Nem kell aggódni az új dízelek emissziója miatt a Peugeot-nál

Már most gond nélkül teljesítik a jövőre is szigorodó emissziós normákat a Peugeot dízelei

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jövő januárban lép életbe az RDE2, azaz a valós mérésű alapú emissziós norma második generációja. A Peugeot dízelei már most teljesítik annak előírásait.

A minden korábbinál szigorúbb RDE2 emissziós norma teljesítése már idén januártól kötelező az új modellek számára, jövő évtől pedig minden újonnan üzembe helyezett autó esetén elvárás lesz. A Peugeot-nál nem aggódnak ennek kapcsán, típusaik már most teljesítik a normát.
Megnyugvásra persze így sincs ok, a JATO Dynamics adatai szerint a dízelek csökkenő eladása harmadik éve hozta az Európában forgalomba helyezett személyautók CO2-kibocsátásának növekedését. Magyarán hiába tiszták és takarékosak a dízelek, ha azok nem kellően népszerűek, nem lehet velük kellő mértékben csökkenteni a CO2 emissziót, amit amúgy szintén megkövetel az EU-s szabályzás. A Peugeot ezért több fronton harcol az emisszió ellen: gyors ütemben fejleszti plug-in hybrid és tisztán elektromos modelljeit, 2023-ra minden modelljükből ígérnek ilyen verziót, ugyanakkor a hagyományos, belső égésű, kiváltképp dízel motorokat sem engedik el. Utóbbiak kapcsán kiemelt hangsúlyt fordítanak arra, hogy ne csak a törvényi előírásoknak feleljenek meg, hanem akár azokon túlmutató módon, rendkívül alacsony emissziójú modellekkel járuljanak hozzá a környezeti terhelés csökkentéséhez.
Hirdetés
Ami a dízelmotorok tisztaságát illeti, Európában egészen a közelmúltig csak laboratóriumi mérésekkel ellenőrizték a dízelmotorok NOx-emisszióját. Amikor kiderült, hogy ezek a legkevésbé sem tükrözik a valós értékeket (az előírásoknak papíron megfelelő motorok kibocsátása a mindennapi használat során elérhette a határérték akár tízszeresét!), kidolgozták az RDE (Real Driving Emissions, azaz valós használat során jelentkező károsanyag-kibocsátás) tesztprotokollt.
Itt egy gondosan összeállított, a tipikus használati körülményeket meglehetős pontossággal szimuláló útvonalon, változó terheléssel halad végig a vizsgált jármű. A kipufogógázokat hordozható berendezés elemzi, kimutatva az abban előforduló környezet- és egészségkárosító anyagokat.
Az előírt értékek az RDE teszten is ugyanazok, mint a korábbi, laboratóriumi vizsgálat során, ám a jogszabályok türelmi időt engedélyeztek azok betartásához. Jelenleg az előírt 80 mg/km emissziós határérték 2,1-szeresét, azaz 168 mg/km-t fogadják el az RDE mérések során, 2021 januárjától azonban a türelmi szorzó 1,43-ra csökken. A típusbizonyítvány megszerzéséhez – egy adott modell csak ennek a dokumentumnak a megszerzése után kerülhet forgalomba – így az autók RDE-teszten mért nitrogén-oxid kibocsátása nem haladhatja meg a 114,4 mg/km értéket (ami a szigorúbb tesztfeltételek miatt így is sokszorta kedvezőbb, mint a korábban „megfelelőnek” minősített autók tényleges NOx-emissziója).
Habár a jogszabályok szerint az autógyártóknak még további majdnem egy év áll rendelkezésére, hogy dízel üzemű autóikat az új (RDE2-ként ismert) normához igazítsák, a Peugeot kínálatában már most megtalálhatók a jövőre hatályba lépő korlátozást teljesítő, különösen tiszta üzemű dízelmotorok.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.04.17. at 11:45
    Permalink

    Nem is az új autók környezetszennyezéséről van szó. Ezt fölösleges tovább szigorítani, mert már túl sokat nem lehet rajta finomítani. A probléma a használtak karbantartásával van, illetve annak lehetetlenségével, ugyanis, hogy ezek környezet kímélően működjenek sokat kell(ene) költeni és a szabályozásokat betartani/betartatni. De ez senkinek nem éri ezért inkább szennyezik tovább a környezetet.

Vélemény, hozzászólás?