Hibrid és elektromos meghajtás az áruszállításban is

Környezetvédelem a haszonjárművek világában

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak a személyautóknál központi kérdés a környezet védelme, a haszonjárművek gyártói is széles körben végzik a kutatásokat.

Már szinte alig van olyan tesztautónk, amelyikben ne lenne valamilyen technológia okosság a fogyasztás csökkentésére - hibridhajtás, start-stop rendszer, sebességváltás-esedékesség jelző, stb. -, és ezzel párhuzamosan az autó így kevesebb káros anyagot bocsát ki, kevésbé szennyezve a környezetet. Ám tévedés azt hinni, kizárólag a személyautók világában próbálkoznak mindenféle trükkök bevetésével a környezetvédelem javítása érdekében, a haszonjárművek gyártói legalább ugyanilyen lendülettel dolgoznak a tisztábban, gazdaságosabban üzemeltethető típusokon, és ha tehetik, éles helyzetekben tesztelik a különféle prototípusokat.

A világszerte több mint 27 ezer alkalmazottat foglalkoztató Iveco élenjáró fejlesztő az alternatív hajtások terén, és több nagyvállalattal kapcsolatban állva, hétköznapi forgalomban, valós, rendeltetésszerű használattal veti próba alá a dízel-elektromos hibrid, valamint a tisztán villanyüzemű teherszállító gépkocsikat. A Coca-Cola Enterprises-zal 2009-ben kezdődött együttműködés értelmében egy Eurocargo Hybrid szállítja négy éven át az üdítőitalokat Brüsszelben. A meghatározott, 20 kilométeres útvonalon közlekedő jármű a belvárosában dolgozó ügyfelek kiszolgálását teszi lehetővé, és eközben annak bizonyítása a cél, hogy a hibrid, jelen esetben a dízel-elektromos technológia alkalmazása haszongépjárművek esetén is megtérülő befektetés.

A világ legnagyobb csomagkézbesítő vállalata, a FedEx Express is dízel-elektromos, számszerűen tíz darab Iveco hibridet tesztelt, de a jármű az Eurocargo helyett a Daily családból származott. A szállítmányozási cég vállalta elsőként, hogy a nagy megterhelést jelentő, zsúfolt városi forgalomban zajló futárszolgálatban próbálja ki az eme különleges technológiával készült járműveket. A már befejeződött próbaüzem kiértékelése pozitív tartalommal zárult: az első hat hónapban, átlagosan 7 900 kilométernyi távolságon a Daily üzemanyag-fogyasztása 26,5 százalékkal csökkent, és ezzel párhuzamosan 7,5 tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe.

A Deutsche Post DHL néhány hónapja, 2011 márciusában vette használatba az első három darab, tisztán elektromos üzemű Iveco ECODaily Electric szállítójárművét, amelyek futár-, expressz- és csomagkiszállító feladatokat látnak el Berlin belvárosában. Az összesen 10 elektromos modellről szóló megállapodást még a 2010-es hannoveri IAA nemzetközi haszongépjármű vásáron jelentette be a két vállalat. A Deutsche Post DHL körülbelül 2700 olyan járművet használ, amelyek támogatják a klímavédelmet és csökkentik a széndioxid-kibocsátást. Ezek között megtalálhatóak például a hibrid- és az elektromos hajtású modellek, alternatív üzemanyagok, sőt műszaki módosításokkal kiegészített motorrendszerek és aerodinamikai kiegészítők is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?