A KRESZ-félreértelmezéséért is bírság jár

Kreatív KRESZ-szabálykövetés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Valljuk be, a magyar közlekedők egy része elég kreatívan kezeli a közlekedési szabályokat.

Nem rég lehetett olvasni azt az olvasói levelet, melyben valaki leírta bánatát, hogy a piroson áthajtott, és a rendőrök megbüntették. A magyar közlekedési morálra jellemző, hogy a cikk végén lévő kérdésnél, hogy szívatás volt-e a 100 ezres bírság, a válaszadók mindössze két százaléka válaszolta azt, hogy nem. Tehát ez a két százalék gondolta úgy, hogy a piroson nem lehet áthajtani.
A levélíró képeket nem mellékelt írásához, pedig abból kiderült volna, hogy épp hol volt, amikor a lámpa sárgáról pirosra váltott. Ezeket a képeket egyébként egyszerre küldik a csekkel, illetve online meg lehet nézni a rendőrség honlapján.
Persze meg lehet engem kövezni, hogy a rendőrök pártján állok, de mint rendszeres közlekedő, látom, hogy a lámpák jelzéseit mennyire nem veszik figyelembe az autósok és sokszor a gyalogosok sem.
Az autósok kedvenc jelszava, hogy a kerékpárosok a pirosnál nem állnak meg. Tény, hogy ez nagyrészt valóban így van, ám egyszer álljon valaki egy kereszteződésben mondjuk két három lámpaválást megvárva, és nézze meg, hogy az autósok közül mennyien mennek át a sárgán (!). Mert rossz hír lesz ez sokaknak, de a KRESZ szerint a sárgán nem lehet áthajtani.
Bármilyen furcsa is, de csak a zöld jelzés jelenti a szabad jelzést. A szabály ugyanis a sárga jelzésre is a továbbhaladás tilalmát jelzi – mondja Pető Attila, KRESZ-oktató. Ebből az következik, hogy a sárga jelzést észlelve törekednünk kell arra, hogy meg tudjunk állni. És itt kezdődik a probléma – teszi hozzá Pető -, mert jóval gyorsabban megyünk a megengedett legnagyobb sebességnél.
Mert ahol 50-nel lehet menni, ott kicsit még rátesznek, és mennek hatvannal. Ahol 70-es korlátozás van, ott még 80-nál is sokan letúrják a másikat az útról. Így pedig valóban nehéz lesz a sárga jelzésre megállni.
Sokan talán nem is tudják, de a forgalomszervezési szabályozásban elő van írva, hogy hány másodpercig kell egy lámpának sárgán világítani. Ez lakott területen belül, ahol 50-nel lehet haladni, három másodperc, 70-es korlátozásnál pedig legalább 5 másodpercig sárga a lámpa.
Kisfilm, mely jól mutatja be azt, miként is kezelik a járművezetők a sárga, illetve a piros jelzést. Ha jól megnézik, legtöbbjük még gázt is ad, amikor látja, hogy „baj” van.

