Megemelve is frissült: íme a legújabb Škoda Kamiq!

Háromhengeres motorral és kézi sebességváltóval próbáltuk a Kamiq frissített változatát

Életszagú felszereltséggel és motorral járt nálunk a csehek legkisebb crossovere, abból is a nemrég bemutatott, frissítés utáni verzió. Íme a tapasztalatok!

Szerencsés, hogy konkrétan a Škoda Scala frissített változata után, azonnali váltásban tudtam elhozni a ráncfelvarráson átesett Kamiq crossovert. Hogy miért? Mert a két autó annyira hasonló, hogy a valós használat során sokkalta feltűnőbb volt a 3 centis futómű-emelésnél és a szögletesebb külsőnél a különböző felszereltség és a teljesen más motor. Mindez általában jellemző valamilyen mértékben a közös platformra épülő modelleknél, ám ebben az esetben teljesen egyértelművé válik, hogy tényleg egy megemelt Scala a gyártó legkisebb crossovere.
Hirdetés
Persze, az orr-részt továbbra is teljesen különbözőre, a Škoda SUV modelljeihez hasonlóan osztott fényszórósra rajzolták, a frissítés pedig itt is inkább apró nüanszokat hozott. Megmaradtak a méretek is, amelyek terén - nem meglepő módon - ismét szinte teljesen azonos a Kamiq a Scalával, csak a túlnyúlásokat vágták meg a robusztusabb formáért. Ezáltal a crossover változatra is igaz, hogy akár családi büdzséautónak is elmegy, de városi szaladgálósnak sem túl nagy. A valós emelés persze minimális, így továbbra sem lett terepjáró a Kamiq, ahogy a mindösszesen 3 centivel magasabb üléspozíció is inkább placebo, minthogy valós szintkülönbség lenne a forgalomban. Amíg azonban a külsőnél csak hasonlóságokat lehet kiemelni, addig bent azonosságról beszélhetünk, ugyanaz a műszerfal kapta meg pontosan ugyanazokat a frissítéseket. Az újdonságok sora jóval látványosabb volt azonban a Kamiq tesztautóban, hiszen ezt nem extrázták fel szinte a végletekig. Így az immáron alapfelszereltség részét képző, kisebbik, 8 colos digitális műszeregységet és a kisebbik, 8,25 colos infotainment kijelzőt is megtapasztalhattam. Méreteiből és szűkebb képarányából adódóan a műszeregység inkább egy adat kiemelésére alkalmas, ami átláthatóság és információmennyiség terén visszalépés a korábbi, dupla órás alap-megoldáshoz képest, ám mindenképp látványosabb a színes képernyő. Bár felbontásban egyik kijelző sem közelíti meg a feláras szettet, a méretosztályban így is kiemelkedő a képminőség, a kisebb infotainment pedig igyekszik a nagyobb képernyő lehető legtöbb funkcióját pontosan ugyanúgy biztosítani, így többek között az osztott képernyős kezdőlap és a gyorsgombok is megmaradtak.
Hirdetés
Az utastér méretei szinte teljesen azonosak az alacsonyabb modellel, beszállásnál alig észrevehető a magasságkülönbség, a fejtér viszont valamivel mintha nagyobb lenne, ám itt is csak centikről beszélhetünk. Hátul ugyanúgy kaptunk szellőzőket, a könyöklő viszont elmaradt, ez is inkább felszereltségbeli különbségnek tűnik, mintsem a Kamiq hiányosságának. Ugyanez mondható el az ülésekről összességében. Hiába szövet-szövet, a Kamiq tesztautóban a fotelek egyáltalán nem tartották olyan jól a hátam-derekam, mint a magasabb csomag ülései. Éppen ezért a hosszabb autópályázás is kényelmetlenebb volt vele, az alap-ülésekkel inkább városi-elővárosi távokra kellemes az utastér. A csomagtartó ismét kisautós formájú, és bár kisebb az alacsony változat puttonyánál, panasz itt sem igazán lehet a méretére, a hivatalos adat 400 liter. A legfontosabb részlet azonban, hogy a Kamiq az 1,0 literes, háromhengeres motorral járt nálunk, ami ugyan jóval gyakoribb választás ebben a méretosztályban, ám teljesen más színvonalat és minőségérzetet eredményez, mint mondjuk az 1,5 literes, négyhengeres opció. Félreértés ne essék, a kategóriatársaival összemérve nem rossz motor az 1.0 TSI, ám a feláras erőforráshoz képest érezhetően több a rezonancia, jóval hangosabb is a motor, és a hatfokozatú kézi váltón is érződik, hogy lehetett volna még finomhangolni a kuplungját és a kapcsolási érzetét is. Persze, a dolgát megteszi ez a hajtáslánc is, hiszen megfelelő dinamikával tudja mozgatni a mindösszesen 1158 kilogrammos karosszériát, de amennyiben fontos számodra a csendes, egyenletes járás és az automataváltó kényelme, úgy egészen reálissá válik a négyhengeres erőforrás és a DSG felára.
