Most akkor olcsó vagy drága? Chevrolet Cruze teszt

Chevrolet Cruze 5 ajtós 1.8 LTZ teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Irgalmatlanul elszálltak az árak a kompakt kategóriában (is), s ha innen közelítünk, a Cruze akár még olcsónak is mondható. De nem az, és motorpalettája sem az igazi, mégis van miért kedvelni a ferdehátú csokornyakkendőst.


A bevezetőben elejtett humorbonbonért elnézést kell, hogy kérjek, de a tesztautó fotózásakor Gruber kolléga épp mesélt az IMF feloszlásáról, s adta magát a Sas-kabarék színvonalát idéző, műfogsorszagú szóvicc. De félre a tréfával, mert a Chevrolet ezzel a Cruze-zal nagyon is komoly - koreai - konkurense a kompakt kategória kismillió képviselőjének. A ferdehátú kivitelt 1,8 literes benzinmotorral és gazdag ellátmánnyal teszteltük.Rövidesen aktuálissá válik az Astra-rokon, Astra-padlós modell félidős frissítése, sőt a hírek szerint kombi, tán kupés karosszéria is érkezik az eddig szedánként, s már ferdehátúként is elérhető változatok mellé. Ötajtósunk a lépcsős verzióhoz viszonyítva 9 centivel rövidebb, de így is szép nagyra nőtt, veri a 4,5 métert (az Astrát is 10 centivel), és széltében sem kispályás, hiszen egymástól közel 1,8 méterre hordja vaskos vállöveit. Csomagtartójának 413 literes befogadóképessége 37-tel szerényebb a limuzinénál, ám egyrészt ez is tisztességes érték a szegmensben (az Astráénál 10 százalékkal jobb), másrészt az ötödik ajtó magasra nyílik, s így könnyebb a pakolás. Sajnos azonban a perem jelentős, továbbá bővítéskor lépcsős marad a - csak javítókészletet rejtő - padló.
Az utastérben nincs változás - hátul talán hangyányival nagyobb a fejtér, de ennyi. Négy felnőttnek mindenesetre elég tágas a Cruze, a közel 2,7 méteres tengelytáv hátul is uras térdhelyet enged. Pirospontos a műszerfalra felfuttatott szövetborítás, tárolórekeszekben sincs hiány, különben a műanyagok átlagosan kemények, az összeszerelés pedig átlagosan korrekt. A vezetőüléssel viszont nem sikerült megbarátkozni. Az ülőlap hosszával és a támla szélességével nincs baj, de mintha túl magas és vastag lenne az oldaltámasz, illetve szűk a középrész - napok múltán sem találni az ideális pozíciót, feszeng benne a konfekciótermetű sofőr. Hogy fér el itt egy testesebb ember?
Cserébe kiváló fogású a kormány, kézre esik a váltó, logikus a más GM-típusokból ismerős kapcsolók elhelyezése, kialakítása és kezelése. Rontja az összképet a műszerfal tükröződése a szélvédőben és a fix, amúgy mély üregű és USB-csatlakozót is bújtató könyöklő - magasabbaknak nyilván hasznosabb lehet. Az elektromos ablakemelők mind automaták - lefelé. Felfelé csak az elsők - miért?
Tesztautónk LTZ felszereltségű volt, azaz a bőrkárpitozáson és az ülésfűtésen kívül apait-anyait beleadott, hogy elkényeztessen. Csak pár extra tétel bizonyítandó a gazdag ellátmányt az egyebek mellett széria menetstabilizálón, 6 légzsákon és MP3-at is olvasó hifin túl: tolatóradar, 17 colos alufelni, automata légkondi, tempomat, bőrözött, 4 irányban állítható multikormány, fény- és esőszenzor, Bluetooth-kihangosító. Ülésfűtés külön sajnos nem szerepel a listán, napfénytetőt 156, navigációt 200 ezer forintért mér a magyar Chevrolet-importőr.
Arról már nem a honi képviselet, de nem is a Cruze tehet, hogy mindössze háromféle motorral választható. Van 1,6 és 1,8 literes benzines, illetve egy kétliteres dízel - nekünk most a középső jutott. Papíron nem fest rosszul a 141 lóerő és a 10 mp-es 100-ra gyorsulás, viszont a valóságban ez az erőforrás úgy 4000-es percenkénti fordulatszám alatt tompa és lomha, ráadásul étvágya sem visszafogott. A tesztautót 2/3-adrészt városban űzve a fedélzeti számítógép kerek 9 literes fogyasztással lombozott le - a 6,6 literes gyári vegyes érték valljuk be, utópisztikus.
Ha már megy, nagyjából 90-100-as tempóig halk és kvázi takarékos, autópályán 130-nál (3500-at forogva) viszont már zajos és zabál az 1.8-as Cruze. Futóműve, kormányzása, váltója mind korrekt, hozza a mai sztenderdet, de főleg utóbbiba azért nem nehéz belekötni: üdvös lenne egy kímélő hatodik fokozat, továbbá egy kevésbé gumis váltási érzet. Vezetési élmény helyett váltási segédlet van, viszont ráérős, üzemanyag-spórolós stílusban poroszkálva rendszerint hamarabb kapcsol az ember, mint ahogy azt a számítógép javasolná...
Csoda, ha arra a következtetésre jutunk, hogy a Chevrolet olyan a GM-nek, mint a Skoda a Volkswagen-csoportnak? Ha e két mellékszereplő ugyanúgy mindent megkapna, mint a főhős Opel és VW, végképp lejátszaná őket a színről. Mit kéne kapnia a Cruze-nak? Kisebb, maximum 1,4 literes, turbós benzinmotort és kisebb, 1,6-1,7 literes dízelt. Hatos váltót alapból. Okosabb vezérlő elektronikát, jobb légellenállást biztosító formát és légterelő-elemeket például. Állítólag minden fronton van ok a reménykedésre - ha egyszer tényleg eljön a csokornyakkendős kánaán (márpedig tavaszra, a Genfi Autószalonra frissítést jövendölnek a pletykák), őszintén javallott lesz egy Cruze megvásárlása a tágas kompakt kategóriában nézelődőknek.
Hirdetés
Addig be kell érnünk annyival, hogy a szedánnál valamivel olcsóbban kínált, 1.6 LS, azaz alapkivitelben 3,4, 1.8 LTZ-ként 4,57 millió forintba kerülő ötajtós Cruze "csak" egy jó és kedvelhető, karakteres autó sok-sok hellyel és pazar felszereltséggel viszonylag elfogadható áron. De amint dobjuk a szomjas és tunya benzineseket, a vérbő dízel már sokkal drágább, az árkülönbözet pedig jelen körülmények között kiautózhatatlan.
Értékelés
Pozitív
Karakteres kiállás, tágas utas- és csomagtér, gazdag felszereltség, viszonylag jó ár
Negatív
Lusta és torkos, túl nagy 1.8-as motor, szegényes motorválaszték, szorító vezetőülés
Árak
Tesztmodell alapára
4 569 000 Ft (2012.01.04.)
Tesztautó ára
4 569 000 Ft (2012.01.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1796 cm3
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 6200 1/min-nél
Nyomaték:
176 Nm 3800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4510 mm
Szélesség:
1789 mm
Magasság:
1477 mm
Saját tömeg:
1310 kg
Össztömeg:
1823 kg
Tengelytáv:
2685 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
413-833 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
900-1000 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1020 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
890 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1650 mm
Raktérnyílás szélessége:
950 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1796 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
176 Nm 3800 1/min-nél
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 6200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
CO2-kibocsátás:
155 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 05:58
    Permalink

