Toyota Prius technika C-HR testbe csomagolva

Kipróbáltuk az új C-HR konnektoros hibrid változatát

Miközben már épp tesztköreit futja nálunk az új Toyota C-HR full hibrid változata, kipróbáltuk gyorsan a PHEV verziót is.

Fontos újdonsággal bővíti alsó-középkategóriás crossoverének palettáját a Toyota, hiszen a konnektoros hibrid C-HR zöld rendszámot kaphat itthon, ami szélesíti a vásárlóközönséget. A C-HR PHEV kívülről szinte semmivel nem árulja el magáról, hogy különbözne a többi modelltől. Ugyanúgy futurisztikus a formája, ugyanazokkal a színekkel rendelhető és ugyanúgy megfordulnak utána a járókelők, ám a szakavatott szemek biztosan kiszúrják, hogy két töltőnyílással rendelkezik hátul, illetve a PHEV felirat is ott díszeleg a hátsóján. A lényeg tehát a lemezek alatt rejlik, ahol a kétliteres benzinmotorra épülő hajtáslánc teljesít szolgálatot. A soros négyhengeres gépezet, 152 lóerős csúcsteljesítménnyel száll be a közösben, míg a villanymotor 163 lóerőt tesz hozzá, a rendszerteljesítmény azonban 223 lóerő, ami bizony nem kevés. Az erő az első kerekekre érkezik, és 7,4 másodperces 100-as sprintet tesz lehetővé, ami szép érték a nagyobb akkumulátor csomaggal nehezített autótól, amelynek 1,7 tonna körül lehet a tömege, bár ezt nem árulták el pontosan.
Hirdetés
Ez a hajtáslánc egyébként ugyanaz, amelyik a Priusban teljesít szolgálatot. Azonos a lítium-ion akkupakk is, ami 13,6 kWh kapacitású. A teljes feltöltése a 6,6 kW-os fedélzeti töltővel, háromfázisú áramforrásról, fali töltőbox használata esetén 2,5 órát vesz igénybe, de jár hozzá a sima háztartási aljzattal kombatibilis kábel. teljesen feltöltve majdnem tudja a Prius 69 kilométeres hatótávolságát. Azonban a crossover kialakítás, tehát a nagyobb homlokfelület miatt a légellenállás nem annyira jó, mint a lapos, már-már sportautós Prius esetében, ezért a C-HR papíron 66 kilométeres hatótávot tud felmutatni villannyal. Szerencsére ez is meghaladja a statisztikák mutatta átlagot, hiszen az európai felhasználók többnyire nem utaznak egy nap 42 kilométernél többet. A menetpróbán is simán hozta az 50 kilométert, pedig ott hegyen-völgyön keresztül, az átlagosnál keményebb kihívás elé állítottuk. A hatékonyságban kulcsszerepet játszanak a prediktív fogyasztáscsökkentő rendszer elemei: a geofencing funkció, amely a betáplált útvonalat elemezve előre takarékoskodik az elektromos energiával azokra a szakaszokra, ahol előnyösebben tud tisztán villanymotorral haladni. Illetve a három fokozatban szabályozható regeneratív fékrendszer akár a teljes fékerő 80%-át képes elektromotorral, az üzemi fékek használata nélkül elérni, ilyenkor nagy teljesítménnyel töltve az akkumulátort.
Hirdetés
A C-HR PHEV alapértelmezésben mindig tisztán elektromos üzemben indul el, és egészen addig így is halad, amíg a feltételek azt lehetővé teszik. Emellett még három üzemmód áll a vezető rendelkezésére: az automatikus, ahol a hibrid és a zéró kibocsátású üzemet váltogatja a vezérlés; a hibrid, ahol a rendszer ügyel arra, hogy ne csökkenjen az akkumulátor kapacitása (ez az üzemmód akár automatikusan, egy adott töltöttségi szint elérésekor is aktiválható.) Végül az akkumulátor töltése, ahol a belső égésű motor nem csak a kerekeket hajtja, de a villanymotoron keresztül áramot is fejleszt. Papíron a fogyasztás 0,9 liter 100 kilométeren, így a széndioxid-kibocsátás mindössze 19 gramm kilométerenként a WLTP norma szerint mért, vegyes üzemben, de ezt majd azért lecsekkoljuk egy hosszabb teszt során is. A plug-in hibrid modell a megváltozott tömegeloszlás miatt módosított futóműelemeket kapott: elöl kiegészítő lengéscsillapító, hátul megerősített felfüggesztés biztosítja a fokozott szerkezeti merevséget. Az új generációs akkumulátor nagy energiasűrűségének köszönhetően a mérnökök a padló alatt tudták elhelyezni az energiatároló csomagot: ez egyrészt mélyebb tömegközéppontot eredményez, másrészt az utastérben nem csökkent a helykínálat, és a csomagtér mérete is csak minimálisan csökkent.
Hirdetés
A PHEV modell is ugyanazokat a nagyteljesítményű fékeket kapta meg, mint az összkerékhajtású öntöltő hibrid verzió, amik akár 20 colos könnyűfém keréktárcsák mögött is lapulhatnak. A további alapértelmezett felszereltségi tételek között említést érdemel a panoráma-üvegtető, a head-up kijelző és a 12,3 colos digitális műszeregység. Emellett szintén hiánytalan a vezetőtámogató és biztonsági rendszerek arzenálja. Vezetés közben pedig alig érezni a tömegnövekedést. A fentebb már említett, finomhangolt futómű viselkedésében érdemi különbséget nem érezni. Nincsenek ijesztő dőlések a tempós kanyarokban, pontos a kormányzás, valójában csak azok fogják érezni a különbséget, akik megpróbálták a full hibrid és a PHEV határait is feszegetni. Az átlagos felhasználás során érezhetetlen a vezetésbeli különbség. Habár a PHEV a C-HR kínálatában a csúcsmodell, és ez az árán is érződik, egészen szép szeletet hasít ki magának a piaci tortából. Európában már 140 ezer új C-HR talált gazdára, ezeknek a 25 százaléka PHEV, szintén 25 százalék az erősebb full hibrid, 40 százalék a gyengébb és olcsóbb full hibrid, és csak 10 százalék az összkerékhajtású hibrid. Na, de mennyi az annyi? Nos, itthon most 700 ezer forint kedvezményt adnak a C-HR modellekre, így 16 400 000 forintról indul a PHEV ára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?