Hat új töltőállomáson lehet ingyen tankolni

Újabb e-kutakat adtak át Budapesten

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Infrastrukturális fejlesztésről számolhatunk be e-közlekedési fronton, s ez még akkor is örvendetes, ha az újítás egyelőre inkább csak jelképes.


„Láttunk már az ablakból pár elektromos autót tankolni” - mondta dr. Marie-Theres Thiell, az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport elnöke a minap tartott budapesti sajtótájékoztatón, s ezzel arra utalt, hogy a Váci úti székház előtt tavaly óta létezik egy nyilvános e-töltőállomás, ahol bárki ingyen megtankolhatja kocsiját. Bárki, aki rendelkezik elektromos autóval. Hogy egyelőre nemigen léteznek ilyenek, az más kérdés, mindenesetre az E-Mobility Network újabb lépést tett az elektromos autózás elterjesztése érdekében. Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport elektromos autókat vásárolt és használ, illetve az E-Mobility Network (Elektromos Mobilitás Program) többi tagjával együtt fejleszti a töltő-infrastruktúrát, hogy népszerűsítse és elősegítse az elektromos autózás elterjedését – tudtuk meg a rendezvényen, amelynek keretében hivatalosan is átadták azt a 6 új budapesti töltőoszlopot, amelyeken 2012 végéig ingyenes tankolhatóak a villanyverdák, s közben a parkolásukért sem kell fizetni. Az első, "régi" e-kúton (Váci út 72-74.) kívül már a Bajcsy-Zsilinszky út 15. szám alatt, a Clark Ádám téren, a Fő utca 44-55., s az Istenhegyi út 1-3. címeken, továbbá az Oktogonon és a Margit szigeten is kiépítettek egy-egy elektromos töltőoszlopot, ahol egyidejűleg két EV tankolhat fel villamos energiával.
Mint elhangzott, egy-egy töltőoszlop ára - kábelezés nélkül - 5000 euró (~1,5 millió forint), s telepítésüket a program résztvevői finanszírozták. Újságírói kérdésre ugyanakkor megerősítették, hogy az áramfelvétel ezeken a helyeken nem csak szerződött partnerek, hanem magánszemélyek számára is ingyenes (jövő év végéig). A töltőoszlopokra ráadásul keresztelő játékot is kiírtak, szóval ha valaki úgy érzi, esetleg önmagáról nevezne el egy e-kutat, pályázzon itt, s még EV-tesztet is nyerhet.
Az e-mobilitás csak egyvalamire orvosság

A ceremónián jelenlévő dr. Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár szerint a környezetvédelem ügye a gazdasági világválság idején sem sorolódhat hátra, s noha kormányunknak nincs fedezete elektromos flottát üzemeltetni, erkölcsileg feltétlen támogatja a programot, hiszen "ez a jövő". A fővárost képviselő Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint az elektromos autózás csupán egy olyan problémát enyhíthet, amellyel minden európai fővárosnak szembe kell néznie, ez pedig a levegő szennyezettsége. Az általános forráshiányra és a túlzsúfoltságra nem megoldás, főleg előbbire a dugódíj lehet az orvosság.
A dugódíjjal kapcsolatban Vitézy megjegyezte, hogy jövőre fog befejeződni a terv kidolgozása, így ha erre a kérdésre még nem is kaptunk választ, valamelyest okosabbak lettünk a témában. A BKK első embere elmondta, természetesen ők is látnak lehetőséget az e-mobilitásban, Budapest "nyitott". A car sharing, az elektromos autók közösségi megosztása lehet a jó irány, közben viszont azt is látni kell, hogy a tömegközlekedés villanyosítása is égetően szükséges lenne, azonban ennek finanszírozására jelenleg nincs forrás.[/keret]
Hirdetés

Az ELMŰ-ÉMÁSZ 2012 elejétől 5 darab zéróemissziós elektromos autót használ, ezek hatótávja 100-150 km, átlagosan 20 kWh kapacitású lítiumionos akkumulátoraikat 3-4 óra alatt teljesen, egy ebédidő alatt pedig 80 százalékosan lehet feltölteni az e-kutakon. Az Elektromos Mobilitás Program bővítése nyilván tervben van, de ha azt vesszük, hogy az Európai Bizottság célkitűzése alapján 2050-re száműzni kéne a benzint vagy gázolajat égető, csúnyán légszennyező ósdi roncsokat, nem ártana belehúzni, így is komoly Magyarország lemaradása a kontinens fejlettebb nemzeteihez képest. Ezen a területen is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?