Ha valaki betartja a sebességhatárokat, akkor bizony meg tud állni a felvillanás után. Körülbelül 15-20 méter távolság az, ahonnan már nem tudunk megállni, és ezért is szerepel a KRESZ-ben az a mondat, hogy „amennyiben biztonságosan nem tudunk megállni, akkor még áthaladhatunk a sárga jelzésen”. Ebbe a mondatba kapaszkodnak bele sokan.
Soraimból úgy tűnhet, hogy védem a rendőröket, de ezt visszautasítom. Tény, hogy nem egy esetben valóban a pénzbehajtásra mennek a büntetéssel, de azért, mert valakit megbüntetnek amiatt, mert átment a piroson, elég nehéz megmagyarázni, hogy pénzbehajtás. Én például szívesen megnézném a levélíró járművéről készült képeket, és csak azután mondanám ki az ítéletet, hogy szívatás volt-e a 100 ezres büntetés.
Hogy mi lehetne a megoldás, annak érdekében, hogy az autósok jobban fel tudjanak készülni a lámpa sárgára váltására? Az egyik a már említett sebességhatár betartása (és e logika mentén, azaz a szabályok betartása mellett lehetne bevezethető a bizonyos helyeken, bizonyos autók és autósok számára felvetett magasabb sebességkorlát - a szerk.). A másik az a kiegészítő berendezés, ami pár vidéki városban már itthon is megtalálható, a lámpa mellett egy kiegészítő visszaszámláló mutatja, hogy még mennyi idő van hátra az adott jelzésből, így lassú, zsúfolt forgalomban is könnyen eldönthető lenne, hogy át lehet-e még érni a kereszteződésen. És az is megoldás lehetne, amit többek között Ausztriában is alkalmaznak, a villogó zöld. A lényeg azonos: a zöld jelzés végére, ha másból nem, a már jó ideje világításából készülni kell, hogy sárgára váltáskor biztonsággal meg lehessen állni s senki se kerüljön piros jelzéskor a kereszteződésbe, az ugyanis már valóban szabályszegésnek számít.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Természetesen piroson nem lehet átmenni !! Tehát ha csak csorog a sor pirosra biztonságosan meg lehet állni akármilyen közel van a lámpához. Természetesen így is előfordulhat hogy a kereszteződésben “ragad” valaki, de ez akkor is előfordulhat ha zöld jelzésnél indul és a sor megáll.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Akkor számoljunk egy kicsit:
    50 km/h = 14 m/s. Azaz 14 métert tesz meg az autó másodpercenként. A sárga 3 mp. Ezalatt – egyenletes 50 km/h-val – 3×14, azaz 42 métert teszel meg. A személyautó FÉKTÁVOLSÁGA (nem tévesztendő össze a fékúttal) kb. 32 méter (egyes rendőrségi adatok szerint 28 méter).
    Akárhogy csűrjük-csavarjuk, bizony meg lehet állni a sárga jelzésnél.
    A cikk címe szerintem nagyon találó. Az eddigi legtöbb kommentből is az derül ki, hogy legtöbben nem betartani akarják a szabályokat, hanem megmagyarázni, hogy miért nem lehet betartani. Nem vitatom, hogy jónéhány szabály már elavult, logikátlan. De ha baj történik, ezen szabályok alapján döntik el a felelősséget. Úgyhogy szerintem nem érdemes hazardírozni. Ráadásul ha én magam megszegek egy szabályt, mi alapján várom el a többi közlekedőtől, hogy ők ugyanazt betartsák? Így idővel anarchia lesz az utakon (is).
    További probléma, hogy idővel a KRESZ-ismeret is kopik. Legtöbben rutinból vezetnek, elfelejtik azokat a szabályokat, amikkel csak ritkán, vagy egyáltalán nem találkoznak. Mint ahogy az is tény, hogy az új szabályokat (vagy a változásokat) legtöbben nem követik, hiszen erre senki és semmi nem kényszeríti őket. Így néhány év alatt komoly ismeret-deficit alakul ki. Épp ezért hasznos lenne egy kötelező időszakos ismétlés vagy vizsga, mondjuk 3-5 évente. Azt hiszem, sokan búcsút inthetnének a jogsijuknak egy időre…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Na ezzel a hozzászólással tudok maximálisan azonosulni.
    Az a marha nagy igazság, hogy sokan NEM TUDNAK normálisan közlekedni, vezetni is csak úgy, ahogy, a KRESZ-t a szürkeállományuk pedig csak nyomokban tartalmazza. Sokkal könnyebb a rendszert hibáztatni, mint időt és energiát áldozni arra, hogy megtanuljanak KÖZLEKEDNI.
    Egyébként ha 50km/h-nál 3mp a sárga lámpa, akkor az messze nem azt jelenti, hogy 3mp alatt kell megállni! Lehet az a lámpa bőven piros, mikor megáll a vonal előtt az autóm. Ebből is látszik, hogy sokan még a minimális gondolkodásra se szánnak energiát. Akinek nem inge, ne vegye magára!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Szia! Ha rossz kiinduló adatokkal számolsz, akkor rossz végeredményre jutsz. Keress rá a neten a gépjármű vezetők átlagos reakció idejére (vagy ehhez hasonlóra) és számold újra! Ha valakinek 1-1.5 másodperc a reakció ideje, akkor az ne vezessen járművet, de még csak biciklire se üljön! 🙂

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Egyet értek. Túlzásba viszik a körforgalmak alkalmazását. Egy csomó helyen, főutakon 90-100-ról 20-30-ra kell lassítani, ahol alig-alig van kereszt forgalom. Van, ahol szükséges, de a legtöbb helyen csak spórolni akartak vele.
    Egyébként is: Felüljáró rulez! 😀

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ha a 30 tonnás kamionnal normálisan tartja a követési távolságot (erősen ajánlott!), akkor senkibe se fog bele szállni hátulról. Ha beleszáll, akkor az nem azért van, mert előtte megálltak a sárgánál.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ebben tévedsz. A Hungárián egy jó pár kereszteződés előtt kint van az 50-es tábla (pl. Kőbányainál), vagy feloldja a 70-et egy korábbi kereszteződés (pl. Stefánia). Ahol meg 70-el lehet menni, ott valóban hosszabb a sárga.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Nem jó! Ha csak csorog a sor, azon 40m-en lehet vagy 5-8 autó is egyszerre. Akkor az mind átmehet? 3 másodperc alatt kellene átmenniük, hisz annyi a sárga ideje.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Már bocs, de emlékeim szerint személygépjárművel lehet menni akár 70-el is, ahol ez megengedett pl Hungária krt – csak érdekes módon ott is ugyanannyi ideig van sárga… Akkor most számolj…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ebben csak 1 valami nem igaz:”És még a biztosító is fizet”
    Nekem volt egy elég komoly ilyen balesetem, a jobb hátsó sárvédőm úgy kinyílt mintha csak konzervnyitóval nyitották volna ki, és az egész csomagtartó megcsavarodott.(A kocsi jobb hátsó felébe csapódott ugyanis a másik)
    Egyértelműen a másik sofőr volt a hibás ,ezzel nem is volt gond.
    A gond azzal volt, hogy már elég öreg autóm van, és ha a kocsiban keletkezett kár meghaladja a kocsi értékének a 60% -át akkor “gazdaságossági totálkárosnak” minősül a kocsim, így a biztosítónak már nem kell kártalanítania engem.Hanem a biztosító kifizeti az általa meghatározott közvetlenül a baleset előtti értékét a kocsimnak levonja belőle azt az összeget amit a bontóban adnának a “roncs” ért és annyit kapok.
    Nekem a kárfelmérés szerint több mint 200% os kár keletkezett az autómban, szóval elég mélyen zsebbe kellett nyúlnom, hogy felélesszem kedvelt autómat…
    Más már régen leadta volna a bontóban…
    Ezt igazságtalannak tartom, ne a biztosító döntse már el, hogy érdemes e még megcsinálni a kocsim!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Amikor egy lámpa “épphogy pirosra vált sárgáról”, ugyanabban a pillanatban a keresztező forgalom lámpáján kigyullad a sárga a piros mellé. Ha valaki lendületből érkezik, és ő is csak “kicsit” nem várja meg, hogy a lámpája teljesen zöld legyen, keményen oldalba durrant. Hát akkor inkább hátulról, ott több anyag van mögöttem. És még a biztosító is fizet, mert nem én leszek a hunyó…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Egyébként nem tudom te az ország melyik részén élsz, de ahol én vagyok ott ha a “telesárgánál”megállok, legtöbbször a mögöttem levő olyan szinten közel áll meg a kocsimhoz, hogy látja a műszerfalam és ez az átlagautósokra is igaz, nem csak a pénzes emberekre…Ezzel tolerálja,hogy megállásra kényszerítem…
    Bár még csak 4 éve van meg a jogsim, de elég sokat vezetek napi szinten, szóval találkoztam már sok mindennel a közutakon.Valamint ezidő alatt még nem okoztam balesetet sőt, sokszor nekem köszönhette a többi sofőr, hogy megúszta a balesetet mert jól reagáltam, szóval köszi, de nem fáradok be az okmányirodába a jogsimmal;)

