13 villanyautó, amit egy Suzuki Swift árából megkaphatunk

Villanyautót egy Swift áráért? Megnéztük, mutatjuk a kínálatot!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre többek számára elérhető alternatíva a villanyautózás, mutatjuk, mi mindent vehetünk meg használtan közülük egy új Suzuki Swift áráért.

Közel 10 éve, 2011-ben már a Balatonig autóztam egy Peugeot iOnnal (lásd itt). Akkor még elképesztően drága, csaknem 10 millió forintos játékszer volt, soha ki nem termelhető áron. Néhány cég azért szerencsére hazánkban és pláne Nyugat-Európában is vásárolt belőle, így 2016 elején már újkori árának harmadából tudtam vásárolni egy alig több mint 3 éves, 20 ezer kilométert futott példányt (amit itt mutattam be). Pontosan tudtam, hogy arra a célra, amire az esetek 99,9%-ában használjuk, vagyis városi közlekedésre ideális. Azóta több ismerősünk is követte a példánkat, meg persze temérdek olvasónk is, sőt azóta néhány újságíró is, mára az 5 évvel ezelőtt még "drága lélekvesztő, antiautó" jelzőkkel illetett villanyautó már-már trendi lett, s egyre többen látják be, hogy elképesztően célszerű. [BANNER type="1"] Miután 2019-ben első iOnunkat totálkárosra törték, kénytelen voltam beszerezni második villanyautónkat, ismét egy Peugeot iOnt, hiszen igényeink nem változtak, s annak megfelelően elsőre is jó modellt választottam. A forint alakulását jelzi, hogy 3 évvel később sem kaptam meg olcsóbban az akkor már korosabb, többet futott modellt. Ám azóta is sokat változott a világ, tavaly tavasz óta a közterületi töltők zöme már fizetős, s hiába autózhatunk még mindig 4-5 literes benzinfogyasztásnak megfelelő összegért közterületen, fizetősen töltve is, a villanyautók magasabb vételárának megtérülési ideje megváltozott. Nagyon persze nem kell tartani tőlük, ha van módunk otthon, vagy munkahelyen tölteni, még mindig elképesztően olcsón, 1,5-2 literes benzinfogyasztásnak megfelelő összegért, vagy munkahelyi töltési lehetőséggel élve akár ingyen is autózhatunk. Az idő pedig közben telik, a 2010 után megjelent villanyautók lassan 10 évesek, az új autók egyre drágábbak, s valljuk meg, a tavalyra tehető ingyentöltés-befellegzés is adott egy pofont a villanyautók árának. Mi 5 éve nagyjából egy új Suzuki Swift áráért vettük az első iOnt, sajnos a másodikat korosabban, magasabb futással is hasonló összegért, a villanyautók ugyanis jól tartották egy ideig az árukat, nem úgy a forint. Ma viszont sokkalta olcsóbban vehetnénk egy másikat, mint 2 éve, de ezzel semmi gond nincs, az autóhasználatnak ára van, s villanyautót tartani elképesztően olcsó. Mivel a hó elején azt néztük meg, mi egyebet kaphatunk az új autók piacáról egy új Swift 4,26 milliós alapárért ( a lista itt), most én azt néztem végig, milyen elektromosakat kaphatunk ennyi pénzből. [BANNER type="2"]
A döbbenet ugyebár az, hogy az első 100, állami támogatással is rendelkező ügyfél a Dacia Spring által új villanyautót is kaphat ennyiért, de tegyük hozzá, az egy elég sokváltozós, de jelenleg leginkább hiányos egyenlet. Két dolog hiányzik hozzá, az állami támogatás és a Spring piaci jelenléte (bár rendelhető, ]árlistája is van már, autó még nincs). Így aztán marad a használt kínálat, néhány kattintás és láthatjuk is a Használtautó.hu elektromos autóit. 4,26 millió forintig a cikk írásakor mintegy 160 darab légkondis, magyar rendszámos elektromos modellt találtam. Szándékosan paramétereztem így a keresőt, ugyanis nem nagyon hiszem, hogy több mint 4 millió forintot autóra költve valaki le tudna mondani a légkondiról - még akkor sem, ha az a villanyautóban egy jelentős, a hatótávot is negatívan befolyásoló tényező.
