Megszűnt a szmogriadó: kezdhetnek dolgozni a kirekesztettek

Vége a szmogriadó riasztási fokozatának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Végre autóba ülhet az is, akinek piros vagy fekete környezetvédelmi matrica van a rendszámán. A többiek eddig is annyit pöföghettek, amennyit nem szégyelltek.

"Tervezhetetlenné vált az élet!" - nyilatkozta lapunknak egy asztalos, aki a hét utolsó két munkanapján sem elkészült munkadarabjait nem tudta elszállítani megrendelőinek, sem az előtte tornyosuló újabb elkészítendő daraboknak nem tudott nekilátni, mivel anyagért sem tudott elmenni közel 20 éves Ford Transitjával. Ahogyan temérdek egyéb kisvállalkozó, illetve egyszeri munkavállaló, ő sem passzióból tart koros autót, hanem azért, mert azt tudja megengedni magának.
A jelenlegi gazdasági helyzetben gondolni sem mer arra, hogy újat vegyen, közben azonban a szmogriadó teljesen ellehetetleníti életét, mint annak, aki az agglomerációból épp csak valamelyik peremkerületbe járna dolgozni, akár egy minimálmotoros, kicsiny, benzines autóval. Az elmúlt két napban nem tehette, hiszen épp riasztási fokozatában volt a budapesti szmogriadó. Most ismét csak tájékoztatási - a mért szállópor alapján -, ám ez sokukon alig segít, két kiesett munkanap bizony nagyon sok. Ugyancsak nem ülhetett autójába az, akinek még rossz matrica van az autóján - ma pedig az NKH, illetve az Okmányirodák nyitvatartási idején kívül intézni sem tudja annak helyesbítését.
Közben a BKV nem variálta át buszait, továbbra is járnak a 20 év feletti, "mínuszban mérhető Euro-normás" Ikarusok, akár a belváros kellős közepén is, például a Blaha Lujza tér környékén. Pedig talán pont az erősen szmogtermelő, részecskeszűrőt még hírből sem ismerő nagyvasak forgalmát kellene, akár csak egy kicsit visszafogni. Lehetséges, hogy azzal már pontosan - minimális adminisztrációval - elérnék azt az emissziócsökkentést, amit a mostani korlátozás eredményez.
Hirdetés

A szerkesztőségben egyébként kivétel nélkül azt éreztük, hogy a szmogriadó riasztása nem hozott érezhető forgalmi változást a fővárosban. Tény, hogy nincsenek komoly dugók, de a hét első felében sem voltak, hiszen a folyamatosan emelkedő üzemanyagárak miatt egyre kevesebben tudják megengedni maguknak az autózást. Megjegyzem, a hét egyik napján én sem indítottam be az autót, hanem villamosra szálltam. Megtehettem, de sokan egyetlen napon sem tehetik meg, mert még inkább autóhoz kötött a munkájuk. Ők, amennyiben nem megfelelő emissziójú autóval rendelkeznek, most gyakorlatilag a munkavégzés lehetőségétől estek el, míg akinek új autója van, az annak fogyasztásától függetlenül autózhatott a szmogriadó riasztásában, amennyit csak akart.
Ezek alapján pedig sokkal igazságosabb lenne a régi, páros/páratlan rendszámvégződés alapján szelektáló rendszer, az ugyanis mindenkire érvényes, s nem utolsósorban a mostaninál nagyságrendekkel jelentősebb emissziócsökkentést eredményezne. Teljes mértékben nem javasolnánk persze a korábbi rendszer visszaállítását sem, a hibridek mentessége ma már okafogyott, hiszen temérdek "adómegkerülő", nevetséges villanymotort bevető kettős üzemű autó is létezik, helyette ma már csak a tisztán elektromos autóknak lenne érdemes mentességet adni, különben a mostanihoz hasonló, még kihegyezettebb állapot állhatna elő: a hibridek - a mostani Euro2-től felfelé pöfögő autókhoz hasonlóan - akármennyit pöfékelhetnének. Hát nem, ha rossz a levegő, akkor fogja vissza mindenki az autózását, és ne csak a koros autósokat likvidálják a forgalomból!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:59
    Permalink

    Voltak idők, mikor DDT-vel permeteztek és akkoriban az sem volt gond senkinek. Most már be van tiltva. Ez is hubuk?
    A levegő vacak, ezt érezni. Valamit tenni kell. A BKV korlátozása tulajdonképpen még ésszerű is lehetne, de aki autózik, az tud helyette BKV-val utazni, aki BKV-z az nem tud helyette autózni.
    Az agglomerációból pedig járnak be buszok HÉV-ek, vonatok. Nyugodtan el lehet autózni a legközelebbi megállóig, ha messze van.Vagy akár budapest határáig is és BKV-zni. Tudom, így venni kell jegyet és az drága, meg tovább is tart.

Vélemény, hozzászólás?