Fogós kérdések a vonóhorgok kapcsán

Kérdőjelek a vonóhorgok körül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Számos tévhit terjeng mostanában a vonóhorgok engedélyezése kapcsán. Utánanéztünk igazságtartalmuknak.

Egy autójára vonóhorgot szereltető ismerősünknek nemrég érdekes infót mondtak a műhelyben: eszébe ne jusson fix vonóhorgot szereltetni autójára, mert hamarosan csak a levehetők lesznek szabályosak, utána majd ő is cseréltetheti a fixet, ha most olyat rendel, válassza most a drágább levehetőt. Érdekes tanács, de lássuk a valóságalapját. Itthon a 6/1990. KÖHÉM rendelet szól a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről, ebben nincs ilyen kitétel. Megkérdeztük a nagyobb hazai vonóhorog-forgalmazókat és ők is megerősítették információinkat, vagyis azt, hogy ismerősünknek hibás, de nem ritka pletykát mondtak. Nem csak a vonóhorog-kereskedők és szerelők, egy-egy esetben még maguk a műszaki vizsgáztatók is az említetthez hasonló információkkal riogatják az autósokat. Ezeket az intézkedéseket bizonyára sokan szorgalmaznák, főként azok, akiknek egy ráfutásos koccanásnál a kiálló horog komoly kárt okozott autójukban. A kicsiny ütközőfelület jóval nagyobb kárt tehet, mintha a lökhárítók teljes felületükkel találkoznának, vonóhorgos koccanás esetén csaknem készpénznek vehető a hűtőradiátor kilyukadása. Nem csak az autókra, a csomagtérbe pakolók sípcsontjára is veszélyes lehet a vonógömb, éppen ezért ma már a gyári vonóhorgok könnyedén levehetők, a legújabb modelleken (például BMW X3, Volkswagen Touareg) elektromosan hajthatók ki-be.
Ennek ellenére mindenféle, fix, leszerelhető és levehető vonóhorog is tehető minden autóra, ha az vízszintesen nézve nem takar a rendszámtáblába vagy a hátsó világítótestekbe. Amennyiben az előbb említett esetek valamelyike fennáll, csakis kivehető fejes (azaz szerszám nélkül levehető) vonóhorog tehető, a műszaki vizsgán a fixet elvileg nem fogadhatják el. A közúti forgalomban itthon a rendőr nem büntethet, ha vontatáson kívüli esetben is bent van a vonógömb. Ellenben bizonyos országokban, például Ausztriában, Szlovéniában akkor is büntethetnek, ha a rendszámba vagy lámpába nem takaró, kivehető vonóhorog fel van szerelve a nem vontató autóra. Egyszerűsítené a szabályzást, ha az autógyártók számára előírnák a hátsó rendszámtábla helyét. A vonóhorogé ugyanis fix, a földfelszíntől 35-42 centiméternyire kell legyen a vonógömb közepe, ha a rendszám e fölé kerülne, egyik autón sem takarhatná azt a vonóhorog.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?