Teszünk a szabályokra: kolbászolás a körforgalomban

A KRESZ a körforgalomban sem mindenkire vonatkozik?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A körforgalomnak a lámpás kereszteződés feletti térnyerése meghaladja a forgalomban résztvevők vezetési képességét.


Régebben voltak a kereszteződések mackósajtokkal és lámpákkal, aztán nyugati mintára nálunk is elterjedtek a körforgalmak. Olcsóbbak, biztonságosabbak és tán gyorsítanák is közlekedést és az áthaladást, ha tudnánk jól használni. De nem tudjuk. Sokan nem tudják. Sem a már benne autózók, sem az oda igyekvők. És akkor a dupla/többsávos körforgalom még egy lapáttal rátesz, hogy az egyszeri autóvezetőnek végképp fogalma se legyen, merre hány méter. És akkor tököl, feltart, bevág, dudál, ön- és közveszélyesen viselkedik azokkal együtt, akik viszont úgy érzik, a körforgalom legfeljebb mókás kanyarkombináció, ahol csikoroghatnak a kerekek.Gondoljunk csak bele: egyeseknek a jobbkéz-szabályról biztosan semmi más nem jut eszébe, mint a jobb keze. A szabály meg szabály. De, hogy ez azt jelenti, a tábla nélküli kereszteződésekben a jobbról érkezőnek van elsőbbsége, vélhetően nem tiszta. És ez annyira alap (kéne legyen) mindenki fejében, minthogy a zöld jelzés szabad útról, a piros megállási kötelezettségről szól. Azonban a valóság mást mutat, sötétséget, arroganciát és nemtörődömséget, ami csak addig bocsánatos bűn, míg baleset nem lesz a vége. Tehát hogyan is várhatnánk el az egyszeri autóvezetőtől, hogy logikusan és szabályosan közlekedjen egy olyan bonyolult forgalmi szituációban, mint a körforgalom, ha azt sem tudja, mi az a jobbkezes utca?!
Mondjuk úgy, hogy a közúti közlekedésben résztvevők kutyakötelessége megtanulni és betartani a KRESZ-szabályokat, a megszerzett tudást - helyesen - alkalmazni, míg körültekintőnek, óvatosnak és türelmesnek, megértőnek lenni már "csak" melegen ajánlott. Melegen ajánlott ahhoz is, hogy agyérgörcs nélkül éljük túl a mindennapokat, amikor például azt tapasztaljuk, hogy a körforgalomban haladó lassít, kolbászol, megáll, s beengedné a "kintről" érkezőt, holott utóbbinak van elsőbbségadási kötelezettsége... Még nagyobb a baj a többsávos körforgalmakban, s hogy tompítsuk a téma élét, idézzük fel az Európai vakáció című film idevágó jelenetét. Griswaldék az Államokból átrándulva épp Londonban autóznak, s a Chevy Chase formálta családfő, Clark egyszerűen képtelen elhagyni a körforgalmat. A leírásnál némiképp viccesebb a videó.
Griswaldék helyzetét nehezítette a baloldali közlekedés meg az is, hogy a 80-as években még nem igen voltak lámpás körforgalmak. Ma már Londonban és másutt szép számmal, de Magyarországon is akad ilyen (például Szegeden), az persze más kérdés, hogy mire jó, valóban jó, hasznos és gyorsító-e a körforgalom, ha még lámpás is, azaz egyszerre csak egy (vagy két) irányt enged az összes (négy-öt-hat) helyett.
Körforgalmi kisokos
  1. A körforgalmat jelző tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék. Magyarul: jobb oldali közlekedésnél az óra járásával ellenkező irányban szokás haladni. Ha fordítva tesszük, szembemegyünk a forgalommal. Lesz baj.
  2. A körforgalmat jelző tábla csak az Állj! Elsőbbségadás kötelező vagy az Elsőbbségadás kötelező jelzőtáblával együttesen kerül kihelyezésre. A körforgalomban haladó járműveknek tehát elsőbbségük van a körforgalomba behajtó járművekkel szemben. Magyarul: ha belemész, adj elsőbbséget, ha benne vagy, te vagy a védett.
  3. A jobbra tartási kötelezettség vonatkozik a körforgalomban való haladásra is. Magyarul: jobbra tarts, ne balra!
  4. A körforgalmat elhagyó járművet is menetirány-változtatónak kell tekinteni, és így ezt a műveletet is irányjelzéssel jelezni kell. Magyarul: indexelj! Hidd el, nem árt, ha mindenki tudja, mire készülsz.
  5. Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani. Magyarul: ha többsávos úton többsávos körforgalomhoz érsz, s tudod, hogy például az első lukon kéne távoznod, a külső sávból menj be. Ha nem az elsőn, akkor a belsőből. Igen, itt kezdődnek a gondok, ezzel lejjebb még foglalkozunk.
  6. A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. Segítség itt.
  7. Körforgalmú úton megfordulni és hátramenetet végezni, megállni és várakozni tilos! Az esetlegesen a körforgalmat keresztező villamosnak minden irányból elsőbbsége van.
  8. Útkereszteződésben tilos előzni, de körforgalmú úton, ha az előzés feltételei adottak, végrehajtható az előzés. Magyarul: ha többsávos körforgó belső sávjában haladsz, s a külsőben valaki mínusz kettővel pöntyög, legyorsulhatod, hogy elé besorolva a megfelelő kijáratnál távozhass. Csak óvatosan!


Nyilvánvalóan a többsávos körforgalmakba törik bele a többség bicskája, hogy ezzel a szörnyű képzavarral éljünk. Amikor pár éve megépültek az első ilyenek, az okosabbak kerülték, de legalábbis erős nyugtatókat beszedve közelítették meg, mert annyira fogalmuk nem volt az embereknek, mit és miként kéne csinálni, hogy ne ütközzenek össze. Ha nem sikerült rálelni a megoldásra, összeütköztek. Elég sűrűn. Így a forgalomszervezőknek kellett lépni, s mára valóban érthetőbbek, védettebbek és biztonságosabbak lettek a többsávos körforgalmak.

