Luxus, ami elérhető – Lancia Ypsilon

Már kapható az új Lancia Ypsilon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Továbbra is luxusautóként kelleti magát a Lancia Ypsilon, de az új olasz mini szó szerint alapvetően más: a Fiat Punto helyett az 500-asra épül, és immáron három helyett ötajtós.


Kissé furcsa, de igaz: a Lancia Ypsilon háromszor is nevet változtatott, mióta megszületett. Az 1985-ös Genfi Autószalonon Lancia Y10 jelzéssel mutatkozott be elsőként az akkor még erősen dobozformájú kisautó, amely a kategóriájához mérten szokatlanul gazdagon felszerelt modellekkel megmutatta, hogy a luxusban nem a méret a lényeg. A második generáció, a szimpla Y 1996-ban érkezett az első Fiat Punto műszaki alapjain, szokatlan íveket felvonultató, de a Lancia extravagáns stílusához illő karosszériával, középre helyezett műszerfallal, puha Alcantara kárpittal, és továbbra is kizárólag három ajtóval. A második Punto bemutatása a Fiat elitmárkájánál is változást hozott, és az ekkor már Lancia Ypsilon néven futó kisautó 2003-ban a legkomolyabb formáját mutatta, számos olyan extra felszereléssel az opciós listáján, amely csak a nagyobb típusoknál volt megszokott. Azonban ebből sem készült ötajtós, így a tucatnyi különleges változat ellenére bizony nem álltak érte kettes sorokban. Az ajtók száma olyannyira kulcskérdés lehet, hogy az olaszok negyedszerre már nem akarnak hibázni: a legújabb luxusmini mostantól kizárólag ötajtós karosszériával próbál hódítani, és nem is akárhogyan!

A trükk nem újdonság, de elérhető vele, hogy a kecske jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon. Az immáron a Punto helyett a Fiat 500 padlólemezére épülő, 3,84 méter hosszú, 1,67 méter széles és 152 centiméter magas Lancia Ypsilon a két hátsó ajtó rejtett kilincsével továbbra is háromajtós fazonnal tüntet, de a beszálláshoz nem kell az első ülések mögött botorkálni. A formaterv erősen a Deltára hajaz, különösen hátulnézetből, de a meglehetősen egyedi lámpa gondoskodik róla, hogy azonnal beazonosítható legyen a kisebbik modell. Az Ypsilon összességében hozza a Lanciától megszokott (és elvárható) kisugárzást, a karosszéria kellően elhatárolódik a tömegízléstől, de nem giccses, és nagyon sok a szépen kidolgozott részlet, amelyek apróságok csupán, ám az olaszok tudják, ezeken múlik minden. Mélyenszántó műelemzés helyett csak felhívnánk a figyelmet a gépháztető ívelésére, a ködlámpák körüli díszlécre, az ajtók lemezjátékára, vagy éppen a B oszlopra tett Y típusjelzésre, és ezekből egyértelműen látható, hogy a Lancia nem összecsapott fércmunkával szeretne divatot kreálni.

A 2,39 méteres tengelytávnak köszönhetően a gyártó szerint az autó kimondottan tágasnak számít a kategóriájában, és a kényelem fokozása érdekében az Ypsilon már felvonultatja a Fiat csoport új fejlesztésű, karcsúsított háttámlás első üléseit, amelyek nagyobb helyett hagynak a térdeknek. A csomagtér nem óriási, mindössze 245 literes, de ahhoz elegendőnek tűnik, hogy a butikos szatyrokat hazafuvarozzák a trendi csajok és srácok – bár a Lancia határozott szándéka a vevőkör szélesítése, azért nyilvánvalónak tűnik, hogy továbbra is rétegmodell lesz az Ypsilon, amelyet inkább érzelem, mint értelem alapján vásárolnak majd. A szokásokhoz illően megmaradt a középre rendezett műszerblokk, a szélvédő alatt az óracsoport található négy műszerrel és egy kijelzővel, a középső részen a hifi és a légkondicionáló, míg alul a sebességváltó karja zárja az egységet. A szimmetria a koncepció szerves része, akárcsak a bőséges szín és anyagválaszték. A karosszéria 16 féle fényezéssel rendelhető, ezek közül négy Bi-Color kompozíció, könnyűfém felniből szintén négyféle mintázat és kétféle méret (15 és 16 col) választható, míg a felszerelési szintek Silver, Gold és Platinum sorrendben követik egymást. A biztonsággal picit üzletelnek az olaszok, a légzsákoknál az oldalsó lufikkal spórolnak (50 ezer forintos opció), míg az ESC menetstabilizáló (hozzá a kipörgésgátló, és az emelkedőn való elindulást könnyítő Hill Holder) csak a Platinum esetében széria, igaz, 75 000 forintért nincs eltúlozva a többi kivitelhez sem.
Az autóval emlegetett luxust egyrészt a formák és az anyagok, másrészt az innovatív dolgok teremtik meg – ebből adunk most ízelítőt. A rendelhető Bi-Xenon fényszórók, valamint a LED technológiás hátsó lámpák a felső kategóriás autókat idézik, és ilyen extra a Magic Parking automatika is, amely 30 km/órás sebesség alatt nem csak megtalálja az Ypsilon helyét, de párhuzamos parkolásnál a manőverezést is magára vállalja – érdekesség, hogy a karosszéria hosszánál 80 centiméterrel nagyobb helyre már képes bevarázsolni az autót. Aztán ugyanilyen felső kategóriás majomfogó a komoly, az utastérhez hangolt, 500 wattos hifi, amit a Lancia 360 fokosnak hív, lévén a 8 minőségi hangszóróból áradó zene koncerttermi hangulatot teremt a teljes utastérben. Újdonság a Blue&Me TomTom LIVE, amely a korábbról ismert funkciók mellett integrált SIM kártyával internetes hozzáférést biztosít, így a legfrissebb közlekedési információkkal tervezi az útvonalakat, próbálja elkerülni a dugókat, illetve egyéb online szolgáltatásokat tesz elérhetővé.

