Alapmotort bele! Nissan Qashqai teszt
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Qashqai második generációja is városálló, sőt igazi mindenes. Az alap 1.2-es közepes felszereltséggel 6,6 millió forintért jó ajánlat.
Itt az autó, amit nyugdíjastól tinilányig mindenki szeret és akar
Milyennek kell lennie egy autónak, ami divatos, kapós és a mai autókínálat svájci bicskája? Ezt a Nissan az előző Qashqai-jal és annak akár hétszemélyes +2 verziójával megmutatta. A Qashqai-t boldog-boldogtalan vásárolta, közben a nagy autós foteltudósok inkább hümmögtek. Jó, jó. Talán ilyet veszünk az asszonynak. Mert belefér a két gyerekülés, nem gond vele a magas padka, sem a házhoz vezető murvás út. És mert divatos, jól néz ki, és viszonylag alacsony áron szinte az X5-ös BMW-k magasságába ülhetünk vele fel a forgalom trónjára. A 2007-es első generáció óta egyrészt kijöttek az újabb konkurensek, meg sokat fejlődött az autóipar is, így a Nissan a második generációval egyszerre több irányban is meg kellett feleljen. Nem utolsósorban annak a kétmillió vásárlónak, aki korábban már a Qashqai-t választotta.
És kaptak a fanyalgók is, ez egy kívül-belül tágasabb autó, aminek a minősége egy nagyságrenddel jobb a régiénél, bár a Nissan piárosai - bölcsességüket dicsérendő - nem szajkózzák a ma már szinte kötelező prémium jelzőt. Könyörgöm, ez egy tök átlagos autó. Az a tény meg, hogy sokkal jobb minőségűnek érezni, mint több másféle átlagautót, elégedett mosolyt enged a Nissannak. Máshol nyomják a sódert, hogy így, meg úgy prémium, ennek meg egyszerűen nem fordul el a hifi ki/bekapcsológombja a hangerő állításakor, mert az a gomb körüli külön gyűrűvel állítható. Ez nem prémium, ez csak egy simán igényes részlet. Egy azon tételek közül, amelyek miatt az egyik autók iránt kevésbé fogékony, de a jóra nyitott barátom 10-12 millió forintra becsülte a konkrét tesztautó árát. Bingó, ez bejött! Biztonságérzetet adóan magasan ülünk egy szép autóban, ami annyira drágának mutatja magát, hogy még egy 5-ös BMW sofőrje is megnézte a 6,6 milliós tesztautót. Lehet, hogy ő is "csak" második autóként gondolt rá, pedig egy átlag család igényeinek egyedüli autóként is maximálisan meg tud felelni a Qashqai. Hogy pénzügyileg bőven átlagon felülinek kell lenni a 6,6 milliós árhoz is? Ezt hagyjuk inkább.
Nem egyedi, elölről Kia Sorento, hátulról Ford Kuga. De jól csinálták a Nissan tervezői, mert mindkettőnél sokkal csinosabb az új Qashqai
A Qashqai használata során folyton az járt a fejemben, hogy ez az a fajta autó, amit jó szívvel lehet szinte bárkinek ajánlani. Bárkinek, akinek tetszik. Mert kényelmes, jó benne ülni, és bár a Qashqai is tartalmaz egy csomó felesleges dolgot, de végül is mind a kényelmünket szolgálja. Ha pedig ez nem számítana, akkor nem Qashqai-ból lenne három egy átlagos budai mellékutcában, hanem Dacia Sanderóból. És máris elérkeztünk oda, hogy belekezdjek a hosszú felsorolásba, hogy melyek azok a "fícsörök", amelyek miatt a Qashqai-tulaj büszke lehet, és szeretni fogja az autóját. A kormány mögött ülve, és onnan körülnézve rendben lévő formákat lehet látni. A légbeömlők kályhaezüstje is jó, de a fényes és anyagában csillámos betéten már fél óra után nagyon csúnya a levegőből lerakódó por, de a használatból adódó ujjlenyomatok sem segítenek az állapotán. A kormány karimája a mai átlagautók között vékonynak számít, de ez lenne igazából a normális, bőrburkolatának állati tartalmára nem mernék nagyobb összegben fogadni, de azért jó tapintású, nem izzad rá a vezető tenyere.
