Vajon melyik a legjobb nyári gumi az ADAC szerint?

ADAC nyárigumi-teszt 2014: van meglepetés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két méretkategóriában idén is elkészítette nyárigumi-tesztjét az ADAC. Érdekes eredmény született: ami jó kicsiben, az nagyban közepes.

Egyre inkább itt van a nyári gumira váltás ideje. Hétvégi teendőnek is javasoltuk, s aki még nem tette meg, annak most már fokozottan ajánlott a nyári abroncs felszerelése. Ha vásárolni kell, akkor ajánlott tájékozódni, hogy milyet érdemes venni. Ezt kívánja segíteni hamarosan érkező nyárigumi-tesztünk, most azonban még csak a tavalyival tudunk szolgálni, aki pedig a legfrissebb eredményekre kíváncsi, most az ADAC tesztjét böngészheti.
Bár idén elsősorban botrányok kapcsán lehet hallani az ADAC nevét, nem maradnak el szokásos tesztjei sem. Mondjuk a Németország kedvence szavazás meghamisítása után kissé mosolyt fakasztó olvasni a német autóklub sorait, melyek szerint független szakértőik immár több mint 40 éve végeznek gumiteszteket is. Mentségükre szóljon viszont, hogy a saját maguk által indított Deloitte vizsgálat szerint a teszteredményeket sosem hamisították, csak a közönségszavazásét, meg aztán olyan is előfordult, hogy a vezetők mentőhelikopterrel siettek egy rendezvényre, vagy azzal focipályát szárítottak.
Előfordul az ilyen - mondhatjuk, annak kapcsán viszont irigyelni tudjuk az ADAC-ot, hogy milyen sokrétű méréssorozatot tud végrehajtani, illetve, hogy tesztelt abroncsfajtánként összesen 28 példányt, azaz 7 garnitúrát (!) vásárolhat. A tesztelők saját gumitesztjeinkhez hasonlóan ott sem tudják, hogy éppen milyen abroncsot próbálnak, s minden mérést többször végeznek el (ahogyan mi is). Ami viszont komoly eltérés, hogy az ADAC sokkalta több mérést végez - többre van ideje és pénze. Tesztpályáján például van lehetőség fix 7 mm vastag vízzel borított útfelületen a vízenfutási (aquaplaning) hajlamot vizsgálni. 60 km/órás tempóról kezdenek, 5 km/óránként 100 km/óráig, illetve a felúszási tempóig növelik a sebességet, mérnek továbbá köridőket (több sofőrrel, több garnitúrával), és sok más teszt mellett 15 000 kilométeres, 40%-ban autópályás, 60%-ban városi körülmények közötti tesztúton vizsgálják a gumik kopását is. Kétségtelen, hogy sokkal többfajta mérésből áll össze az ADAC értékelése, mint a mi valóságtesztünké, viszont az is alapvető különbség, hogy míg mi közreadjuk a mért értékek átlagát, az ADAC eddig is csak pontszámokat közölt, most pedig már azokat sem, csak a szokásos "kitűnő, jó, kielégítő, gyenge, rossz" minősítéseket alkalmazza.

Idén csakis két méretkategóriában, a kisautós 175/65 R14-ben és az alsó-középkategóriás - saját tesztjeinken is bevett - 195/65 R15-ben összesen 33 abroncsfajtát tesztelt az ADAC. Érdekesség, hogy egyik sem érdemelte ki a kitűnő minősítést, összességében csak jó ADAC-értékeléseket láthatunk. Utóbbi pedig az egyes kategóriákban tapasztaltak súlyozásából áll össze. Leginkább - 40%-os súlyozással - a nedves úton mért értékek a meghatározók, fele ennyire - 20%-kal - számítanak a száraz úton tapasztaltak, illetve a kopási jellemzők; a fogyasztás, azaz a gördülési ellenállás pedig csupán 10%-ban határozza meg a végső értékelést.
ADAC nyárigumi-teszt 2014 - eredmények 175/65 R14 méretben[/b]"]
ModellÁr (euró)ADAC értékelésSzáraz útonNedves útonZajFogyasztásKopás
Continental ContiEcoContact 540-91KielégítőKitűnő
Hankook Kinergy Eco K42533-89Kielégítő
Pirelli Cinturato P1 Verde45-128Kielégítő
Bridgestone Ecopia EP 15045-109Kielégítő
Falken Sincera SN832 Ecorun37-71Kielégítő
Nokian Line34-89Kielégítő
Firestone Multihawk41-89KielégítőKielégítőGyenge
Michelin Energy Saver+48-128KielégítőKielégítőKielégítőKitűnő
Barum Brillantis 236-84KielégítőKielégítőKielégítőKielégítő
Vredestein T-Trac 237-103KielégítőKielégítőKielégítő
Goodyear Efficient Grip Compact40-89KielégítőKielégítőGyenge
Semperit Comfort-Life 238-79KielégítőKielégítőKielégítő
Avon ZT536-67GyengeKielégítőGyengeGyenge
Debica Passio 235-56RosszRosszGyengeKitűnő
Kormoran Impulser b234-62RosszRosszKielégítő
Kleber Dynaxer HP336-105RosszKielégítőRosszKielégítőKitűnő

