Hibrid és elektromos meghajtás az áruszállításban is
Környezetvédelem a haszonjárművek világában
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem csak a személyautóknál központi kérdés a környezet védelme, a haszonjárművek gyártói is széles körben végzik a kutatásokat.
Maximum 160 LE teljesítmény leadására képes a 16 szelepes, négyhengeres Tector dízelmotor (Euro 5), amely 44 kW-os villanymotor-generátor egységgel együtt hajtja az Eurocargo Hybrid-et hatsebességes, félautomata váltón keresztül. Az energiatárolásra 1,9 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor szolgál, és nem hiányzik a start-stop rendszer, illetve a fékenergia-visszanyerés sem. Az elindulás villamos hajtással történik, a dízelmotor automatikus indul teljesítményszükséglet esetén, míg a villanymotor később kiegészítő teljesítményt nyújt gyorsítás közben vagy emelkedőn. A szállítható hasznos teher e jármű esetében mindössze 200 kilogrammal kevesebb, mint a hagyományos dízelmotoros modellek esetében
A világszerte több mint 27 ezer alkalmazottat foglalkoztató Iveco élenjáró fejlesztő az alternatív hajtások terén, és több nagyvállalattal kapcsolatban állva, hétköznapi forgalomban, valós, rendeltetésszerű használattal veti próba alá a dízel-elektromos hibrid, valamint a tisztán villanyüzemű teherszállító gépkocsikat. A Coca-Cola Enterprises-zal 2009-ben kezdődött együttműködés értelmében egy Eurocargo Hybrid szállítja négy éven át az üdítőitalokat Brüsszelben. A meghatározott, 20 kilométeres útvonalon közlekedő jármű a belvárosában dolgozó ügyfelek kiszolgálását teszi lehetővé, és eközben annak bizonyítása a cél, hogy a hibrid, jelen esetben a dízel-elektromos technológia alkalmazása haszongépjárművek esetén is megtérülő befektetés.
Elégedetten nyilatkoztak a hibrid Daily teljesítményéről, funkcionalitásáról és kezelhetőségéről a FedEx Express sofőrjei. A kedvező fogyasztási és emissziós eredmények elérését ennél a típusnál is olyan fejlett funkciók segítik, mint a fékezési energiát visszanyerő, valamint a start-stop rendszer, amely megálláskor automatikusan leállítja a dízelmotort, majd utána elektromos meghajtással indítja el az autót
A világ legnagyobb csomagkézbesítő vállalata, a FedEx Express is dízel-elektromos, számszerűen tíz darab Iveco hibridet tesztelt, de a jármű az Eurocargo helyett a Daily családból származott. A szállítmányozási cég vállalta elsőként, hogy a nagy megterhelést jelentő, zsúfolt városi forgalomban zajló futárszolgálatban próbálja ki az eme különleges technológiával készült járműveket. A már befejeződött próbaüzem kiértékelése pozitív tartalommal zárult: az első hat hónapban, átlagosan 7 900 kilométernyi távolságon a Daily üzemanyag-fogyasztása 26,5 százalékkal csökkent, és ezzel párhuzamosan 7,5 tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe.
Hátul szimpla kerekes, normál vezetőfülkével ellátott fülkés alvázra (35S) épülnek a DHL részére átadott Iveco ECODaily Electric kisteherautók. A 3,5 tonnás járművet vízhűtéses, váltóáramú, 30/60 kW teljesítményű aszinkronmotor hajtja, a forgatónyomaték maximuma 260 Nm. A villanymotort egy inverter vezérli, az áramellátást alacsony karbantartást igénylő Zebra-akkumulátorok biztosítják. A telepek nátrium-nikkel-klorid (NaNiCl2) technológiára épülnek, és mindössze kb. 300 kg-mal növelik a tömeget a hagyományos Daily modellekhez képest. Egy akkumulátorblokk kapacitása 278 V üzemi feszültségen 76 Ah, és a szigetelt egységek nem bocsátanak ki gázokat, nem igényelnek karbantartást, és újrahasznosíthatók. A teljes feltöltés kb. 8 órát vesz igénybe, és szabványos, háromfázisú 380V/32A hálózatról történik
A Deutsche Post DHL néhány hónapja, 2011 márciusában vette használatba az első három darab, tisztán elektromos üzemű Iveco ECODaily Electric szállítójárművét, amelyek futár-, expressz- és csomagkiszállító feladatokat látnak el Berlin belvárosában. Az összesen 10 elektromos modellről szóló megállapodást még a 2010-es hannoveri IAA nemzetközi haszongépjármű vásáron jelentette be a két vállalat. A Deutsche Post DHL körülbelül 2700 olyan járművet használ, amelyek támogatják a klímavédelmet és csökkentik a széndioxid-kibocsátást. Ezek között megtalálhatóak például a hibrid- és az elektromos hajtású modellek, alternatív üzemanyagok, sőt műszaki módosításokkal kiegészített motorrendszerek és aerodinamikai kiegészítők is.