Szép egyszerű, jól összerakottnak hat, és minden a helyén van, kivéve a világításkapcsolót
Az ajtófogantyú valódi hűvös fém, ez nagyon jót tesz a minőségérzetnek. Rendben vannak a műanyagok, tapintásra és szemre is. Talán itt a legnagyobb a fejlődés az előd körömreszelő felületeihez képest. Az ajtókárpit és a műszerfal találkozásánál lehetne persze kisebb az illesztési hézag, de ettől még egy tetszőleges átlagautóból átülve jó lehet a hangulat. A vezetőülés tág határok között állítható, van gerinctámasz is, és összességében annyi mondható el róla, hogy ma minden kompaktban legalább ilyen kényelmes üléseknek kéne lennie, alapáron. Tervezőit a marketingóda szerint a NASA szempontjai vezették a vérkeringést javító és a fáradtságot elodázó forma felé, tény, hogy átlagos testalkattal nemigen kell benne fészkelődni. És végre egy tucatautó, amiben állítható a biztonsági övek magassága, amit már a BMW-kből is kezdenek kihagyni. Egyetlen részlet van, amit itt is nagyon bénának tartok és azon felül effektív problémát is jelentett: a fényszórókapcsoló, amit a baloldali bajuszkacsoló végén helyeztek el. Ezt a japán-francia-olasz betegséget még meg lehetne szokni, de a Qashqai-ban állandóan visszaraktam egy tekerésnyit a lámpát a balra indexeléskor. Tudom, a külön kapcsoló drágább lenne, de a komplikáltabb bajusz meg plusz egy hibaforrás. Én a német stílusú tárcsára szavaznék, ha lehet. A nemzetközi menetpróbán csak a legjobban felszerelt, LED fényszórós kivitelt vezettem sötétben, ezért nem tűnhetett fel, hogy ezeknél a halogéneknél bizony van erősebb fényerejű alapáron adott első lámpa.
Hátul nem túl formásak az ülések, de hely van bőven, elöl meg nem lehet panasz
A váltó kicsit hosszú úton jár, de pontos szerkezet és elviseli az autóhoz egyáltalán nem illő gyepálást is. A Qashqai-ban a nyugodt utazás a cél, de ha ránk jönne hirtelen a háztáji Monte Carlo rali, akkor a váltó ebben is partner, pedig nem dolga. Vicces, de nekem szemet szúrt, hogy a váltó az egyes fokozatokban mozog a terhelésváltásoknál. Pont úgy, mint a régi jó Almerákban és Primerákban is. Bármelyik fokozatban, hirtelen gázelvételkor és az újbóli gázadásánál megmozdul előre-hátra síkban. Ez nem rossz, csak ma már szokatlan, keményebb terepjárókban lehet szinte csak ilyet látni. 18 centiméteres hasmagasságával minden a Qashqai, csak nem kemény terepjáró. Pedig az erősebb dízelhez rendelhető összkerékhajtás jó, ahogy az X-Trailben, vagy akár a Dacia Dusterben is. Így elsőkerekesen is átmegy mindenen, és ki is jön mindenhonnan, már ahova az utcai nyári gumikkal van szívünk bemenni vele.
Nem terepjáró, de 18 centis szabad magasságával is átmegy szinte mindenen. Nem a hátsó felfüggesztés a hibás, a másik futóművel is pattog a magyar utakon
Nekem volt, és bár a saját bénaságomból majdnem elakadtam, pusztán a relatíve nagy kerék-hasmagasság kombinációval könnyen el lehet boldogulni. Ha az Önök utcájában sem a legjobb a burkolat, esetleg murvás, vagy földúton kell pár száz métert minden nap megtenni, de van idő megvárni a hókotrót, akkor nincs igazából szükség a felárat és plusz súlyt jelentő összkerékhajtásra, csak négy rendes téli gumira. Összkerék híján viszont le kell mondjunk az igényesebb, többlengőkaros hátsó futóműről. Az 1.2-es alatt is az utcán futó autók zömében szolgáló csatolt hosszanti lengőkaros felfüggesztés van, ami jó hangolással élhető kompromisszum, akár még sportos is lehet, és passzív kormányzást is adhat. A Qashqai alatt viszont egy kicsit talán túl keményre sikerült, amit rossz úton pattogással jelez, a csúcsverzióval elérhető 19 colos kerekeket emiatt én nem ajánlanám a magyar úthálózatra.