A nagy forgalmú 6-os és 7-es főutak érdi csomópontja híres-hírhedt volt abból a szempontból, hogy több kárt okozott, mint hasznot, majd ezt a dupla körforgót nem is olyan régen annyira egyértelművé tették táblákkal, felfestésekkel és sávelválasztó elemekkel, hogy csak a hülye nem képes benne eligazodni - gondolhatnánk joggal. Ehelyett mi folyik ott (is)? Általános az értetlenség. Adódik ez abból, hogy nem kevesen rossz sávból érkeznek, adódik abból, hogy már bent jönnek rá, hogy nem jó helyen vannak, adódik abból, hogy fel nem érik aggyal, mi is az a cipzárelv, s adódik abból, hogy egyesek ügyesebbnek és gyorsabbnak tartják magukat az átlagnál.
Javasolt magatartás értetlenség/elvétett kijárat/útvonalkeresés esetén? Nem tiltja a KRESZ a körforgalomban körözést, hát inkább tessék menni egy-két kört, mint blokkolva, másokat vészfékezésre kényszerítve, lehetőleg irányjelzés nélkül át- és bevágva balesetveszélyes manőverekre bocsátkozni. Pedig ez a trend. Meg az indokolatlan megállás. Az elsőbbség kérdése. Miközben a körforgalmú út a folyamatos és biztonságos haladásról szól. Javasolt konstrukciós mód, hogy a lehető leggyorsabb és problémamentes legyen az adott körforgalom? Az úgynevezett spirális vonalvezetés, az autósok terelése, s a lehető legprofánabb, jó előre kihelyezett táblamagyarázat. Hogy minimálisra csökkenjen a hibalehetőség.
Hirdetés
Még valami: a párhuzamos közlekedés szabályainak ismeretét is megkívánó többsávos körforgalmakban az elválasztó pogácsák mellett útburkolati jelek is vannak. Például záróvonal. A fotózás percei alatt is gyönyörűen látszott, hogy sokan belülről, a záróvonalat átlépve oldják meg a helytelen sávból érkezést ahelyett, hogy még egy karikát mennének, és szabályosan távoznának a centrifugából. Lehet, hogy egyesek szemében ez vérlázító, de ha ezzel a manőverrel senkit nem kényszerítenek lassításra vagy vészfékezésre, hát tessék. Viszont ezek a sofőrök magasról tesznek a zebrán rettegő gyalogosokra is, és ez már tényleg elítélendő. Vigyázzunk hát egymásra, Jézuska tehetetlen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Még valami ne mondjunk le az elsőbbségünkről, baleset veszélyes, kivéve a zipzár elvnél, ott ahol megszűnik a sáv, én egy autót mindig beengedek, de többet nem.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Ennyi!
    Ehhez többet nem tudok fűzni, Max annyit, hogy kell csinálni, motor fékkel engedem, az autót, felmérem, hogy mennyire belátható a kereszteződés, beteszem, a megfelelő fokozatba, és motorfékkel, fékkészenlétben tartva a lábunkat begurulunk a forgóba, a kijárat hasonló, és ha a másik sávban lép le a gyalogos, akkor felesleges megállni, még átférsz előtte kényelmesen.
    Nagyából ennyi, és már sok stresztől óvtad meg magad, és közlekedő társaidat.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    hagyjuk már a gyalogosokat bakker…5 métert nem tud arrébb menni egyik sem!
    Nálunk az egyik helyijáratos buszmegálló mögött 30 méterre, előtte 10 méterre, majd még előtte 30 méterre gyalogátkelőhely van.És hol mennek át a gyalogosok? A HÁROM gyalogátkelőhely között…
    És vajon ki érti a logikát?Mindkét irányba van átkelő mégis valamilyen oknál fogva közte mennek, holott amerre mennek ott lenne átkelő szvsz még azt sem mondhatja hogy rövidíteni akart a záróvonallal elválasztott útteseten.Na ilyen helyekre dobnék ki kezdő rendőröket bírságolni…

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Ha a Te logikádat követjük, akkor is csak 80 méter, mert ha az átellenes sarokba akarsz jutni, akkor két ágon kell átmenni. A negyedik ág, a kiinduló pont lenne. Valójában viszont, inkább azt kellene kiszámolni, hogy ha a zebrákat, 40 méterrel arrébb tesszük és a gyalogosnak, egy 40 méterrel nagyobb sugarú körön kell átmenni, akkor mennyivel többet gyalogol. Másik dolog meg az, hogy a gyalogos, nem a körforgalom felől közelíti meg a zebrát, hanem, pont ellenkező irányból, magyarul, ha 40 méterrel arrébb tesszük, akkor még kevesebbet is kell gyalogolni.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Akkor abba gondolj bele, hogy az egyik sarokról az átellenesbe menni 4×40 méter. Egy mozgáskorlátozott, idős, gyermekes számára is olyan élmény, szerinted? Fogadok, te sem gyalogolsz plusz 160 métert, csak hogy szabályosan kelj át az úton.
    Egyébként, fél perc várakozásba melyik autós halt bele?
    És mégegyszer mondom, irányt változtatsz, tehát zebra nélkül is elsőbbsége van a gyalogosnak.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Ha 100 méterrel nem is, de 30-40 méterrel, arrébb kéne rakni a gyalog átkelőket! Egész egyszerűen azért, mert egy körforgalomban, akár egy autó is képes megakasztani a forgalmat, ha megáll, különösen a kisebb, keskenyebb körforgalmak esetén. Ekkora plusz gyaloglásba még senki sem halt bele. A normál útkereszteződés, teljesen más dolog.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Te biztos nem szoktál gyalog járni, ráadásul fiatal és egészséges vagy. Mit szólnál, ha egy körforgalmas kereszteződésnél többszáz métert kéne gyalogolnod, hogy ne a kereszteződésnél álljon a kocsisor? Akkor a normál kereszteződéseknél is rakják arrébb a zebrákat 50-100 méterrel?
    Kőrforgalomból kihaladva jobbra irányt változtatsz, tehát, akkor is elsőbbsége lenne a gyalogosnak, ha nem lenne ott gyalogátkelő.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Szerinted, vizsgázni kéne 5 évente vezetésből? Szerintem meg, KRESZ-ből kéne 5 évente. De minimum a jogsi hosszabbítását kéne az orvosi mellett egy KRESZ-vizsgához kötni. Hidd el, nem lenne ennyi gond az utakon. 🙂
    Véleményem szerint, az is hozzátartozik az autóvezetéshez, hogy segítsük a másikat és toleránsak vagyunk a többiekkel.
    Egyébként, hogy képzelted a gyakorlást, ha nem teszik, hogy előtted bizonytalankodik? Csak éjjel gyakorolhat egy falusi körforgalomban?

