Vajon szükséges a téli gumi? Igen is, meg nem is!

Fizetett hirdetés

Téli autózás: előre gondolkodással megúszható a téli gumira váltás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem vitás, hogy a téli autózásra fel kell készülni, azonban a szezononkénti abroncsszerelés akár meg is úszható - már amennyiben megfelelő abroncsot választunk nyárra.

Bár a téligumitesztek akár konkrét mérési eredményekkel is segítenek a választásban, eredményeiket mindig a saját autózási szokásaink szerint kell értékeljük. Ha nem autózunk hóban, jégen, akkor számunkra nem lesz kardinális kérdés, hogy miként teljesít ott. Az átlagautósnak sokkalta fontosabb a vizes és száraz úton mutatott teljesítmény

Télen fokozottan fontos, hogy autónk jó műszaki állapotban, megfelelő abroncsokon guruljon, hiszen míg nyáron egy elakadás esetén kis túlzással el is tudunk kempingezni az autó mellett, addig télen a megfagyás veszélyeztet. Ezért különösen fontos, hogy autónkon megfelelő gumiabroncs legyen - azzal ugyanis hasonló biztonsággal autózhatunk télen is, mint akár egy forró nyári napon. A megfelelő pedig nem feltétlenül kell télit jelentsen, az viszont biztos, hogy a nyári nem lesz jó! Miként válasszunk? Nem elég a tesztek megismerése, a saját autózási szokásinkat is fel kell mérni, magyarán egy kis önismerettel kell kezdeni.

Télen sokat autózunk vizes úton, nem csak esőben, akkor is, ha a hó már olvad az utakon, akár a sózás miatt

Az ugyanis egyértelmű, hogy az egyes abroncsok különféle mértékben felelnek meg az egyes körülmények között. Nem feltétlenül érdemes profi hógumit vásároljunk, ha csak elvétve látunk havat, viszont azzal mindenképp érdemes számolni, hogy télies útviszonyok között a nyári gumik semmiképpen sem fognak számunkra megfelelő tapadást biztosítani. Fontos tudni, hogy a téli abroncsok ismertetőjeleként ismert M+S (Mud & Snow, azaz sár és hó) jelölés az abroncsokon csupán annyit jelent, hogy az adott modell "hó abroncsnak" minősül, azonban ez nem jelenti azt, hogy tesztelték is az abroncs teljesítményét téli körülmények között. Sokkalta többet ér a "3PMSF", azaz 3 Peak Mountain Snowflake (három hegycsúcs, hópehely) logó, ami már azt jelenti, hogy az abroncs az ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) által meghatározott módszer szerinti objektív tesztek által igazoltan megfelel a téli elvárásoknak. Van olyan négyévszakos, pontosabban egész évesnek mondott gumi, ami rendelkezik ilyen minősítéssel, ez a Michelin Cross Climate.

Megfelelő téli jellemzőket csak akkor várhatunk egy abroncstól, ha rendelkezik a "három hegycsúcs, hópehely" logóval

Nyerj síelést vagy egészéves abroncsgarnitúrát!
Sokszorosan jól járhatunk a Michelin év végi kvízjátékával. Alap, hogy legalább elgondolkodunk a válaszadás során a téli abroncsokról, némi tudásra is szert teszünk velük kapcsolatban, ugyanakkor főnyereményként ausztriai síelést nyerhetünk - 2 főre, a Michelin által biztosított és persze Michelin abroncsokkal szerelt bérautóval. Nem szerény a második díj sem, egy Michelin CrossClimate+ gumigarnitúra, ami a hazai körülmények között a legtöbbek számára valóban egész évben jól használható abroncsot jelent, de van még egy harmadik díj is, egy Michelin ajándékcsomag. A nyereményjáték a Michelin Facebook oldalán található, amit érdemes is lájkolni, hogy ne maradjunk le a vállalat híreiről, újdonságairól, játékairól.

