Partybusznak tervezték? Volkswagen Multivan 2.0 TSi Style teszt

Aki királynak akar tűnni, Touareget vesz; aki tényleg király, az Multivant

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Laza stílus, személyautós vonások, hatalmas tetőablak és még nagyobb hifi, na meg igény szerint fűthető és kivehető hátsó ülések: ha ezt nem bulijáratnak tervezte a Volkswagen, akkor nem tudom, hogy minek. Mutatjuk, hogy teljesített nálunk az új Multivan!

Nemrég jelent meg az új, már nem Transporter alapú Multivan, ez a modell bizony minden korábbi műszakiságot kidobott az ablakon, és egy személyautó-platformon találta fel újra magát. Ezzel kategóriája úttörőjeként hoz be személyautós funkciókat az alapvetően haszonjármű-alapú családi kisbuszokból álló mezőnybe. Természetesen ennek előnyeit és hátrányait egyaránt magán hordja, mutatjuk, hogy ez mit jelent pontosan.
Hirdetés
Nálunk most a rövid változat járt, ennek hossza 4,97 méter, a nagyobb csomagtartós mindezt 20 centivel licitálja felül. Oldalnézetből a hosszan lejtő szélvédő és a hátsó szárny mérete is komoly aerodinamikai tervezésre utal, de dizájn terén sem tesznek neki rosszat ezek a megoldások. Természetesen attól, hogy MQB alapú, érzetre nem lett sokkal kisebb az elődöknél, egyedül az ággyá dönthető hátsó ülést bukja az újdonság. Amit viszont nyer, az a Volkswagen személyautóinak kütyüi. Okosabb sofőrsegédeket, gyorsabb, bár kicsit még mindig problémás infotainmentet, szélvédőre vetített kijelzőt és digitális műszerfalat kap alapáron a Multivan. Felárért LED-Matrix technológiás első fényszórókat, fűthető-szellőztethető első és fűthető-kivehető hátsó üléseket, fűthető első szélvédőt és még megannyi ínyencséget kínál. Itt érződik a legjobban, hogy személyautó-alapokkal van dolgunk, ilyen technika a haszonjárműveknek és az azokra épülő családszállítóknak nem jut.
Hirdetés
Bent a kényelem részben az említett elektronikáknak, részben pedig az elektromosan állítható, bőrkárpitos ErgoComfort üléseknek köszönhető. Amihez hozzáér a sofőr, az szinte mind a Volkswagen személyautók minőségét kapta, ám a műszerfalnál és a hátsó sorokban kibújik a szög a zsákból, minden kemény műanyagra vált át az üléseken kívül. Családbarát apróságokkal is telepakolták a belteret, a hátsó, középső kivételével minden ülésre jut saját "C" típusú töltő, a lehajtható evőtálcák pedig akár telefon- vagy tablettartóként is funkcionálhatnak. Bőven kényelmes a kabin még akkor is, ha jelentős mennyiségű lábteret áldoznál fel a hátsó sorokból a bőröndök javára. Erre szükség is lehet, hiszen alapesetben csak 469 literes a csomagtartója, ám a két üléssorból összesen 10-10 centit elvéve ez máris 750 liter fölé emelhető, ekkor ideális esetben mindkét sorban 19-19 centi maradhat a térdeknek. Ha ez sem elég, akkor ott a hosszú verzió, ami alapesetben tudja a 763 litert, a fent említett módszerrel pedig bőven 1000 literen túlra bővíthető.
Hirdetés
Ha esetleg a családi élet, vagy az esti autózós bulik mellett meló is akadna, akkor is hű társ lesz: akár a 2,2 méteres szekrényt is csukott csomagtérajtóval viszi a Multivan, persze ehhez ki kell kapni az egyesével 30 kiló körüli, fűthető üléseket. Ne tévesszen meg senkit a tény, hogy az autó mellé pikk-pakk kidobálja az ember a foteleket, mert a kihívás onnan kezdődik, szinte semmi fogásuk sincs a bőrözött székeknek, ha helyváltoztatásra próbálják rábírni őket. Én tényleg csak az ágyat hiányoltam belőle, bár meglehet, hogy a mindösszesen 65 kilós testtömegemhez tartozó, elenyésző szélességem miatt nem találtam szűknek a hátsó mozgásteret és üléseket. Magamnak biztosan megfordítható fotelekkel kérném, ha Multivant választanék: ebben a konkrét autóban viszont a tolóajtó mögül előbújó övek nem teszik lehetővé az efféle mókát. Ez leginkább azért fontos, mert akárcsak a nemrég tesztelt Touareg R, ez az új Multivan is mutat valamit a külvilágnak. Csak amíg a 45 milliós, "villogós verseny-SUV" azt üzeni, hogy "Király vagyok, és erre te legfeljebb felnézhetsz!", addig a Multivan azt ordítja magából, hogy "Gyere, bulizz velünk, mert mi máshogy vagyunk királyok!" Kényelmesen, elölről is üzemeltethető elektromos tolóajtajával, könnyen nyitható-csukható asztalával és a hátsó térre szabott buliélményével igazi partybusz, ez jobban is fekszik neki, mint az inkább családszállításra szánt, esetenként jóval olcsóbb, kishaszon alapú vetélytársainak. Erre dob rá az