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    de mi a helyzet a körforgalomból kifelé tartókkal akiknek egyes körforgókban elsőbséget kell adniuk a gyalogosoknak ? Na ez is elég vérlázító,, nem arra találták ki a körforgalmat hogy folyamatosan haladjon az autóforgalom ? Erre jön egy ovodás csoport a kifelé tartó autósnak elsőbséget kell adnia az ovodásoknak, a megálló autó mögött jövő autó persze már nem fér el ezért ő is meg áll meg az az mögött jövő is ezektől már persze a behajtani szándékozó autók sem tudnak behajtani a korforgalomba és tessék máris felborult a dolog amire a körforgót eredetileg tervezték

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    [i]Kötelezővé kellene tenni 5 évenként az újabb vizsgát autóvezetésből és akinek nem sikerült kellőképpen elsajátítania, begyakorolnia, annak újabb tanfolyamot előírni vagy egyszerűen csak elvenni a jogosítványát[/i]

    NOOORMÁÁÁLIS???

    Nem húznak még le elég bőrt rólunk?
    Amúgy meg amig ittas vezetésért mindenki visszakapja a jogsiját, sőt akkor is ha halált okozott, miért vennék el azért mert valaki nem elég “rutinos”.
    Senki nem Forma-1-es pilótának születik, mindenkinek nem lehet 0.001másodperces reakció ideje stb…
    Aki megkapta a jogsiját, az nem véletlenül kapta meg, aki pedig nem érzi magát biztonságban a forgalomban, úgy sem fog vezetni…( van két rokonom is ilyen, jogsijuk megvan, sőt az egyiké 2 éves, de még 1km-t sem vezetett, a másiknak vagy 20 éve megvan, de szintén nem vezetett semennyit.Sőt nagyapám mikor “megöregedett” önként letette a kocsit, mert már nem vezetett biztonságosan.Na ezt kellene így csinálni, ilyen felelősséggel.)

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Valóban vanak túlságosan kicsire méretezett körforgalmak. Erről, a kamion-sofőrök, biztosan sokat tudnának mesélni. A csúcsot az jelenti, amikor egy kereszteződést, úgy alakítanak körforgalommá, hogy a közepébe állítanak egy bóját, a bejáratokhoz pedig, körforgalom-táblákat tesznek.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    “[b]Menjél már te mazsola, oda simán befértél volna[/b]” Ez a mondat a legfontosabb abból, amit írtál! Mindenki gondolkozzon el rajta, hogy hogyan használja a körforgalmat, figyeljen oda és gyakoroljon sokat, hogy gördülékenyen menjen a közlekedés és ne blokkoljon le minden szokatlan helyzet előtt. A nem megfelelő reakció itt komoly torlódásokat, dugókat, fennakadásokat okozhat.

    Kötelezővé kellene tenni 5 évenként az újabb vizsgát autóvezetésből és akinek nem sikerült kellőképpen elsajátítania, begyakorolnia, annak újabb tanfolyamot előírni vagy egyszerűen csak elvenni a jogosítványát. Nem kell mindenkinek jogsi, nem mindenki alkalmas az autóvezetésre. Van tömegközlekedés, igénybe lehet venni azt is.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Részben egyetértek, de azt is tudomásul kéne venni, hogy a közlekedésben igenis nagyon sok tapasztalatlan, gyakorlatlan vezető. Ezenkívül, a rutinosabbaknak is lehet “rossz napjuk”. Magánéleti, munkahelyi gondok, betegség, fáradtság, miegyéb, ami nagyban befolyásolja a közlekedésben nyújtott teljesítményét. Ezért úgy gondolom, minél gyakorlottabb, tapasztaltabb sofőr(nek tartja magát) valaki, annál nagyobb felelősséggel tartozik a többi közlekedőért, annál nagyobb türelemmel, megértéssel tartozik a többi közlekedővel szemben.
    Gyanítom, senki sem úgy született, hogy kisujjában volt a közlekedés minden csínja-bínja. Az szgk.-oktatóm az mondta magáról, több évtizedes tapasztalattal, hogy “Nem tudok vezetni, csupán elboldogulok a forgalomban”. Úgy gondolom, ezt sokaknak magukévá kéne tenni.

    Egy körforgalom elég speciális dolog. Egyrészt a többsége nem (jól) átlátható, hisz középen sokszor van valamilyen tereptárgy, oszlop, dombos zöldterület stb. Ezenkívül, egy egyenesen közeledő jármű sebessége sokkal könnyebben felmérhető, mint egy kanyarodóé. Vagyis, mikor a középen kilátást takaró dolog mögül kibukkan, még majdhogynem oldalról látjuk, ezután szépen felénk fordul, ennek tempóját nehezebb megbecsülni, ezért természetes, hogy a kis gyakorlattal rendelkezőknek, vagy a fentebb sorolt okok miatt lassabb reakciójú, hosszabb észlelési idővel rendelkezőknek több időbe telik, míg helyesen mérik fel a szituációt.
    Tehát, az első gondolatunk ne az legyen, hogy “Menjél már te mazsola, oda simán befértél volna”, hanem arra gondoljunk, hogy nekünk sem ment mindig, és ezután is lehet még nekünk is “rossz napunk”.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    annyit hozzátennék hogy ezt nem sok körforgalomba lehet megtenni, mert:
    1: vannak kitéve információs táblák –pl. központ, vagy Enying felé, stb..) ami hihetetlenül zavar abban hogy lássam ha jön valami.Pláne ha nem tudok már előtte sem benézni a körforgalomba valamilyen természetes, vagy mesterséges akadály miatt.
    2.: vigyázzunk a lendülettel mert nem kellene közvetlen a kijáratba gyalogátkelő helyet tenni, így az ilyen “suhanásokkal” könnyen gyalogos gázolunk.Mert ugye a gyalogos nem néz hátra, jobb esetben csak oldalra, de leginkább semerre :))
    3: ha két bejárat egymáshoz közel van, és mindenki “suhan”, aztán egyszer csak csatt, akkor meg majd azon megy a vita ki ért be előbb a körforgalomba, mert ugye aki benne van annak van elsőbbsége..

    De vannak azért “jól” megépített körforgalmak, amikben szinte nincs is oldalról behajtás, az egyenes haladáshoz meg szinte kanyarodnunk sem kell.Vajon ezek minek vannak?

