Ha nem csak az autós sajtót követed, valószínűleg tapasztalod, hogy a kínai villanyautók kapcsán kongatják a vészharangot a klasszikus gyártók feje felett szerte Európában. Pedig a számokat látva napjainkra szerintem teljesen világos, hogy a tisztán villanyhajtású járművek piaci tortaszelete egyáltalán nem növekszik olyan egetrengetően nagy tempóban, így a kínai autógyártók sem ezzel fogják letarolni az EU piacát. Ám ettől függetlenül nem dőlhetnek hátra a nagyobb múltú márkák, mert a BYD a konnektoros hibridek frontján például olyat tett le az asztalra, ami a vásárlóknak valószínűleg nagyon is tetszeni fog.
De hát ők sem ma kezdték, hiszen világelsőként dobtak piacra PHEV modellt, még 2008-ban, hogy aztán napjainkra a szegmens mesterei között említhessük a márkát. A Blade akkumulátor aktuális generációja például 125 kilométernyi tisztán elektromos hajtást ígér a Seal U DM-i modellben, amellyel a teljes hatótáv 1125 kilométer lehet. Ennek bizonyítására rendezett fogyasztási versenyt az importőr, ahol a sajtó jeles képviselői mérették meg magukat. Mindenki ugyanolyan Seal U DM-i modellbe ülhetett, amelyek csak színükben különböztek. Teletankolva indultunk Tihanyba, majd onnan vissza, viszont az 1/100-as versenyeken megszokott itiner alapján kellett eljutni a célállomásokra, érintve az ellenőrző pontokat, amelyeknél büntető "deciliterek" árnyékában kellett megjelenni meghatározott időre. Tehát a tötymörgés kizárva, mert a lassúsággal csak veszíteni lehet egy ilyen versenyen. Szóval életszerűen kellet közlekednie a navigátor-sofőr párosnak.
Szerencsére Kolos, a
Driven atyja tökéletes navigátori munkát végzett mellettem, úgyhogy dobogós reményekkel vágtunk neki az útnak a BYD szabadidő-autójával, amelynek mozgatásáról tehát egy benzin és egy villanymotor gondoskodik. A benzines 98 lóerős, a villany pedig 197 pacit ad a házasságba, a rendszerteljesítmény pedig 218 lóerő, amelyhez 300 Nm forgatónyomaték társul. Mindez az első kerekekre jut, ami teljesen ideális megoldás az átlagos SUV-felhasználóknak. Akkumulátorból a nagyobbik változatot kaptuk 26,6 kilowattórás kapacitással, és ezzel ígéri a 125 kilométeres tisztán elektromos hatótávot a BYD. Nos, Tihanyba "felülről" jutottunk el, nem csak simán lecsorogtunk az M7-esen, hanem kirándultunk egy 157 kilométeres dimbes-dombos útvonalon. Az eredményünk: 145 kilométer kizárólag villannyal. Persze trükköztünk: nagyon figyeltünk a gyorsításokra, óvatos gázpedálkezeléssel, hogy véletlenül se induljon be a benzinmotor. Na, meg amikor párásodni kezdtek az üvegfelületek nem légkondiztunk, lehúztuk kicsit az ablakokat és ilyen apró kis fortélyokat vetettünk be, amit "civil" közlekedés közben nem tennénk, de nagyon valószínű, hogy a 125 kilométeres villany hatótávot úgy is megközelítenénk.
Ebédszünet után a visszaút már az autópályát is tartalmazta, ahol nem nagyon lehetett trükközni, maximum néha beállni egy kamion mögé. Ám az annyira idegtépő, hogy nem nagyon bírta a jobb lábam, úgyhogy a dobogóról épp lecsúsztunk, de a Tihany oda-vissza után a végső tankolásnál körülbelül 4,1 literes fogyasztást számoltunk 100 kilométerre, ami bár elmarad a győztes csapat 1,98 literes értékétől, szerintem így sem hoz szégyent a nagytestű SUV-ra. Amelyben a több órás utazás csodálatos kényelemben telt. Kifejezetten igényes az utastér, kényelmesek az első ülések, és semmi fárasztó nincs benne a hosszú utakon. Márpedig bátran el lehet vele indulni, mert a tapasztalatok alapján tényleg tudja az 1000 kilométer feletti hatótávot. Arról nem is beszélve, hogy lelkiismeretesen töltögetve az akkumulátort a városi közlekedés során szinte mindig emissziómentes maradhat, és csak a hosszabb utakon kell a benzinmotorra támaszkodni. Tökéletes eszköz akár arra is, hogy megkedveltesse a villanyautózást a felhasználókkal. Viszont a legfontosabb üzenete szerintem az, hogy a kínai autógyártók hamarosan a hibridekre kezdenek majd koncentrálni az európai piacon, és ha ezt olyan kedvező árakkal teszik, mint a plug-in hibrid Seal U (a DM egyébként a kettő motorra, Dula Mode utal), akkor a vásárlók örülhetnek majd.
A kedvező ár ebben az esetben 15 550 000 forintot jelent, ez a belépő szint. A fogyasztási versenyen használt Comfort - amiben már minden földi jó, biztonsági felszereltség és kényelmi extra is benne van, ami a kényelmes közlekedéshez szükséges - 16 570 000 forintról indul, ami bizony sokakat becsábíthat a márkakereskedésekbe.