Végre egy élményautó. Ford Fiesta ST teszt
Ford Fiesta ST teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egyik legnépszerűbb kisautó frissítésével sportkiadás is érkezett, és örömmel jelentjük, hogy a második generációs Ford Fiesta ST igen jól sikerült darab. Élmény pályán, de a hétköznapokban is.
Molten Orange a spéci fény neve, felára 155 ezer forint. Hozzánk csak 3 ajtósan jön a Fiesta ST, akinek praktikusabb 5 ajtós kell, a tengerentúlról kell, hogy hozassa
Látványos, picit ültetett
Fölösleges tovább tuningolni, mármint optikailag. A 17 colos felnikre húzott /40 abroncsokkal rossz úton ráz, sima aszfalton szépen fordul az autó
EcoBoost vagy GTDi - nem a neve a lényeg, hanem a tudása, és abban kiemelkedő a Ford 1.6-os turbósa
Azzal együtt, hogy az ülés nem százas, elöl azért igen jó dolgunk van a Fiesta ST-ben. Pláne a volán mögött. Olyan autó, van annyira jó autó, hogy (automata) klíma off, (egyébiránt kellemesen szóló) zene off, s adhat tőlem Bluetooth-kihangosítót, USB-csatlakozót, navigációt, ülésfűtést, SYNC hangvezérléses és segélyhívós rendszert, MyKey programozható kulcsot, nem nagyon érdekel. Még a más kocsikban oly’ fontos tempomat sem. A műszerek jól olvashatók, az ESP-t lehet csak engedékenyebbé tenni (a kipörgésgátló pihentetésével) és ki is kapcsolni, pompás, menjünk.
Hátra az bújjon, akinek muszáj, de azért ott is el lehet férni. A ki/beszállás és a biztonsági övért nyúlás háromajtósan nyűgös. Elöl átlagos termettel is satuként, néha már-már zavaróan szorítanak és meredeken állnak a széria Recaro ülések
Kisautós, de használható méretű, alapból 276 literes, osztott támladöntéssel lépcsős padlósan bővíthető a némi pluszpénzért duplafenekű csomagtartó
Mert a váltó is nyert egy fokozatot, s már 6 sebességes. A 100-ra gyorsulás sokat javult (8,4 kontra 6,9 mp), a kevésbé lényeges végsebesség 220 km/óra. Az üres tömeg 1,16 tonna. Jó-jó, ezek száraz számok, de milyen a valóságban? Szenzációs! Szenzációs, mert épp annyira erős, amennyire "kell". Az induláshoz, egy előzéshez, egy-egy jóízű autózáshoz. És - versenypályán próbálva - ahhoz is, hogy sokat kelljen fékezni...
Kissé túlbonyolított műszerfalú, minden jóval szerelt a Fiesta ST. A váltó szenzációs
Hangja kívülről semmi (a többiek szerint mint egy normál ezerkettesé), bent bezzeg szuszog, fütyül, a Sound Symposer révén meg egész mély tónussal, vérforralón ordít. A fék hátul is tárcsa, a futómű szimpla elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, de elsőrangú hangolású. A 17 colos felniken és rossz úton rugózási komfortról kár beszélni. Pályán és forszírozott tempónál el-elemelgeti az ívbelső hátsó kereket, csöppet tolja az orrát, gázelvételre viszont csak nagy sebességnél indul el a feneke. Egyáltalán nem gonoszul, könnyen kontrollálhatóan. A differenciálzárat imitáló elektronika nem rossz, de nem is egy mechnikus sperr, a kettőfelet ha forgó kormány ellenben zseniális, akárcsak a váltó. Fura, hogy ennyire, akár egy ujjal is kapcsolható, mégis parádésan pontos, le a kalappal.
Egy nyomásra csak a kipörgésgátló vonul vissza, majd teljesen ki is kapcsolható az ESP. Nem kell félni a 182 lóerőtől, izgalmas, élménydús, de nem gonoszra hangolt az autó. Egyeseket azért jó lehet korlátozni a MyKey rendszerrel...
Minden más kevéssé fontos, azonban jó tudni, hogy a hétköznapokban is használható az autó úgy helykínálatával, mint szolgáltatásaival. És nem tekeri ki a kormányt a kézből, a jogsinkat sem veszélyezteti (bár az 50 km/óra azért kihívás...), sztrádán a motor (130 km/óránál) 3000-et forog, nincs csúnya zaj, se csúnya fogyasztás. Cammogva különben 6,5-7 literrel is elvan, de a 8-8,5 l/100 km abszolút reális és vállalható érték.
Kicsit a Kakucs Ringen is meghajtottuk, és nem vallott szégyent. A gumik, a fék és a kézifék állapota mondjuk hagyott maga után némi kívánnivalót, de mindenképp nagyságrendekkel gyorsabb és ügyesebb az ST az ilyen-olyan sportosnak mondott és erős, viszont nagy, nehéz és kevésbé játékos autóknál
Az ívbelső hátsót elemeli, majd a túlvégen betapad, s kilő a kanyarből. A hangja? Kívül semmi, belül állat
Az ára? Alapból 6,1 millió forint, ami sok is, meg nem is, vagy legalábbis versenyképes, hiszen a riválisok sem olcsóbbak, sőt. Meglátjuk, mit tud a már csakis automata váltós új Clio RS, addig is a Fiesta ST pl. Cooper S-szinten mozog (a DS3 Racingnél, a Corsa OPC-nél és a többieknél fürgébb, keményebb), s az extrákat drágán mérő Mininél mégiscsak elérhetőbb és józanabb. Valódi élményautó, becsülendő a mai elpuhult világban.