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    esetleg ha bonyolultan fogalmaztam, akkor neked már a zöldről sárgára váltásnál el kellene kezdened fékezned, nem a sárgáról pirosra váltásnál.. :))

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Erre nem tudok mit mondani…
    Neked kimarad az a rész mikor zöldről visszavált sárgára?És azon mész át, mert nem tudsz megállni?Mármint a sárgán.
    De nem , te azt nézed mikor vált pirosra, és ha nem tudsz megállni mikor pirosra vált akkor átmész.
    Elég sajátosan csinálod.Ugyanis ha a sárgánál nem tudsz megállni akkor mehetsz át a sárgán, nem mikor pirosra vált és nem tudsz megállni.
    Te simán megérdemled ha megbüntetnek.Sőt job lenne ha a jogsid önként bevinnéd egy Okmányirodába…
    Ezt én így le sem mertem volna írni :)))

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Erről a sárga piros dologról annyit, hogy sokkal veszélyesebb ha megállok, mintha megyek tovább.
    Persze a piros alatt azt a pirosat értem ami épphogy átváltott sárgáról…
    Érvem a következő:A lámpához közelítve én látom, hogy sárgáról már pirosra vált a lámpa, ha most én elkezdek fékezni a mögöttem levő úgy belémjön mint a sicc, mivel a mögöttem levő követési távolságot be nem tartó autós az én autómat figyeli inkább mintsem a lámpákat.
    Az ilyen piroson azért érdemesebb átmenni, mivel a kereszteződés többi lámpája nem abban a pillanatban vált zöldre amikor én pirosat kaptam, hanem kicsit később.Így van időm biztonságosan eltakarodnom abból a kereszteződésből.
    Én legalább is ezt biztonságosabbnak vélem mintha beleállnék a fékbe, mert sajnos már volt szerencsém megtapasztalni milyen érzés mikor hátulról nagy sebességgel a kocsimba csapódnak…
    Persze tudom, ha lefotóznak ,hogy piroson mentem át ezzel nem érvelhetek…
    Be kellene tartani a követési távolságot a forgalomban mindenkinek!
    Sokkal kevesebb ráfutásos baleset lenne!
    Érdekes módon, ha gyalogosan közlekedünk senki nem toporzékol közvetlenül mögöttem, már-már majdnem letaposva a cipősarkamat (ha mégis előfordulna, mokkával jutalmaznám), bezzeg autóval néha annyira rám másznak, hogy már a legkisebb fékezésemkor aggódva figyelem a visszapillantót…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Na így születnek a városi legendák. Ha tényleg van PÁV1-ed (vagy bármelyik), akkor pontosan tudnod kell, hogy ennek semmi köze a KRESZ ismeretekhez… Ez egy Pálya Alkalmassági Vizsga, ahol felmérik a reakcióidőt, megfigyelőkészséget és hasonlókat. De véletlenül sem a KRESZ tudást…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Több évtizede van jogsim, sokáig hivatásos sofőr is voltam. Jelenleg is napi rendszerességgel autózom, robogózok városban (megyeszékhely, nagy forgalom, lámpás többsávos körforgalmak stb). Velem is előfordult párszor, hogy átmentem a piroson. DE ez MINDIG a saját döntésem volt, és dönthettem volna úgy is, hogy megállok, és akkor meg is tudtam volna állni. A sárga és a piros jelzés nem terem a semmiből, ha van helyismereted, pontosan tudhatod, hogy mikor várható a lámpa váltása (pl. a gyalogosoké már villog), van időd felkészülni a megállásra, és van időd megállni vészfékezés nélkül is. Persze csak ha valóban meg akarsz állni. A többi csak rizsa, hogyan ne tartsuk be a szabályokat. 3 mp baromi hosszú idő, mindenki tudja, aki közlekedik. Sajnos a piroson áthajtók többsége NEM AKAR megállni. Aztán ha jön a csekk, fikázzák a rendszert, a rendőröket, a szabályokat. Minden és mindenki hülye, csak ők a vétlen áldozatok. Pedig csak be kell tartani a szabályokat. Ugyanis azért vannak.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Azért felhívnám a figyelmedet arra, hogy az általad említett 30 tonnás járműre nem vonatkozik a lakott területen belüli magasabb sebesség. Tehát attól, hogy az M3-as bevezetőn a 80-as táblánál 80-nal megy, attól az még szabálytalan. Mert ott ő továbbra is csak 50-nel mehet(ne).

