Határhelyzetben autóztunk a családbarát Fordokkal
Hazai menetpróba: Ford S-Max és Galaxy
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szűk egy évvel a nemzetközi bemutató után itthon, extrém körülmények között is kipróbálhattuk a Ford S-Maxot és a Galaxyt.
Az egyik oldal műgyantán, a másik oldal vizes aszfalton. A feladat: emelkedőn való elindulás. Nem nehéz eldönteni, hogy melyik az összkerekes, ugye?
Viszonylag hosszú időt kellett várni azoknak az olvasóknak, akik az S-Max nemzetközi menetpróba után eldöntötték, hogy ők bizony egy ilyen autóra beruháznak. Tíz hónap telt el azóta, a korai megrendelők pedig most kapják kézhez az első darabokat. Nekünk is volt szerencsénk néhány példányt megtekinteni és kipróbálni, ráadásul a modell a nagytesó Galaxyval karöltve érkezett meg hazánkba.
[BANNER type="1"]
Miben különbözik a két modell? Első ránézésre semmiben, főleg ha szemből nézzük. A ködlámpákat és a lámpatesteket kivéve valóban olyan, mint két tojás, egy laikus nem feltétlen fog különbséget tenni kettejük közt. Hátrafelé haladva viszont már szemmel látható a különbség. Az S-Max egy sportosabb, dinamikusabb formát képvisel, amelyet főként a fiatal családosok fognak preferálni, kivéve, ha a dizájnnál többet ér a belső méret és a csomagtér térfogata.
S-Max vagy Galaxy? Szemből nagyon hasonló a formavilág. Hogy melyik melyik? Érdemes a tetősínt keresni és az eltérő ködlámpákat. Hátul komolyabb a különbség, nem csak formára, űrtartalomra is. A nagyobb belterű, még hét üléssel is 300 literes, öttel 500 literes csomagteret adó Galaxy alapáron, az S-Max felárért hétüléses
Az S-Max második és a Galaxy harmadik generációja sok új technológiai újítást kapott. Az első leginkább új extra, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza más márkáknál is, az nem más, mint a négykerékhajtás. A Ford intelligens összkerékhajtása (iAWD) észrevétlenül kapcsol a kettő és a négykerékhajtás között. A rendszer 16 ezredmásodpercenként ellenőrzi a kerekek tapadását, és 0,1 másodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között. Teszi mindezt úgy, hogy szükség esetén akár az összes vonóerőt a hátsó kerekekhez irányítja. A rendszer felára egységesen 500 ezer forint.
Az S-Max és Galaxy is megkapta a hatfokozatú duplakuplungos váltót, amely kiválóan dolgozott együtt a 2,0 literes 180 lóerős TDCi dízellel
Említésre méltó extra még a vakításmentes távfény, amely maszkolással oldja meg, hogy a távolsági fény használata mellett a szembe, illetve előttünk haladók szemét ne bántsa a fényszórónk. Az intelligens sebességhatároló a táblafelismerő rendszerrel működik együtt. Használatával nem kell figyelnünk a sebességhatárok betartására, ezt ugyanis önműködően megteszi a rendszer helyettünk. Ha például közúton 90-nel haladunk és elérünk egy 70-es táblát, akkor az autó magától lelassít az adott útszakaszon megengedett 70 km/órás sebességre. Az adaptív kormány tempó függvényében változtatja az áttételt, amellyel még kezesebbé válnak a családi kedvencek. Az ütközésre figyelmeztető rendszert kiegészítették gyalogosfelismeréssel is, azaz ha elbambulnánk egy zebrán elénk kerülő gyalogosnál, akkor önmagától állóra fékez az elektronika.