    Nekem meg az ilyen gyik gyurikkal az a bajom,hogy a 40 kilójukkal felérik a billentyűzetet és osztják a frankót,miközben a hitelre vett handy ,amit úgy vett,hogy vitt 2 kezest meg három lábast,lehúzza róla a szaros gatyát.
    Jobban ismeri a Skodás vásárlói réteget mint maga a vezérképviselet.Ami nem is csoda ugyanis nagyon korán megcsapta a benzingőz,amikor 2 részeg idegen megcsinálta egy EDDA koncert után egy platos BARKAS platóján,rá 6 hónapra meg behajitották egy inkubátorba,ami diesel agregátorról ment.
    a bal egyen meg akkor ült,amikor felvette egy inglis gentlemanyus.
    Miért fáj neked az,ha valaki hitelre vesz autót? legyen az ő baja.Ja értem,savanyú a szőlő.
    Olvassad el a hozzá szólásomat még egy párszor és hátha bejut a sötétség birodalmába.
    Itt autókról kellene kulturáltan vitatkozni,de már elegem van,hogy ,1-2 diszkópatkány verje a nyálát,holott se tapasztalata,se pénze,-hogy tapasztalatot szerezzen.
    Úgy,hogy csak a holdat fogod ugatni……..valószínű örökké.

  • 2017.10.31. at 05:58
    Permalink

    tisztelt PRESSZÓS ,SENKI SEM MONDTA HOGY ROSSZ AUTO! majd légyszives,mondjál véleményt 160000km és 9 év után is.octávia után senki nem vesz ilyet,hacsak nem szereti a benzinkutas presszókat,is.

  • 2017.10.31. at 05:58
    Permalink

    Mr.Bobi, ha már mindkét autóval többezer kilométert megtettél, akkor ez egy hiteles magánvélemény, de ha csak úgy octaviahisztiből mondod, akkor olyan mindha nem is mondtál volna semmit. Nem rossz autó ez fiúk így 30000km távlatából. JAAAAA, és octavia után vettem.

Vélemény, hozzászólás?