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Sajnos Kecskeméten ahol van számláló az a pirosat számlája. Na ez semmit nem ér, mert aki eddig ‘beragadt’ , most is így jár. Aki meg ismeri a lámpák váltási periódusát az számláló nélkül is tudja mikor
    következik. Ha a zöldet számolná a berendezés sokkal jobb lenne. Sokat segítene ezen a nem tisztázott helyzeten. Ha a sárgánál megáll valaki beleszaladhatnak, ha átmegy megbüntethetik. Lehet, hogy annak van igaza aki szerint csak pénzbehajtá
    ra megy ki a játék ??

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    A villogó zöld nagyon jó ötlet de a mi törvényhozásunk a sarcokra épül és nem a segítségre.Meglehet állni a sárgánál ezt én is bizonyíthatom..Csak az a kérdés hogy a mögöttem érkező is megáll e ?

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Elárulom Neked, egy 30 tonnás teherautónak ugyanolyan a féktávja, mint egy átlagos személyautónak.
    Amúgy a többiben igazad van, a kiegészítő zöld eltünésre semmi nem figyelmeztet, csak vághátják a 100.000.

    Védje csak a cikk szerzője a rendőröket, ez a sárgán való áthajtás pénzlehúzás! Legyen mindenhol visszaszámláló vagy villogó zöld, de így, hogy semmi sincs, egyszercsak sárga, nem lehet belesetmentesen közlekedni, úgy is mondhatnám: “tiszta vicc”.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Milyen kocsinak van 27 méteres féktávja 50-ről? Mármint a tényleges, ebben nincs benne a reakcióidő.
    Csúszós úton meg lassabban megyünk, ahogy az elő is van írva.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Nem olvastam végig az összes hozzászólást, ezért elnézést kérek ha, valaki már javasolta a következőt:
    Legyen az aszfalton SÁRGA vonal!! Ha kívül vagy meg kell állnod ha belül áthajthatsz !
    A vonal, lámpától mért távolságát szerintem elég reálisan ki lehet számítani. A közlekedők is tudnák hogy az előtte lévő autó fékezni fog vagy továbbhajt.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Hahaha… Igazuk van, büntessék meg a piroson áthaladókat. DE! azért meg kéne nézni azt is, hogyan is vannak beállítva a lámpák… Bp nagy részén, ha a megengedettel mész, akkor NEM mindegyik kocsival tudsz időben megállni. (Esős, csúszós stb útról nem is beszélek)
    Amúgy a magyar morál… jönnétek ki Dél-Afrikába, este 8-9 után ha zöld a lámpa neked, akkor is jobb ha belassítasz, mert bármi jöhet keresztbe lassítás nélkül… Van hogy nappal is “Ritkán jön onnan autó, minek lassítsak” mentalitással 😛 🙂

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Azért a cikkírónak felhivom a figyelmét arra is, hogy nem csak személyautók közlekednek az utakon. Egy 30 tonnás kamionnak sokkal hosszabb a féktávolság, és hát ha az előtt befékez kényelmesen egy sárgafóbiás úrvezető, tuti hogy a kereszteződés közepén fogja találni magát. Másrészt kivánom, hogy utazzon egyszer autóbuszon, és álló utasként próbálja ki a sofőr szabálykövető magatartását egy sárga előtt. Nekem egyszer mondta autóbuszon az egyik rendszeresen utazó egyenruhás utasom, hogy a lámpa sárga volt. Legközelebb amikor utazott, megálltam a sárgánál. Többet nem kellett, maga kérte. Egy idős utas combnyaktörését könnyen a sofőrre terhelik, aztán fizethet amig él.
    Aztán nem ejtettünk szót a kiegészitő lámpás pirosról, honnan tudjam előre?
    Természetesen nem védeni akarom a lámpánál áthaladókat, de asárga az legyen sárga. Vidéken nem olyan katasztrofális a helyzet, de pesten azért meg is érdemlik hogy megbüntessék a járművezetőt. Sárgán átmentem, a visszapillantóba még legalább öt autó jött utánam. Az utolsó kettő tuti piroson! Ezeket kellene büntetni, nem sárgán áthaladókat. Ez oda fog vezetni, hogy rengeteg ráfutásos baleset lesz, mert mindenki másképp fog majd vélekedni a megállás fogalmáról.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Kedves Mátyási György

    Megosztom Önnel az én észrevételemet is, hátha hasznosnak tartja a többi olvasóval megosztani.

    A Kresz szabályok betartása a következő képpen alakul a gépjármű vezetők között.

    A Kresz figyelembevétele: 100% – ez az alap, amikor minden be van tartva.

    90%- buszvezetők
    80%-kamionsofőrök
    70%-kisebb teherautók
    60%- kisbuszok
    50% -személyautók
    40% -nagymotorok
    30%- kisebb motorok, robogók
    20%- külföldi rendszámú magyar autók
    10%-kerékpárosok

    A százalékos megosztásból látszik, ki mennyire tartja be a szabályokat. Persze ezen lehet vitázni, én így látom

    Tisztelettel: Nagy Attila

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Nem magyarázni kell, hanem egyszer megpróbálni. Sikerülni fog.

