Egy biztos, a kicsi nem ilyen: minden környezetben hatalmas az új Kodiaq
Megmaradtak az osztott lámpák elöl, természetesen alapáras a LED, de a tesztautóra a feláras egységek jutottak
A Skoda az új Kodiaq képében egy a Volkswagen csoporton belül tökéletes helyre pozicionált zászlóshajót hozott a piacra, ami nem csak az elődhöz képest hatalmas előrelépés. Csak hab a tortán a sok merész vonal, ami úgy tud tekintélyt parancsolni, hogy közben megkülönböztethető marad a konszern többi márkájától: ez bizony egy Skoda. Ám az igazi csodát az autó kialakításában kell keresni. Merthogy igazán megkülönböztetni sincs mitől a konszernen belül. Hogy miért? Erre később még kitérek.
[BANNER type="1"]
Hosszú hátsó ajtó és látványos tengelytáv: igazi családi autós sziluett, nemde?
A magassága és szélessége miatt azért a SUV kategóriában is akad keresnivalója
Először viszont kezdjük az alapokkal: a legfrissebb MQB platformot hatalmasra nyújtva a Kodiaq 4,76 méteres hossza és 2,79 méteres tengelytávolsága nem feltétlenül a megszokott SUV kategóriára vall, ám a 1,86 méteres szélesség mellé 1,67 méteres magassága és 18,7 centis hasmagassága mégis ebben a körben tartja.
A műszerfal elegáns, látványos, de nem akar túlzó, vagy feleslegesen futurisztikus lenni
Mindkét képernyő nagyobb a szükségesnél, ám ilyen ez a modern autóipar
Tekerős is, de tapizni is lehet: továbbra sem a kedvencem, de klasszisokkal jobb, mintha a képernyőről kellene vezérelni mindent
Ennek ellenére a beltér már közel sem robusztus, vagy terepjárós, de még csak nem is próbálja a prémium-SUV látszatot kelteni. Helyette egyszerű, átlátható, könnyen kezelhető minden. A két képernyő a kor szellemének megfelelően nagyobb, mint ami szerintem ideális lenne, az okos tekerők pedig ebben is pont ugyanolyanok, mint a Superb műszerfalán. Az ülések minden téren kiemelkedőt nyújtanak: az anyagminőség tökéletesen megfelel az autó vételárának, a párnázottság inkább kemény, ám a lehető legpozitívabb értelemben. Mindemellé könnyű tökéletes beállítást találni, amellyel akár órákig hátfájás nélkül autózhat az ember.
[BANNER type="2"]
Az ülések hosszú órákon át is kényelmesek
A helykínálat mindhárom sorban korrekt, ötszemélyesként pedig egyenesen királyi
Az érdekesség azonban hátrább kezdődik. A második sorban nem egyszerűen bőséges a lábtér, hanem konkrétan feleslegesen sok. Már persze addig, amíg előrébb nem húzod az üléseket, hogy a félmillió forint felárért kérhető harmadik sorba is jusson a helyből. Még itt is bőségesen elfér két ember, ráadásul nem is túl kényelmetlenek a szükségülések. Mindezt egy 5 ülés mögött 845 literes, 2 ülés mögött pedig 2035 literes csomagtartó egészíti ki, ráadásul mindkét hátsó sor döntésével is megmarad a sík padló.
5 ülés mögött szinte páratlan a csomagtartó mérete
Két ülés mögött két köbméter felett jár a gyári adat
Teljes létszám mellett is elnyel annyit, mint egy kisebb kompakt
A Kodiaq másik végét nyitogatva egy 2,0 literes, 193 lóerős dízelmotor tárul elénk, ami bármely legújabb generációs Volkswagen-termékből ismerős lehet. A Kodiaq összkerekes változatában kereken 8 másodperces gyorsulásra és 217 km/órás végsebességre képes a négyhengeres mindenes, mellé akár 7 liter alá is le lehet küzdeni a fogyasztását, ám ahhoz már aktívan figyelni kell a spórolásra. Összességében elmondható viszont, hogy az elsőkerék-hajtással és 150 lóerővel rendelkező változat a legtöbb vásárlónak jobb választás közel kétmillióval olcsóbban. Kivéve persze, ha valóban terepezésre vennéd, ám ebben az esetben nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ennyiért klasszisokkal jobb terepjárót is árulnak.
