5 ok, amiért igazán klassz a BMW 530d

Biztos pont a divat mellett, és nem csak ezért jó – BMW 530d Touring xDrive teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az 5-öshoz hasonló prémium kombik még úgy is népszerűek, hogy a divat az SUV-knak kedvez. Jó, hogy sokan inkább a józanabb és elegánsabb felé húznak, az 5-ös Touring is sok szempont miatt vonzó.

1. Még mindig autónak tűnik. Többféle megoldást is lehet amögött látni, hogy valaki a BMW modelljeit preferálja. Ha szétnézünk az autóipar jelenlegi termékein, könnyen húzhatunk párhuzamokat több területen is, amik közül csak az egyik az, hogy minek akarnak tűnni az új modellek. Kiegészítőknek, eszközöknek, olyan presztízstermékeknek, mint egy mobil, amiből nem mindegy, hogy milyen helyen mit húz elő a zsebéből valaki, iPhone-t, vagy valamilyen Androidos készüléket. Az autóknál is megvan ez a fajta licitálás, ami főleg a multimédiák, a technológiai felszerelések látható és tapasztalható részén érhető tetten.

Ha valaki beszáll egy autóba, mindegy, hogy utasként, vagy a kormány mögé, nem mindegy, mekkora a „Hűha!” faktor.

Kijelzők, érintőgombok, fényes, csillogó, világító felületek adják ezek alapját, és az 5-ös kategóriájában is számos modellnél ment el az irány abba, hogy az autóbelső már messze jár az eredeti értékektől. Egy BMW viszont nem akar más világba csöppenteni. Pont attól jó az 5-ös is, hogy az első pillanattól az utolsóig úgy érezzük benne magunkat, mint egy autóban, nem pedig valami high tech kütyüben, közben pedig azt is tudja. Ez az 530d Touring tökéletes példája ennek, de valójában bármelyik jelenleg kapható BMW-t említhetnénk. Még a legfuturisztikusabb modelleket, mint az i8-ast, vagy az i3-ast is olyan beltérrel alkották meg, amiben az ember autóban ülve érezhetti magát. Hagyományos az elrendezés, van műszeregység, középkonzol, multimédia, klímakonzol, a műszerfal középső része a sofőr felé fordul picit, és semmi nincs összenőve semmivel.

Mindennek megvan a maga helye, funkciója, természetesen használható és azonnal felismerhető.

Nincs jobb, vagy rosszabb megoldás, ez mind ízlés kérdése, de ezzel az elrendezéssel a BMW pont azoknak kedvez, akik még autót keresnek egy autóban. Közben a legtöbb téren egyáltalán nincs elmaradva, mert ott az érintőkijelzős, alapból online kapcsolatos és Apple CarPlay, Android Auto támogatású multimédia, egy patent kezelőszerv, ami most a legjobb, amikor mindenki leszokik róla, és az új szoftver is az egyik legkönnyebben használható kezelőfelületet adja. Van digitális műszeregység stílusbeli variálhatósággal, nem egy VW-féle kijelző ez, de nem is kell, miután a navigációt a multimédia és még a kategória egyik legnagyobb HUD-ja is ki tudja vetíteni a sofőr szeme elé. Megvannak a kellő high tech kütyük, ott az okostelefonos applikáció, amin keresztül fűtést is indíthatunk, ilyenkor a legszerethetőbb extra, mire odaérünk az autóhoz, már meleg az utastér. Az 5-ös fel van készülve a piac igényeire ilyen téren, de földhöz ragadt annyira, hogy tényleg autónak tűnjön, aminek az a szerepe, hogy a sofőrrel együtt éljen, ne pedig egy kiegészítője legyen. 2. Elegáns és ízléses. Vétek lenne abba a hibába esni, hogy kirekesztünk egy-egy kategóriát, csak mert nekünk nem tetszik. Megvan az SUV-k helye a világban, megvan a közönségük és a tökéletes felhasználási területük, a válaszuk valós igényekre. Mindezzel együtt a legtöbb helyzetben semmi szükség rájuk, túl nagyok, a nagy homlokfelület nem hatékony, nehezebbek, mint kellene, és nagyon sokszor semmi más szerepük nincs, mint a demonstráció. Velük szemben a legtöbb azonos felhasználási területen pontosan ugyanolyan jól helyt állhatna egy kombi, mint az 5-ös. Elég nagy ahhoz, hogy akár 5-en is kényelmesen utazzanak benne, csomagtere 530 literes és nagyon könnyen is pakolható. De ezzel szemben most a külső értékekre érdemes figyelnünk, mert ezen a téren is igazán sokoldalú az 5-ös Touring.
Hirdetés
Elegáns megjelenésű, nem tolakodó modell. A frissítéssel sem a 7-es, X7-es, vagy a 4-es irányába indultak el, aminek ebben a helyzetben most örülhetünk.

Az 5-ös meg tudott maradni olyan jámbornak, hogy az úton haladva ne a fölényeskedés, a kivagyiság jusson eszébe annak, aki meglátja.

