Vészfékezve előzte be a Volvo a német prémiumautókat

ADAC teszt: fókuszban a vészfék-asszisztens

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre okosabbak az autók, köszönhetően például a vészfék-asszisztensnek is, ám a rendszerek közötti tudás-különbség még jelentős.

Bevett dolog, hogy idővel a drága luxusautókból „szivárognak le” a hétköznapi típusokba azok az extrák, amelyek innovatív módon fokozzák a kényelmet, vagy növelik a biztonságot – ha az utóbbinál maradunk, akkor az ABS vagy a légzsák vonatkozásában a Mercedes-Benz S-osztály említhető. Manapság a felsőbb kategóriákban egyre nagyobb teret nyernek a kvázi gondolkodó, előrelátó autók, amelyek hasznos berendezéseikkel figyelnek a sávváltásokra, haladás közben felügyelik a holtteret, aktív sebességtartójukkal elkerülik a ráfutásos baleseteket, és ha veszélyt érzékelnek, akkor különféle óvintézkedéssel felkészülnek a balesetre, a lehető legjobban védve az utasokat. De mindegyik rendszer egyformán jó, és nyugodtan rábízhatjuk magunkat? Erre voltak kíváncsiak a német autóklub, az ADAC szakemberei is, akik hat prémiummárka modelljének automatikus vészfék-asszisztensét tesztelték. Íme, a mezőny, ABC sorrendben: Audi A7 3.0 TFSI, BMW 530d Automata, Infiniti M37 S Premium, Mercedes-Benz CLS 350 CGI, Volkswagen Passat Variant 2.0 TFSI DSG, és Volvo V60 D5 AWD Geartronic.

Nos, kicsit előre lelőve a poént, a végelszámolás nem éppen márkahierarchia szerinti papírforma eredményt szült, ugyanis kiderült, hogy a legtöbb esetben a még drága extrának minősülő tartozékok működésének hatásossága között bizony komoly különbségek vannak. Az ADAC öt, egyformán 20 százalékos súlyozás alá vett főszempont alapján osztogatta a pontokat (német szokás szerint a legjobb az 1,0-es, a legrosszabb az 5,0-ös): ütközés lassan haladó, fékező, megálló és álló autóval, valamint figyelmeztető jelzések hatékonysága, és mindemellett külön bónusz, illetve levonás is járt – előbbi a fékasszisztensért és a követési távolság jelzéséért, utóbbi a felesleges közbeavatkozásért vagy téves riasztásért. A győztes pedig egyértelműen a Volvo lett. A svéd autó berendezésének egyik eleme, a City Safety valóban képes arra, hogy elkerülje a városi koccanásokat, és a többi vizsgált szituációkban az automata fékberendezés mindig jelentős sebességcsökkenést ért el, ami oroszlánrészt jelenthet egy-egy igazi baleset súlyosságának mérséklésében, akár életet mentve. A tesztelők dicsérték továbbá a Volvo figyelmeztető jelzéseit is, különösen a szélvédőn feltűnő formában villogó piros fényt, igaz, a táblázatból kitűnik, hogy az ADAC tesztpályán szintén jelentkezhetett az a téves riasztás, amit nekünk is volt szerencsénk megtapasztalni. Summa summarum, az elit hatos mezőnyből egyedül csak a V60 kapott maximális, azaz nagyon jó minősítést, köszönhetően a hatékony, és egyenletesen jó teljesítményt nyújtó balesetmegelőző rendszerének.

A németek közül az Audi és a Mercedes-Benz voltaképpen fej-fej mellett haladt a 2. és a 3. helyen, a négykarikás bajor egyedül a figyelmeztető jelzések vonatkozásában körözte le számottevően a csillagos sváb ellenfelét, ám az A7-esnél van egy drasztikus hiba: az álló járművet az elektronika gyakorlatilag nem érzékeli. A negyedikként végzett Volkswagen kicsit a se hús, se hal kategória, mert mindent érzékel ugyan, de a fékezés intenzitása, a lassulás mértéke nem elegendő, és az ADAC szerint egyedül csak a 30 km/h alatti vészfékezés említhető a Passat pozitívumaként. Ami viszont meglepő, hogy a BMW és az Infiniti került a sor végére. A probléma oka hasonló, mint a Volkswagennél, tehát automata vészfékezésnél az autók sajnos nem lassulnak eléggé - ezt a táblázat pontjai is tükrözik -, ráadásul az A7 után az 530d volt az, amelyik az álló járműre a legrosszabbul reagált. Az új típusnak számító Infiniti M-nek sem termett sok babér, de a németek kiemelték, hogy csak ebben található olyan gázpedál, amely a pedálerővel is próbálja kordában tartani a vezetőt – minél inkább lassítani szükséges, annál nagyobb erővel kell nyomni a gázt, annak érdekében, hogy a vezetőnek feltűnjön, rosszul cselekszik.

Végkövetkeztetésként levonható, hogy igazából mind a hat berendezés többet ér, mintha nem lennének, hiszen már egy apró figyelmeztetés is életet menthet. Azonban kimondható, nincs még itt az ideje, hogy teljes mértékben az autóra, a beépített kamerás, radaros és egyéb érzékelőkre bízzuk magunkat. A különféle berendezések igenis segíthetik a vezetőt a biztonságos közlekedésben, de egyelőre leginkább még a saját kezünkben van az életünk, és csak másodlagos vonalban következnek például az automata fékberendezések is, amely területen egyelőre a Volvo kínálja a legjobb komplex megoldást. Hogy mikor lesz ebből is olyan kötelezően előírt tartozék, mint amilyen hamarosan az ESP? Úgy véljük, a közeljövőben erre nem kerül sor, abban viszont biztosak lehetünk, hogy a jelen állapot nem az út végét, hanem az elejét jelenti a fejlesztésekben.
A teszt eredménye PDF formátumban ide kattintva letölthető
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?