[BANNER type="3"]
2,0 literes dízel, közel 200 lóerővel: ha nem is túl sok, de bőségesen elegendő
Persze, etethetik velünk fulladásig a gyártók, hogy ez márpedig egy vérbeli SUV, de ez egyszerűen nem igaz. Oké, megemelték a futóművét, rárakták a műanyagokat a sárvédőívekre, sőt, még az összkerékhajtást sem felejtették el a csehek, így technikailag ebbe a kategóriába is be lehet préselni. Viszont legalább ennyi ponton beilleszthető az utóbbi évtizedben kivégzett egyterű kategóriába is. A leglátványosabb ezek közül a hatalmas tengelytáv, a hosszú hátsó ajtó, illetve a hátsó üléssorok helykínálata és variálhatósága. Hiába az emelés, a futómű sem a megszokott útlapítós SUV érzet, de nem is terepre éhezik. Helyette hosszú rugóutakkal, kényelmes csillapítással fekszi az utat, ami a Performance csomag miatt még változó áttételű kormányzással és adaptív lengéscsillapítással is kiegészül. Így az egész család számára egy kényelmes, lágy érzetet nyújt még a hatalmas, 20 colos papucsokkal is.
20 colos, aero burkolatos alufelnik mellett hiába virít a hátulján a 4x4, akkor sem lesz igazi terepjáró
Itt térnék vissza a cikk elején félbehagyott gondolatmenetre: ennek az autónak gyakorlatilag nincs ellenfele a Volkswagen csoport kínálatában, főleg, ha az 1,5 literes benzines változatot is bevesszük a versenybe, árkedvezménnyel és 7 üléssel nagyjából 16 milliótól. Egyszerre lehet ugyanis főnöki SUV és kényelmes családszállító, ellenben mondjuk a Touareggel, ami az utóbbira nem képes még felárért sem. A recept persze nem teljesen egyedi, hiszen a legtöbb megoldásban kísértetiesen hasonlít a Peugeot 5008 modellhez, illetve tagadhatatlan az is, hogy már az előző Kodiaq is ebbe az irányba haladt, de a tökéletes középutat a két kategória között szerintem most érte el a modell.
Szinte bármilyen szögből jól mutat
A legnagyobb kérdés persze az ára. Illetve, az nem is kérdés, hiszen 16,9 millió forintról indul, az összkerekes dízellel 20,2 millió az alapár, erre jön még az 1,45 milliós árkedvezmény. A konkrét tesztautót pedig a kedvezménnyel együtt 25,5 millióért válogathatod össze újonnan. A valódi kérdés, hogy mely vásárlókör fogja ezt kifizetni? Mert bár főnöki autónak sem utolsó, az autópályán is le tudja villogni a szabályosan haladókat, illetve terepen is akad egy kevés potenciál benne, ám igazán kiemelkedőt az egyterűs vonásaival alkot a kategóriájában. De vajon a tehetősebb családosok is tudni fogják, hogy a VW csoport kínálatából erre a cseh remekre van szükségük, ha a legjobbat keresik?
Sokrétűen használható, de a leginkább kiemelkedő teljesítményt szerintem családi autóként nyújtja az új Kodiaq
Árak
Tesztmodell alapára
20 206 080 Ft (2024.11.25.)
Tesztautó ára
25 526 500 Ft (2024.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
142 kW (193 LE) 3500-4200 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-3250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6.6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 1750-3250 1/min-nél
Teljesítmény:
142 kW (193 LE) 3500-4200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6.6 l/100km
Nem szép, indokolatlan, semmire sem jó, aránytalanul otromba és drága SUV. Kb. a 57221-ig a világban. Ugorgyunk!
Most őszintén, hány cikkhez kommentelted ezt oda? 😀 Nem baj, jót nevetek rajta, csak vicces nézni a másik oldalról. 😀 Legalább emelkednek a számok minden alkalommal, hogy hányadik? 😀
Megnéztem, emelkednek. Szép munka 😀
Kornèl, ez az a kategòriàjù hozzàszòlò, aki sose venne ùj autòt, mert az mind szar. „Persze” nem azèrt, mert nincs rà pènze…