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A körforgalmakról annyi a véleményem, hogy nem egy roszz elképzelés. TÚLSÁGOSAN KICSIRE MÉRETEZIK ŐKET! Némelyik csak akkora, hogy szinte irányváltás nélkül át lehet hajtani rajta.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A körforgalmat a “vezetők” nagy része még mindig nem tudja használni. Behajtás előtt indokolatlanul befékeznek, pedig [b]nincs[/b] STOP tábla és világosan látható, hogy nem jön senki vagy még nagyon messze van és lendületből beférnének elé. Ezzel a bátortalan, gyakorlatlan bizonytalan magatartásukkal megállásra kényszerítik a mögöttük haladó autósokat és balesetveszélyt is okoznak.

    Minden vezetőnek szeretném felhívni a figyelmét, aki nem tudná, hogy a körforgalom előtt [b]nincs[/b] STOP tábla, nem kell megállni, hanem a legtöbb esetben (ha nem kell közvetlen elsőbbséget adni) folyamatosan és lendületből be lehet csatlakozni! Ne akasszuk meg, lassítsuk le a forgalmat szükségtelen megállással, túlzott lassítással, teszetosza magatartással, hanem [b]tessék felvenni a forgalom ritmusát, bátran becsatlakozni a körforgalomba![/b] Nagyon fontos lenne ezt begyakorolni, mert egészen döbbenetes, hogy egyesek mit össze tudnak szerencsétlenkedni, ha körforgalmat látnak.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    [i]“a varosba ahol laktam jon egy fout BP -rol. A varos szelen volt egy keresztezodes. Ket stop tabla a mellekuton , semmi kulonos.
    Most ott korforgalom van. Elkoltottek egy rakas penzt hogy folturjak es atalakitsak. Az eredmeny?
    Sorba allnak a bejovo es kimeno autok ott ahol eddig fekezes nelkul mentek “[/i]

    20 év alatt sokminden változhat, így a forgalom is. Ha minden más változatlan, akkor egy ilyen változás semmi különös dologgal nem jár. Tehát, aki eddig a főútvonalon ment egyenesen, azok ilyenkor is folyamatosan kellene tudjanak továbbhaladni, mivel a keresztező irány nyilván a kis forgalma miatt volt “STOP”-táblás. De ha azóta az az irány is nagyobb forgalmú lett, akkor az eredeti felállás akadályozná jobban a közlekedést.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Nem bántásból, de ilyet leírni, hogy [i]“Nem tudom pontosan, mi a szabály…”[/i], meg [i]“Lehet, hogy ez így szabályos…”[/i]
    De amennyiben ez valóban így van, akkor ne vezess már, lécci, lécci!!! 🙂

    Ha nem indexel, akkor nem fog kimenni, ha jobbra indexel, akkor ki fog menni. De balra felesleges és értelmetlen, hisz “egyenesen” megy.
    Behajtásnál meg kifejezetten megtévesztő, mert a többiek joggal hihetik, hogy szembe akar menni a forgalommal.
    Tehát, behajtásnál és a körforgalomban való haladásnál nem indexelünk semerre, csak a kihajtási szándékot jelezzük jobbra irányzelzéssel.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A NEM KELL, és a TILOS közt érzed a különbséget?
    Én 10 éve tettem le a jogsit, és akkor az oktatóm is elmondta hogy a körforgalom bejáratánál nem kell irányt jelezni (JOBBRA), viszont az is elmondta hogy nem tilos.Tehát ha jelzel akkor nem büntetnek érte, viszont akkor az első kijáratnál behajtó autó nem tudja mit is akarsz…
    Én megváltoztatnám úgy hogy a bejáratnál TILOS irányt jelezni, oszt ennyi.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    KRESZ 29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.

    (2) [b]Az irányváltoztatást – ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást – a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.[/b] A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.

    Magyarul: a körforgalomba behajtáskor [b]NEM KELL[/b] , a kihajtáskor [b]KELL[/b] indexelni. A körforgalomban haladáskor nem kell és megtévesztő is folyamatosan balra jelezni. Ez a szabály 2001 óta van így. Pont emiatt érdemes követni a jogszabályváltozásokat, és nem a 30 évvel ezelőtt tanultak szerint vezetni…

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Tisztelt Csutak!

    Nyilvan en is tosztaban vagyok az On altal vazolt szempontokkal…
    Nem is azt velemenyeztem, h az ember alva, varosban balesetveszelyesen, 20 km/h-val, orszaguton pedig 60-nal kovalyogjon balesetveszelyesen es indokolatlanul lassan az uton…!
    Ellenkezeg, az ember ugy kozlekedjen, lenduletesen, hogy tisztaban van vele, hogy masok is kozlekedni szeretnenek, odafigyelve a tobbi kozlekedore es a szabalyokat ismerve lep a forgalomba.
    Ne csak masokkal szemben legyenek elvarasaink, hanem eloszor bizonyosodjunk meg rola, hogy mindent megteszunk-e a magunk reszerol….

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Van sajnos egy másik aspektusa a dolognak:(
    Anno a régi szép időkben, amikor a GPS szisztémának még én a rádióamatőr sem hallottam hírét nagyon más iszonyok voltak.
    Ha akkor megálltam egy lerobbant kollégának segélni azt a cég jutalmazta!
    Ma?
    Antwerpenből El prat Llobregatba (Barcelona) 22 üzemóra alatt [b]LE KELL ÉRNI[/b]!
    Nekem ez nem okozott gondot, mert csak:)
    De amikor először értem 20.00 óra alatt le akkor megfenyegettek a német és holland kollégák, mert tőlük is elvárták az effektív munkát miattunk. ([i][b]Magyar dolgozók[/b][/i]!)
    Szóval ilyen körülmények között engem a kamion vezetőjét egyetlen dolog izgat [b]– [u]persze a személy és vagyonbiztonság után[/u]! –[/b] a megérkezés ideje.
    Igen komoly kötbért róhatnak ki a késő jármű tulajdonosára, mert sok mai nagy gyár [b]NEM[/b] tart raktárkészletet.
    Tehát, bár első az élő ember biztonsága, mégis soxor másra figyel az ember fia.
    Bocs a hosszú irkálásért, de ahogy én nem látom a sebész mit és miért tesz, ti a kivülállóak sem tudhattok mindent erről az egyébként egyszerű de szép szakmáról…

