Menj oda és nézd meg! Itthon az új Toyota RAV4
Forintért, 6,85 milliótól kapható a 4. generációs Toyota RAV4
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Negyedik generációjába lépett, minden eddiginél tágasabb, finomabb és ügyesebb a Toyota kategóriateremtő kompakt szabadidő-autója, a RAV4.
Divatos, visszafogott, a Toyota mai palettájához illő a formavilág, a menetfény pedig alapáras a negyedik generációs RAV4-en
Félelmetes látni a szerény, nem egész 19 cm-es hasmagasságot
Terepen meglepően jól boldogul, összkerékhajtása fixre is zárható, de 0,1 másodperc alatt magától is kapcsol
Közel 1 méterrel nyúlik túl ősén, 4,57 méteres hosszával közvetlen elődjénél 20,5 cm-rel nyurgább. Nőtt természetesen tengelytávja is, 10 cm-es többletével most 2,66 méteres, s csaknem sík padlójú, óriási hátsó lábteret ad. A karosszéria a korábbihoz képest 30 mm-rel lett szélesebb, magassága 25 mm-rel apadt, s a sofőr csípőpontja is lejjebb került 5 mm-rel. A sofőrülés amúgy a korábbinál 15 mm-rel tágabb (30 mm-es) tartományban állítható le-fel, s a kormánykerék is jobban szabályozható, mint eddig. Az üléseknek nemcsak állíthatósága, mérete is javult, az ülőlapok hossza 20, a támlák magassága 30 mm-rel nőtt. Az első próba alapján kényelmesek is, igaz, félórás út alapján még nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.
A Toyota mai palettájához passzoló dizájnú a műszerfal is, a központi érintőképernyő a második felszereltségi szinttől jár, a navigáció 190 ezer forint hozzá
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | 4570 x 1845 x 1660 |
Tengelytáv [mm] | 2660 |
Nyomtáv elöl [mm] | 1570 |
Nyomtáv hátul [mm] | 1570 |
Túlnyúlás elöl [mm] | 910 |
Túlnyúlás hátul [mm] | 1000 |
Hasmagasság [mm] | 187 |
Csomagtér [l] | 547-1746 |
Óriási a hosszanti helykínálat, azaz a lábtér és a belmagasság, vagyis a fejtér is,
a második sorban közel sík a padló
Az viszont biztos, hogy a csomagtér kellően nagy, 547 literes, egyetlen mozdulattal, csaknem síkba fekvő támlákkal bővíthető (1746 literesre), aki lemond a pótkerékről, további 100 liternyi padlórekeszt kaphat. RAV4-tulajok, azaz világszerte 4,5 millióan döbbenten kérdezhetik, hogy a pótkerék nem a csomagtérajtóra került? Nem, utóbbi ugyanis most először felfelé nyíló és nem mellesleg akár elektromos mozgatású. A Toyota mérnökei ugyanis szisztematikusan végigjárták a főbb piacokat, megnézték a jellemző és a leginkább egyedi felhasználási módokat, s a gyári „genchi genbutsu”, azaz „menj oda és nézd meg” filozófia szerint próbálták megtudni, hogy mely jellemzők azok, amelyeket meg kell tartaniuk a korábbi modellekből, s melyek azok, amelyeket jobbá kell tenniük. Az oldalra, ráadásul a jobboldali közlekedés számára rossz irányba nyíló csomagtérajtó például ilyen volt.
Tágas, alapesetben 547 literes, 1746 literig, csaknem sík padlóval bővíthető a csomagtér
A forma frissítése, a Toyota mai dizájnjához igazítása nyilván kötelező kör volt, hogy jól sikerült-e, az természetesen ízlés kérdése, szerintünk igen, egy dolog pedig tény: a légáramlatok kedvelik, s Cd=0,31 alaktényezőt eredményezve távoznak róla. Ehhez az is hozzájárul, hogy a padló zöme műanyaggal burkolt. Plasztik egyébként nem csupán alulra, hanem oldalra is jutott, végighúzódik a lökhárítók alján és a küszöbökön is. Utóbbi helyeken az ajtóval nyílva, s azt eredményezve, hogy kiszálláskor a nadrágok szára legfeljebb egy védett, tiszta felülethez érhet csak hozzá. Utóbbi is tükrözi, hogy a RAV4 mindenhol helytáll, terepezés után akár egy tárgyalásra is el lehet vele menni.
