Ez most a legjobb hot hatch?

Jött, látott és elrabolta a szívünket az új Honda Civic Type R

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kisimultabb, elegánsabb, hétköznapibb lett a Civic 11. generációja. De a Type R valójában egy öltönyös sportoló.

Visszagondolva az elmúlt évekre, szinte mindig a halálhírét keltettük a kompakt sportautóknak, amikor nálunk járt egy-egy neves képviselőjük. De csak nem akarnak eltűnni, hála a jó égnek! Sőt, a Honda most egy olyat tett le az asztalra, amit nehéz lesz felülmúlnia a többieknek. Nyálcsorgatva figyeltem az év során az IndyCar sorozat versenyeit, ahol a Honda által is szponzorált versenyeken a biztonsági autó szerepét egy Civic Type R-re osztották. Mivel az amerikai sorozatokban nem ritkák a teljes körös sárgazászlós szakaszok - amikor kivétel nélkül pályára hajt az ott pace car néven ismert biztonsági autó – rengeteg alkalom adódott, hogy lássam mozgás közben, versenypályán hogyan viselkedik az autó. Nem csoda, hogy viszkető tenyerekkel vártam, hogy a kezemben foghassam az Alcantara kormánykerekét. Ám előtte meg kellett barátkozni a formájával. Habár ezt kérdésként is feltehetném. Vajon kell barátkozni a formájával? Elképzelhetőnek tartom, hogy az „UFO-Civicek” rajongói kicsit vérszegényebbnek találják, pedig valójában nem az. Érettebb a forma, most már nem olyan, mintha a Need for Speed tuningolós részeiből ugratott volna ki a közútra. Ettől a viszonylagos visszafogottságtól sokkal inkább tűnik nekem egy valódi versenyautónak. Most olyan, mintha valóban egy BTCC-ből, vagy más túraautós versenysorozatból szalajtották volna.
Hirdetés
Szóval nem szenved hiányt azokban a részleteben, amik valóban sportossá tesznek egy autót. Ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva: méhsejtmintás hűtőmaszk, vörös hátterű embléma, Type R felirat és persze fekete díszbetétek, amik ehhez a kék színhez tökéletesen passzolnak, de úgy sejtem a többi választható fényezéshez is. Egyből feltűnik, hogy szélesebb az autó az alapváltozatnál, pedig nem nagy számokról beszélhetünk, hiszen 3,5 centi a gyarapodás, miközben az első nyomtáv 2,5 centiméterrel szélesebb a hátsó pedig 2 centiméterrel. Folytatva a sort, az értő szemek a fekete tükörházakat is értékelni fogják, szintúgy a szoknyákat, amelyek hátsó részére még egy kis légterelő is jutott. Apropó légterelő. Hátul sokkal pálya-versenyautósabb lett. Legalábbis számomra az előző generációk inkább raligépekre hajaztak, a mostani nagyon kis lábakkal megáldott pedig a pályagépekre. Egy biztos, látszik rajta, hogy tényleg dolgoztak vele a szélcsatornában. A hab a tortán a három kipufogó, ami napjainkra a Type R védjegyévé vált. Bent pedig úúúúú! A vörös és fekete kombinációjának látványa már akkor elkezdi az adrenalinszintet feltornázni, amikor még bent sem ül a vezető. Az első kagylóüléseket annyira ügyesen formázták, hogy úgy éreztem mintha egy szabó kimondottan rám méretezte volna. Hátul mondjuk csak a varrása vörös az amúgy fekete üléseknek, de lehet, nem is baj, hogy nem tolták túl a vöröset. Elöl ugyanis a szőnyegek is ilyenek. Ugyanakkor ez egy ügyes trükk, mert a műszerfallal nem foglalkoztak sokat. Type R plakett és ennyi, ja meg persze a már említett Alcantara burkolatú kormánykerék. Persze ez sem különösebben baj, hiszen az ergonómia tökéletes, az ezüst színű váltógomb, és maga a manuális váltó egy zseniális szerkezet. Az ördög pedig a részletekben rejlik, hiszen az infotainment telemetria rendszerrel is rendelkezik (hőmérsékletek, köridők, gyorsulási adatok azonnal, online továbbíthatóak róla), a digitális műszeregység grafikája pedig üzemmódtól függően változik, a legsportosabb módban a vízszintes fordulatszámmérő igazi ínyencség.
Hirdetés
Vörösből még a motorburkolatra is jutott. A kétliteres, négyhengeres turbómotorra, amely valójában az előző generációból átemelt szerkezet, természetesen finomhangolva. Optimalizálták a szívórendszert, módosítottak a turbófeltöltő lapátjain, illetve a kipufogórendszer kapott aktív szelepet is, ami természetesen a hangra is hatást gyakorol. Valamint a számadatokra is, hiszen most már 329 lóerővel lehet gazdálkodni, ami 6500-as fordulatnál érkezik, de a motor simán elpörög 7000-ig. Newtonméterekből 420 a maximum, de már 2200-as fordulattól egészen 4000-ig. Magyarul, ha pörgeted, megy mint a veszedelem és a hangja is a magasabb fordulatszám-tartományokban lesz igazán lenyűgöző. Mivel hibrid rendszer nincs, körülbelül egy mázsát fogyott a Type R a sima Civichez képest, így 1405 kilós, ami jót tesz a viselkedésének. Ahogy a függőcsapszeges első felfüggesztés és a többlengőkaros hátsó is. Mindez rettenet feszes hangolással, ami imádni való. Amint kiérsz egy kicsit jobb minőségű aszfaltra, mert amúgy a hazai utakon komfortról ne is álmodj. Minden repedést meg fogsz érezni, amivel szintén együtt lehet élni, mert amikor élményautózásra kerül sor, akkor aztán garantált az önkéntelen vihogás. Ez az autó tényleg megdolgoztat. Kimondottan keményen kell tartani és forgatni a kormánykereket, izomerő kell a váltókar mozgatásához, a kuplungpedál nyomkodásához. Sportautó, na! A legjavából! Cserébe rendkívül pontos a kormányszerkezet, tökéletes visszajelzéseket ad, és úgy egészében a fronthajtású hot hatch osztályban szerintem most ez a csúcs, ebben érzed leginkább a Jinba Ittai-t (bocsi Mazda). Persze kell hozzá a megfelelő gumi is (Michelin Pilot Sport) a 19 colos kerekeken, a Torsen diffi és a Brembo fékrendszer, mert amikor 5,4 másodperc alatt százon vagy, akkor az sem árt, ha egy nagyon pontosan adagolható féked van. Szóval az élmény fergeteges, nem véletlenül nagy a sorállás az autóért.
Hirdetés
Még annak ellenére is, hogy vastagon fogott a toll az árcéduláján: alapára 25 270 000 forint. Ám ez igazából olyan dolgokkal extrázható tovább, amik nélkül azért lehet élni. A karbon csomag például szénszálas hátsó szárnyat, ugyanilyen középkonzol-panelt és ajtó-küszöbburkolatokat ad 1 757 000 forintért. A piros hangulatvilágítás csomagot valószínűleg nem kell magyaráznom, de 449 500 forintot kérnek érte. A fényezések közül a fekete és a vörös az alapáras, a tesztautó versenykékje és a szürke viszont 300 ezer forintos extra. Végső soron most a Type R a legdrágább a kategóriájában, viszont élen áll a lóerők számában és bár mindegyik hot hatch óriási élmény, a Civic most feladta a leckét a többieknek.
Értékelés
Pozitív
Vérpezsdítő részletek, vezetési élmény, családi autónak is beválik
Negatív
Drága
Árak
Tesztmodell alapára
25 270 000 Ft (2023.09.16.)
Tesztautó ára
25 570 000 Ft (2023.09.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1996 cm3
Teljesítmény:
245 kW (333 LE) 6500 1/min-nél
Nyomaték:
420 Nm 2200-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,4 s
Végsebesség:
275 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4594 mm
Szélesség:
1890 mm
Magasság:
1401 mm
Saját tömeg:
1405 kg
Össztömeg:
1800 kg
Tengelytáv:
2734 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
410-1212 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1996 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
420 Nm 2200-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
245 kW (333 LE) 6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
275 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,4 s
CO2-kibocsátás:
186 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
11,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.09.17. at 10:16
    Permalink