    Mész 50-nel. Felvillan a sárga, 1 mp a reakcióidő, utána két út áll előtted:
    1. Még átérsz 2 másodperc alatt
    2. Megállsz a lámpa előtt, amire van 4 (!) másodperced (egyenletes lassulást feltételezve). Az csak nem vészfék! 🙂

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    “Ha a lámpa sárgára vált, a gázpedál helyett a fékre kellene lépni.”
    Nem, ez tévedés. A cikk is írja máshol, hogy csak akkor, ha biztonságosan meg lehet állni. “Ebbe a mondatba kapaszkodnak bele sokan.”
    Nem, kedves uram, nem “belkapaszkodnak”, csupán helyesen értelmezik a KRESZ-t. Jól is néznénk ki, ha az ilyen cikkeket komolyan venné mindenki, és ettől kezdve ész nélkül a fékre lépne, ha meglátja a sárgát.
    Érdekes, hogy ennél veszélyesebb és tömegesebb jelenségek, mint pl. a magyar autópályákon “divatos” követési távolság, vagy a zebrák környéki autósbalkán nem ennyire zavaró a cikk írójának!
    Vajon miért?! Vannak tippjeim, de ez már hosszabb történet.
    Kíváncsi vagyok, megjelenik-e az írásom, ugyanis ez lakmuszként mutatja majd: a cikkíró büszkesége, vagy valóban a közlekedők biztonsága fontosabb-e számára…

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Köszi a jelzőt.

    Azért azt még elárulom, hogy ezzel az általad falusinak tartott mentalitással sem szállt belém eddig hátulról egy autó sem amiatt, mert megálltam a lámpánál. Olyan miatt már igen, hogy szirénázó mentőnél én megálltam, a mögöttem álló nem. Oylan miatt is jött belém autó hátulról, hogy állt a sor, a mellettünk lévő sor elindult, a mögöttem álló meg azt hitte, hogy a mi sorunk is. De olyan miatt, hogy lámpánál megálltam volna a sárgánál, soha. Na akkor erre varrjunk gombot:)

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Na Arni te vagy az észkombájn!!!Inkább feltartasz még 3-5 autót mögötted is mint hogy ígyekeznél elkerülni a dugók létrehozását. Ez egy falusi hétvégi sofőr mentalitás!!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Bizony nem eggyezek a cikkíróval. Bizony még ha 30-al is haladok és a vonal/zebra elött pár
    méterre kapcsol sárgára, ha fékezek is vagy a zebrán de valószínűbb hogy már azon túl a forgalmi sávban állok meg!!! És az jobb lenne???? Minden hülyeséget a “szakértők” “behoznak” külföldről mint a nappal bekapcsolt fényszórókat még az autópályákon is!!! de villogó zöldet, idő visszaszámlálót már nem!!!Mikor lépünk már be valóban az EU-ba???????????

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ha mindenki azt hangoztatja, hogy nem tud megálllni, akkor arra azért oda kellene figyelni, és nem előre ítélkezni. Vajon mi lehet az oka ennek? Elárulom: menj ki egy stopperral és mérd meg, hogy a sárga az valóban 3 mp, vagy 5 mp. És meg fogsz lepődni, ha 10 mérésből bizony 7-8 esetben nem azt méret, amit mérned kellene. Nagyon egyszerű az oka ezeknek a véleményeknek. A sárga fázis ideje sok esetben kevesebb. Közútkezelő, Vilati, stb. lehet kresni a felelőst, én sok sikert kívánok ehhez. Egyébként a visszaszámláló, vagy a villogó zöld mindenesetre jobb, mint a mai káosz. Először a fázis időket ellenőrizni, aztán ítélkezni, ha szabad javasolnom..

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Nagyon jól írtad. Itt mindenki eddig azt hangoztatta, hogy fizikailag hogyan nem tud megállni a sárgánál.
    Lehet, hogy csak én vagyok úgy vele, hogy ha ismerős úton megyek, akkor tudom, hogy körülbelül mikor várható, hogy egy lámpa váltani fog. Tehát már felkészülök rá, és nem agyatlan módon nyomom a gázt.
    Ha pedig ismeretlen helyen közlekedek, akkor eleve nem nyomom a már fent említett módon a gázpedált.
    Tehát lehet itt mindent megmagyarázni, és betarthatatlannak mondani egy szabályt, ettől függetlenül be lehet tartani.
    Csak épp figyelni kéne vezetés közben… Esetleg tudatosan vezetni?

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ezt a telezöldes baromságot hol tanitják ilyen formában? Jól néznénk ki, ha tényleg csak egyenként lehetne bemenni a kereszteződésbe. Zöldenként egy jármű, jó eseteben kettő……..a telezöld ugyanolyan zöld, mint a többi, csak a balra kanyarodó járműnek elsőbbségadási kötelezettsége lehet.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Bocsánat a mellék zöngé ért.Országunkban már egy jó nehány városunkban található olyan lámpa rendszer Ahol másod percekben jelzik a szabad és tilos lámpa idő tartalmát.És itt kevésbé szaladnak bele a tilosba.Bár ebben a kicsiny országban nem a meg előzésen van a hangsúly hanem a büntetésen Abból van a profit