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Sajnos az a tapasztalat, mind kint az utcan, mind a munkam soran, hogy az emberek rendkivul egocentrikussa es az oket korulvevo kornyezettel szemben nagyon erdektelenne valtak….!
    Igaz ez a kresz ismeretere is! Legtobben csak megszokasbol vezetnek, tulorbe nem neznek, a forgalom menetet nem figyelik!! Nem is erdekli az embereket a tobbi kozlekedo jelenlete, nem figyelnek a masikra…
    Pl. 10 autosbol legalabb 5 nem szokott sosem indexelni, mikor elhagyni keszul a korforgalmat, 10 autosbol 9-nek eszebe sem jut lassitani kihajtaskor is, hogy elengedje a gyalogost, stb…
    A legnagyobb baj, hogy a legtobb hazai ember csak sajat magaval van elfoglalva es meg csak fogalma sincs arrol hogyan kene a kozlekedesben viselkedmi…!
    Attol, hogy 20 km/h-val araszol, meg n szabalyos az illeto…! Fogalma sincs a korulotte levo tobbi polgarrol, alszik, stb…

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Elvben, egyet kell értsek veled! A mi környékünkön, van egy kereszteződés, ahonnan az autóbusz, nehezen tud felhajtani a főútra. Amikor azt látom, hogy a busz ki akar hajtani, mindig belenézek a tükörbe és ha azt látom, hogy senki nem jön mögöttem és elhaladásom után, a busz, könnyedén ki tud hajtani, akkor nem szoktam kiengedni, viszont, ha sort látok magam mögött, akkor igen. A körforgalom viszont, nem az a hely, ahol előzékenykedni kell, mert ha megakad a forgalom, akkor a körforgalomba vezető összes út forgalma megakadhat.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Igaz , a korforgalomnak vannak elonyei ha ott hasznaljak ahol hasznalhato.
    En 20 ev utan visszamentem Mo-ea korulnezni es sok pozitiv valtozas mellett a kozlekedesben arra figyeltem fel hogy valogatas nelkul atalakitjak a keresztezodeseket korforgalomma.
    Pelda : a varosba ahol laktam jon egy fout BP -rol. A varos szelen volt egy keresztezodes. Ket stop tabla a mellekuton , semmi kulonos.
    Most ott korforgalom van. Elkoltottek egy rakas penzt hogy folturjak es atalakitsak. Az eredmeny?
    Sorba allnak a bejovo es kimeno autok ott ahol eddig fekezes nelkul mentek , 2 ket stopptabla helyett van 4 meg 4-5 masik ami mutatja a kivezeto utakat.

    Es ez csak egy . Le voltam dobbenve , akarmerre mentem szinte mindenhol ezt lattam.
    Kulonosen ott rossz a helyzet ahol tobb sav van . Elobb utobb a helyiek megtanuljak , de mi van a turistakkal meg az atutazokkal? Nekem tobbszor vissza kellett mennem hogy a jo helyen jojjek ki.

    A masik ami nagyon furcsa az a jobbkezszabaly , de ez egy mas tema

    A kozlekedesi lampak a US be nem mindenhol egyformak. Ott ahol en lakom nincsenek kulon beprogramozva.
    Minden utkersztezodes alatt erzekalok vannak a varosban es egy kozponti helyrol kapcsoljak a lampakat.
    Peldaul a balra kanyarodas lampa addig nem lesz zold amig valaki nincs abban a savban.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A borzalmas érdi körforgalomról. Én nem tudom milyen volt régen, amikor én először arra jártam, akkor már ez az újfajta terelgetős megoldás volt. Aki érdi, az nyilván előbb utóbb megtanulja, hiszen gondolom napi szinten, de legalábbis gyakran jár arra (márcsak a Tesco miatt is :). Én azonban csak kb. 2-3 havonta megyek arra. Így mindig újra kell “tanulnom” (tudom, hogy ez az én bajom). Azért általában megoldom a feladatot, de már többször pórul jártam. És én előre készülök rá, de gondolom sokan vannak akik még nem jártak arra, nekik leginkább megoldhatatlan feladatot jelent, még akkor is, ha rutinos vezetők.
    És akkor kezdődik a “bénázás”, szabálytalan sávváltas, kihajtás másik kijáraton, aztán valahol megfordulás. Abban az ominózus körforgalomban semmissé válik a körforgalomnak az az előnye, hogy ha elrontottad nincs semmi gond, mész mégegy kört és kihajtassz akkor.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A cikk jó, tényleg borzalom néhány körforgalom nálunk. Érdi lakos lévén az említett 6-os körforgalom valóban sokkal jobb lett. Tényleg egyszer elég körbemenni, megnézni a táblákat, fejbe vésni a helyszínrajzát és máris könnyű használni. Ami ennél sokkal nagyobb baj a szabályozásban az, hogy nincs tervezési előírás az egymás utáni kijáratok kötelező minimális távolságára. Ez itt a fenti csomópontra is igaz, mert a bevásárló központ kijárata csak pár méter a másik kettőtől. Ez kevés bármilyen szándék észlelésére és lassítja a forgalmat. A másik gond a táblák elhelyezésével van. Pont oda helyezik a kijárati tájékoztató táblát, ahol a behajtó autós nem látja a körforgalomban haladó járművet: világít-e az irányjelzője vagy sem, kihajt vagy sem. Ezért feleslegesen meg kell állni egy pillanatra. Na ez sem gyorsítja a forgalmat. Ebben lehetne valamit javítani. Üdv: Páli Ottó

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A bizonyos érdi körforgalom botrányosan rossz kialakítású. Feleslegesen túlbonyolított. Óriási az információáradat. Ha a bevezetést elrontod, nincs lehetőséged a korrigálásra – mehetsz amerre nem akartál. Ismerek olyan embert, aki retteg ha arra kell mennie.
    Nincs alkalom, hogy ne töketlenkedjen ott valaki. Amit megnyer a réven, elveszti a vámon. Márpedig ha nincs nyereség, akkor felesleges a fejlesztés. Az egyszerűbb sokszor jobb is egyben. Pl. egy “sima” kétsávos körforgalom.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    “Lehetünk előzékenyek, s lemondhatunk elsőbbségünkről, mint a képen látható bordó autó sofőrje a busz javára, de csak akkor tegyük, ha mögöttünk nem érkezik 64 türelmetlen kolléga, s ha szándékosan tesszük, nem pedig azért, mert lövésünk sincs, mi fán terem a szabályos közlekedés a körforgalomban.”

