Vennél alapmotoros, húszéves Yarist 335 ezer kilométerrel?

Elpusztíthatatlan első autó fillérekből: Toyota Yaris 1.0 VVT-i, 2002 használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közkedvelt modell az első Yaris, még ma is meglepően sok szaladgál belőle. De vajon mire számíthat az, aki a legkisebb motorral és a világ összes kilométerével vesz egyet első autónak? Szereztünk nektek egyet, hogy kiderítsük!

Az első Yaris, főleg alapmotorral már magában egy érdekes teremtmény. Kívül-belül aprócska, legfeljebb városban lehet vele dinamikusan közlekedni, rengeteg a klíma nélküli belőle, agresszívan lekerekített karosszéria- és beltérelemei pedig már igencsak elavult látványvilággal szolgálnak.

A mai használttesztünk alanyánál ehhez kell még hozzáadni közel 20 évet és 335 ezer kilométert.

Az egyenlet végén harci sérüléseket, egymástól eltérő dísztárcsákat, kifakult műanyagelemeket és két, egymástól függetlenül működő rádiót találunk a Makótól alig pár kilométerre található Kiszomboron. Hogy kinek és mire lehet tökéletes autó egy ilyen Yaris? Íme a példa. Ez a Yaris duplán első autó, egy anya-fia páros használja, és bár már régóta van jogsija mindkettőjüknek, az aprócska Toyota előtt éveken át alig, vagy egyáltalán nem vezettek. Mondjuk most sem mennek sokat, márciusban vásárolták használtan a kis egyliterest, azóta ketten együttvéve mindösszesen kétezer kilométert tettek meg vele. Főként a falun belül, vagy a Makó-Kiszombor távon mozog az autó, így nagyobb motorra aligha van szükség: ez a négyhengeres, változó szelepvezérlésű szívómotor gyorsan bemelegszik, nem fogyaszt sokat, megbízható, és igen kulturáltan is jár.
Hirdetés
Eredetileg 15 évesnél fiatalabb, 200 ezer kilométeres futásteljesítmény alatti autóban gondolkoztak ennek a vásárlásakor is, valamivel egymillió forint feletti keretből, de aztán gyorsan kiderült, hogy állapot és használati érték terén nincs túl sok különbség a használtpiac legalja és leges-legalja közt. Végül kevesebb, mint félmillió forintért hozták el ezt az autót, amin azóta csak az abszolút létminimum javításokat hajtották végre: kapott négy új gumit és egy komplett hátsó fékfelújítást, hogy megálljon, egy új szélvédőt a repedt helyére, hogy ki lehessen látni, meg új csomagtérajtó-teleszkópokat, hogy lehessen bele pakolni. A piacot elnézve körülbelül reális árat fizettek érte, ilyen Yarisból ugyanis több mint 40 darabot találni jelenleg a Használtautó.hu hirdetései közt, érvényes műszakival a leginkább viharverteket 250 ezer forint környékén hirdetik, míg az újszerűnek mondott darabok 750-900 ezer forint körül mozognak. De nézzük, hogy pontosan mit is kapsz ezért a pénzért, mi maradt az autó értékeiből a sok-sok év és még annál is több kilométer után. A kopottas külső állapotot messze felülmúlja a belső, az ülések nem szakadtak, a tetőkárpit nem lóg, a műszerfal nem foltos és nem sérült. Amikor - némi központizár rosszalkodás után - először beültem a ködös-párás reggeli időben, a szélvédő gyakorlatilag átláthatatlan volt, belül is vastagon állt rajta a pára. Ezt klíma nélkül is fél percen belül sikerült lefújatni róla, és már indultam is.

A váltókar a futott kilométerek ellenére is pontosan mozgott, a kormány és a pedálok keménysége is megfelelt, és az egyéb kezelőszervek, gombok működtetése is kellemesen újautós volt.

