A fejlesztése során CW170 néven kialakÃtott autó az 1991-es Ghia Focus tanulmánytól örökölte tÃpusnevét. Az 1996-ban a Ka kisautóval, majd a 98-as Cougar kupéval bevezetett New Edge dizájnt továbbvivÅ‘, Claude Lobo és John Doughty által megrajzolt Focus formáját többen is megosztónak találták, de zömében azért sikert arattak az élekkel határolt, mégis gömbölyű formák. Az elnevezéssel akadtak gondok, mivel az Escortot leváltó Focus nevet a Burda kiadó egyik magazinja is használta, de végül sikerült megoldani a helyzetet, és nem kellett külön nevet kitalálni a német piacra.
Az autó, vagyis a Ford egyik jelentÅ‘s technikai újÃtása volt a rugók, illetve a lengéscsillapÃtók funkcióit szétválasztó Control Blade hátsó futómű, mely nem más, mint a csatolt hosszanti lengÅ‘karos megoldás továbbfejlesztése. A Focus sikeréhez nagyban hozzájárult a karosszéria mozgását kontroll alatt tartó, zaj- és rezgéselnyelÅ‘ tulajdonságokkal bÃró, pontos kormányzást biztosÃtó precÃz futómű. Amennyire dicsérték futását, legalább annyi kritika érte utasterének olcsó hatású anyagai miatt, fÅ‘leg a Golf IV-eshez képest, ami azért jóval drágább volt, mint a Focus.
75 és 215 lóerÅ‘ közötti 1.4, 1.6, 1.8 és 2.0 literes benzinmotorokkal, valamint kétféle 1.8-as dÃzellel került piacra, utóbbiak teljesÃtménye 90 illetve 116 lóerÅ‘ volt, és BrazÃliában készült belÅ‘le etanollal is tankolható flex-verzió. A sorozat nagy részébe ötfokozatú kézi váltót szereltek, az ST170-es sportverzió hatos manuálissal érkezett, mÃg az 1.6-os és 2.0 literesek négyfokozatú automatával is rendelhetÅ‘k voltak. A négyajtós limuzinok nagy része Európában fut, a háromajtósokat nem árulták Japánban és Új-Zélandon, mÃg a kombiból kimaradtak a dél-amerikai, ausztrál és Japánt kivéve az ázsiai országok.
A Focus a Ford történetének egyik legsikeresebb modellje lett az Atlanti-óceán mindkét partján.
és 2004 között minden évben a világ legnagyobb darabszámban eladott tÃpusa volt, 1999-ben elnyerte az európai, 2000-ben pedig az amerikai Év Autója dÃjakat. ElÅ‘djével, az Escorttal ellentétben nem készült belÅ‘le dobozos változat, csak egy lefalazott hátsó ablakokkal szerelt, háromajtóson alapuló Van változat, ebbÅ‘l nálunk nem szaladgál túl sok. A Ford a kabrió lehetÅ‘ségét is kihagyta, de a második generációnál már figyeltek erre, s megjött a Focus CC. 2002-ben az 1-3 éves Focusok a németországi megbÃzhatósági felmérésekben hatalmas bravúrral maguk mögé utasÃtották a német és japán konkurenseket.