Nehéz kérdés: városi autót három gyerekhez

Piaci körkép: automata váltós családi autók - fiatal használtként

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Autót venni, illetve választani sosem egyszerű, egy ismerősöm kérdése még szinte rajtam is kifogott. Nincs kompromisszummentes választás.


Autót választani abszolút nem könnyű dolog, én pedig bevallom, egyáltalán nincs ellenemre, sőt örülök, ha bárki megkérdez vásárlás előtt. Így tett nemrégiben egy volt osztálytársam is: megszületett harmadik gyermekük, autót kell váltsanak. A probléma nem ritka, három gyerekhez már az átlagostól eltérő autó kell. Nem feltétlen a nagy csomagtér miatt, hanem azért, hogy három gyerekülés beférjen egymás mellé. Új autóknál próbára is tettük ezt néhány éve, de tesztjeinkben is igyekszünk kitérni e kérdésre (is). Az elvárások jelen esetben is józanok: lehetőleg ne legyen új az autó, arra egy fiatalabb használt is tökéletes, hogy zömében városban (az ottani autózás minden nyűgjével, pl. meghúzások, ajtó-rányitások) használják, meg aztán azt is el kell ismerni, hogy a gyerekekkel való autóhasználat is fokozott amortizációt tud jelenteni. Viszont az autó van a családért, nem pedig fordítva!
Hirdetés

El kell dönteni, mire kell az autó!
Feltettem a szokásos kérdéseket, amikből megtudtam, hogy zömében városban használnák, ugyanis ez a konkrét autó "anyataxi" lenne, apuka hamarosan kap egy céges nagyméretű egyterűt (olyat, amiben 5 Isofix is van), a családi autó kapcsán pedig szintén elvárás, hogy mind a három gyerek a második üléssorba, azaz hátra, isofixes ülésbe kerülhessen. Ráadásul automata váltós kell, mert nem akarnak városban folyamatosan kuplungolgatni. Ezzel teljesen egyet tudok érteni.

Városi használathoz amúgy villanyautót, vagy legalább hibridet javasolnék.