A beltér legérdekesebb, látványosan házi megoldása egyébként a két különálló, egymástól függetlenül működő rádió. Ebben a Yarisban ugyanis benne hagyták a gyári, kazettás fejegységet, és alá helyeztek el egy utólagos bluetooth-os hifit, ám ahelyett, hogy a gyári hangszórók kábeleit kötötték volna bele, egy pár utólagos hangszórót tettek az első ülések alá. Ezen kívül sem az utastérben, sem a motortérben, sem pedig kívül nem találtam "kókányolást", minden rendeltetésszerűen működött. Hidegindításkor mintha némi vezérműlánc-hangja lett volna a motornak, de mire jobban meg tudtam volna hallgatni, már el is múlt, melegen pedig egy-két égéskimaradást tapasztaltam alacsony fordulaton. Kérdeztem a tulajdonost a vezérlés és a gyertyák cseréjéről, és mivel tudomása szerint egyik sem történt az autón a vásárlás óta, mindkettőt javasoltam. Ettől eltekintve viszont tökéletesen használható volt a 68 lóerős motorral is a mindösszesen 810 kilós Yaris, egyetlen futóműkoppanás vagy instabilitás nélkül abszolválta a tesztkört, amelyen egy rövid időre a 90-100 közötti országutazásba és a 135-140 km/órás autópályatempóba is belekóstoltam vele. Az előbbi természetesen még nem jelent problémát a Yarisnak, ellenben az utóbbi már igencsak szenvedősen sikerült.
Hirdetés
Praktikum terén azért vannak hiányérzeteim, a papíron minimum 255 literes, de annál jóval kisebbnek tűnő csomagtartó például állítható méretű, mivel a hátsó üléssor síneken csúszik. Éppen ezért választhatunk, hogy hátsó lábtérre vágyunk, vagy pedig korrekt raktérre, egyszerre a kettőnek nincs hely ebben a Yarisban. A hátsó üléseket 60:40 arányban előre is lehet dönteni, ám rengeteg helyet így sem kapunk, ahogy sík padlót sem: még az egy köbmétert sem éri el a maximális raktérkapacitás. Cserébe az utastere tényleg korrekt méretű, elöl jóval, hátul pedig egy kicsivel tágasabb, mint amire számítana az ember. Összességében településen belüli rohangászásra tökéletes ennyi praktikummal is. Ha ez a Yaris az én autóm lenne, akkor a már felsorolt karbantartásokon felül biztosan kicseréltetném, vagy legalább políroztatnám az első fényszóróit, mert azok eléggé bemattultak már, a többi, főként esztétikai hibájával viszont nem foglalkoznék. Hozzátartozik a sztorihoz, hogy a tulaj azért próbál vigyázni az autó még meglévő fényére: a szélvédőcserekor például egy a szélvédő menti kezdődő rozsdát is javítottak, ami után, hogy ne legyen látványos a javítás, a teljes tetőt is telibe fújták.

Igen, tényleg vannak horpadásai, és a lökhárítói is kiszürkültek, de ez a használati értékéből semmit sem vesz el: nem rohad, stabilan fut, jól húz, és nem is füstöl.

Íme tehát az újabb bizonyíték, hogy az igazán megbízható modellek - ha a létminimumot megkapják - örökké, meg még két napig tudnak menni. Éppen ezért nem tartom rossz vételnek ezt az autót, szerintem a tulaj és a fia tökéletes használt járművet találtak a célfelhasználásra. Mindent egybevéve még akár nagyobb vidéki városokban vagy Budapesten is el lehetne mozogni vele, első autónak egy legalább ilyen műszaki állapotú példányt nyugodtan merek javasolni, mert tényleg kicsi, de legalább könnyű vele parkolni, tényleg gyenge, de mivel négyhengeres, legalább egyenletesen jár és szép a hangja, és tényleg fapados, de legalább nem is kerül egy vagyonba, na meg persze tényleg nincs semmi, ami tönkremehet rajta. Mindenképp pozitív meglepetés volt számomra ez a kis Toyota, főleg az esztétikai állapotához képest. Te bevállalnád első autónak?
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.11.12. at 15:37
    Permalink

    És ha valaki nem engedhet meg magának ennél drágább/fiatalabb autót akkor mit csináljon?
    Ne legyen autója mert egy ilyennek sz*r a töréstesztje? …hagyjad már.
    Ennyi erővel ne járjon biciklivel sem mert egy Yaris elütheti, de gyalog sem, mert egy biciklis elsodorhatja…

      • 2021.11.12. at 19:22
        Permalink

        Miért is? A facelift előtti Yaris 2000-ben jobb pontszámokat kapott az EuroNcaptól mint a korabeli Fabia, a Corsa C, az Audi A2 vagy a 2003-as Fiesta. Még a 9N1-es Polotól is jobb volt a frontális teszten. Ezek nem veteránok hanem még keresett és használt hétköznapi autók ma is. A faceliftkor tovább erősítették a Yaris padlólemezét és A oszlopait, így egy 2003 utáni példány valószínűleg még jobban szerepelt volna. Nyilván egy kéttonnás suv ellen hátránnyal indul de az egy Astrát vagy A6-ot is elintézne.

        • 2021.11.13. at 08:33
          Permalink

          Fene tudja, releváns töréstesztet nem láttam még. (attól lehet még létezhet)
          Nekem az esti híradóban lévő “éles” tesztek (ezért elnézést, mert azokban a kocsikban emberek voltak) éppen elegendőek.
          15-20 éves vs 1-5 éves autók esetén általában a régebbiből ritkán szálnak ki élve.

    • 2021.11.13. at 09:16
      Permalink

      :* :)) :))
      A bicikliseket legszívesebben felrúgnám, mikor a zebrán átmeg a gyalogosok közt. Alig várom, hogy egy ilyen bátor bicajos betekerjen elém, azonnal fellököm!

  • 2021.11.13. at 09:10
    Permalink

    Sziasztok, Szép napot!
    Vennék is, de van már. Hála Istennek még csak 115000 körül van benne és ez 2005- ös, 1literes, automata. Eddigi legjobb, legmegbízhatóbb autónk, amit 75000 km-rel vettünk. Nem is értem miért adta el az Unokanővérem! 🙂 Mi soha nem fogjuk eladni. Minek? 🙂
    Ennyi
    Mindenkinek biztonságos autózást!