Hiába a padlómagasságos trükközés, a 401 liter nem túl sok, de legalább a perem negligálható és van pótkerék, még ha csak szükség is
Női autó? Igen, ha az alapállásban fél, a hangzatos Sport módban meg két ujjal tekerhető elektrohidraulikus szervokormányát nézzük. A duda hangja meg olyan, mint valami francia kisautóé, nyilván a Renault-Nissan szövetség megfelelő polcáról levéve. Nagyon nem női, ha a megvilágítás nélküli, máskülönben sminkeléshez teremtett tükröket megnézzük az árnyékolókban. Lehet, hogy ez egy igazi macsó autó, csak így elpuhultak a férfiak? Nem is szóltunk még a lényegről, hogy a Nissan turbós 1.2-ese alapmotorhoz mérten teljesen elfogadhatóan mozgatja ezt a buci nagy kasztnit. Sőt, a motorerőt nézve élvezetesebben lehet vele autózni, mint a könnyebb és erősebb 1.8-as és papíron 142 lóerős Honda Civic Tourerrel. Ennek az oka egyszerű, abban a tesztben leírtam, hogy szenved az Euro normákkal megfojtott szívómotor, a DIG-T Qashqai-ra meg igaz amit a turbósokról írtam. Most megidézném saját lelkendezésemet a menetpróba után, miszerint: A 115 lóerő és a 190 Nm nyomaték 15 éve még egy 1,8-2,0 liter körüli szívó benzines alapadata volt, ma meg már egy ilyen kisméretű turbós is simán kiszorít ennyit. És akkor is azt írtam, hogy a nyomaték 90 százaléka már 1500-as fordulatnál fellép, azaz városban, ötödikben az 50-es tempónál is élvezhető akár.
Csövek itt, csövek ott, hidroglóbuszként kinyúló fékfolyadék tartály, de a lényeg, hogy alapmotornak kiváló az 1.2 DIG-T
A Horvátországban meghajtott kocsinál ez egy jobb felszereltségű, a közepes szintet jelentő Acenta kivitelű tesztautó. Ebben már van kétzónás automata klíma, bőrkormány, esőérzékelő, deréktámasz, 17 colos alufelni, ködlámpa, 6 hangszórós hifi, hátsó kartámasz és szebb a kárpitozása. Ezek bőven megérik az alapkivitelhez képest felszámított felárat. A baj, hogy tételenként nem lehet őket összelegózni. A műszerfali 5 colos kijelző és a multikormánnyal vezérelt fedélzeti számítógép alap, ahogy az is, hogy könnyen kezelhető és átlátható a menüje. A tesztautó árát és értékét még a biztonsági csomaggal és a Nissan Connecttel növelték. Az előbbiben ráfutásra és sávelhagyásra figyelmeztetés, táblafelismerő, parkolószenzorok, automata reflektor és elektorkróm visszapillantó tükör van. Az utóbbi pakkot navigációs rendszer, 7 colos színes kijelző, USB, MP3 és iPod csatlakozó, tolatókamera és Bluetooth alkotja. Áruk így 200, illetve 350 ezer forintért reális, mert részeik jól működnek. Ez megint rendben van, a gond csak az, ha vágynánk parkolóasszisztensre, kulcs nélküli indításra, üvegtetőre, holttérfigyelőre, vagy a menetfényen túl LED-es fényszórókra is, akkor azokat csak együtt kaphatnánk meg a 7,2 milliós Tekna szinten.