Nem lehet vitás, hogy nyári gumival nem érdemes nekivágni a télnek, hiszen már fagypont felett is autóhossznyi többlet fékutat ad, fagypont alatt még sokkalta drasztikusabbat

A klímaváltozás a gumipiacot is átrendezi
Míg korábban élesebb határ húzódott tél és nyár között, manapság nem ritka, hogy akár egy decemberi napon is 15 Celsius fok fölé megy a levegő hőmérséklete, szikrázóan süt a nap, ami által melegebb lesz az aszfalt, és bizony az sem, hogy áprilisban hó esik - ilyenre idén is volt példa. Mi ilyenkor az ideális abroncsválasztás? Nyilván nem lehet, nem érdemes a télnek nyári gumival nekiindulni, hiszen bármikor jöhet egy havazás, amikor elvérzik az, csupán 50 km/óráról megállásban is bődületes, 30 méter körüli többlet fékutat ad a nyári gumi. Ugyanez akkor is elképesztően veszélyes lehet, ha áprilisban már nyári gumi van az autónkon, és befut egy havazás. Az egészéves gumiabroncs főként a jellemzően takarított utakon autózóknak nyugodtan ajánlható, a Michelin CrossClimate egyébként alapvetően egy nyári gumiabroncs, amit mintázatával és anyagával tettek a téli körülmények között is megfelelővé. Olyannyira, hogy megszerezték a "három hegycsúcs, hópehely" logó viselésének jogát. Nyári jellemzői így messze jobbak, mint a többi négyévszakos abroncsé, amelyek jellemzően téli abroncsot alapul véve készítettek, így hátrányt nyári körülmények között is mutatnak.

Nem vitás, hóban vagy jégen jobb egy minőségi valódi téli gumi, például a Michelin Alpin 5, mint az egészéves Michelin CrossClimate, utóbbi azonban az ingadozó hőmérséklettartományú térségekben, így hazánkban is több napon ad kedvezőbb paramétereket, mintha hagyományos módszert szerint télen téli, nyáron nyári gumival autóznánk

Nyilván van létjogosultsága továbbra is a valódi téli gumiknak is, de elsősorban azoknak, akik sokat mennek akár friss hóban, takarítatlan úton is, például sípályák közelében. Pláne ajánlott számukra a valódi téli gumi, ha nagyobb teljesítményű autóval közlekednek. A Michelin palettáján belül például elmondható, hogy bár a CrossClimate az átlagos nyári igényeknek tökéletesen megfelel, de nyárra is vannak olyan teljesítményabroncsaik amelyek sokkalta többet engednek kihozni a nagyobb teljesítményű modellekből. Ugyanez elmondható télre is: a hóban is sokat és sokszor dinamikusabban autózók számára sokkalta inkább az Alpin 5 téli abroncs ajánlott, míg zömében városi közlekedésre kiváló a CrossClimate, amivel egyrészt megspóroljuk a szezononkénti abroncs-cserét, másrészt nem leszünk szorult helyzetben, ha áprilisban lehullik a hó, nem fogjuk úgy érezni a decemberi napsütésben, hogy fölöslegesen koptatjuk a téli gumit. A téli abroncsválasztásban további segítséget adhat a Michelin dedikált oldala, voksoljunk akármelyikre is, a téli közlekedésre mindenképp ajánlott fejben is készülni - ehhez szintén van segítség.

Képességei is mutatják, a Michelin CrossCliamte alapvetően nyári gumi, amit mintázatával és anyagával tettek a téli, akár havas körülmények között is megfelelővé

Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.01.02. at 12:24
    Permalink

    Autós cég vagyunk, hosszú távú tesztelésen használtunk CrossClimate abroncsokat. Volt kolléga, aki mást várt, de zömében elégedettek vagyunk vele. Átlagos autókról beszélünk, különböző vezetési stílusok és útvonalak mellett, de az átlagnál több km-en. Nálam: majdnem két év, ebben másfél szezonnyi tél, bő 70e km. A profilban még van. Téli viselkedésben alig volt gyengébb egy Alpinnál. Nyáron is rendben volt. Talán egy kicsit zajosabb, de ez nüansznyi különbség volt. A fogyasztás kifejezetten jó ezzel az abronccsal (tehát nem nőtt). Ha összességében nézem, kényelmi és költség-oldalon is bevált.

  • 2018.01.03. at 21:36
    Permalink

    Nekem igazából bevált, hasonlókat tapasztaltam, mint a cikkben leírtak, hátrányai: 100 km/h felett zajos, ez persze csak nyáron hátrány, a téli gumi is relatív zajos, valamit parkolóházakban nyikorog, ahol a nyári gumi nem szokott. Ha két évenként cserélem (kb. 75ekm), akkor két évente új gumim van 🙂

  • 2018.01.09. at 23:03
    Permalink

    Múlt héten cseréltettem fel a gumikat megkésve sajnos, kicsivel több, mint 12e futás után. Az elsők 0.65mm, a hátsók 0.45mm-t koptak. Ha nem gyorsul fel a kopás merteke, akkor kb 60e km mehet bele egy szett CC+-ba, mire eljutok 4mm-ig.

Vélemény, hozzászólás?