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Mátyási György

    A telezöldnél mi a helyzet? H már bementem zöldön, de meg kell állnom, hogy elengedjem a szembejövőt vagy a gyalogost, aki szintén akkor ért oda, és közben pirosra vált a lámpa. Engem simán le tudnak fényképezni és megbüntetni!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Egy érdekes példa, amikor a pirosnál megálló bűnhődött:
    Barátommal 2 motorral mentünk. Én elöl a lámpa alá érve éppen láttam a sárgát. Ő utánam jött és meg is állt. A mögötte jövő mikrobusz gondolta még átfér és kitolta a kereszteződés közepéig. Csak az Isteni gondviselésen múlt, hogy karcolás nélkül megúszta! Azóta mielőtt a sárgánál a fékeznék, mindig belenézek a tükörbe!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    IGAZSÁG!
    Minden féle mentegetőzés helyet az élet minden területén az a célszerű, hogy ha jogkövető magatartást tanúsítunk, így nem kel magyarázkodunk, és a jogszabályokat nézőpontunk szerint értelmeznünk. A piros lámpa effektus azért nem egészen igaz mert a közlekedésben résztvevők nem robotok, más és más a reakció idejük, lehetne sorolni. Vegyük, példának a Budapesti közlekedésben résztvevők miképpen tartják be az 50 km/h sebesség korlátozási határt, hát sehogyan sem, miért vajon ezért nem mindenki notórius szabályszegő, hanem azért mert betarthatatlan. Olyan távolságra kellene a forgalomirányító lámpáktól kiegészítő lámpákat kihelyezni, ahol a biztonságos „zöld” lámpa jelzés időtartama alatt a lámpán megadott sebesség mellet szabályosan át lehet haladni és a zöld jelzés időtartama is kijelzésre kerülne. Nem tudom, hogy miért, de az autós társadalomban, az utóbbi időben az a meggyőződés alakult ki, hogy a rend őrei a szlogenűket komolyan veszik csak egy kicsit módosított formában „Vadászunk és büntetünk” Lehetőleg tartsuk be a közlekedési szabályokat, mert akkor nem kell, magyarázkodunk.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Semmi másról nem szól az egész csak pénzbehajtásról!!!! Velem ugyanis megtörtént a dolog, hogy autóbusszal fényképeztek le 157km/h sebességgel az M1 autópályán. Mivel volt rá bizonyítékom (tachograph), h
    gy nem hajtottam ennyivel, sőt nem is tud ennyit a jármű ,így természetesen megfellebbeztem. Természetesen másodfokon helybenhagyták az első fokon eljáró hatóság határozatát, figyelmen kívül hagyva mindenféle bizonyító iratot amit ré
    zükre elküldtem. Mi ez ha nem pénzbehajtás??? Aztán a történettel megkerestem a sajtót és ők is megkeresték a rendőrséget azzal, hogy mit szolnak a történethez? Természetesen nem akartak semmit nyilatkozni, hisz abból rettentő nagy csorb
    esne a mundér becsületén. Inkább saját hatáskörben indított új eljárásban visszavonta a határozatot, csak hogy tiszta maradjon a testület. Az indoklás viszont még mindig felháborítónak tartom, ami így szól és ebben is magukat védik
    ?s nem az állampolgárt: “megküldött menetíró-korong alapján nem bizonyítható egyértelműen, hogy a fent nevezett gépjárművel a szabályszegés megvalósult” .Holott ha már vizsgálódnak újra akkor szerintem ennek a mondatnak így kellett v
    lna hangzani: megküldött menetíró-korong alapján egyértelműen megállapítható, hogy a fent nevezett gépjárművel a szabályszegést nem követte el. Csak a rendőrségnek kicsit kellemetlen lenne elismerni a rosszul kalibrált trafipaxot. Én m
    g persze fizessek mert ők semmit nem hajlandók a fellebbezésben elfogadni.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ha az engedélyezett 50 km/h-s sebességgel közelítem meg a kereszteződést, akkor is előfordulhat olyan helyzet, hogy sárgára váltáskor csak “satufékkel” lehet megállni. És ezzel igencsak veszélyeztetem a saját és mögöttem jövő biztonságát. A fizika törvényszerűségével teljesen ellentmond a KRESZ ezen előírása.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Nekem már azon teljes mértékben elforr az agyam mikor állok a pirosnál, előttem ál 4-5 közlekedésben résztvevő. Látják,hogy piros-sárga van, zöld, és aztán nem indulna meg az istenért sem , hogy haladjon a forgalom, nem nem ő még bámészkodik és 1031-es fordulaton kidöcög a kereszteződésből, hogy a mögötte levő 13 autóból kb 2 tudjon átérni és megint várhat 1 percet mire megint zöld lesz. Na ilyenkor nálunk is csomóan átmennek a sárgán meg még a piroson is 1-2-en mert idegbajt kéne kapniuk,ha még egyszer végig kéne várni a sort. A legjobb, hogy a zöld kb 10 mp-ig ég ami idő alatt kb 1 busz megy át meg esetleg egy ügyes robogós. De elég sokszor van példa, hogy 2 busz meg 2 autó is átmegy persze ott már sok piroson. Kicsit rohadt szar nálunk az a kereszteződés de ebből is látszik, hogy vezetésen is kéne változtatni, mert azt észrevettem ,hogy a piros sárga nem elég figyelemfelkeltő az autós számára, hogy kuplung 1 és induljon a zöldnél.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Tisztelt Béluci ! Hogy külföldön súlyosabb büntetések vannak ? Mihez képest ? nem a jövedelmekből, a fizetésekből kellene kiindulni. A 30.000.Ft, vagy a 45.000- Ft nagyon brutál és csak felhergeli az embereket , “csak azért is ellenállás” hatása van . A rendőrségnek segíteni kellene a közlekedőket, – hiszen értünk vannak , nem ?? – nem piti, nevetséges, jelentéktelen indokkal kiszabni a 20-és 30.000.-Ft-os bírságokat ! Álságos, hazugságnak tartom az egészet ! Németországban 70 euró a sebesség túllépés Mennyi ott a minimálbér ? 1.500 Euró ? Londonban 60 font ( 18.000) a tilos parkolás ! / Angliában 1000 font a minimál bér . A 60 font annak az 1/16-od része ! Itt a minimálbér 1/16-od része mennyi is ? 5-6.000 -Ft . Itt nem a közlekedési morál javítása a cél . ezt minden gépjármű vezető tudja, hanem a pénzbehajtás – közkeletű szóval élve. Ezt a szót használja mindenki. Véletlenül ? Pedig van a szabálysértési törvényben egy “figyelmeztetés” szó is, nem csak bírság . Persze ez csak egy vélemény. harag nélkül .