Ez, a feláras krómozott tetősínek nélküli kivitel szerintem szebb, mint a korábban próbált felöltöztetett dízel. 6,6 millióért így ahogy van nagyon korrekt ajánlat
A Nissan ár- és felszereltségpolitikájába két vicc is becsúszott. Az egyik a Tekna estén alap 19-es kerék, amiről ha lemondunk és a 17-essel is beérjük, akkor 150 ezerrel olcsóbb lesz a kocsi - nagyon ajánlott "opció". A másik, hogy még az alap fehér színnek is van felára. Igaz, az csak 65 ezer a 130 ezres gyöngyház, vagy metál helyett, de ha valaki ilyenre nem áldoz, akkor csak tűzoltó pirosban tudja megrendelni a Qashqai-t. A vezetéssegédek egyébként jól működnek a táblafelismerő a kis pesti tábladzsungellel is elboldogul. Összességében a közepesen felszelet és még egy kicsit felextrázott Qashqai-t egy nagyon korrekt ajánlatnak tartom. Ahogy ugyanezt az 1.5 dCi-vel is, 790 ezer forinttal többért. Akinek szüksége van a hét ülésre, annak az eggyel nagyobb és komolyabb, szintén új X-trail jelenthet megoldást. Én meg a Pulsarra vagyok nagyon kíváncsi, hogy az Almerák megbízható szürkeségét, vagy a szörnyszülött Tiida vonalát viszi-e tovább. Az sem csúnya, azon is a Qashqai-on megjelent egyen arc van. Ha olcsóbb lesz a crossovernél, de nem rosszabb, akkor nálam az lesz a befutó a Nissan palettájáról. Ha viszont gödrös az út, fáj a derék vagy csak egyszerűen tetszik ez a crossover - és miért ne tetszene? - akkor Qashqai.
Mintha az autógyárak elfelejtették volna a rugózást ! Sorban jönnek a fogtömésdet kirázó
kényelmetlen rugózású példányok, a fentin kívül Toyota Auris, Honda Jazz,Civic -Citroen
C4 Ds stb. Persze az útminöség is ludas, de messze nincs a középkategóriában rugózási kényelem ! Borzasztó nagy kár !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[i]“Nem ertem hogy mit gondolnak az auto gyarak!”
Egyszerű: [b]Minél nagyobb profit![/b][/i]
Tobb mint 6 mil es van csak 1200m2 motor benne szerintem 150ezerkm nel tobbet nem bir majd es akkor aztan meg dragabb lessz! Nem ertem hogy mit gondolnak az auto gyarak!
Gondolom ez a gyengébbik 1.2-es Renault Tce motor.
Kedves Balázs!
A “Műszaki Adatok” fülön a “Motor és váltó”-nál hibásan szerepel a “Motor”, hiszen ez az 1.2 DIG-T NEM Diesel, hanem benzines turbó! Ez így félrevezető, javaslom kijavítani!
Én mondjuk csak azt nem értem miért nincs a benzineshez automata váltó … ha valaki kifizet 7.8 milliót egy normálisabban felszerelt verzióért akkor ennyi pénzért miért nem választhatja azt az opciót , hogy automata váltó ????? Vagy 4X4 hajtás ????? Közvetlen konkurencia Mazda Cx5 2.0 4wd automata váltóval navival metállal és csomó flinc flancal 8.4 millió … akkor már inkább az mivel + 600.000 kapsz automata váltót és 4X4 hajtást + nem kell parázni a mikor kerepáll be a turbó vagy hogy éppen eszi az olajat miatta …
Kis Murano. 🙂
Ez Renault koleos álcázva….
Egyetértek. Az 1.6 Dig-T motoros verzió novemberben jön majd.
Kis kiegészítés: A Bluetooth, USB, Aux nem a Nissan Connect csomagból jönnek, hanem alapárasak, egy sima mezitlábas Visia-ban is benne vannak.
A Civic meg nyilván nyengébbnek érződik alacsony fordulaton, de ha veszi a fáradtságot és leforgatja rendesen a fokozatokat, mindjárt sokkal dinamikusabb lesz mint ez, nem beszélve pl. autópályán 130-140 körüli gyorsulási hajlamuk sem lesz összemérhető. Persze átlagos autósnak még egy gyengébb, de dízeles karakterű motor is lehet szimpatikusabb.
Ezzel együtt Honda (Civic) tulajdonosként is inkább venném ezt, mint a Civic tourert, de egyszerűen csak azért, mert egy jó színben (pl. a metál bordó) közelről, életnagyságban egyszerűen disznó jól néz ki, a tourer meg sajnos csak so-so… Persze ízlésekről nem vitatkozunk, ez csak az én véleményem. Ja és szeretettel várjuk az 1.6 Dig-T verziót.