Sok kényelmi és biztonsági extrát kaptak az új modellek. Közülük egyik az autó orrába épített kamera, amely a nehezen belátható kereszteződéseknél hasznos
Lássuk, mire volt képes a két újdonság a fizika határain mozogva. Ehhez a feladathoz a Hungaroringen található Groupama Tanpályára látogattunk, ahol egy egész délelőttön keresztül vallattuk a technikát, hogy megbizonyosodjunk, mennyivel jobb a összkerékhajtás a fronthajtásnál. Nem telt el sok idő, a különbségek azonnal kijöttek. A leglátványosabb a műgyantával borított emelkedőn tartott gyorsulási verseny volt, ahol egymás mellől indult egy elsőkerékhajtású és egy összkerékhajtású modell. Legrosszabb esetben is fele, de többnyire harmad annyi idő kellett az AWD hajtásnak a nagyjából 30 méteres csúszós emelkedő leküzdésében.
Mindkét autó csakis független teljes értékű üléseket ad, a középső sorban mindegyik ülés Isofix csatlakozós, a leghátsó ülések elektromosan hajthatók a csomagtér padlójába - a képeken a Galaxy utastere
A műgyantás kanyarban való stabilitása is érezhetően jobb volt a összkerekesnek. Rossz hír viszont, hogy a csapatni vágyók még kikapcsolt kipörgésgátlóval sem tudnak látványosan keresztbe csúszni, ilyenkor is orrtolósan viselkednek a Ford nagyméretű egyterűi. Egy családi autót elvégre nem ilyen célra kell használni, arra ott van a vadonatúj Focus RS, amely drift módot is kapott az ilyesfajta célokra. Kezelhetőség szempontjából mindkét modell a Fordtól megszokott színvonalat hozza. A futómű határozott, támogatja a tempós kanyarvételt, ugyanakkor nem kell arra számítani, hogy kirázza a belső szerveinket. A tesztelt 180 lóerős TDCi dízel a hatfokozatú duplakuplungos váltóval jól együttműködik, és megfelelő dinamikát nyújt a nagy méret és frontfelület ellenére is.
Trükkös szlalom: a műgyantát és vizes aszfaltot folyamatosan váltogatva hirtelen megváltozó tapadással kell számolni, ahol az AWD-vel szerelt modellek szintén stabilabbnak bizonyultak
Az előd S-Max és Galaxy modellek együttesen hatvan százalékát fedtek le a hazai nagyegyterű-eladásoknak. Az új modellekkel várhatóan ez a piaci előny megmarad, az új és innovatív extráknak köszönhetően ez akár még tovább is növekedhet. A félnapos villámpróba alatt nem sikerült különösebb hátrányát felfedezni a két modellnek, a hosszabb teszt során viszont alaposabb próba következik majd. Az S-Max ára a 160 lóerős, 1,5 literes turbós benzinessel 8,54 millióról indul, míg nagyobb társa, a Galaxy szintén ezzel a blokkal kerek 1 millióval kerül többe.
A rántópad hajtási rendszertől függetlenül meg tudta tréfálni a vezetőket. Itt már elsősorban a menetstabilizáló elektronikának és a guminak jut a főszerep


























Laci080-val egyetértve hozzáteszem, hogy ezeknek a korszakalkotó újításoknak a nagy részét szerintem már több korábbi autó is tudta. Az intelligens négykerék-hajtást a 2005-ös (11 éves!) Honda Legend (SH-AWD) biztosan.
A táblafelismerő rendszer már nem mai fejlesztés.Nekem a 2013-as Focusomban is van.Viszont ez a „felismeri és lefékezik az adott sebességre amit a tábla mutat” na ezt nem tartom túl jó ötletnek! Nekem sokszor előfordul pl M5 bevezetőn hogy a párhuzamos szervízúton 80 as táblát is felismeri úgy hogy én még ott szabályosan 130-al mehetek a pályán.Ott akkor mi lesz? Le fog fékezni a szabályos 130 ról 80 ra?A mögöttem lévő örülni fog hogy indokolatlanul fékezek! Ez az amikor megcsinálnak egy technikát de az még nem megbízható!