opcionális Harman Kardon hifi is, amely 850 wattos összteljesítményével rengeti meg az éjszakai túra hanghullámait. Az említett buliélményhez a motor is hozzátesz, a 2,0 literes TSi erőforrás 204 lóereje megmozdulás és hang terén sem dízeles, egy-két odalépésemnél utána is fordultak a járókelők a sportos orgánum forrását keresve. Alacsony fordulaton a gázolaj-hajtotta konkurensek nyilván nyomatékosabbak, de az akár 6500-ig körülbelül egyenletesen húzó benzinmotor könnyedén kárpótol a teljesítményével. Nem titok, hogy jobban szeretem ezzel a motorral az új Multivant, mint a konnektoros hibriddel, de az sem, hogy ennek az erőnek bizony ára lesz a benzinkútnál, dízel pedig sajnos nincs. Fogyasztása ugyanis, akárcsak maga a Multivan, személyautós mércével viszonylag magas. Egyedül országúton kellemes: ekkor óra szerint 7,5 liter környékére jön ki az átlag,hosszabb üzemben, például autópályán, de 90-nel ebből még egy laza fél litert tud faragni. Tartós 130-nál a műszeregység fogyasztás-adata már 12 liter környékén ugrál fel-alá, de városban sem lesz sokkal barátibb, sőt. Nálam rendszerint 30-40 literről kezdett el visszakúszni az indítástól mért adat, de a legóvatosabb használat esetén is kilométerenként legfeljebb 3-4 literrel csökkent. Valahol 13 liter környékén csillapodik le a "zuhanás", ám ehhez sokszor többet kellene utazni, mint amennyit egy reggeli iskola-munkahely kör igényel. A végeredményem óra szerint 9 liter lett, ám a kúton mást mondtak a számok: 10,6 liter ment bele a tankba 100 kilométerenként, ami még így sem vészes, de érdemes azt is hozzátenni, hogy mivel telit jelzett, mikor elhoztam, nem végeztem ellenőrző tankolást.
Hirdetés
Persze, ez a móka nem jár akárkinek: a boltban még drágábbnak számít a Multivan, mint a kúton: ez a konkrét tesztautó már átlépi a 30 milliót. Lehet a típusból kapni már 14 millió alatt is (a nagycsaládosok pedig 2,5 milliós támogatást is kapnak rá - még), de az a teljesen lecsupaszított, már-már alapjai ellenére is haszonjármű-szerű változat. Ekkor viszont még az 1,5 literes, 136 lovas benzines húzza: a célnak megfelel az is, volt szerencsém hozzá, ám közel sem ilyen erős és szinte biztosan alig takarékosabb a kisebb erőforrással. Magát a nagyobb motort 1,5 millióért mérik, ami szerintem bőven megéri az árát. A Style csomag - ami a harmadik lépcső - már 23 millióról indul, és nem is kérhető az 1,5 literes TSi-vel. Összességében tényleg multifunkciós gép ez, ami az egyik legnagyobb előnye. Megvannak persze a - leginkább szokásos volkswagenes - hiányosságai, de bőven lehet vele együtt élni a magyar utakon is. Tény, hogy azon potenciális vásárlóknak, akik inkább a funkcionalitást nézik és egy hatalmas családi autót keresnek, jobban bejöhet egy-egy dízel, régebbi konstrukciós, haszonjármű alapú konkurens, de azt nehéz elvitatni a Multivantól, hogy kiemelkedő technológiája mellett olyan stílust pakol le az asztalra, és olyan vezetési élményt az aszfaltra, amit a kategóriájában nagyon kevés más modell tud.
Értékelés
Pozitív
Könnyű, egyszerűen kivehető, fűthető hátsó ülések, dinamikus motor, sok tárolóhely, pohártartó és töltő, praktikus asztal, kiemelkedő sofőrsegéd funkciók
Negatív
Lassú infotainment, olcsó műanyagok a beltérben, magas fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
23 436 160 Ft (2022.02.07.)
Tesztautó ára
30 190 580 Ft (2022.02.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1600-4300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
9-9,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4973 mm
Szélesség:
1941 mm
Magasság:
1907 mm
Saját tömeg:
2002 kg
Tengelytáv:
3124 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
469 l
Belső szélesség elöl:
1600 mm
Belső szélesség hátul:
1600 mm
Belmagasság elöl:
980-1060 mm
Belmagasság hátul:
1070 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
330 mm
Ülőlap hossza elöl:
480-530 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1200 mm
Csomagtér magassága:
460-1170 mm
Csomagtér hossza:
450 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2200 mm
Raktérnyílás szélessége:
1260 mm
Raktérnyílás magassága:
1240 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
320 Nm 1600-4300 1/min-nél
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
CO2-kibocsátás:
204-221 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
9-9,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?