Prémiumautók alapáron – Melyiktől kapunk többet a pénzünkért?
Árharc: Audi A6, BMW 5-ös, Lexus ES, Mercedes-Benz E-osztály
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Új versenyzőt indított a nagy-, de még nem luxusméretű prémiumautók között a Lexus. Vajon mennyire szorongatja meg az ES a német prémiumtrió versenyzőit?
Nemrégiben jelent meg a Lexus ES tesztje, amiben azt írtam, az európai piacra csak most, hetedik generációjával érkezett Lexus ES 13,84 millió forintos alapárával és a hozzá társuló ellátmánnyal messze veri konkurenseit, amelyek bizony nem kisebb versenyzők, mint az Audi A6, a BMW 5-ös sorozata és a Mercedes-Benz E-osztálya? Vajon igazat mondtam?
Szedán alapverziókat mérünk egymáshoz. Valljuk be, felületesen, ugyanis ebben a kategóriában a végtelenségig el lehetne veszni a részletekben. Ha már alapváltozatok, karosszériából is maradunk az alap négyajtósnál, igaz, a Lexusnál nincs is más. Méretben azonban az ES a leghosszabb, s bár tengelytávja szerényebb, mint a német konkurenseké, hátsó lábtérből ő adja a legtöbbet, csomagtérméretből viszont a legkisebbet.
Audi A6, BMW 5, Lexus ES, Mercedes-Benz E-osztály - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Audi A6 | 4934 | 1886 | 1455 | 2912 | 530 |
BMW 5-ös sorozat | 4936 | 1868 | 1466 | 2975 | 530 |
Lexus ES | 4975 | 1865 | 1445 | 2870 | 454 |
Mercedes-Benz E-osztály | 4923 | 1852 | 1468 | 2939 | 540 |
Ahogyan karosszériából, úgy hajtásláncból sincs választási lehetőség a Lexusnál, az ES csakis a világbajnok termikus hatásfokú 2,5 literes benzinesen alapuló, elöl hajtó hibrid hajtáslánccal kapható. Aki nem ismeri ennek előnyeit, annak egy mondatban a legfontosabbak: fokozatmentes nyomatékosztást, elektromos hajtásrásegítést, rövidebb ideig tisztán elektromos hajtást és a méretekhez, valamint a teljesítményhez képest baráti fogyasztást kapunk - bővebb infók az ES tesztjében. Bár hajtásláncot vagy karosszériát nem lehet variálni a Lexusnál, ellátmányt bőségesen, sőt, alapból is elég jót kapunk, sok egyéb mellett távolságtartós tempomatot, bi-LED fényszórót, kulcs nélküli nyitást és zárást, digitális műszerfalat és 8 colos központi kijelzőt.
Az alapáras automata váltó az Audi A6 esetén is megvan, S tronic, azaz duplakuplungos automata váltó jár 7 fokozattal függetlenül attól, hogy a 245 lóerős 45 TFSI motort vesszük 245 lóerővel vagy a 40 TDI névre hallgató 2,0 literes dízelt (204 LE). Utóbbi az olcsóbb és szerényebb fogyasztású, igaz, így is 14,6 millió forintos alapárról beszélhetünk, továbbá a Lexusénál némileg szerényebb ellátmányt. Bár navigáció például van az A6-ban alapból, távolságtartós tempomat nincs, s a kárpitozás is szövet. A fogyasztás papíron szerényebb, ugyanakkor a négyhengeres dízel a 12V-os (gyakorlatilag erősített stop-startos) hibridrendszerrel messze nem hoz olyan finom üzemet, mint az ES-é, s a hajtás alapáron az A6 esetén is az első kerekeké.
Egy kicsikét más iskola a BMW 5-ös sorozata, hiszen esetében már hátsó a hajtás, ellenben szintén dízel az alapváltozat, az 518d, ami persze 2,0 literes, de csak 150 lóerővel. Az ár az Audi A6-énál szerényebb, a Lexus LS-énél jelentősebb. Ember legyen a talpán, aki a BMW konfigurátorában kiigazodik, a letölthető árlistában pedig gyakorlatilag csak fogyasztási adatok vannak. Az ugyanakkor biztos, hogy a Lexushoz hasonlóan a BMW is alapáron adja a bőr (ráadásul vele szemben nem szintetikus, hanem valódi Dakota bőr) kárpitozást nagyautójához, de olyan gazdag ellátmányt nem kínál, mint a Lexus.