Villanyautók egy Suzuki Swift áráért
Modell Évjárat Óraállás [km] Ár [Ft]
Citroen C-Zero (64 LE, 16 kWh) 2011-2019 3904-95 000 1 990 000-3 990 000
Fiat 500e (113 LE, 24kWh) 2012-2015 38 000-113 852 3 390 000-4 190 000
Ford Focus Electric (145 LE, 23 kWh) 2012-2014 31 180-84 800 3 390 000-4 099 000
Mitsubishi i-MiEV (67 LE, 16 kWh) 2011-2015 25 000-159 000 2 100 000-3 280 000
Nissan Leaf (109 LE, 24 kWh) 2011-2016 33 000-170 000 2 870 000-3 790 000
Nissan Leaf (109 LE, 30 kWh) 2016-2017 34 238-145 000 4 090 000-4 199 000
Peugeot iOn (64 LE, 16 kWh) 2011-2018 8300-172 000 1 590 000-3 650 000
Renault Fluence ZE (94 LE, 22 kWh) 2011-2014 55 993-76 000 2 370 000-2 495 00
Renault Zoe (58-88 LE, 22 kWh) 2013-2015 34 000-137 000 2 699 000-4 090 000
smart forfour (82 LE, 17,6 kWh) 2018-2019 15 891-20 500 3 689 000-4 199 000
smart fortwo (75 LE, 15 kWh) 2012-2014 45 770-107 000 2 498 000-3 140 000
smart fortwo (82 LE, 17,6 kWh) 2017-2018 29 000-114 000 3 990 000-4 250 000
Volkswagen e-up! (82 LE, 18,7 kWh) 2013-2015 34 000-107 000 3 499 000-3 990 000
[BANNER type="3"] A kínálat legolcsóbbja 1,59 millió forintos vételárral egy hirdetése által is amortizálódott akkumulátorral rendelkező Peugeot iOn. Ugyanakkor megjegyzem, alighanem van olyan felhasználás, amihez ennek a tudása is elég lehet, a mi saját autónk is elég ritkán megy egy nap 50 kilométer fölött, ennyit pedig jó eséllyel a legolcsóbb hirdetett példány akkumulátora is tud. Az iOn/C-Zero/i-MiEV trió kapcsán fontos infó, hogy utóbbihoz lehet távirányítós, de csak az autót töltőhöz csatlakoztatva működő előfűtés. A távirányító ráadásul még nem adatkapcsolatos, hanem rádiójeles. Akkumulátoraik kapcsán hasznos infó, hogy 2012 augusztusától módosított, tartósabbnak mondott akkumulátorcellákkal készülnek, ugyanakkor a franciákban hajszálnyit kisebb kapacitású (8 cellával szerényebb) lett az akkumulátor, így a Mitsubishik hatótávja valamivel nagyobb, ráadásul azokban a visszatöltés mértéke is szabályozható. A 40 kW-os, CHAdeMO csatlakozós DC villámtöltés lehetősége mindben megvan, így akkumulátoruk 20 perc alatt 80%-osra tölthető, de még a 3,7 kW-os AC-vel is megvan 4,5 óra alatt a telítés. A mindössze 3,5 méter hosszúságú "trió" előnye, hogy akkumulátoruk állapota egy OBD-olvasóval és okostelefonos applikációval könnyedén ellenőrizhető, de e modell vevőinek is mindenképp ajánlok egy vásárlás előtti, szakszervizes átnézetést. Ha a legkisebb villanyautónak számító iOn/C-Zero/i-MiEV triónál nagyobb autóra van szükségünk, árban a második lehetőség a Renault Fluence Z.E., ami egy meglehetősen nagy, több mint 4,7 méter hosszú, utasterével a belső égésű tesók helykínálatát hozó, de csomagterével kisebb szedán. Viszonylag szerény, bruttó 22, nettó 20 kWh-s akkumulátorral, ami ráadásul legfeljebb 16 amperrel, vagyis 3,7 kW-tal tölthető. Mondjuk így is megvan 6,5 óra alatt a telítése, ha ilyen töltési teljesítmény rendelkezésre áll. Fontos infó, hogy