Határozottan csillan meg a vesék kerete, szúrós a tekintete, de inkább csak decens, a lámpák kék szemöldöke pedig egy olyan jegy, amire az is felkapja a fejét, aki csak a szeme sarkából látja meg. Témának sem rossz, sokan kérdezték meg, hogy ez miért van, és büszkén lehet rá válaszolni, hogy a 600 méter távolságra világító lézertechnológiás LED fényszórók jelzése ez. A hosszú, elnyújtott karosszériával nagyon jó kiállású, és a kombi, mint műfaj alapvetően is családi, vagy józan szabadidős felhasználást sejtet, miközben az SUV-kat is pont ugyanerre használják sokan. Utóbbinál a megítélés mégis pont a fölöslegesen nagy méretek miatt inkább negatív elsősorban. 3. Vezetni a legjobb. Ezen a területen brillírozik az 5-ös Touring, és itt szembesülünk először, mennyire sokoldalú tud lenni egy BMW. Az elegancia és a praktikum mellett jó vezetni is, de ösztönösen jó vezetni. Nem sportautó, ebben az esetben az autó viselkedésére, a visszajelzéseire, a mozgására kell koncentrálnunk.

A jó vezethetőség nem abból áll, hogy szédítően gyorsul, vagy a fékezés annyira intenzív, hogy az övön lógunk rongybabaként.

Sokkal többről szól az a kifejezés, hogy valamit jó vezetni. Az első métereken már eldőlnek nagyon fontos dolgok, hogy mi történik egy szimpla parkolóból való kiálláskor, már azokból lehet olvasni egy autóban. Az 5-ös lábujjhegyen közlekedik, annak ellenére, hogy centikre van csak az 5 méteres hossztól és az 1,9 méteres szélességtől. Finoman adagolható a fék, az új adaptív kormány gyorsan tekeri az első kereket és fordítja picit a hátsókat is, a manőverezés könnyed ujjgyakorlat ezzel az autóval. Kormányzásán érezni nagyon sok kommunikációt, de messze nem annyit, mint egy sportosabb modellben, miután az 5-ös szerepe inkább a limuzinos kényelemhez van közel. Ösztönösen viselkedik és semmi többet nem kér a sofőrtől, minthogy vezesse. Alacsony sebesség, vagy magasabb tempós kanyar, szinte teljesen mindegy, egyetlen kormányszöggel, szinte igazítás nélkül vehetjük be, megmutatjuk neki az irányt, és pontosan arra megy. Ha még rá is lépünk a gázra kanyarból kifelé, ez a nagy test is érezhetően kezd el fordulni törzsből, de ez már az 5-ös Touring sportosabb oldala. Olvashatunk benne, pontos utasításokat adhatunk neki a két kezünkkel és a jobb lábunkkal. Kanyar előtt a fékezés mértékéhez képest vált vissza akár több fokozatot is, de előzéskor is pontosan követi le és érti a nagyobb gázadás fogalmát. Nincs késedelem, nem kérdez vissza, hogy tényleg akarunk-e gázt adni, megtörténik, amit kér tőle a sofőr, és ez óriási érték. 4. Összhangban van a dízelmotorral. A felső középkategória tipikusan a dízelmotorok territóriuma. Bár épp az 5-ös szedánból a legnépszerűbb most a konnektoros hibrid, Touringból még mindig a dízel a legkeresettebb. Ebben az esetben igazuk is van a vásárlóknak, tipikus hosszútávfutó, utazós prémiumautó, amihez egyébként a 20d is elég lehet.

Az összhang viszont a hathengeres soros dízelmotorral lesz igazi, amiből már a 30d is annyira jó párosítás az 5-öshoz, hogy nem is kéne bele több.

Jól ismerjük a hajtásláncot, 286 lóerő, 650 Nm nyomaték nyolcfokozatú automata váltóval és elektronikusan vezérelt összkerékhajtással. 5,6 másodperc a 0-100-as sprintérték, ami több, mint elég. Ennyivel már sportautókat is meg lehet fogni, pláne olyat autózni büntetlenül, ami után fülig érő vigyorral szállunk ki. Egy családi dízel kombiból! Amivel nem mellesleg 6 liter körüli fogyasztást is el lehet érni, ha valóban csak közlekedésre használjuk, mert ezen a téren az 530d megint csak kétarcú. Belefér a sportosság, tudja a gyors váltásokat, a gyors visszaváltásokat, a motor ereje tisztességes intervallumban használható ki, és a hangélmény sem ront rajta, sőt. A BMW sorhatos dízele piszkosul jól szól. Alapjárat közelében és magasabb fordulaton is precíz gépszerű a morajlás, amiből az utastér is kap, ha sokat forog a gázolajos. Hétköznapi közlekedés mellett bizsergető duruzsolás hallatszik a hosszú géptető alól, a fokozatokat gyorsan pakolja a váltó, nem hagyja sokat forogni a dízelt, és van, amikor nem is halljuk a motort egyáltalán.