Ugyanakkor tudom, a Toyota Prius sajnos nem három isofixes hátul, ellenben használtan ma már éppen belefér a kitűzött, legfeljebb 4 millió forintos ársávba.
Dízelt városba lehetőleg ne!
Dízelt zömében városi használathoz jó szívvel nem javasolnék, hiszen a rövid utakat nem szeretik a mai bonyolult, kivétel nélkül részecskeszűrős motorok. Azonban a kínálatot a Használtautón átpörgetve be kellett lássam, hogy kompromisszumot kell hozni. Egészen egyszerűen nincs az elvárásoknak megfelelő benzines, hátul három független (és persze isofixes) üléses, automata váltós benzines modell. A három isofixes, jellemzően egyterű modelleket szinte kivétel nélkül dízelmotorral adják el. Még akkor is, ha első tulajdonosuk is zömében városban használja őket. Ez sajnos hiba, de találkoztam már olyan "flottapolitikával", hogy a vásárolt autók motorját nem variálják a felhasználó autózási szokásai szerint, a cég dízeleket vesz, és kész. A céges használati időt (3-5 év) jellemzően így is megfutják hibamentesen az autók, utána pedig már nem az első vásárló baja lesz a nem megfelelő választás.
Mi marad?
És akkor milyen autót érdemes venni három gyerekhez, zömében városi használathoz? Én sem a három isofixes, független hátsó üléses kialakításról, sem az automata váltóról nem mondanék le. Azt sem mondanám, hogy a kitűzött 3-4 millió forintos árkeretet meg kellene toldani és egy új, az elvárások szerinti benzines egyterűt kellene venni. Meg kell hozni azt a bizonyos kompromisszumot, ami egy 3-5 éves dízel és automata egyterű(leginkább Citroën C4 Picasso/ Grand C4 Picasso, Renault Grand Scénic) választását, vagy bizony a három isofixről való lemondást jelenti. A konkrét példány kiválasztásnál pedig csakis az állapotra, de még inkább a követhető előéletre és a vezetett szervizmúltra figyelnék (ahogyan tettem eddig minden autóvásárlásomnál). A magas (akár 150 ezer kilométeres) futás nem probléma, hiszen tudjuk, hogy egy sokat, de zömében autópályán futott példány lehet sokkalta jobb, mint egy alacsony óraállású, de városban nyüstölt. Arról pedig jobb nem is beszélni, hogy milyen egy alacsony óraállású, de szervizmúlttal nem rendelkező. Érdemes előre bekalkulálni, hogy a használt autóra kell(het) költeni. Én például egy akár távvezérelhető állófűtést a motor élettartama és persze a komfort érdekében is beépíttetnék, ha dízelt vennék, és bizony lehetőleg kisebb (1.5 dCi, 1.6 HDi/TDI) motort választanék, mint a lassabban bemelegedő 2,0 litereseket. Ugyanakkor egy modell, a Toyota Prius+ vásárlásán azért elgondolkoznék, van azért olyan nem isofixes gyerekülés is, ami kellően biztonságos.
Automata váltós, 5 évnél nem idősebb autók három gyereküléshez - 4 millió forintig
Modell Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Citroën C4 Picasso 1.6 HDi MCP6 2011 140 520 2 599 000
Citroën C4 Picasso 1.6 HDi MCP6 2012 134 147 2 755 300
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDi MCP6 2012 105 776 2 829 800
Renault Grand Scénic 1.5 dCi EDC 2013 137 000 2 999 000
Peugeot 5008 1.6 HDi MCP6 2013 143 545 3 127 700
Renault Grand Scénic 1.5 dCi EDC 2013 140 000 3 249 000
Ford C-MAX 2.0 TDCi Powershift 2012 149 000 3 280 000
SEAT Altea XL 2.0 CR TDI DSG 2012 138 683 3 449 000
Volkswagen Touran 1.6 CR TDI Comfortline DSG 2012 144 079 3 672 650
Toyota Prius+ 1.8 HSD 2012 190 000 3 899 999
Volkswagen Touran 2.0 CR TDI Highline DSG 2011 199 000 3 970 000
Toyota Prius+ 1.8 HSD 2012 150 000 3 990 000
A konkrét autók
Bár nem csupán a hátul három isofixes, hanem a hátul három független üléses egyterűeket is beválogattam a potenciális modellek listájára, ám így is mindössze tucatnyi példány felel meg az elvárásoknak. Úgy is, hogy a benzines motorról szinte lemondtunk. Gonosz, de igaz: használtan különösen imádhatók a francia autók. Gyönyörű áresésük van. Így Citroën C4 Picasso már 2,6 millió forinttól kapható az MCP6 robotváltóval. Utóbbit sokan nem szeretik érezhető kapcsolásai miatt, ugyanakkor egy egyszerű, olcsó, ám a kuplungolás alól felmentést adó szerkezetként elfogadható. A nagyobb, már hétüléses Grand C4 Picasso ugyanilyen hajtáslánccal és négyévesen 2,83 millió forintért szintén jó ajánlat. Az 1.6 HDi motor rákfenéje, hogy részecskeszűrője 120 ezer kilométerenként cserélendő. De nem kell félni ez a részecskeszűrő (megfelelő forrásból) 100 ezer forintba sem kerül.
Még 3 millió forint alatt 3 éves Renault Grand Scénic is kapható a hatfokozatú EDC, azaz duplakuplungos automatával. Ez egy nagyon korrekt ajánlat, tiszta előélet esetén simán be merném vállalni. Nem sokkal drágább a Citroënekével közös hajtásláncú, és a Grand Scénicnél bizony egy hajszálnyit tágasabb Peugeot 5008, ami szintén jó bolt lehet. Hogy Citroën, Peugeot vagy Renault lehet-e a befutó, azt a személyes szimpátia, a talált modellek állapota és múltja, meg persze egy átvizsgálás döntheti el. Továbbá az is fontos kérdés, hogy melyikhez van jó szerelőnk. Az átlagosnál nem lesz rá többet szükség, de legalább marad pénz a zsebben ahhoz képest, mintha Volkswagen Tourant vagy akár az összes említett modellnél szűkebb SEAT Altea XL-t vennénk. A Ford C-MAX szinte nem is említendő: hátsó középső ülése nagyon keskeny, így nem tudom három gyerekhez, pontosabban három gyereküléshez ajánlani, ahogyan - már említetten - a 2,0 literes dízelt is kerülendőnek tartom városi használathoz. Ugyanakkor nagyobb, már nem ülésben ülő gyerekek és több hosszú út esetén ez a modell is lehet jó választás.
A legtutibb tipp
Ami viszont városi használathoz a létező legjobb autó lehet három gyerekhez, az a Toyota Prius+. Még akkor is, ha második üléssora nem három isofixes. De legalább független üléses, nem mellesleg ott van benne a hatodik, hetedik ülőhely is. Atkinson ciklusú 1.8-as benzinmotorja gyorsan bemelegszik, villanymotorjával kellően dinamikus, dugóban emissziómentesen, némán tud araszolni. A Toyota hibrid garanciája pedig az autó 10 éves koráig hosszabbítható. Naná, hogy csakis szervizelt modellt érdemes választani. Azt persze fontos megjegyezni, hogy a Prius+ városban király, takarékos, imádható, de autópályán a francia dízelek takarékosabbak és rugalmasabbak nála. Viszont most nem oda kerestünk autót. Ugyanakkor az is igaz, hogy a 3 millió körüli franciák legalább olyan jó vételek lehetnek, mint a 4 milliós Toyota - hogy halkan, de biztosan megágyazzak egy-kis adok-kapok háborúnak a kommentekben.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Szép jó napot Mindenkinek!