ezt a modellt hazánkban nem forgalmazták, s akkumulátorának tulajdonjogáról ugyanúgy meg kell győződni, ahogyan a nagyon ügyes, 22 kW-os AC töltést minden verziójával fogadó Zoe, de még a Franciaországból importált Nissan Leafek esetén is. Ezek ugyanis mind-mind lehetnek akkubérletesek, s ha nem vásárolják meg az akkumulátort, valamint nem is fizetik annak havidíját, előbb-utóbb telemetriával letiltják azt. A fenti para miatt lehet viszonylag olcsó, ma már 2,7 millió forinttól elérhető a Renault Zoe is. Persze csakis első generációjával, ami még legjobb esetben is csak 150 kilométeres hatótávot adhat, de a 22 kW-os AC töltéssel gyakorlatilag bárhol feltölthető 1 óra alatt, s hatótávja is érezhetően nagyobb, mint a "trióé". Ahhoz képest leginkább helykínálatával, masszívságával ad többet a Nissan Leaf, ami alapból csak 3,7 kW-os AC töltést tud (ahogyan egyébként a "trió" vagy a Renault Fluence is), ám hozzá már felárért elérhető volt a 6,6 kW-os is, a CHAdeMO csatlakozós DC villámtöltést pedig már 50 kW-ot is tud, viszont hűtés nélkül, így nyáron akkumulátora jelentősen melegszik, amortizálódik, ami által a használt példányok hatótávja jellemzően nemigen több 100-120 kilométernél. Hatótávban nem adnak többet az elektromos smartok sem, amikből már 2,5 millió forinttól kaphatunk a régebbi, 2012-ben bevezetett szériából. A 2017-ben debütált frissebb generáció már erőből és akkumulátorból, de leginkább tölthetőségből ad többet: opcionálisan 22 kW-os töltőt is kínál, amivel AC oszlopról is nem egész 1 óra alatt feltölthető. Műszakilag vele egyező a négyajtós és négyüléses forfour. A smartok különlegessége, hogy az iOn/C-Zero/i-MiEV trióhoz hasonlóan hátul hajt, aminek előnye a hajtási befolyástól mentes és az alaposan kitekerhető kerekekkel igencsak szerény fordulókört adó kormányzás. A 2017 utáni smartok persze már a 4 milliós vételárat közelítik, s ennyiért több másik fontos versenyző is említhető még. Egyikőjük a Fiat 500e, ami bár csak háromajtós, a 24 kWh-s akkumulátora adta 150-160 kilométeres hatótávjával és 6,6 kW-os AC tölthetőségével és 9,1 másodperces 100-as sprintjével még DC villámtöltés nélkül is izgalmas. A másik az autómegosztók által alighanem a legtöbbek által ismert és vezetett Volkswagen e-up! Persze nem a tavaly általunk is tesztelt verzióra kell gondolni, mert az ma többet ér, mint amennyiért meg lehetett venni. A 4 millió forint alatti árszintbe a korábbi, még fele akkora, nettó 17 kWh kapacitású akkumulátoros verzió fér bele. Ezeknél az AC töltés még csupán 3,7 kW-os, de az 50 kW-os, CCS csatlakozós villámtöltés lehetősége megvan. Jól is jön, mert a hatótáv itt is csak 120-130 kilométer közötti, mármint higgadt vezetéssel. Városi autónak kiváló az e-up! is, a smartoknál, vagy a "trió" tagjainál komolyabb, de ha valóban villanyautót szeretnénk, a tuti tipp a Ford Focus Electric. Ebből szintén nem a 2017-ben kijött, s az e-Tour Europe versenyen alattam is szolgált 