Az ADAC által jónak értékelt abroncsok logikusan kiegyensúlyozott teljesítményű, minden egyes kategóriában megfelelő eredményeket mutató modellek. Könnyű látni, hogy igazán jó az lesz, amelyik nedves úton jó. A kisautóknál első a Continental ContEcoContact 5, s a többi szintén jó minősítésű abroncs (Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Ecopia EP 150, Falken Sincera, Nokian Line) elsősorban gördülési ellenállásával, illetve kopásával maradt le, ugyanis a Continental kiegyensúlyozott teljesítményén túl ezekben brillírozott.

A kielégítőek leginkább a nedves úton mért értékeknél véreztek el, így a Michelin Energy Saver+ is, ami viszont (nevéhez hűen) kopás és gördülési ellenállás szempontjából a legjobb. Az olcsó Barum Brillantis 2 másik véglet: nedves úton egész jó, szárazon azonban nem, s az átlagosnál jelentősebben kopik - tavaly mi is ezt tapasztaltuk. Vannak azonban olyan gumik is, amelyek mellett egészen egyszerűen nem említhetők érvek, az ADAC szerint ilyen az Avon ZT5, ami értékelése szerint gyenge száraz és nedves úton is, valamint az átlagosnál nagyobb gördülési ellenállású és kopású.
Valamint vannak a kifejezetten rossz abroncsok, mint például a Debica Passio 2, ami száraz úton még egészen jó, a leginkább értékelt nedves úton viszont kifejezetten rossz. A Kormoran Impulser b2 esetén még a száraz úton tapasztaltak sem dicsérhetők, negatívumként említhető ugyanakkor a gyenge nedves képesség mellett az átlagosnál nagyobb kopás és gördülési ellenállás is. Utóbbiakban jó ugyan a Kleber Dynaxer HP3, ellenben nem csak vizes, hanem száraz úton is gyenge - tesszük hozzá, hogy az ADAC tesztje szerint és 175/65 R14 méretben.
Hirdetés
Fontos kiemelni a méretet, ugyanis az abroncsok sorrendje igencsak eltérő a nagyobb (a nonstopgumi.hu csapatával szezononként közösen készített valóságtesztünk által is alkalmazott) 195/65 R15 méretűeknél az ADAC tesztje szerint is. Ebben a kategóriában, azaz a legkelendőbb méretben a kisebbeknél élen végző Contiental ContiPremium Contact5 szinte sereghajtó, s a tavaly nálunk legjobbnak talált, s akkor még az ADAC által is jónak értékelt Bridgestone T001 is éppen csak előtte, a középmezőny alján szerepel. Érdekes, ahogyan az is, hogy az említett méretet az Audi A3, BMW 3-as sorozat, Mercedes-Benz C-osztály, Skoda Octavia, Volkswagen Golf modellekre vonatkozónak írja az ADAC. A két prémiummodell mintha kakukktojás lenne, ugyanis ezeknek a mostaniaknál eggyel korábbi generációja is 16 colos kerekeket kapott már alapból. Lépjünk túl ezen, az viszont biztos, hogy a tesztautó Volkswagen Golf volt, míg a kisautók közül Ford Fiesta vallatta a gumikat.
ADAC nyárigumi-teszt 2014 − eredmények 195/65 R15 méretben[/b]"]
ModellÁr (euró)ADAC értékelésSzáraz útonNedves útonZajFogyasztásKopás
Goodyear Efficient Grip Performance50-128Gyenge
Dunlop Sport bluResponse53-138Kielégítő
Hankook Kinergy Eco K42542-113KitűnőKielégítő
Fulda EcoControl HP48-108Kielégítő
Nokian Line46-104Gyenge
Pirelli Cinturato P1 Verde47-148KitűnőGyenge
Vredestein Sportrac 548-128KitűnőGyenge
Semperit Speed-Life47-112KielégítőKielégítőGyenge
Kumho EcowinG ES01 KH2748-106KielégítőKielégítőKielégítő
Yokohama BluEarth AE0149-106KielégítőKielégítőKielégítőKielégítő
Michelin Energy Saver+56-139KielégítőKitűnőKielégítőKielégítőKitűnő
Bridgestone Turanza T00153-138KielégítőKitűnőKielégítőKielégítő
Continental ContiPremium Contact 554-129KielégítőKitűnőKielégítőKielégítő
Nexen N blue HD41-78KielégítőKielégítőGyengeKielégítő
High Performer Sport HS358-61KielégítőKielégítőKielégítőGyengeKielégítő
Apollo Alnac 4G48-77GyengeKielégítőKielégítő
Federal Formoza FD246-75RosszKielégítőRosszKielégítő

