Ritka kincs került elő a Toyota raktárából

Az apró szériában készült Toyota 2000GT egy romos példányát támasztják fel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nincs drágább szériagyártású Toyota egy 2000GT-nél, hozzá képest egy 1000 lóerősre húzott Supráért is csak aprót kérnek. Az extra ritka modell egy romos példányába lehelnek új életet.

Szövőszéktől a sportautóig
Dicső helyet foglal el a Toyota múltjában a 2000GT, pedig szabad szemmel alig látható mennyiség készült belőle, és még anyagi szempontból sem hozott sokat a konyhára. Ezen tények ellenére a Toyota fiatal gyártóként máris feltette a pontot arra a bizonyos betűre, noha ezt nem egyedül tette. Az autókat 1936 óta készítő Toyota mellé “tettestársként” a Yamaha csatlakozott, akik a 2000GT bemutatása előtt 10 évvel még csak a hangszergyártásról voltak híresek. A Toyota ezzel az autóval szándékozta megmutatni az exportpiacnak, hogy mire képes a japán autógyártás, ami az akkori sajtóvisszhang és a mai árak tekintetében sikerült.
Hirdetés
Japán első sportkocsija
A sportosság jegyében már 1965 előtt is születtek japán négykerekűek, elég csak a Toyotánál körbepillantani. A paletta részét képezte az S 800 nevű apró kétajtós, ami kéthengeres motorjából 45 lóerőt állított elő. Az akkori viszonyok szerint ez a teljesítmény - átlagautós szemszögből - nem számított kirívóan alacsonynak, de Európában olyan modelleket tituláltak sportkocsinak, mint például a Jaguar E-Type. Ebben az időben a Yamaha a Nissan megbízásából kezdett dolgozni egy sportkocsin, de keletkezett némi konfliktus a két cég között, aminek szakítás lett a vége. A Yamaha szerencséje, hogy a Toyota is egy sportautóról álmodozott, így egymásra talált a két japán cég. A motor egy polgári Toyotából érkezett, de a Yamaha áthangolta a kétliteres hathengerest, ami így dupla vezérműtengelyessé vált. A végeredmény egy 150 lóerős, 177 Nm leadására képes blokk, amivel már a nagyok közé merészkedhetett a Toyota. A ritkábbnál is ritkább
A premierre 1965-ben, a Tokiói Autószalonon került sor, ahol hangosan koppantak az állak. A fastback karosszériás, hosszú orrú, bukólámpás Toyota a kor ízlését tükrözte, olyan teljesítménnyel és vezetési élménnyel, ami addig azon a szigeten ismeretlen volt.

A 2000GT a versenypályán is éles fegyvernek bizonyult, számos rekordot állított fel még a szériagyártás megkezdése előtt, így reklámból nem volt hiány.

A gyártás 1967-ben indult, amikor is az autórajongók egyik szeme sírt, a másik nevetett. Hiába került árcédula a modellre, azon akkora szám szerepelt, hogy szinte elérhetetlenné vált a Toyota csodája. Az előre beharangozott ár csaknem duplájáért kínálták, az amerikai előírásoknak megfelelés pedig még feljebb tornázta az árakat. A gyártás három éve alatt mindössze 351 példány készült, ebből 84 példány hordja a bal oldalán a kormányt. Hamvaiból támad fel
A 2000GT a Toyota dél-afrikai leányvállalatának raktárában pihent egészen februárig, ekkor kezdték el a felújítást. Az autó erősen hiányos, így számos alkatrészt kell újragyártani, amit az izmos Toyoták szülőatyja, a Gazoo Racing vállalt magára, de a restaurálást egy külső partner végzi. A négytárcsás, szervó rásegítésű fékkel és önzáró differenciálművel szerelt sportkocsi hamarosan régi fényében tündökölhet. A dél-afrikai piacra annak idején három új példány érkezett, ebből az egyik 2000GT-nek mára nyoma veszett. A restaurálással nem titkolt célja a Toyotának, hogy a sajtóvisszhang elővarázsolja az elveszett példányt, amivel teljessé válna a dél-afrikai kontingens. Akinek véletlenül a pajtájában lapul az eltűnt 2000GT, az egy kisebb vagyont őrizget, egy restaurált példány 250-350 millió forint közötti összeget ér.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?