34 kWh-s verziókra kell gondolni a 4 millió alatti sávban, hanem a 2012-ben megjelent 23/nettó 19,6 kWh-sra, ami csakis 3,7 kW-os AC töltéssel táplálható, ám a modellre jellemző futóművel és 145 lóerős villanymotorjával vezethetőségével a mezőny legjobbja. Persze hatótávból itt is csak 130 kilométer körülit várjunk. Ez viszont akár egy balatoni kiruccanáshoz is elég lehet, na persze akkor csak, ha tudjuk a célállomáson tölteni. [BANNER type="4"] Jól látható, ma egy új Suzuki Swift áráért már számos villanyautó közül választhatunk, legyen szó kifejezetten városi, mini, vagy családi használatra is alkalmas kompakt modellről. Közös jellemzőjük azonban, hogy 100-130 kilométere körüli hatótávot adnak csupán. Talán a legtöbbet a Renault Zoe tudja ebből a felhozatalból, ami viszont egyrészt ritka a 4 millió alatti szegmensben, másrészt méretével a két említett szegmens között van, kisautó, talán ezért a leginkább univerzálisan használható. A kínálat kétségkívül a Peugeot iOn/Citroen C-Zero/Mitsubishi i-MiEV hármasból és Nissan Leafből a legjobb, de ha a vezethetőség számít, titkos tippem a Ford Focus Electric, ha a használhatóság és a tölthetőség, a Renault Zoe. Bármelyikre essen is a választásunk, vásárlás előtt ajánlott az átvizsgáltatás, ugyanis bár a villanyautók megbízhatósága átlag feletti, ha mégis probléma adódik, annak orvoslása sokszor nem olcsó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “13 villanyautó, amit egy Suzuki Swift árából megkaphatunk

  • 2021.03.29. at 08:56
    Permalink

    Üdv!

    Csak azért regisztráltam, hogy ehhez a cikkhez hozzászóljak, és ezen belül is a ZOÉ részre reagálnék. Több dolog is érdekelne. 1. Hol lehet 2.7M HUF (bruttó?) áron ZOÉ-t venni? Ha a cikk írója ezt megemlíti, akkor javaslom kiemelni, hogy ilyen áron minimum az akkutulajdon ellenőrizendő. 2. A jó esetben 150km-es hatótáv mennyire biztos? Egyes óvatosabban közlekedők ennél akár 20-30-cal is többet letekernek vele. 3. A 22kW-os AC töltés alap, de a szerző megemlíthette volna a zseniális chargerapide változatot, amely 43-at tud, és egyáltalán nem ritka a piacon.
    Bonus track: Nissan LEAF. Tudom, hogy autónként csak pár sor jut akkor, amikor egy nagyobb merítést kell az olvasók elé tárni, de a LEAF azért ennél többet is megérne, mint amit itt meg lehet tudni róla. Az első generációs kocsik gyors akku avulása piszok fontos, mert könnyen csapdába kerülhet valaki, akit megszédít a hirdetett alacsony ár, és aki pl nem tudja első blikkre leolvasni az akkukapacitást a műszerfalról. És ha már LEAF, akkor ott a a hűtés-fűtés vs hatótáv kérdése. Nem csak ennél a típusnál, de az összesnél. Nyilván nem véletlen, hogy az első generációs LEAF-nél emeltem ki.
    Szóval egyik szemem sír, a másik nevet. Mindig örülök, hogy józan, objektív írás jelenik meg a villanyautókról, de vannak olyan kérdések, amelyek nem megkerülhetők, ha tollat ragadunk e témában.
    UFF!

Vélemény, hozzászólás?