Spíler járgány dílereknek – Fiat Dobló Cargo teszt
Fiat Dobló Cargo 1.6 Mjet SX teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Városi áruterítésre termett, de középső turbódízelével már országon belüli, sőt, akár nemzetközi futárkodásra is alkalmas a Fiat Dobló Cargo.
Tükörfényezés mindenképp jár az SX-hez, de a tetősínért külön kell fizetni, nettó 40 ezer forintot. Vezető oldali raktérajtó áfa nélkül 25 ezer forintért kapható
Aszimmetrikus osztású, de alapáron ablak nélküli a raktér hátsó ajtaja. Opcióként felfelé nyíló is kérhető
Kölcsönösen jó üzletnek tűnnek a haszonjármű alapú egyterűek: a személyszállítók vásárlói a nagy belteret, a teherhordókat vásárlók pedig a személyautós kialakítást díjazhatják. Jó példa erre a Fiat Dobló, melyből a Panorama utónevű utasszállító már járt nálunk, most pedig a haszonjármű Cargo képességei következnek. Noha utóbbi kétféle karosszériával is kapható, nálunk a személyautóval azonos hosszúságú, rövidebbik haszonjármű vendégeskedett, ráadásul pontosan a korábbi tesztautóval egyező hajtáslánccal, azaz 1,6 literes, 105 lóerős turbódízelmotorral és az ehhez alapáras 6 fokozatú manuális váltóval (opcióként robotizált is elérhető).
Személyautósan kényelmesek a vezető oldalán az SX-ben szabályozható magasságú és könyöktámaszos ülések
Ülőlap alatti csempészrekeszével legfeljebb papírokat rejthet el az utasülés, de arra kiváló a mélyedés, hogy a telefon, pda, táblaszámítógép ne csúszkáljon el
Ha szemből pillantunk a tesztautóra, a 40 ezer forintos (nem feltétlenül praktikus) lökhárítófényezés miatt alig lehet megkülönböztetni a személyautótól. Árulkodó, hogy nem látszik középső visszapillantó tükör, hiszen a raktér válaszfala és a hátsó raktérajtó is üveg nélküli. E megoldás előnye, hogy semmiképp sem látható, van-e valami a raktérben, hátránya, hogy a mögöttes forgalom csak a külső tükrökkel szemlélhető. Holttérrel így átlagon felül számolni kell, de a méretes oldaltükrök azért sokat segítenek. Oldalról és hátulról lemezfalai miatt természetesen nem tagadhatja le haszonjárműségét a Dobló Cargo, ám megjelenése így is divatos, könnyű ráképzelni bármely cég logóját és elmorfondírozni: bizony, jó reklámhordozó lenne.
Legfőbb pakolóhelyként a szélvédő feletti mély polc említhető. Itt szinte el is tudnak veszni az apróbb tárgyak, míg máshol ez a veszély messze nem fenyeget. A kesztyűtartó nem túl nagy, a felette lévő vájú pedig kifejezetten csúszásveszélyes. Az ajtózsebekbe csak fél literes palack fér
Jól világítanak a magasra tett fényszórók
Praktikus, hogy a lámpák elől-hátul viszonylag magasra kerültek, így nem csak jól láthatók, illetve jól világítók, a kisebb koccanásoktól is védettek. A beszállási kényelem a személy-Doblóból ismerten jó, kellemesen magas az üléspozíció, a székek formázása pedig szintén egyező, magyarán kényelmes. A kárpitozás itt egyhangúbb, az anyagválasztás az ismerős, olcsóbb fajta, de haszonjárműves mércével egészen igényes. A sofőrülés liftezhető, a kormány négy irányban állítható, nem kunszt kényelmes vezetési pozíciót találni. Eltalált a műszerfalra szerelt váltókar, de a hatfokozatú kar megvezetése, kapcsolhatósága lehetne jobb.
Hidegen kissé kelletlenül jár, de nyomatékos és takarékos az 1,6 literes Mjet turbódízel
Sokakban erős kételyek élnek azzal kapcsolatban, hogy elegendő-e egy 1,6 literes motor a több, mint 2 tonnás megengedett össztömegű, 750 kg terhelhetőségű furgonhoz. Nos, meg kell nyugtassunk mindenkit: próbáltuk, a far ugyan láthatóan megül, de a 290 Nm csúcsnyomatékát már 1500/percnél leadó és már alacsonyabban is terhelhető (100 km/órára 13,4 s alatt gyorsító, 164 km/órás végsebességet adó) turbódízel mintha észre sem venné a plusz terhet. Induláskor és menet közben sem izzad, bírja az autópályázást is, akkor is inkább a szél, mint a motor hangja a domináns. A kategóriában megszokottnál igényesebb, hátul független több lengőkaros, elöl a megszokott MacPherson elvű futómű szintén bravúros, üresen sem túl kemény, ugyanakkor a teljes terheléssel is elbír, olyankor is a kijelölt íven tartja, és csekély oldaldőléssel viszi a méretes dobozt. A fékrendszer azonban érezhetően veszít a hatásosságából (hátul dobok dolgoznak). A hidegen kissé kelletlenül járó gázolajos egyébként Stop&Start elektronikás, a rendszer a pörgős sofőröket is lustaságra ösztönzi, időt kell ugyanis hagyni a kuplung lenyomásával kezdődő indításhoz, különben rögtön le is fullad az Mjet. A fogyasztás mindenképp szerény, tesztünk szerint is 6 l/100 km alatt tartható, gyári vegyes számok szerint pedig a kombinált üzem 5,2 l/100 km, Euro5-ös, 136 g/km CO2 értékes emisszióval.
Fontos, hogy az SX-ellátmánnyal alapáras a raktér padlóját óvó műgyanta-bevonat és a raktéri 12 V-os csatlakozó is
A rövidebbik, városban is jól manőverezhető, 4,39 méter hosszú Dobló Cargo raktere 3,4 köbméteres, alapáron jobb oldali toló és aszimmetrikus függőleges osztású hátsó ajtón keresztül pakolható. Utóbbiak 180 fokban kitárhatók, EUR-raklap így a far felől tolható be, a kerékdobok között is 1230 mm széles raktérnek és az 1250 mm-es nyílásszélességnek köszönhetően akár keresztben is, így akár két paletta áru is elhelyezhető az 1820 mm hosszú, 1714 mm széles, 1305 mm magas raktérben.
Rövidebb hosszúságú, 4,39 méteres verziójával városban is könnyen manőverezhető a Dobló Cargo
Noha megjelenésével, vezethetőségével és kapacitásával is vonzó a Dobló Cargo, a gazdag (sok egyéb mellett távirányítós központi zár, légkondicionáló, ködfényszóró, liftezhető vezetőülés, CD-rádió, első légzsákpár, ABS, raktérborítás, tükörfényezés) ellátmányú 1.6 Mjet SX ára kissé húzós: áfa nélkül is 3 727 00 forint. A konkurenciával összevetve azonban az ár abszolút versenyképes és akkor még nem is beszéltünk az akciós kivitelről. Az alapján ugyanis tesztautónk eladhatatlan, a Fiat aktuális akciójában a 4,74 méteres, nyújtott hosszúságú és tengelytávú Dobló Cargo 1.6 Mjet SX Maxi tolatóradarral és elektromos külső tükörmozgatással megtoldva is (nettó) 3 190 000 forintért kapható. Annyiért már nem csupán dílereknek, hanem spílereknek is való ezen áruszállító a Dobló, hiszen jobb vétel e kategóriában nincs jelenleg a piacon.