    -Hozzászólás ehhez a hosszú megjegyzéshez:
    Úgy gondolom senki sem lehet elég okos, mint ahogy a cikk ill. a fentebbi megjegyzés is furcsa, mivel éppen hogy akkor kell udvariasnak és előzékenynek lennünk amikor mögöttünk érkezik az a bizonyos 64 kollega.
    Mivel hogy éppen ekkor szükséges az a bizonyos “cipzár elv”.
    Ne akkor játszuk meg az udvariast amikor csak egyedűl mi vagyunk akit el kell engednie a példában látható autóbusznak.(mert igy ez egy álszent dolog, és fel ne magasztaljuk már magunkat!)
    MERT SEGITENI AKKOR KELL AMIKOR AZ SZÜKSÉGES! DE AKKOR VISZONT KELL! NE FELEDD!
    Aláirás: egy névtelen nulla

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Magyarországon meg a lámpák kiváltására, legalábbis városokban. Ebben van meglehetősen sok pozitív tényező is.
    Nem kell a lámpáknál ácsorogni. A körforgalom gazdaságossági kérdés is. Egyetlen lámpa üzemeltetése bizony nagyon nagy összeg, éves szinten több tízmillió Ft-os tétel. Utána lehet járni. A körforgalmat egyszer kell megcsinálni.

    A lámpák az USA-ban nem nyerték meg a tetszésemet. Mindenhová lámpákat helyeznek el, és európai mértékkel mérve túl hosszú ciklusidőkkel. Nem feldobó érzés 2 percet várakozni egy – egy piros lámpánál. 2 perc alatt, vagy többször 2 perc alatt bizony hosszú utat be lehet autózni.
    Magyarországon a körforgalomnál igaz lassítani kell, de általában gördülő kerekekkel, várakozás nélkül át lehet jutni rajta.

    Igen, az USA-ban az nem is autó, amelyik kéziváltóval van felszerelve. Megszokás kérdése. Nekem nem teher az autónál a kapcsolgatás, sőt jobban szeretem mint az automata váltót.
    Viszont fiatal koromban közel 200.000 km-t motorkerékpároztam, és megszoktam a kuplungolást, sebváltó kar taposást. 12 évvel ezelőtt 250 ccm-es nagy robogóra váltottam, motornál azóta nem kívánom vissza a kapcsolgatást.
    Autónál ez máshogyan alakult. Ott valahogy nem hiányzik az automata váltó.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Abszolúte nem vagy tisztában a körforgalom szerepével és lehetőségeivel:(
    Ez egy eszköz melyet lehet jól és lehet végtelenül rosszul alkalmazni.
    [b]Nem csodaszer![/b]
    Ahogy az előzés sem jog, csak egy lehetőség.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Az USA ban a korforgalmakat a forgalom lassitasara hsznaljak. Bevasarlokozpontoknal , iskolak kornyeken , meg ahol nagy a gyalogos forgalom ott hasznaljak.

    Mas haszon nincs belole , ugyanugy ott vannak a tablak , vagy akar a lampa is.

    Ami viszont hatrany az a bonyolultabb kozlekedesi helyzet , meg hogy minden ut le van fokozva mellekutra.

    A korforgalomnak kb annyi ertelme van mint automata sebvalto helyett kezit hasznalni es betenni egy “fedelzeti szamitogepet” ami mutatja az optimalis sebessegfokozatot.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    “Emellett a lámpás körforgalmat én nem ismerem, bár körgeometriás csomópontból (3-4 sávval!) van nálunk kettő is…”

    Ezek a lámpás csomópontok valóban nem a hagyományos értelembe vett körforgalmak. Szerintem erre a legjobb példa a győri Árkád bevásárlóközpont közelében lévő lámpás körforgalom/csomópont.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Az én szüleim (több, mint 30 éve) még úgy tanulták, hogy a körforgalomban való haladáskor balra kell indexelni.
    Emellett én látom ezeknek a forgalomgyorsító voltát: pl. nem kell lámpás kereszteződésben pirosnál állnom, pedig más irányból senki nem jön, vagy eddig alárendelt, de szintén nagy forgalmú utcákból is könnyen rá lehet hajtani a főútra. (Nálunk ez olyan helyen volt problémás, ahol a kereszteződés egyik ágán alig van forgalom, a másik hármon meg kb. egyenlő).
    Emellett a lámpás körforgalmat én nem ismerem, bár [i]körgeometriás csomópontból [/i](3-4 sávval!) van nálunk kettő is…

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Ezzel maximálisan egyetértek. Néha én is járok az ominózus érdi körforgalom felé, és valóban akor a nehezebb, ha szemből jövünk. Én is éppen úgy jártam, hogy tovább akartam menni, de nem tudtam, én megálltam, és áthajtottam a másik sávba szabálytalanul. Aztán egyszer én is kimentem jobbra, bár nem akartam, mentem egy kicsit, és az első adandó alkalommal megfordultam. Kb. 2-3 havonta járok arra és elég sokszor “elcseszem”. Szerintem ez egy nagyon rossz körforgalom, mondhatom, hogy a legrosszabb, amit valaha láttam, a tervezője keressen más szakmát 🙂 Még az a lehetőség sincs meg, hogy megyek plusz egy kört. Ma pl. Székesfehérváron kerestem egy üzletet, és későn vettem észre, már nem tudtam kihajtani, de mentem mégegy kört és kész, na Érdnél ezt nem lehet.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Az nem majom, hanem jelzi, hogy nem fog kimenni a körforgalomból. Általában pont azok szoktak balra indexelni, akik amúgy is udvarias, segítőkész autósok. Nem tudom pontosan mi a szabály, de több olyan kollégám is van, aki, amikor behajt a körforgalomba balra indexel (addig, amig ki nem hajt), meg vannak győződve róla, hogy a körforgalomba behajtáskor balra kell indexelni, éppen azért, mert ha jobbra indexelnének, akkor azt hihetné a többi autós, hogy rögtön ki is akarnak hajtani. Lehet, hogy ez így szabályos, én mondjuk nem szoktam balra indexelni.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Van egy ilyen rész a cikkben, hogy : ” indexelj! Hidd el, nem árt, ha mindenki tudja, mire készülsz.”.
    Kérdem én, az a kismajom, aki balra indexel a körforgalomban, az mire készül? 😀 Mire számítsak, mit fog tenni? 😀