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Csak azt nem értem, hogy miért kell betarthatatlan szabályokhoz igazodni ? Ha éppen a szemem sarkából látom meg a sárga lámpát ( eltelt már 1 mp !)és ha akkor “beradírozok”, bevágom a féket, akkor éppen ( mondjuk egy négy sávos úton ) a kereszteződés közepén fogok megállni , ahol szintén “haladóként ” fognak lefényképezni és küldhetik a csekket. Mindkét oldal tudja, hogy tele vagyunk betarthatatlan és méltánytalan szabályokkal és bírságokkal. Kinek jó ez ? Szerintem sokan tudják a választ ! Miért nem lehet a 3 mp-et 6-ra emelni ill. az 5 mp-et 10 -re ? Nem egyszerűbb lenne, minthogy stresszt okozni a vezetőknek vezetés közben ? Lehet ennél nagyobb balesetveszély ?

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Még egy kis infó:
    az előző számok új gumikra és száraz útra vonatkoznak.
    Száraz út:
    50 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 23.89 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 13.89, a fékút 10 méter.
    Vizes út:50 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 30.59 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 13.89, a fékút 16.7 méter.
    Jeges út:50 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 113.89 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 13.89, a fékút 100 méter.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Szóval az előttem leírtakhoz egy kis kiegészítés:
    Ha valaki 50Km/h sebességgel megy akkor a féktávolság nagyjából 23.89 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 13.89, a fékút 10 méter.
    Az 50Km/h sebesség 13,88m/s és ha ezzel számolok akkor 1másodperc és 72 tizedmásodperc kell ahhoz hogy (meglátom a sárga lámpát rálépek a fékre és megállok) a lámpáig, mindezt blokkfékkel. és úgy hogy hátulról belém jönnek.
    Amennyibe tényleg 3 másodperc a sárga lámpa idejének a beállítása így marad 1 másodperc és 28 tizedmásodperc arra hogy még elkerüljem a piros lámpát ez méterben 17,7m
    Tehát a lényeg: ha 41,59m-re vagyok a lámpától felvillan a sárga lámpa és én még 17,7m-nél többet teszek meg 50 Km/h sebességgel akkor esélyem nincs megállni a lámpáig, (ez egy normál sofőrnek menni szokott, tehát nem megy bele a pirosba.
    Viszont ha 23,89m-re vagyok a lámpától mikor felvillan a sárga lámpa akkor épp a lámpa vonalába fogok megállni blokkfékkel, (így hátulról belém jönnek)
    A sárga lámpa felvillanásának a pillanatába ha kevesebb mint 23,89m-re vagyok akkor az azt jelenti hogy a blokkfékkel is bele csúszok a kereszteződésbe ha meg akarok állni, tehát nekem jönnek hátulról is, és oldalról is.
    Itt az ésszerű döntés az hogy átmegy az ember a sárga lámpán, de a KRESZ szerint?? Inkább legyen tömegbaleset?? Át kellene kicsit gondolni a módosításokat ha ilyen irányba szeretné valaki módosítani a KRESZ-t

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    “Sokan talán nem is tudják, de a forgalomszervezési szabályozásban elő van írva, hogy hány másodpercig kell egy lámpának sárgán világítani. Ez lakott területen belül, ahol 50-nel lehet haladni, három másodperc, 70-es korlátozásnál pedig legalább 5 másodpercig sárga a lámpa.”

    A forgalomszervezési szabályozás nem publikus, de főleg nem terjesztik: a fizikai szabályok ismeretében könnyen megítélhető lenne. hogy milyen feltételek mellett kell megállni egy lámpás kereszteződésben.

    Szeretném, ha publikálnák ezeket a szabályokat, akár itt és most is – meg úgy általában, ne egy blogszerű cikkben kelljen a már korábban keresett adatokból egy morzsányit véletlenül felfedezni.

    50 km/óra = 13.9 méter/mp
    3 másodpercig sárga a lámpa: 1, de inkább 1,5 másodperc a reakcióidő (ebben benne van egy váratlanul keletkező figyelemelterelő esemény lekezelése is), marad a 3 másodperből 1,5: megindul a vezető lába a fékpedálon (feltételezzük, hogy egy zöld lámpás kereszteződésbe mindig a féken tartja a lábát? szerintem nem). Tehát marad 1 másodperc a megállásra.

    Mennyire életszerű a cikkíró részéről, hogy 1-1,5 mp alatt állítják meg a gépjárművezetők 50km-ről az autót?

    A bíróságok milyen lassulást tekintenek elfogadhatónak – és elvárandónak?

    Jó lenne végigjárni ezt a témát, a nyilvánosság előtt akár még referenciamunka is lehetne, mert egységesen ez nincs kidolgozva, kiszámolva, életszerűségi vizsgálatnak alávetve.