  • 2021.11.15. at 10:50
    Permalink

    Sziasztok!
    A tulaj fia vagyok, írok még pár infót.
    Ez nekem egy meglepi autó volt, én nem vettem volna meg a szélvédő, a sok km és a ‘gyenge’ motor miatt.
    Autópályán is megyek vele, ott hangos a kb. 3000-es fordulat miatt, és bár pontosan nem tudom, de eszik vagy 10 litert 100 km-en. Ehhez a használathoz nagyon kellene egy hatodik sebesség.
    Korábban mért átlag fogyasztás ‘nyugiban’ 6 liter.
    Egy ismerős azt mondta, hogy ennél kb. 110 km/h a határ és egyet kell értsek vele. Ennél nagyobb sebességnél erős az oldalsó szélhatás, főleg, amikor egy kamiont előz az ember. Lehet vele menni 130-cal, de fogni kell a kormányt, meg bátornak lenni. 🙂
    Szélvédő: valaki sok dolgot aggathatott a tükörre, mert onnan tört…
    Ha repedt, akkor meg ugye cserélni kell.
    Egyéb javítás volt még az izzókat kiszedni és az érintkezőket letakarítani.
    Rádió: A csere folyamatban van, ugyanis a két ajtóba rendelt hangszóró felfogatása nem egyezik az eredetivel (4, illetve 3 csavar), ezért pihennek az ülés alatt. (Kell egy fém alátét lapot gyártani.) A régi rádió a felette lévő lcd óra és hőmérséklet kijelzés miatt van még bekötve – ha jól emlékszem nem lehet szétválasztani a kettőt. Erre még rá van kötve a jobb oldali hangszóró, de mivel az antennát átdugtam, már csak kazettát lehet monóban hallgatni vele.
    Egy videóban láttam, hogy más is berakott egy modernebb autórádiót a beépített alá, ahol egyébként egy szemüvegtartó ? műanyag volt.
    Némi farigcsálással sikerült, de azt tudni kell, hogy nem feltétlenül erre tervezték ezt a nyílást.
    Egy viszonylag egyszerű, jobb kínai – somogyi / sal rendszer, új, kb. 30 ezer forint volt a rádió és a 4 db 3 utas hangszóró.
    A szélvédő alatti eredeti két hangszóró pereme szétmállott, de a bal ajtóban lévő jó állapotban van.
    Jelenleg ismert problémák a cikkben írtakon kívül pl. lengéscsillapító csere, illetve bár nem létszükséglet, a műszerfal kijelző izzóit meg kellene nézni vagy cserélni, mert pl. a tompított visszajelző nem világít, a távolsági meg nagyon halovány.
    A vezérműlánc és gyertya cserével még kell rá költeni 2-300 ezer forintot.
    Le kell kopogni, hogy legalább nem rozsdás.
    Üdv.

  • 2021.11.15. at 11:51
    Permalink

    “legfeljebb városban lehet vele dinamikusan közlekedni”
    Egy ismerősömtől annó kölcsönkaptam egy ilyen ezres Yarist, ki kellett vele rohannom Németországba, és ott óra szerint 186-al mentem autópályán. Ha nem látom, nem hiszem el.
    Nem emlékszem, hogy lejtő volt-e, meg hátszél, de szerintem csak simán el vannak az emberek puhulva. Mennek ezek, ha akarnak, csak pörgetni kell. Ahhoz vagyunk szokva, hogy a 3 literes dízel 1500-as fordulaton megy 160-al, akkor persze, hogy gyengének tűnik a 68 lóerő…

  • 2021.12.26. at 05:49
    Permalink

    Üdvözletem mindenkinek!
    Három éve használok egy színében és felszereltségében is azonos yarist.
    Első tulajdonostól vettem 312 ezer kilométerrel,most 370 ezer van benne és még mindig hibamentesen közlekedek vele.Ha a kötelező szervizeket megkapja és gondos a tulajdonosa,egy kis odafigyeléssel a kopó-forgó alkatrészek cseréjén kívül egyéb váratlan meghibásodása nem lesz.Mivel ezek az évjáratú,négyhengeres,ezres,1999-2002-ig gyártott toyoták legalább 20 évesek a rozsda megjelenhet a küszöb és a kerékjárati íveken valamint a teljes alvázon.A rozsdán már az utólagos alvázvédelem sem segít,ami pedig a karosszériajavítást és fényezést illeti a mai autójavító szakik munkadíját figyelembe véve ekkor már nem lesz gazdaságos a javítandó elemekkel és a rozsda ellen küzdeni.Sajnos az én autóm már itt tart…
    A cikkben leírtakhoz két fontos dolgot tennék hozzá.A következő csomagtartó funkció kimaradt a cikkből.A csomagtartó méretét a teljes hátsó üléssor előrehajtásának a lehetőségével közel 1 köbméterre lehet alakítani!!!
    A másik dolog egy toyotás szaki által javasolt maximum 150 ezer kilométerenkénti váltóolajcsere amit a gyári szervizinspekció sem tartalmaz és annak elmulasztása a váltó teljes tönkremenetelét okozhatja!!!
    Köszönöm.

Vélemény, hozzászólás?