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Egy dolog nem világos számomra. Honnan lehet tudni, hogy a körforgalom
    egy, vagy több sávos, ha az útburkolati jellel nincs jelezve?
    A KRESZ szerint:
    Forgalmi sáv: az úttestnek egy gépkocsisor biztonságos közlekedésére
    elegendő szélességű – akár útburkolati jellel megjelölt, akár meg nem
    jelölt – része.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Kár, hogy az érdi körforgalomnál csak ebből az irányból készített fotót a stáb. Ebből az irányból valóban könnyen átlátható, érthető, hogyan kell áthaladni.
    Nem úgy az ellenkező irányból!
    Amikor először jártam arra, Diósd irányából igyekeztem egyenesen tovább, a 7-es úton. Mivel én a jobbra tartás szerint közlekedem, csak a körforgalomba való behajtáskor észleltem, hogy a küldő sávból -a felfestés, és a kerékvető gombák miatt- csak jobbra, Érd centruma felé lehet haladni. Mentem tehát arra, és a következő körforgalomnál tettem 180 fokos fordulatot, hogy visszaérjek ide.
    Legközelebb jöttem rá, hogy miért vétettem el, melyik sávból kellett volna behajtanom a körforgalomba. Diósd irányából ugyanis semmi nem jelzi, hogy egy olyan kétsávos körforgalom, amelynek külső sávjából csak jobbra lehet kanyarodni. Amikor már észlelhető ez a tény, nincs mit tenni.
    Sajnos ilyenkor az autósok többsége nem azt a megoldást választja, amit én, hanem szabálytalanul átmegy arra, amerre haladni akart.

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    A cikkben kerestem fogódzót de nem leltem:)
    Én busszal kamionnal jártam a világot, több földrész sok ország van mögöttem.
    [b]NINCS általános formula[/b] ami a világ minden részén igaz lenne.
    Régiónként más és más helyi szokásokat kell megismerni ahhoz, hogy gördülékenyen de baleset nélkül menjen a forgalom.
    Itt többeknek gondot okozott az irányjelzés kérdése.
    Nos én a Waltham cross (M25 Londoni ring) –ban tanultam meg, mit jelent az, ha én körbe akarok menni és ezt jelzem irányjelzővel.
    Tegyük hozzá, hogy én ott a másik oldalon ülve töredékét láttam a forgalomnak:(
    Ami ott bevált az igen jó volt Norvégban és Gibraltár mellett.
    Látták a befelé haladók, hogy ( amit a sebességem és az irányjelző villogása is jelzett) nem érdemes elém bejönni.
    Itthon ugyanezt saját autómmal alkalmazva soxor értetlenséget tapasztalok.
    A totális tájékozatlanság az egyébként ami jellemző a magyar közlekedőkre, még azokra is akik nemrég vizsgáztak:(

  • 2017.10.31. at 05:35
    Permalink

    Nem általában a kereszteződésbe tilos behajtani, ha nem tudjuk elhagyni, hanem a lámpás helyeken létezik ez a szabály. Jelen pillanatban a KRESZ szerint csak vasúti átjáróban tilos forgalmi okból megállni, máshol értelmetlen lenne ennek megtiltása. (például a kereszteződés túloldalán lévő zebra előtt is úgy kell megállni, hogy közben benne állsz a kereszteződésben…)

    A cikkhez annyi pontosítást hadd tegyek – bár olyan sok jelentősége nincs – hogy a forgalomszervezési szabályok alapján a körforgalom táblával együtt csak “Elsőbbségadás kötelező” táblát helyezhetnek el, “STOP” táblát nem!

    Amit még kihangsúlyoznék, hogy a többsávos körforgalomból, amennyiben útburkolati jel másképpen nem vezet, csak a szélső sávból szabad továbbra is kihajtani, bármelyik kijáraton akarjuk azt elhagyni!

    Köszönöm a hozzászólási lehetőséget!
    Pető Attila KRESZ-tanár [url]www.kreszforum.hu[/url]

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Értem, hogy megállni és várakozni tilos a körfogalomba, de forgalmi okokból is tilos megállni?
    ugyanúgy mint egy kereszteződésben – azaz tilos behajtani, amíg el nem tudom hagyni?
    Vagy ha be tudok hajtani, akkor rajta, és a kimenetnél várakozom, amíg szabad nem lesz?

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Értem, hogy megállni és várakozni tilos a körfogalomba, de forgalmi okokból is tilos megállni?
    ugyanúgy mint egy kereszteződésben – azaz tilos behajtani, amíg el nem tudom hagyni?
    Vagy ha be tudok hajtani, akkor rajta, és a kimenetnél várakozom, amíg szabad nem lesz?

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Kedves Éva, mi is köszönjük a hozzászólásokat, igyekszünk helyesen és jól írni. A kolbászol kontra kóbászol dologban nem értünk egyet, de ez legyen a legkisebb probléma…

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Kedves István!
    Köszönöm a válaszát, a könyörgöm – igaz. Nyelvtanilag így nem helyes.
    Cserébe, használja mégiscsak a kóbászol formát, mert a “kolbászol”-t némelyeknél fel fogja váltani a “kalbászol”, és az már tényleg a vég.
    Egy helyesen és jól megírt cikk egyébként jó oktatás.

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Az a kérdésem, hogy kereszteződésnek számít a körforgalom, vagy külön útnak?
    A kereszteződésbe elvileg addig nem hajthatok be, míg biztosan el nem tudom hagyni.
    Egy útra ráhajthatok (elsőbbséget megadva), majd ha nem tudok lehajtani, akkor várakozom az úton, hogy szabad legyen.
    Kereszteződés esetben egy csomó helyen sárga csíkokat kellene felfesteni, mint a forgalmasabb kereszteződésekben, mert a sok hülye behajt, majd csak akkor hagyja abba- ha a körfogalom teljesen beállt – (egyik kihajtónál lámpa, vagy dugó van).
    Persze ha illedelmesen ácsorgok a behajtásnál (lévén kihajtani nem tudok, középen meg minek foglaljam a keresztirányú forgalmat), akkor százan dudálnak mögöttem, illetve a tőlem balra eső forgalomból biztos elém kerül valaki, azért csak eldugaszolja az utat.

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    “És akkor ne beszéljünk arról hogy ne tiltják, nem kötelező, de lehet irányt jelezni a körforgalomba való behajtáskor.Ez csak akkor gáz ha nem akarunk az első kijáraton távozni, az onnan behajtók pedig azt hiszik igen….”