    Nem volt ugyan időm a kommenteket részletesen átolvasni, azonban saját tapasztalatból javaslom s jó szívvel ajánlom: FORD GALAXY / S Max: tuttira elfér a 3 gyermekülés egymás mellett a 2. sor teljes értékű ülésein!

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Szívesen fogadnék egy fotót Alteába szögelt 3 db gyerekülésről.
    10 évig jártam Alteával, azalatt nekem nem sikerült ez a mutatvány.
    Igaz, nem XL volt, de az csak hosszabb, ha jól tudom, széltében ugyanakkora, mint a rövid.
    Két gyerekülés közé egy hordozó sem fért be, nemhogy harmadik gyerekülés. De lehet, hogy én csináltam rosszul…
    Mindenesetre a C4 Pikácsu megoldotta a problémát, de ez az egyetlen előnye. NAGYON ROSSZ autó, olyat önszántából senki se vegyen. 50e. km után most nem írnék hibalistát, mert nem férne itt el. Bocs, még egy: A csomagtartója is használhatóbb, ellenben a rövid Alteával. (Az Altea egyébként jó! 1.6 MPI volt. Szereti a benyát, de nincs más baja)

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    nem értem az automataváltóhoz való ragaszkodást… Nekem Ford econovan-om volt (ami tulépp egy mazda 2200), középső sorban elfért a 3 gyerekülés is (8 személyes), és könnyebb volt vele parkolni, megfordulni, mint az astra combival…

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Nekem ilyen autóm van és pont a cikkben jelzett ok miatt lett megvásárolva. Ugyanis ennyi pénzért nem találtam fiatal egyterűt 100 alatti km-rel. Nekem manuális váltós van, szerintem nagyon jó autó. A benzin+automata összeállítás tényleg elég ritka.

    Ha valaki ilyet szeretne tudjon róla, hogy a sok sw-nek hirdetett jármű közül nem mindegyik van a második sorban 3 különálló üléssel ellátva. Egyébként gyárilag hétszemélyesek, az övek benne vannak, ha valaki plusz ülést tud hozzá szerezni vizsgáztatható.

    Mindhárom ülés tologatható és kivehető egyébként mint az egyterűekben is. Az én gyermekeim ülései (legidősebb 4éves – tehát ülésmagasító egy darabig még nem jöhet szóba) elférnek egymás mellett úgy, hogy az egyik ülést előbbre állítom.

    Ami hátrány: télen macerásabb bekötni a gyermekeket, mert sokkal kevesebb a hely mint az egyterűnkben volt, nincsenek pakolóhelyek. Viszont kárpótol az alacsony fogyasztás és a felszereltség.

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Jellemzően nem egyszerre kell a három gyerekülés hacsak nem hármas ikrek vannak. Nálunk 10, 6, 3 évesek és jól elvagyunk egy gyereküléssel egy ülésmagasítóval és a 10 éves már normál módon. A kocsi is közepes egy új Vitara. Ameddig jellemzően kell a két gyerekülés az max 2 év. Gondolkozzatok reálisan.

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Pl. itt egy dízel automata 308, 3 isofixes hátsó üléssel, 2,4-ért:
    http://www.hasznaltauto.hu/auto/peugeot/308/peugeot_308_sw_1.6_hdi_confort_pack_automata-10090263

    Semmi baja nem lesz a várostól, taxisok használnak ilyet elég sokan. Annyi hogy havonta egyszer el kell vinni egy-egy hosszabb útra és gyakrabban kell olajat cserélni. Kérdés persze hogy mit jelent a város? 3-4 Km-es utakhoz én sem ajánlanám, de ha 8-10 Km-t megy valaki egyhuzamban akkor az már teljes OK!