Már a 30d is 48 voltos hibridrendszert kapott, amiben egy 11 lóerős villanymotor támogatja a belsőégésűt.

Hajtani ez nem képes, de észrevétlen újraindításokra igen, és még magasabb tempónál is leállíthatja a motort, ha éppen nincs rá szükség, ilyenkor szabadon vitorlázik az 530d, ami a fogyasztás csökkentésében nagyon sokat segíthet. 5. Személyre szabható. Többféleképpen szabható személyre egy ilyen 5-ös Touring. Először is ott vannak a felszereltségek, a sportos, vagy inkább luxusautós vonal, az anyagok, a színek lehetőségei, az Individual részleg végeláthatatlan kínálata és még rengeteg apróság. Masszírozós ülések, fűthető kormány, színes díszvilágítás, fedélzeti parfüm, de még teljes Alcantara tetőkárpit is elérhető, a skála igencsak széles. A frissítéssel érkezett új anyagok nagyon jók, az illesztések tökéletesek, tapinthatunk műanyagot, nagyon sok bőrt, de fémet is sok helyen, és ezek összhangja mindenképp kielégítő. A személyre szabhatóság azonban messze nem merül ki a konfigurátorban való bűvészkedésben, a kézhez kapott 5-ösben rengeteg idő mehet el azzal, hogy minden beállítás megfelelő legyen.
Hirdetés
Vezetéstámogató rendszereinek érzékenységét egyesével választhatjuk ki, ebben az autóban pedig kikapcsolni nem is érdemes, mert mindent remekül csinál.

30 km/h-ig nem kér beavatkozást, sávot és távolságot tart, követi a forgalmat és araszol a reggeli dugóban - tökéletesen biztosan.

Több funkció aktiválása még várat magára az országunkban, de például már a friss 5-ösben is van elsőbbségadásra figyelmeztetés, reméljük, ez hamarosan nálunk is használható lesz. Beállíthatunk digitális kulcsot, ami a telefonunk lehet, magától zárhat, ha távolodunk és nyithat, ha közeledünk. Az ülések támlájának felső része külön dönthető, a kormányoszlop elektromosan mozgatható, a csomagtérajtó nyitási magassága is 5, vagy 6 féle szinten állítható be. Apropó csomagtér, külön nyitható a hátsó ablak, ez már sztenderd, a raktér padlóját pedig teleszkóp tartja meg, amíg kiszedjük az apróságokat. Az 5-ös lehet pihentető luxusautó az illataival, masszázsával, lágyan ringató, hátul légrugós futóművével, vagy lehet sportos. Ha úgy akarjuk, a kormányzás gyors, a futómű feszes, a váltó pedig még gyorsabban működik és hagyja forogni a motort. Az 5-ös vezethetősége miatt igazán lenyűgöző, de az 530d összhangja, a hagyományos értelemben vett autószerűsége, mégis naprakész technológiai megoldásokkal tömött fedélzete miatt lehet pontosan jó válasz szinte bármilyen felhasználásra.
Értékelés
Pozitív
Vezethetőség, anyaghasználat, vezetéstámogató rendszerek, multimédia, hifi, dizájn
Negatív
Városban magas fogyasztás, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
19 269 900 Ft (2020.12.13.)
Tesztautó ára
31 933 900 Ft (2020.12.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Teljesítmény:
210 kW (286 LE) 3250-4400 1/min-nél
Nyomaték:
650 Nm 1500-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5.60 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8-6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4963 mm
Szélesség:
1868 mm
Magasság:
1498 mm
Saját tömeg:
2000 kg
Össztömeg:
2610 kg
Terhelhetőség:
610 kg
Tengelytáv:
2975 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
560 l
Belső szélesség elöl:
1550 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500-550 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1320 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
400-720 mm
Csomagtér hossza:
1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
960 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
650 Nm 1500-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
210 kW (286 LE) 3250-4400 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5.60 s
CO2-kibocsátás:
137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8-6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.12.13. at 22:24
    Permalink

    Nagyon tetszett ez a cikk!
    Szuper, hogy egy tematika mentén fut végig a kiválasztott fő tulajdonságokon, izgalmas, újszerű megközelítés egy nem is annyira új autó kapcsán. Az is remek, hogy nincs telezsúfolva a cikk száraz adatokkal, számokkal. Amúgyis szeretem ezt az autót, és egyet is értek több ponton a szerzővel, szerintem rátapintott néhány lényeges dologra, ez egy minőségi és komoly tudású termék, és ennek megfelelően kell rá tekinteni, mindenféle buta előítéletet félre kell tenni. Sok, a márkát szerető ember ezért veszi, mert modern, de vannak hagyományai, kényelmes, gyors, és alapvetően egy menő, divatos, komoly cucc, amivel jó érzés közlekedni, utazni, autózni, birtokolni. Nem pedig azért mert ezzel akar más emberek fölé nőni. De a sztereotípiák mindenhol ott vannak.
    A fotók is nagyon durván jól sikerültek, bravó!

Vélemény, hozzászólás?