    Egyszer, behajtani készültem egy körforgalomba. Balról jött egy autó és jobbra indexelt, majd nem hajtott ki a kijáraton, hanem továbbment. Valahogy volt egy olyan érzésem, hogy nem fog kihajtani, ezért nem nem mentem be a körforgalomba és nem lett belőle baleset, de lehetett volna.

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    A kanyarodást mindig LEHET jelezni. Akit ez megtéveszt az olvasson még utána…
    Az viszont igencsak zavaró, ha egyenes úton indexel, de az is ha balkanyarban jobbra… 😉

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    ezek a magyarországi körforgalmak “halálosan” jók..A 6-7-es utak találkozásánál a régi megoldás tényleg az volt, aztán ha megyünk kifele a Budaörsi úton majd a 7-es út felé vesszük az irányt, de tovább haladunk az 1-es út fele ott 50 méterenként körforgalom.Aztán a 7-es úton Siófoktól Nagykanizsa fele a nyíl egyenes úton 3km-enként szintén marha nagy szükség van rá, gondolom olyan nagy a keresztező utak forgalma hogy meg kellett szakítani a folyamatos egyenesen haladást, miként is a kamionok vagy 80-nal gázolnak át egyenesen a körforgalmakon éjjel…
    A másik nagy találmány a zebra a körforgalom közvetlen kijáratánál.Én szoktam nézni a tour de france-ot, vagy az olasz bringaversenyeket.Ott is számtalan körforgalmon mennek át, de a gyalogátjáró a körforgalom kijáratától vagy 30 méterre van.Mire feltelne az út a körforgalomig, a gyalogosok áthaladnak.Nem úgy mint nálunk mikor is megáll a forgalom, mert már az első autósnak a körforgalomban kell megállnia.
    És akkor ne beszéljünk arról hogy ne tiltják, nem kötelező, de lehet irányt jelezni a körforgalomba való behajtáskor.Ez csak akkor gáz ha nem akarunk az első kijáraton távozni, az onnan behajtók pedig azt hiszik igen….

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Az első képhez annyi, hogy Budapesten, a Lánchíd budai hídfője: a Clark Ádám téri csomópont “régen”, 2006 előtt nem volt körforgalom – de sima jobbkezes sem volt, hanem a hídról az alagútba (és nyilván az Alagútból a hídra) volt a főútvonal és bőven kétsávos volt, így a Fő utcából a jobbra kis ívben az Alagútba kanyarodóknak nem kellett mindnekit kivárni és dugó sem volt akkor a Fő utcában, mint az utóbbi pár évben..

    http://www.google.hu/imgres?q=clark+%C3%A1d%C3%A1m+t%C3%A9r&hl=en&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ADBS_enHU300HU301&biw=800&bih=368&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=QnmSGPj8sPGZbM:&imgrefurl=http://www.vendegvaro.hu/clark-adam-ter&docid=Na20jknOozdq2M&imgurl=http://media.vendegvaro.hu/14/14623/25433.jpg&w=445&h=296&ei=Tf8fT5DlHYrU4QTFhIm-Dw&zoom=1&iact=rc&dur=265&sig=110525798236975112142&page=1&tbnh=89&tbnw=136&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=60&ty=67

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Köszönöm a kritikát, tényleg! Arra azért kíváncsi lennék, mit kaptam volna, ha ezzel a címmel megy ki a cikk: Teszünk a szabályokra: kóbászolás a körforgalomban. A kóbászolásról nekem egyébként a Zöld Hentesek jut eszembe ([url]http://www.imdb.com/title/tt0342492/[/url]), és halkan megjegyezném, hogy a könyörgöm helyesen könyörgök…

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    Nekem a cím fáj, de nagyon!!!! Könyörgöm tanuljanak már magyarul az újságírók!!!!!!!
    Épp elég butaság van, ne tetézzék még ők is.

    Ha valaki kolbászol a körforgalomban, az ESZIK!
    KÓBÁSZOLNI szoktak, amelynek a kóborol, mászkál feltehetőleg az eredete.

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    a magyar embernek nem szabad sok lehetődéget adni mert valaki még azt se tudja eldönteni hogy jobbra vagy balra menjen. nem hogy még körforgalom

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    A körforgalom egyik természetes célja a lokális forgalom lassítása. A másik pedig éppen a forgalom gyorsítás!
    Ez nem ellentmondás, mert egy egyszerű jobbkezes kereszteződésben lehet szinte 0 az áthaladási sebesség nagy forgalom esetén, de lehet a városi 50 közeli is, ha csak egyedül hajtok keresztül – kis forgalomnál. A körforgalom szinte minden esetben ezt az alsó és felső korlátot belövi kb. az 1/4 vagy 1/3-os megengedett sebesség értékre, így az átlagsebesség nagyjából állandó, a haladás folyamatos, bár mindig lassabb, mint az elvi maximum. (Elvileg a balesetek száma csökken, vagy kisebb mértékű – kivétel a kivételek, pl. a jópár éve történt busztragédia…)

    Az igazán bosszantó az, ha már benn vagyok és haladok “1/3-nyi” sebességgel elsőbbségem tudtában a szembelevő, azaz a 2. kijárat felé, amikor a még előttem levő 1. behajtó felől úgy jön be fékezés nélkül valaki, hogy 0-ra meg kell állnom miatta bent…!
    No itt teljesen elvesztette az értelmét a körforgalom, mert annak lett “elsőbbsége”, akinek a jog szerint nincs!

  • 2017.10.31. at 05:36
    Permalink

    A cikk írójával nagyából egyet értek, de!
    A körforgalom, nem gyorsítja a forgalmat, hanem nagymértékben lassítja!
    Sok autós kollégának halvány lila fogalma sincs arról, mi az a körforgalom és hogyan kell közlekedni benne. (körforgalomban balra(!) indexel kifelé nem)
    A többsávosról már ne is beszéljünk, mert a “külső” sávban meg 3-4-5 kijáratot, mire ki is megy! a “belső” sávba véletlenül se megy be, (kivéve a többsávos úton, de ott is 43 km/h)
    Sajnos itthon nagyon sokáig nem voltak (vagy nagyon kevés Bp. 2 db) és utána gombamód szaporodtak és talán túlságosan is.
    van olyan hely ahol már a körforgalmat lebontották és visszaállították az eredeti kereszteződést!

Vélemény, hozzászólás?