzemanyagcellás. Előbbi nagyon bejött a Toyotának, utóbbival pedig hasonló tervei vannak a világ elsőszámú autógyártójának.


Az első Prius eladásai kapcsán igencsak távolinak tűnhetett az a 12 millió hibrid autó, amit mára elért a Toyota. Hasonlóan távolinak ígérkezik az, hogy hazánkban üzemanyagcellás autók közlekedjenek, abból népautó legyen, de a Toyota víziója alapján ez a jövő üzemanyaga. Szállíthatósága kapcsán épp a múlt héten érkezett hír komoly előrelépésről, a gyártás kapcsán pedig a Toyota célja, hogy több autót, több modellt, a jelenleginél olcsóbban tudjon előállítani. Nyilván egyéb márkák is így vannak ezzel, ám az alighanem biztos, hogy a legtöbb üzemanyagcellás autó eladójaként a Toyota állhat a legközelebb ehhez, s így nem is annyira vakmerő, hogy új típusokat, köztük buszokat és teherjárműveket szeretnének hidrogén üzemre állítani. A jövő évtized elején érkezik a Toyota Mirai második generációja, s a tervek szerint a világ első, sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás szedánjának az utódja nem marad egyedül. „A korlátozott gyártásról tömegtermelésre fogunk átállni, csökkentjük a magas költségű nyersanyagok – például a platina – arányát az üzemanyagcellákban, valamint még kisebb, még nagyobb teljesítményű rendszert fejlesztünk” – vázolta az autóipari vállalat terveit Tanaka Josikazu, a Mirai projekt főmérnöke a Reuters hírügynökségnek adott interjújában. Pontos konkrétumot még nem mondott a szakember, ám elég végignézni azokon a prototípusokon, amiket az elmúlt évek során bemutattak: kishaszonjárműveket, nehéz tehergépkocsikat, de még egy buszt is felszereltek üzemanyagcellás technológiával. Utóbbi, a Sora az első hidrogén üzemű busz, amely típusbizonyítványt szerzett Japánban; a Toyota március óta hivatalosan is forgalmazza a tömegközlekedési járművet, amelyből a tokiói olimpiai játékok kezdetére, azaz két éven belül legalább száz példányt szeretnének forgalomban látni a japán fővárosban és közvetlen környékén. 2025-től pedig fokozatosan kerülhetnek piacra hidrogén üzemanyagcellás személyautók, szabadidőjárművek, pick-up kisteherjárművek és nehéz haszongépjárművek, írja bennfentes információkra hivatkozva a Reuters.
Hirdetés
„Az üzemanyagcellás teherjárművekbe a lehető legtöbb alkatrészt szeretnénk átemelni meglévő személyautóinkból és egyéb modelljeinkből” – árulta el Ota Ikuo, a Toyota üzemanyagcellás üzleti tervéért felelős igazgatója. „Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy érvényesíteni tudjuk a sorozatgyártás előnyeit.” A volumentermelés mellett az üzemanyagcellák fejlődése, a felhasznált nemesfémek és egyéb drága komponensek (platina, titán, szénszálas kompozitok) kiszorítása a gyártásból szintén ármérséklő hatású lesz. Ugyanakkor nemcsak olcsóbbak lesznek az újgenerációs üzemanyagcellás modellek, de a hatásfokuk is érdemben javul: a következő Mirai a jelenlegi 500 helyett akár 750 kilométert is képes lesz megtenni egy tartálynyi hidrogénnel; belső források szerint 2025-re nem lehetetlen az ezer kilométeres hatótávolság sem.
És mindezekhez jön még a tervezett infrastruktúra-fejlesztés, aminek bizonyára komoly löketet adhat a hidrogén szállíthatósága kapcsán történt előrelépés. Szakértők szerint 2025-re akár egymillió üzemanyagcellás gépkocsi is járhatja a világ útjait. Ugyanakkor az elemzők szerint 2040-ig bizonyosan nagyságrendekkel kevesebb hidrogén üzemű autót fognak eladni világszerte, mint akkumulátoros elektromos gépkocsit, ugyanakkor számos gyártó, így a Toyota is bízik abban, hogy - ahogy azt a hibrid technológiánál már megszokhattuk - exponenciálisan fog nőni a kereslet termékeik iránt, amint egyik ország a másik után átáll a hidrogén alapú mobilitásra és energiagazdálkodásra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?