Valóban önvezető autókat is kínál már a Mercedes

A német hatóságok önvezetéssel kapcsolatos szigorú előírásait is teljesíti a Mercedes-Benz S-osztály

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tesztpályákon sok autó tud sok mindent, de egyedül a Mercedes-Benz vezetheti magát (feltételesen) 3-as szinten a közutakon úgy, hogy ezért nem kerül bajba a bíróságokon.

Az önvezető autók utópiáját már évek óta ígérgetik az autógyártók, és valóban láthatunk sokszor figyelemfelkeltő tesztvideókat arról, hogy lezárt tesztpályákon, kontrollált körülmények között milyen szépen manővereznek teljesen egyedül egyes járművek. Könnyű helyzetben vannak ilyenkor a gyártók, ha megkérdezik tőlük, meg tudnák-e ismételni ugyanezt a mutatványt a forgalomban is: hát persze, hogy meg tudnák, csak sajnos a jogszabályok nem engedik. Mostantól viszont nem lehet ennyivel megúszni a kérdést, mert Németországban életbe lépett az év elején az UN-R157 szabályozás, ami részletesen leírja, milyen körülmények között és milyen feltételek teljesítésével vezetheti önmagát egy autó "feltételesen", 3-as szinten.
Hirdetés
A világon elsőként a Mercedes-Benz teljesíti ezeket a követelményeket, így 2022-től végre elérhető az S-osztályban már korábban bemutatott Drive Pilot fantázianevű önvezető rendszerük, ami elsőként kínál valódi 3-as szintű önvezetést a közutakon (az EQS-sel egyetemben). 3-as szintnél már nem is kell az utat nézni, amire 2-esnél még szükség van:

az autó gyorsít, lassít, sávot vált, figyelembe veszi a jelzéseket és szükség esetén vészfékez vagy kikerülő manővert hajt végre.

Azaz már arra sincs szükség, hogy a sofőr fogja a kormányt (2-es szintnél sem lenne elvileg, ott annyi a követelmény, hogy figyeljen a sofőr az útra és azonnal avatkozzon közbe szükség esetén, ennek betartását viszont a kormány fogásával ellenőrzik azok az autók, melyek ezt a részleges önvezetést kínálják). Ennek megfelelően a kormányba épített aktiváló gomb megnyomása után nem csak elengedhető az, de még az útra sem kell figyelni - annyira. Ugyanis itt még mindig készen kell állnia a sofőrnek a beavatkozásra, csak már nem feltétlenül azonnal. A vészfékezést, kikerülést vagy egyéb, meglepetésszerű manővereket el tudja magától végezni az autó, ezért a Drive Pilot működése közben a központi képernyőn elérhetővé válnak az egyébként menet közben letiltott alkalmazások: lehet netezni, filmezni vagy videóhívásban lenni. Mindehhez számos érzékelőt használ a Mercedes-Benz, a szokásos radarokon és kamerákon kívül van nedvességérzékelő a kerékjáratokban (hogy tudja az autó, hogy csúszósabb az út) és még mikrofon is, hogy meghallja, ha megkülönböztető jelzésű jármű közelít. Sőt, a hagyományos GPS-nél jóval pontosabb a helymeghatározás, valamint felhőalapú, de lokális verziókat is tároló navigáció is segít, miközben a jármű figyel az útmenti munkálatokra, az útburkolat állapotára, a domborzati viszonyokra és sok minden másra is. A jogszabály szerint mindezt 60 km/h-ig teheti meg az autó, és a Mercedes-Benz tett még néhány további korlátozást a funkcióra, mert csak nagyobb forgalmú területeken, városokban és autópályákon használható a rendszer. De ez sem kis dolog, utóbbi típusú útból több mint 13 ezer kilométernyi szakaszon érhető el a Drive Pilot. Ezzel az S-osztály és az EQS elsőként képes 3-as szintű önvezetésre jogilag is, a szabályozás pedig remélhetőleg példaként szolgál majd más országok jogalkotóinak is az autók önvezetésének lehetővé tételében.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?