Az új Lancia Ypsilon teljes hajtáslánc-kombinációját háromféle, kivétel nélkül Euro 5 besorolású motor, és kétféle sebességváltó alkotja. Közös tulajdonság, hogy mind a szériában adott mechanikus, mind a félautomata MTA (egyes piacokon DFN) robotváltó ötfokozatú, a motorok a csekélyebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érdekében Start&Stop rendszerrel dolgoznak, az ideális kapcsolásokat pedig Gear Shift Indicator (GSI) jelzi a vezetőnek a műszerfalon. A belépő szintet az 1,2 literes, csak 8 szelepes FIRE EVO II benzines jelenti, ezt követi a Fiat 500-asból ismerős, 0,9 literes, kéthengeres TwinAir turbó, amelyhez egyedüliként a robotváltó is kérhető, míg a dízeleket az 1.3 MultiJet II képviseli, amely minden tekintetben az Ypsilon-kínálat csúcsa. A lemezek alatt átlagos technika lapul, a fékek elől tárcsával, hátul dobbal dolgoznak, az első felfüggesztés MacPherson konstrukció, segédalvázhoz kapcsolt alsó hosszlengőkarokkal, míg a hátsó csatolt hosszlengőkaros.
A Lancia Ypsilon kínálata
MotorTeljesítményNyomatékGyorsulás 0-100 km/hVégsebességVegyes fogyasztásCO2 kibocsátás
1.2 8v69 LE102 Nm14,5 s163 km/h4,9 l/100 km115 g/km
0.9 8v TwinAir85 LE145 Nm11,9 s176 km/h4,2 l/100 km99 g/km
0.9 8v TwinAir MTA85 LE145 Nm11,9 s175 km/h4,1 l/100 km97 g/km
1.3 MJet II 16v95 LE200 Nm11,4 s183 km/h3,8 l/100 km99 g/km

Az autó piaci bevezetése elkezdődött, és a Lancia Ypsilon már Magyarországon is az elérhető luxust próbálja képviselni. Az elsősorban fiataloknak szánt Silver kivitel alapára 3 290 000 forint, ám ennyiért még közel sem luxusautó vihető haza: hogy mást ne mondjunk, a kerekek dísztárcsásak, a manuális légkondi 250 ezer, a CD rádió 75 ezer, az elektromos, fűthető tükör 15 ezer forintos extraként jelenik csak meg, és a legtöbb opció tiltólistán van, csak a drágább komfortszinteken választható. A legolcsóbb dízelhez már Gold ellátmány dukál, ezért 4 425 000 forintot kell leszurkolni, és a teljes felhozatalra nézve a dízel Platinum a leghúzósabb a maga 4 755 000 forintjával. Az izgalmasnak ígérkező TwinAir turbó alaphangon Gold stafírungos és 3 955 000 forintért rendelhető, MTA váltóval pedig 260 ezerrel kúszik feljebb az ár. A luxust azonban még a legfelsőbb szinten sem adják ingyen, akárcsak az Alfa Romeo, úgy a Lancia is megfizetteti az apróságokat, így a Platinum esetén kissé méltatlan az automata klíma 65 ezer, a tempomat 35 ezer, a vezetőülés deréktámaszának 10 ezer, vagy éppen az eső- és sötétedésérzékelő 25 ezer forintos felára.
A Lancia Ypsilon hazai indulóárai (2011. július)
Típus/felszereltségBruttó ár (HUF)
Lancia Ypsilon 1.2 8v Silver3 290 000
Lancia Ypsilon 1.2 8v Gold3 655 000
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold3 955 000
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold MTA4 215 000
Lancia Ypsilon 1.3 MJet II Gold4 425 000
Lancia Ypsilon 1.2 8v Platinum3 985 000
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum4 285 000
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum MTA4 545 000
Lancia Ypsilon 1.3 MJet II Platinum4 755 000
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?