Az ADAC szerint a kompakt kategóriában jelenleg a Goodyear Efficient Grip Performance a legjobb gumi. Száraz úton kifejezetten jó, nedvesen a legjobb jellemzőkkel, viszonylag alacsony gördülési ellenállással. További 6 modellt nevez még jónak az ADAC, s miként a kisebb méretosztályban, úgy itt sem hirdet egyetlent sem kitűnőnek. A Dunlop Sport bluResponse és a Hankook Kinergy Eco K425, valamint a Vredestein Sportrac 5 valamivel nagyobb kopása, a Pirelli Cinturato P1 Verde gördülési ellenállása miatt szorult hátrébb; a Fulda EconControl HP és a Nokian Line pedig csak azért, mert semmiben sem kiemelkedő, csak közepesen jó abroncs inkább száraz, mint nedves úton. Az ADAC hangsúlyozza, hogy a kielégítő abroncsok kompromisszumos megoldásként még javasolhatók, mi mondjuk megjegyezzük, hogy jellemzően nem érdemes a gumin spórolni, sok esetben jelentősebb kopása miatt nem is olcsóbb egy alacsonyabb áron kapható gumi, de jellemzően még az egyéb jellemzők tekintetében is mutatnak gyengeségeket a középmezőnyben végző modellek.
A Semperit Speed Life kopásával rosszabb az átlagnál, ugyanakkor gördülési ellenállásban egészen jó. A Kumho EcowinG és a Yokohama BluEarth AE01 nedves úton gyenge, utóbbi viszont zajkomfortjával egészen jó. A Michelin Energy Saver+ itt is a legjobb kopás és gördülési ellenállás szempontjából, viszont nedves aszfalton szokás szerint gyenge. A száraz úton legjobb Bridgestone T001 egyedül kopás szempontjából szerepelt rosszul, nedvesen is jó, ám a középmezőnyben van. (Megjegyzés: saját autómra tavaly én is ilyen, a tesztünkön győztes modellt vettem, bő 6-7 ezer kilométert tettem meg vele kimutatható kopás nélkül.) A Continental ContiPremium Contact 5 is a legjobbak között van száraz úton, ráadásul kifejezetten jó nedvesen is, magas kopása miatt azonban szintén csak kielégítőnek értékelt. Ugyanúgy, ahogyan a takarékos, ám nedves úton és kopás szempontjából is gyenge Nexen N blue HD, valamint a száraz és vizes úton is rossz - ismeretlen nevű - High Performer Sport HS3. Gyenge minősítésű a száraz és nedves úton is egészen jó, ám nagyon jelentős kopású Apollo Alnac 4G. A lista végén rossz minősítéssel a Federal Formoza FD2 szerepel, ami gördülési ellenállás, azaz üzemanyagtakarékosság szempontjából egészen jó, viszont nedves úton kifejezetten gyenge és szárazon is rossz.
Az ADAC tesztje önmagában is jó mankó a nyárias nappali hőmérséklet miatt sokaknak aktuális gumiválasztáshoz, de már most megígérhetjük, hogy hamarosan jön saját, a konkrét mérési eredményeket is megmutató valóságtesztünk, ami - ahogyan az a cikk elejénél is olvasható - ugyan kevesebb méréssel, de konkrét adatokkal kíván segíteni a legjobb gumiabroncs megtalálásában. Addig is érdemes megnézni tavalyi tesztünket.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    Ugyanez azautó, ugyanennyi km, szintén az első kerekek 3 mm alatt.
    Azzal is komoly vitába szállnék, hogy tapad. Körforgókba, ahol a korábbi gumikkal és a mostani télivel is 90-el mentem a negyedkört, ott 70-et bír nagyon neccesen. Ugyanez áll kanyargós szűk sokadrendű vidéki utakon, ahol eddig és a télivel tempomat x-el mentem ott 10-15-20-al kevesebbet bír. Bár a legkevésbé sem lepne meg, ha a jelenleg kapható összes ennyit érne a 3-4 évvel ezelőttikhez képest.
    Ipari hulladék.