Apró, de annál fontosabb finomság: a küszöb belső része sosem lesz koszos, legfeljebb, ha beszállásnál odaérintjük a saras bakancsunkat
Terepezésre mondjuk nem mindegyik verziója alkalmas, az Avensisből átemelt 2,0 literes, 124 lóerős (de igen komoly, 310 Newtonméter nyomatékú) alapmotorja ugyanis csupán fronthajtással társul. A többiek azonban a világon elsőként kapnak olyan összkerékhajtást (a harmadik generációs RAV4-ből továbbfejlesztett elektromos vezérlésű, többtárcsás, olajban futó dinamikus nyomatékszabályzót), mely közvetlenül kap jeleket a perdületérzékelőtől. Így nemcsak a kerekek elforgásakor, hanem már kanyarodáskor, pontosabban annak megkezdésekor is elkezd nyomatékot adni a hátsó kerekeknek. Kanyar elején már 10 százalékban oda hajt, közepén nyomatéka 50 százalékát teszi hátra, majd egyenes kormánykerékkel – száraz úton – már takarékosan, csupán első kerekeivel hajt a RAV4. Induláskor automatikusan kapnak nyomatékot a hátsó kerekek is, terepezéshez pedig fixre is zárható az összkerékhajtás. A rendszer ráadásul a létező leggyorsabb reakcióidejű, az összkerékhajtást 0,1 másodperc alatt építi fel, 40 szenzorával pedig a lehető legpontosabb képet kapja arról, hogy mikor szükséges hátul is kerekeket forgatnia. Ez nemcsak terepen jön jól, hanem az országúti menetjellemzőkön is sokat javít. A komoly 4WD egységet egyébként a Torsen differenciálművet is kifejlesztő – ma már Toyota tulajdonú japán specialista alkotta és gyártja – egyelőre csak a RAV4 számára. Az alapáras kézi váltók természetesen hatfokozatúak, automata az összkerékhajtással is kínált 2,2 literes gázolajoshoz (hagyományos bolygóműves), illetve a 2,0 literes benzineshez (fokozatmentes) kapható.
2.0 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | |
Üzemanyagfajta | benzin | dízel | dízel |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1987 | 1998 | 2231 |
Hengerszám/szelepszám | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Teljesítmény [LE(1/min)] | 151(6200) | 124(3600) | 150(3600) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 195(4000) | 310(1600-2400) | 340(2000-2800) |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 9,3/6,0/7,2 (9,2/6,0/7,2)* | 5,7/4,4/4,9 | 6,7/4,9/5,6 (8,1/5,8/6,6)* |
CO2 [g/km] | 167 (166)* | 127 | 147 (173)* |
Saját tömeg [kg] | 1490 (1605) | 1535 | 1605 (1640)* |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 (10,7)* | 10,5 | 9,6 (10,0)* |
Végsebesség [km/h] | 185 | 180 | 190 (185)* |
*: automata váltóval
Erdőben, földúton is jól boldogul, ám igazi élettere a közút
Reklámár helyett inkább ár/érték arányt hirdethet a RAV4, legolcsóbb verziója 6,85 millió forint, összkerékhajtással és benzinmotorral, a fronthajtású dízel pedig 6,94 milliótól kapható meg. A báziskivitel is 7 légzsákos, ESP-vel felszerelt, LED-es menetfényes, első és hátsó elektromos ablakos, Bluetooth-kapcsolatos és CD-rádiós, valamint manuális klímás. A második lépcsőt jelentő Style sok más mellett Xenon fényszórót, tempomatot, eső- és lámpaszenzort, automata váltóhoz lejtmenetvezérlőt, amúgy kétzónás automata klímát, valamint 6,1 colos Toyota Touch, tolatókamerás, SMS-felolvasásra is képes fedélzeti információs központot is kap. A csúcs Premium elektromos napfénytetőt, kulcs nélküli nyitó- és indítórendszert, bőr kárpitozást, fűthető első üléseket, sávelhagyásra figyelmeztető és holttérfigyelő rendszereket, valamint automata reflektort is sorol.
Motor/teljesítmény | Hajtás | Váltó | Felszereltség | Listaár |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Active | 6 850 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Style | 7 830 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Premium | 9 080 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | CVT | Style | 8 320 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | CVT | Premium | 9 570 000 Ft |
2.0 D-4D/124 LE | 2WD | 6/kézi | Active | 6 940 000 Ft |
2.0 D-4D/124 LE | 2WD | 6/kézi | Style | 7 850 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Active | 7 990 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Style | 8 970 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Premium | 10 220 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/Aut | Style | 9 420 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/Aut | Premium | 10 670 000 Ft |
Viszonylag kis túlnyúlások jellemzik a csakis ötajtósként elérhető karosszériát
A RAV4 nemcsak nagyobb, sokkal komolyabb tudású és jobban felszerelt is lett elődjénél. Talán ez vagy inkább a forma fogja meg a vevőket? Egyelőre nem tudjuk, valami azonban biztosan, ugyanis az eredetileg 170 példányos éves tervből 75 példány az egyetlen hetes előértékesítés során elkelt. A Toyota így 250 példányosra – a tavalyi eredmény duplájára – növelte várakozását. A potenciális vásárlóknak csak azt tudjuk mondani, amit a fejlesztők is ukázul kaptak: „Menj oda és nézd meg!”.
Nekem van most egy 2.2 diesel-em, 177 LE. Rav4 …. nem biztos, hogy újra vennék egy Rav4-est.
Sok kivetni való ebben a portékában sincs!