Meglehetősen éles váltást jelentett a Mazdánál a Demio megjelenése a kedves gömböc - utolsó kiadásával Ford Fiesta alapú - 121 után
Az 1990-es évek végén a Mazda egyterű-lázban égett, és minden kategóriában akart kínálni ilyen típust. A nagy kedvenc MPV mára klasszikussá vált második generációja mellett a kompaktok között indult a Premacy. Ennek kicsinyített mása a kisautók között akkoriban még meglehetősen furcsán ható megjelenésű - ugyanakkor kategóriateremtő - Demio. Mitagadás, így húsz év távlatából is hamar értékekre lelhet benne a praktikus, megbízható, olcsón fenntartható használt autót kereső vásárló – és érték alatt itt nem a műszerfal résébe szorult húsz forintosra gondolok, amit a fotózásra kölcsönkapott autóban találtunk.
Húsz évvel ezelőtt sem a minőségi műanyagok miatt szeretett bele, aki újonnan a Mazda Demióra szavazott a márkakereskedésben
Ugyanakkor ennyi idő után is legfeljebb mérsékelten mutatkozik kopottnak ez az éves átlagban tízezer kilométert sem használt Demio
A mai kínálathoz szokott autóvásárló igazából irigykedve csodálhatja e műszakilag meglehetősen szerény felszereltségű Demio igényes, világos velúrbetétes kárpitját. Ilyen manapság nemhogy egy kisautóban, de semmiben nincs már. Napjainkban az elegáns egyet jelent a bőr vagy hasított bőr felületekkel, textilkárpitból pedig csak egyszerű jut az olcsóbb kivitelekbe. Ennyi. E japán létére még motoros tükörállítást sem kínáló Demio ülésein pedig közel húsz éve feszül már ez a jó minőségű, vastag velúrbetétes kárpit, amely világos színe ellenére sem koszos, se nem kopott. Pedig csak egy-egy trikó üléshuzat feszült az első üléseken a fotózás előtt.
Szerintem manapság is sokan izzadnának inkább ilyen kárpitos üléseken nyáron, mint bármilyen bőrbevonatosban
A ventilátor kapcsolója azért gyárilag még biztosan kapott gombot, de tulajdonképpen anélkül is használható, tökéletesen működik a szerkezet. Ezenkívül az egyik ajtó akadozó zárja kerülhet még fel a javítandók listájára, amúgy hibátlan az autó
A kárpitján túl azért is jó példa az olcsó autót keresők számára ez a Mazda Demio, mert gyártásakor igazán szerény ellátmánnyal indították útnak a gyárból. Ennyivel is kevesebb tétel sorakozhat az elromlásra hajlamos extrák listáján. A légkondicionálóra például biztosan nem lesz gond, mert nincs, sőt a műszerfalon fordulatszámmérő sem tereli el a vezető figyelmét. Van viszont egy nagyon ötletes, beépített logikai játék az autóban, amely csak álló helyzetben, kiszállva nyújt szórakozási lehetőséget. Úgy hívják: hátsó üléssor. A Mazda6 első generációjával nagyjából éppen akkor vezette be a Mazda a Karakuri elnevezésű pofonegyszerűen bővíthető hátsó üléssort, amikor a Demio gyártása megszűnőben volt. Az akkori legkisebb Mazda – használati utasítás nélkül – akár nagy fejtörés elé is állíthatja a tájékozatlan tulajdonost. Ám ha nem siet az ember, akkor élvezetes percek lehetnek ezek, a nagy felismerések időszaka, sok elismerő hümmögéssel, hogy nahát, még ezt is lehet és ilyet is tud a Demio. Bizony, számottevő variálási lehetőséget rejt ez a kisautó.