    Nekem kétségeim vannak az 50 km/ó – 3 másodperc sárga megfelelőségét illetően.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Ez a probléma igen egyszerűen megoldható lenne, pl Németországban a zöld jelzés villogni kezd,ez figyelmezteti a gépjármű vezetőket hogy rövidesen sárga lesz a lámpa és meg kell állni! Nem vissza számláló berendezést kell telepíteni sok hanem a meglévő lámpákba tized annyiért ezt a kis változtatást beépíteni!! Igaz ezért nem venne fel senki jó kis pénzt mert kitalál valami jó drága megoldást, és persze a rendőrök sem tudnának büntetni és kevesebb lenne az állam bevétele.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Fessenek fel egy sávot, amelyen kívül már tényleg meg kell állni ha sárgára vált a lámpa. Sávon belül viszont bármilyen sárga felvillanása esetén még biztonsággal és büntetésmentesen áthajthatok.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Körforgalom egy buziság, pláne az amelyik két sávos.Na az életveszélyesebb mint a sima.Mert ott még annyira sem tudják az emberek a KRESZ-t mint hogy a pirosnál meg kell állni.
    Egyszer mentem Budapestről Győr fele a régi 1-es uton, de a rávezető úton Budaörsnél 100 méterenként van körforgalom, vagy 20 db, ami értelmetlen, és forgalomlassító.
    Nincs semmi baj a sárga jelzésen áthaladással ha már nem tudunk biztonságosan megállni.A felvételen azért találtam kettő sárga jelzésen átmenést ami véleményes.Gondolok itt a csúszós útra.Egy modern autóval nem nehéz megállni (blokkolásgátló) de az én 28 éves Mazdám fékjei nem ilyen jók.
    Amúgy várnék olyan cikket is ami a szabálytalán kerékpárosokat, motorosokat, és gyalogosokat “szivatja”

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    béluci, szerintem KRESZ vizsgát nem kell tennem hisz nekem PÁV1-em van ami annyit tesz hogy megkülönböztetett jelzést használó autót vezethetek, és talán így ismerem a KRESZ-t. Igen, a más országok büntetéseivel tisztába vagyok hisz 3 évet vezettem le Londonba ahol minden útkereszteződés be van kamerázva. Ha rosszul vezetek miért nem kaptam egyetlen fotót sem a szabálytalan vezetésem miatt, a sárga jelzésen át lehet haladni az útkereszteződésen minden probléma nélkül. Még egyszer a sárga azt jelzi hogy a piros (tilos) jelzés fog következni, ha biztonságosan mások testi és anyagi biztonságát nem veszélyeztetem akkor meg kell állni, ha nem tudok akkor fékezés nélkül áthajtani. Most mivel ezen úgy módosítottak hogy a sárgán már nem haladhatok át, mert büntetnek érte nem marad más mint a blokkfék, hisz nem szeretek szabálytalankodni. Csak a KRESZ módosítás miatt összetört mögöttem haladó autósokat sajnálom. Össze fogtok törni. Pont emiatt van nagy terepjáróm, hogy a sok szabálytalankodó miatt ne én sérüljek. Még egyszer bocs a mögöttem haladóktól.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Azt tapasztaltam, és remélem ez nem csupán egyéni észrevétel, hogy szerencsére sok helyen a körforgalom veszi át a forgalomirányító lámpa szerepét. Nagyon ésszerű tendencia, csak így tovább, sokkal több körforgalmat!! Megszűnik az ilyen lehetetlen vitás “küszöb” helyzet, hogy “se kinn, se benn”. A megoldás anyagi hátteréről nem is beszélve. Egy lámpával irányított kereszteződés éves költsége sok tízmillió Ft.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    m.tompo, talán meg kellene gondolnia, hogy nem kellene-e kresz vizygát tennie, és gyakorolni a szabályos közlekedést.
    Ha annyira tájékozott, a más országot büntetési szokásaiban, talán tudja, hogy sokkal súlyosabb bűntetések is vannak.
    Az, hogy önnek terepjárója van, az még nem jelenti azt, hogy tud vezetni is.
    Szerintem

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    A baj a lámpák üzemelésével van. Érdekes módon nagyon sok környező országban villogó zölddel kezd a lámpaváltás. Nagyon jó. Szerintem senki nem megy át a piroson mert van idő lefékezni illetve átmenni a sárga váltás előtt. Át kellene programozni és ennyi.

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Átmenni a piroson 1 dolog,egyértelműen szabálytalan és büntetendő.Amit a rendőrség művel az viszont minden csak nem munka!A pénzbehajtásra nem moráljavításra szakosodott a rendőrség által kiszabott bírság mértéke a szívatás, kedves cikkíró és nem a piroslámpán való áthajtás legalizálását akarjuk 98%-ban….Aki ezt nem látja inkább menjen rendőrnek és ne itt irogasson!

  • 2017.10.31. at 12:16
    Permalink

    Európába sehol nem büntetnek a sárga lámpáér, csak nálunk, mert csak itt dolgoznak a haszonér a rendőrök. Másik országokba nincs elvárt büntetés stb. Sebaj én egy nagy terepjáróval szelem az utakat, ha gyorshajtáson kapnak akkor ügyesek mert mindig betartom a sebességhatárokat. A sárgán viszont probléma nélkül át szoktam menni, de ez csak eddig volt így, vigyázzazok mögöttem jövők, mostantól a sárgánál bele fogok satuzni a fékbe. Majd a vonogorogrol pedig lepiszkálom még azt is aki ezt kitalálta. Nem viccből nem büntetnek európa értelmes országaiba, a sárga a piros előjelzője, hogy tudjam piros lessz és azon már nem szabad átmenni. A sárgát semmi nem jelzi, de majd a blokkfék megteszi a hatását, remélem egyszer egy rendőrautót is le kell piszkálni a vonohorogról.

Vélemény, hozzászólás?