Mi lesz a kisautókkal? Van esélyük a túlélésre?

Az elektromos átállás a drágább modelleknek kedvez, de még midig van igény az apróságokra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyes gyártók kezdik felismerni, hogy ha legolcsóbb modelljeik is a 15-20 milliós ársávban mozognak, akkor jelentős keresletcsökkenéssel kell számolniuk.

Hiába az egyszerűbb gyártás és a kevesebb alkatrész, az akkumulátorok ára gyorsan megemelte az új autók átlagárát. Nem véletlen, hogy inkább a luxuskategóriában terjed gyorsabban az elektromos átállás, a kevésbé árérzékeny vevők képesek és hajlandóak felárat fizetni a modernebb technikáért. Az akkumulátorok ára viszont nem változik attól, hogy kisebb autóba kerülnek, legfeljebb a mennyiségen lehet spórolni. A gazdagabb régiókban a gyártók kevésbé elkötelezettek a kicsi és olcsó elektromos autók iránt, inkább a nagyobb, de több profitot hozó modelleket preferálják, ami egyfelől kényszer. Európában az idei első félévben 18, Amerikában 2 elektromos típust kínáltak az A- és a B-szegmensében, míg az árérzékenyebb Kínában 34-et. Ennek köszönhető, hogy az öreg kontinensen eladott kicsi villanyautók közel harmada kínai, ugyanis az ázsiai gyártók kihasználják, hogy itt drágább a gyártás és a nyersanyag. A vásárlók és a régió ipara szempontjából előnyös lenne az olcsó, takarékos, benzines autók gyártása, amivel a távol-keleti konkurenciát dolgát is nehezebbé lehetne tenni, ám a mostani trendek szerint ez nem opció.
Hirdetés
A gyártók dönthetnek úgy, hogy teljesen kivonulnak az alsóbb szegmensekből, csak a jövedelmezőbb, nagyobb modelleket kínálnak. A keletkezett piaci rést a kínai gyártók örömmel betöltik, ahogy ez már most is látszik. Ennek veszélye, hogy könnyen kialakulhat a márkahűség, és már a nagyobb típust sem az európai gyártók kínálatában keresik. A másik lehetséges út a gyártás kiszervezése a fejlődő országokba, majd az olcsóbban legyártott járművek visszaszállítása a helyi értékesítés mellett. A harmadik lehetőség a magas védővám, de ennek levét könnyen vásárlók ihatják meg. A negyedik opció a szabályozás átdolgozása lehetne. A japán kei car kategóriához hasonlóan kellene húzni egy limitet, a (valódi) fogyasztásban ez alá esők autók kedvezményeket kapnának, például kevésbé szigorú normát vagy egységesen alacsony áfakulcsot, ami sokkal könnyebbé tenné az autóvásárlást a vékonyabb pénztárcával rendelkező vevők számára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.10.28. at 18:27
    Permalink

    Talán ezek után már világos lesz az okostóniknak, miért egy Clióból készült el az új Colt, és miért fog szintén ebből az új Micra is, miért lesz az új Mazda 2 egy Yaris, miért szűnt meg a Fiesta, a Punto, miért van vészjósló hallgatás a Polo körül, stb…

Vélemény, hozzászólás?