A Demio a legjobb bizonyíték arra, hogy a Karakuri előtt is létezett variálhatóság a Mazdánál
Legalább a hátsó üléssor nyújtotta variálhatóságában tehát tényleg igyekszik egyterű lenni a Demio, megadja, ami méretéből adódóan lehetséges. Tologatható az egész üléspad, fele-fele arányban osztva dönthető a háttámla, sőt a dőlése is tág határok között állítható. Szinte csak a hátsó lengéscsillapító felső rögzítési pontja miatt nem lehet kinyújtott lábbal aludni hátul, mert leghátulra tolva nem dönthető le annyira elfekvősen a háttámla, mint az üléspad előbbre húzott helyzetében. Sebaj, így is kényelmes. A csomagtér bővítéséhez pedig előrehajtható a háttámla, aztán az egész ülés előredönthető – ha előtte kikerülnek helyeikről a hátsó fejtámlák. Meg a háttámla két oldalsó toldata, amelyek eltávolítása nélkül nem old az ülőlap reteszelése. Mini intelligenciateszt a Mazdától, négy keréken, szuper!
Minden használtautó-vásárló álma ez a Demio: olcsó, mégis keveset futott, folyamatosan karban- és garázsban tartott, sérülésmentes autó, első tulajdonosától. Az alig százhúszezer kilométeres futásteljesítmény valós! Az elmúlt közel húsz évben csupán az egyik fényszórót kellett cserélni egy koccanás miatt, és egyszer az indításgátló szorult javításra az elkoszolódott érintkezők okán
Jó hír, hogy menet közben viszont egyáltalán nem adja fel a leckét a Demio. Benzinmotorja készségesen reagál a gázadásra, sebességváltójával is hamar megtalálható az összhang, még ha távolról sem idézi kora MX-5-ösét. Ugyanez igaz a menettulajdonságokra is, a gyors kanyarodást felesleges erőltetni, ugyanakkor kormányzása semleges, korrekt a fék, és a futómű is szépen kezeli az úthibákat, csatornafedeleket. A szögletes karosszéria jól átlátható, bár a visszapillantó tükrök kicsik. Szóval összességében azt az 1990-es évek tipikus japánautó hangulatát árasztja a mifelénk meglehetősen ritka Demio is, ami úgy általában eszünkbe jut a Mazda hallatán: nem kerülünk azonnal a hatása alá, a pulzusunk aligha emelkedik tőle számottevően, viszont húsz év után is bátran számíthatunk rá.
Az autó oldalán a matricázás mutatja, hogy nem akármilyen Demióval van dolgunk. Ez egy limitált széria! Távirányítós központi zár és légkondicionáló, netán motoros tükör és ablak helyett itt a matrica az extra
Hát igen… a Lada Niva nem nőknek készült… 😀 😀
Nem értem mit csodálkoznak a hátsó ülés előredöntésében,Lada Niváé ugyan így bővíthető először a háttámlát ráhajtjuk az ülőlapra utána az egészet előrebuktassuk. (Niva esetében ha kicsavarjuk a 4db 8-as csavart az egész hátsó üléssor kivehető kb.:5perc alatt)
Ez tényleg egy titkos tipp, nem sokan gondolnak rá autóvásárlás előtt. Sajnos a kínálat finoman szólva korlátozott a típusból.
Azt nem értem, hogy mi vitte rá a Mazdát anno erre a gyökeres stílusváltásra, amikor leváltották a Fiesta-küllemű 121-est. Az nem volt egy nagy szám, de az elődje szerintem kultautó-státuszt érdemel majd. Olyan küldetésű „fun car” volt, mint pl. a Renault-nál a Twingo:
[url]https://www.google.hu/search?q=mazda+121+1992&client=opera&hs=FQK&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQl9LgsZ_NAhWOSxoKHc2gCnsQ_AUICCgB&biw=931&bih=610[/url]
És a még eggyel régebbi 121-es is pofás volt, amiből készítettek Ford-verziót is Amerikának(Festiva), ill. Kia-alteregó is létezett, a nálunk is ismert Pride – kombiváltozatban is – 2000 környékén.
Mindemellett viszont a Demiót váltó 2-es tisztán láthatóan továbbvitte ezt a dobozformát, viszont minőségéből némileg veszített a spanyolországbeli gyártás miatt. Aztán 2007-ben jött a már igazán divatos újabb Mazda2-es, ami a fazonját azóta is tartja. Elég kalandos története van tehát ennek a sorozatnak, ami az autóipari útkeresés szinte minden ismérvét elénk tárja.