Hirdetés
Érdekesség, hogy a fogyasztás terén sem tudott garantált előnyt produkálni az 1,0 literes motor az 1,5 litereshez képest. Nagyjából ugyanazokon az útvonalakon jártam mindkét modellel, és bár a teljesen azonos körülményeket nem lehet garantálni egy teljes hét eltolással a nagyjából 500 kilométeren, illetve tagadhatatlan, hogy valamivel azért magasabb is a Kamiq, végül a háromhengeres motorral jött ki rosszabb fogyasztás. 6 liter körüli autópályás és 8 liter körüli városi használattal a végső átlagom 6,4 litert eredményezett. Így tehát ha kizárólag a kedvezőbb fogyasztás reménye miatt választanád a kisebb erőforrást, akkor a jobb lábad megregulázásával, valamint az alacsonyabb homlokfelülettel megeshet, hogy többre mész, mint egy henger elhagyásával. A futómű, illetve a kormányzás terén azonban csak pozitívat tudok mondani erről az autóról: a felfüggesztés kellemes, jól eltalálja az egyensúlyt a magyar utakra szükséges, kényelmes rugózás és a stabil, feszes érzet között. Ezen a téren valamivel puhább volt a sokat emlegetett Scalánál, ám itt is fontos megjegyezni, hogy nem feltétlenül a különböző kialakítás okozta az előnyét. A Kamiq tesztautón ugyanis jóval visszafogottabb, 16 colos felnigarnitúra és ballonos, puhább rugózást eredményező gumiszett feszült, a magasabb felszereltség 18 colos kerekein biztosan sokkal feszesebb lenne a Kamiq is. Zárásként mindenképp megéri a vételárról is beszélni, extrák nélkül közel 650 ezer forinttal kerül többe a crossover modell a hagyományos platformtársánál. Ezzel a Kamiq 8,69 millió forintról indul, a Selection csomaggal és az erősebb háromhengeressel pedig már 9,57 millió forint az alapár. Ha mindezt a tesztautó extralistájával is megfűszerezzük, akkor a listaár már átlépi a 10 milliót, ám akár 755 ezer forintos kedvezmény is igénybe vehető a modellre a hivatalos weboldal szerint. Így, ha kizárólag a kategóriatársai között nézzük, mert ragaszkodunk a SUV formához, akkor összességében egy korrekt ajánlat a Kamiq, ám reálisan nézve a legnagyobb ellenfele nem más, mint az olcsóbb és a magasságán kívül minden más tekintetben nagyobb platformtársa.
Értékelés
Pozitív
Jól eltalált futómű, magas felszereltséggel korrekt ellátmány és kényelmes utastér
Negatív
Alig tud többet, mint a platformtárs Scala, alacsony felzereltséggel egy jóval olcsóbb autó hatását kelti
Árak
Tesztmodell alapára
9 568 730 Ft (2024.05.24.)
Tesztautó ára
10 048 790 Ft (2024.05.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE)
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
Végsebesség:
196 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5.5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4241 mm
Szélesség:
1793 mm
Magasság:
1547 mm
Saját tömeg:
1245 kg
Össztömeg:
1699 kg
Tengelytáv:
2639 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
400 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
196 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
CO2-kibocsátás:
123 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5.5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6.4 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.05.25. at 21:09
    Permalink

    8es golfban használtam ezrest és 1.5 150lovas tsi-t, mindenhol jobban v. ugyanannyit fogyasztott az 1.5, a járáskultúrát, dinamikát meg inkább hagyjuk is.
    Ezrest max. anyagi okból vesz az ember, de úgyse éri meg, mert nehezebb eladni és végig csak a szenvedés van vele, ócska minimálmotor, nem véletlen kukázták a golfból is a fészlifttel.

Vélemény, hozzászólás?