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Citroen Berlingo / Peugeot Partner valóban hiányzik a listából. Van / volt belőle robotváltós is. Abból a szempontból is különösen ajánlott hogy a gigantikus lábtérnek és a tolóajtóknak köszönhetően van hely pakolni a kicsiket és az üléseket.

    Amúgy ha már francia, a régi Peugeot 308 SW-nek is volt 3 külön üléses verziója, 3 Isofix rögzítéssel!
    Ráadásul az egy kifejezetten masszív autó, hatalmas csomagtérrel, benzinmotoros is akad belőle. Az automata váltó viszont itt is szűk keresztmetszet, ritka mint a fehér holló.

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Mondjuk nem tudom örülnék e ha egyebként a kocsiban az ülések nem lennének fixen a kasztnihoz rögzítve csak ilyan lazán rugalmasan,hogy el tudjanak mozdulni a helyükröl

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Jó kis cikk, engem is foglalkoztat a téma.
    Rokonnál scenic 2009-es 1.6 benzines volt igaz kézi váltóval.
    Városba nagyon kellemes, nem megpakolva elég dinamikus 8-9 liter mellett (grand scenicről beszélünk).
    4 évig amíg nála volt semmi baj nem volt, ha előre gondolkodtam volna simán meg kellett volna vennem…. 🙁

    ÉN egyébként városi gyerekhordásra használt benyásban HOnda FR-v 1.7 vagy 1.8 benzin.
    Széles autó, de nem olyan hosszú, lehet vele normálisan parkolni.

    Petya25: szerintem nézz utána az isofixnek, jó dolog az és biztonságosabb 🙂

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    En a vevo helyeben megneznek egy Hona Streamet. Van belole automata is. Dizel nincs, de varosba rovid tavokra nem is egeszseges. Isofix sincs, ellenben van 7 ules. Mehet 2 gyerek a 3.ik sorba egy a vezeto moge es meg igy is marad hely 2 felnott szamara, + csomagter is. A Stream a Civc kombi alapjaira epul, megbizhato es keskeny a mai vetelytarsaihoz kepest, ami elony lehet a szuk belvarosban! Volt belol modellfrisites is 2004ben. Olcsobb is marad tobb a nyaralasra…

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Ó, ez egy nagyon jó téma, 2014-2015-ben én is végigpörgettem…
    Adott a 3 gyerek, a nagyrészt városi menet (dízel kilőve), kell az automata. A cikk nem tekint ki rá, de igenis vannak tengerentúlon kínált modellekből is olyanok, amik itthon gond nélkül szervizelhetők. Látok is a környéken sokat (igaz, nagyobb részük dízel, mert egy részük Nyugat-Európában a kínálat része volt).
    Amivel itt meg kell barátkozni, az a nagyobb terjedelem, ezt valamennyire ellensúlyozza az, hogy hátul általában tolóajtók vannak. jellemzően ezek az autók akkor is adnak csomagteret, ha a 7 ülésből mind ki van használva, illetve általában könnyebben variálhatók, mint az európai változatok.
    (Igen, én arra jöttem rá, hogy Európában nagycsaládosnak nem terveznek igazán autót. Talán még a franciák, náluk “divat” a több gyerek…)

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Zafirából még az új Tourer sorozatból is van 4 misi alatt automata a piacon, az miért nem került fel a listára? Az isofix csatlakozó melett amúgy mi szól a ki-be kattintás kényelmétől eltekintve? Sokkal nagyobb hátránya van pont attól, hogy a kasztnihoz van fixen kötve, ütközéskor a gyereket pont úgy veri hátba mint a szél. Míg a hagyományos öves megoldás rugalmas és enged némi elmozdulást.

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Hm, valóban, a Berlingo/Partner 1.6 HDi-vel és robotváltóval valóban jó választás lehet. Ám nagyon ritka, használtan pedig szerény a sokkalta személyautósabb, finomabb C4 Picasso/5008 felára.

  • 2017.10.28. at 05:51
    Permalink

    Honda FR-V lenne a legjobb, tipikusan erre a célra kitalált autó. Külseje a mai napig vállalható. Csak kár, hogy már nincsen, új.
    Mivel a városi használat feltétel, nekem a Citroen Berlingo és tesói hiányoznak a listáról. Esetleg Nissan Note?

Vélemény, hozzászólás?