    Az árát tekintve vicc ez az autó.
    A hétköznapi használatban alig gyorsabb egy i30N-nél a GR Yaris meg leveri.
    A Hyundaira több a garancia és jobban is néz ki, a hanghatás meg megalázó a Hondára nézve. A közel 10 millióval olcsóbb ár meg egyértelműen hatalmas előny.
    A Yaris szintén nagyon drága, de még mindig jóval olcsóbb. Igaz kisebb és haszontalanabb autó , de komolyabb technika. Agyonveri a Hondát rosszabb tapadási körülmények között, de szárazon is elveri kb. 130-ig és pályán sem sokkal lassabb.
    Szóval a Honda mellett nehéz ész érveket felsorakoztatni a racionalitás talaján maradva. 🙂

  • 2023.09.17. at 11:23
    Permalink

    Nálam akkor kezdett el értelmetlen lenni ez a kategória mikor ment a számháború hogy ki tud szériában több lóerőt kihozni 2 liter benzines 4 hengeres turbo-s autóból. A Renault 1.8-as lett úgy talán 300 le körüli, az AMG Merci 2 literes azt hiszem 476 le plusz még hozzá a hibrid ha van … azért az már majdnem 500.
    És ez széria közúton.

  • 2023.09.18. at 19:12
    Permalink

    Bármennyire is kezdünk hozzászokni a mai árakhoz, ezen azért ismét megdöbbentem. A technika biztosan rendben van, hiszen egy Hondáról van szó. Nekem inkább egy fekete fényezés tetszene, belül is lehetne valami más, mert ezzel a pirossal “vallatni lehet” 🙂 (ettől még lehet, hogy másnak tetszik). Sajnálom, hogy Civic-ből már nincs kombi karosszéria (ha jól tudom két generációval korábban még volt).

  • 2023.09.19. at 10:55
    Permalink

    26 millió ???? WTF ? Kétségtelenűl szuper hoth hatch autó, de 2017-ben az előző 10.gen Civic Type-R verziója 12-13 millióban megállt. Mi indokolja a több mint 100 %-os drágulást ??? Ezzel az árral nagyon mellélőttek, reálisan valahol 17-18 millió körül lenne. Ford Fucus ST 280 LE 15milla, Hyundai I30N 16 millió, Renault Megane RS Trophy 300 LE 17 millió, innen nézve nem indokolt a konkurenciához képest közel a +10 millió felár.

Vélemény, hozzászólás?