Exkluzív beszélgetés az F1-be tartó rali-világbajnokkal és csapatfőnökével

WRC futamon jártunk Szaúd-Arábiában!

Véget ért a Rali Világbajnokság 2025-ös szezonja, az utolsó futamon pedig mi is ott voltunk és a hétvége elején röpke interjút készítettünk a Toyota gyári csapatfőnökével és a kétszeres bajnok versenyzőjükkel.

A ralitól búcsúzó finn Kalle Rovanperä még a záróhétvége elején beszélt érzelmeiről és a jövőjéről. A beszélgetés részleteiről testvérlapunk a RallyCafe hasábjain olvashatsz ide kattintva, a csapatfőnök szavait pedig itt olvashatod!
Mostanra viszont az is kiderült, hogy egy másik Toyotával,  Sébastien Ogier lett az újabb egyéni világbajnok. Az utolsó versenyen mellette már csak Elfyn Evansnek és Kalle Rovanperänak volt matematikai esélye az egyéni vb-cím elhódítására, a walesi három ponttal vezetett a francia, és a 24 ponttal a finn csapattársa előtt. A vadonatúj, közel-keleti szezonzáró verseny ugrás volt az ismeretlenbe, mivel senki sem tudta pontosan, hogy milyen körülményekre lehet számítani. A hétvégén a puha és homokos sivatagi pályák, a durva és sziklás hegyi utak, valamint a magas hőmérséklet kombinációja aztán feladta a leckét a versenyzőknek. A laza felület miatt nagy jelentősége volt a rajtpozíciónak: a bajnokságot vezető toyotások elöl rajtoltak, így ők takarították a pályákat, ezért most nem volt esélyük a győzelemért harcolni. Ráadásul könnyebben is kaphattak defektet a söprésre váró éles kövek miatt. Evans sorsa valójában már péntek reggel megpecsételődött, amikor meg kellett állnia kicserélni egy kereket, és közel két percet vesztett. Ogier viszont péntek délután vesztett időt egy lassú defekt miatt, ekkor két pozícióval volt a walesi előtt az összetettben, és úgy tűnt, hogy mindössze egy pont különbséggel fordulhatnak rá a záró szombati napra, ahol még tíz bónuszpontot lehetett szerezni. Jól mutatja, hogy mennyire beleadott ez a két versenyző mindent az utolsó napon, hogy a mezőnyből egyedül ők mentek kettő helyett egyetlen pótkerékkel, ami bő 20 kilóval könnyebb autót jelentett számukra, de egyben nagy kockázatot is a fokozott defektveszély miatt. Mindössze 0,1 másodperc választotta el Ogier-t és Evanst az utolsó napon, szombaton az első gyorsaságin, de az azt követő, utolsó előtti szakasz – 33,3 kilométerével a rali leghosszabbja – döntőnek bizonyult. Ezen Ogier 7,9 másodperccel gyorsabb volt, mint a fő bajnoki riválisa, és a többiek problémái miatt feljött a harmadik helyre az összetettben, így már három helyezés volt Evans és közte. Aztán a walesi a ralit záró Power Stage-en hatalmas, 7,2 másodperces előnnyel autózta a leggyorsabb időt. De Ogier-nek így is sikerült 0,8 másodperccel megnyernie a Szupervasárnap-értékelést és másodikként befutnia a Power Stage-en, így végül hét ponttal többet gyűjtött Szaúd-Arábiában csapattársánál, és a bajnokságban végül négy ponttal előzte meg. Ha vasárnap 5,2 másodperccel lassabb lett volna, akkor a bónuszpontok miatt már Evansé lett volna a bajnoki cím. Ogier 2025-ös világbajnoki címe azért is szenzációs, mert a 14 idei versenyből csak 11-en indult (azokon viszont tízszer állhatott dobogóra, ráadásul hatszor a legfelső fokára). A 41 éves francia pilóta az újabb, kilencedik vb-címével beállította honfitársa, Sébastien Loeb rekordját, ráadásul négy évvel azután, hogy megszerezte az utolsó bajnoki címét a Toyotával, és visszavonult a teljes munkaidős versenyzéstől. Ez a harmadik vb-címe a japán csapattal, és az első bajnoki címe Vincent Landais navigátorral, aki természetesen szintén világbajnok lett Szaúd-Arábiában, életében először. Hét év alatt hatodszor lett a gyártók világbajnoka a Toyota Gazoo Racing World Rally Team, és öt év alatt már negyedszer fordult elő, hogy a finnországi központú alakulat mindhárom bajnokságot besöpörje. Összességében ez a tizedik WRC egyéni vb-cím, amelyet Toyotával szereztek meg, ami közös rekord a Lanciával.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre