Lehetséges lenne? Vagy ez is csak egy alaptalan szóbeszéd?
A pletykák alapja egy dél-koreai, The Chosun Ilbo cÃmű napilapban megjelent riport, mely szerint a Tesla és a Toyota egy kis elektromos SUV platform közös fejlesztését fontolgatja. Forrásnak "a japán autóipar egyik magasrangú képviselÅ‘jét" nevezték meg, aki szerint szerint "már tavaly óta vizsgálják a partnerség lehetÅ‘ségét, és az elÅ‘készÃtÅ‘ munka már a végsÅ‘ szakaszba ért". Eszerint a Toyota biztosÃtaná a jármű padlóvázát a Tesla számára, a Tesla pedig cserébe az elektronikus vezérlÅ‘platformját és fedélzeti szoftvertechnológiáját osztaná meg a Toyotával. Ezen felül még egy szakértÅ‘t is megszólaltattak, aki szerint a megállapodással mindkét cég jól járhatna. A Toyota a Tesla fejlett szoftvereinek segÃtségével felgyorsÃthatja a tisztán elektromos hajtású autói fejlesztését, fordÃtva pedig piacra léphetne egy Toyota-alapra épÃtett kis villany-SUV, és a sokat kritizált gyártásiminÅ‘ség probléma is enyhülhetne. A két cégnek egyébként van már közös múltja, az elÅ‘zÅ‘ generációs, 2012-es elektromos RAV4-ben például Tesla akkumulátorok voltak, a Toyota pedig 2017-ig Tesla-részvényeket is birtokolt. További fontos tényezÅ‘ lehet, hogy a Panasonicnak közismerten jó a kapcsolata mindkét gyártóval, a Tesla lÃtium-ion akkumulátorokat gyártó nevadai Gigafactory üzemét ugyanis együtt épÃtették és üzemeltetik. A Panasonic pedig a Toyotának is egy elég komoly elektronikai beszállÃtója, ami megkönnyÃtené a közös alkatrészek gyártását és szállÃtását is.
Az utolsó tényezÅ‘ az idÅ‘, mindkét gyártónak erején felül kéne ugyanis teljesÃtenie céljaik eléréséhez, aminek közös halmaza egy-egy kisebb, elérhetÅ‘ árú elektromos autó is. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója például a tavalyi Battery Day rendezvényen jelentette be, hogy a cége 2023-ban egy 25 ezer dolláros kompakt elektromos autót fog bemutatni, a fejlesztésrÅ‘l mégsem tudni semmit. Eközben a Toyota arról beszél, hogy 2025-ig 10 tisztán elektromos modellt is bemutat majd, amelyek mind az e-TNGA padlólemezre épülnek. Itt állÃtólag csak a modellek száma a rengeteg, hiszen a műszaki alapok adottak. Hogy a TNGA platformját úgy tervezték meg, hogy a szélessége és hosszúsága is elég rugalmas egy kisautó megépÃtéséhez, azt már az
Év Autója dÃjas Yaris (
tesztjét lásd itt) is bizonyÃtotta, a közös projekt pedig mindkét céget közelebb vihetné a célok eléréséhez, egyik adhatná a technológia jelentÅ‘s részét, másik pedig a műszaki alapokat.
Ennek ellenére a leÃrtak közül semmi sem bizonyÃtja az elméletet, legfeljebb logikussá teszi. Ez viszont még nem jelenti azt, hogy valódi együttműködés is lenne a háttérben. Ti mit gondoltok? Kései áprilisi tréfa lenne csak mindez, vagy működhet a logika?