A Mercedes-Benz pedig ismét egy új játékos: náluk a nemrégiben tesztelt Limited Edition a mezőny legszerényebb, 11 805 000 forintos alapárát adja, ráadásul egyedüliként összkerékhajtással. Itt viszont temérdek tétel feláras, így a Lexus ES esetén alapáras vezetői segédrendszereket, a kulcs nélküli nyitást-indítást, illetve a központi kijelzőt kérve nagyon hamar fogjuk elérni és túllépni a Lexus ES árszintjét.
Audi A6, BMW 5, Lexus ES, Mercedes-Benz E-osztály - adatok
Audi A6 40 TDI | BMW 518d | Lexus ES 300 h | Mercedes-Benz E 200 4Matic | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968 | 1995 | 2487 | 1991 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | DSG/7 | automata/8 | e-CVT | automata/9 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 204 (3750-4200) | 150 (4000) | 218 (5700) | 184 (5500) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 400 (1750-3500) | 350 (1750) | 221 (3600-5200) | 300 (1200-4000) |
Végsebesség [km/h] | 246 | 222 | 180 | 233 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,1 | 8,8 | 8,9 | 7,9 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,3 | 4,4 | 5,2 | 7,2 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 112 | 116 | 120 | 166 |
Alapár [Ft | 14 649 830 | 14 113 000 | 13 840 000 | 11 805 000 |
A mezőnyben fontos különbség, hogy míg a német modelleknél, a Limited Edition E-osztálynál is egyesével (is) összepakolhatók az extrák, de persze vannak "jóárasított" extracsomagok is, a Lexusnál csakis felszereltségi szintekkel lehet variálni. Ugyanakkor így az extrák áraival is kevésbé lehet elszállni - már csak azért sem, mert náluk nincs opció hajtásláncokból, hajtásmódokból sem. Ugyanakkor egyértelmű, hogy pont olyan hibrid hajtást a németek nem kínálnak, másfajtát viszont igen, az Audi jelenleg mild hybrid rendszereket, a BMW már zöld rendszámra jogosult 530e iPerformance konnektoros hibridet is kínál (nem mellesleg az az 5-ös fogy a legjobban), míg a Mercedesnél benzines és dízel hibrid verzió is létezik, szintén konnektoros tölthetőséggel. Igaz, ha az alapverzióknál maradunk, egyértelmű, hogy a Lexusé a legjobb hibrid, hiszen a többi inkább csak stop-startos. A hipotézishez visszakanyarodva pedig az is igaz, hogy egyedülállóan gazdag alapellátmányt ad az ES, s bár árban alá megy a Mercedes-Benz E-osztálya, azonos ellátmánnyal a japán versenyző az árbajnok.
Az a baj hogy ebben a ligában (jó árértékű prémiumok) egy ilyen táblázat még beugrónak is kevés. Sosem az a művészet ha 20 milliós árajánlatot lobogtathatunk a kereskedőtől, hanem ha ezt elhozzuk 12 milláért…
Az árversenyben pedig nincs olyan hogy „a német prémiumok”, hanem mind a három egymást is figyelve árazza a termékeit.
Ha pedig már sikerült háromnál tovább számolni, akkor ott a Volvo ami teljes mértékben lefedi az itt vizsgált kínálatot, 18d-től hibridig.
A fő gond az hogyha a kínálat aljáról keresgélünk, a családi autóknál elengedhetetlen a kombikarosszéria. Egy ilyen lépcsőshátú izé nem praktikus csak hátránya van.
A másik hogy bér a szerző alapnak véli, az automata a Lexusnál (és a Mercedesnél) „alap”, de valójában nem alap, hanem hiányzik a az a lépcső ami egy kélezett árversenyben megbosszulhatja magát.