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    Nekem Skoda Octaviám van 195/65 R15-ös kerékmérettel és én is így jartam csak kb 12 000 km alatt kerultem 3-4 mm körüli kopásra… jobban megkoptak 6 hónap alatt mint a 4 éves Eco Contcatjaim azelött. Jól tapadtak…de ne kelljen minden tavasszal autógumit vegyek mintha levegőszűrőt cserélnék. Nem nyikorogtatom a kereket vagy ehhez hasonló…
    Ebben az évben két Dunlop Blue Responset vettem… most már ezekben sem bízok… mint teljesítmény egyelőre jók… de majd összel nyilatkoznék csak róluk

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    Ez komplett hülyeség!
    Nincs nagy szegénység. Nagy szegénység Etiópiában van. Rengetegen vesznek drága, új abroncsot és mindig lesznek a valóban szegények mellett igénytelen fillérbaszó alakok, akikből majd te megélsz!
    De a hülyeségeket legalább ne terjeszd, éppen elég van belőle így is.

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    Hazugság az egész. Nem kézzel fogható a különbség. A botrány előtt is ezt hangoztattam. Nemrég 4 db 2004-es, 120e km-t futott nyári gumit hírdettem meg 500 Ft/db áron. Jöttek rá mint a legyek! Aki elvitte nagyon boldognak látszott és nem győzőtt hálálkodni, hogy olcsón kapott gumit. Ott már én is elszomorodtam, de sajnos ilyen világot élünk. Nagyon nagy dolog MO-n, ha valaki új, drága gumit vesz 5 évente prémium kategóriából. Rettenetes szegénység van. Nekik ez a teszt olyan, mint egy Ferrari – elérhetetlen.

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    ContiPremiumContact 5 volt a Vitomon (2008-as Mercedes Vito 120cdi(204 lóerős),
    Tavaly tavasztól őszig. Most vennem kellett két db gumit, mert a hátsó kettő 3mm alá kopott…
    25000km alatt!
    Biztosan sokan felraknák a két és fél millimétereset is, de szerintem nagy esőben, nagy sebességgel veszélyes lehet…

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    Az ADAC lapján ha az adott gumi tesztjét megnyitod, akkor a pontos mérésenkénti pontszám is látható, nem csak a kitűnő, jó….
    Ha vennétek a fáradtságot, lehetne egy rendesebb táblázatot is készíteni

  • 2017.10.29. at 10:57
    Permalink

    1-2 hete vásároltam egy garnitúra Continental ContiPremiumContact 5 gumit, de 175/65 R14 méretben, ahol idén az EcoContact bizonyított. Kb. 1000 km-t futottak, természetesen kopás semmi nem látszik rajta, a tavalyi tesztben ebben a méretben a ContiPremiumContact5 szerepelt, ezért is választottam. Kicsit meglepett,h bár nem ebben a méretben, de idén a kopása miatt visszasorolták. Majd az élet megmutatja, eddig a száraz úton való viselkedése meggyőzött. Ebből a szériából ez a legkisebb választható méret, egy 75 lóerős 1.2-es Renault Clio-n bizonyíthat.

Vélemény, hozzászólás?