Kissé furcsa nevet kapott a Honda második teljesen villanyhajtású típusa. Az e:Ny1 persze magában hordozza az utalást a japán márka elektromos platformjára, de érdekes módon a legtöbben az angol anyone szóra következtetnek belőle, és ezt is használják rá, mert könnyebb kimondani, legalábbis az „ekettőspontenipszilonegynél” biztosan. Pedig lehetett volna e-HR-V is bár az tény, hogy egy picit mások a dimenziói.
[BANNER type="1"]
Az e:Ny1 ugyanis 4387 mm hosszú, 1790 mm széles és 1584 mm magas, ami azt jelenti, hogy 4,7 centivel hosszabb a HR-V-nél, ugyanakkor a tengelytávolsága 3 milliméterrel rövidebb, 2607 mm. Formailag azonban tényleg ikertesók. Az első fényszórók, a hátsó lámpák, a sziluett, a bújtatott hátsó kilincsek, minden egy az egyben HR-V, viszont elöl nincs hagyományos hűtőmaszk, helyette ott a töltőnyílás, amit a gombnyomásra nyíló fedél tár fel. Látványos különbség még az akkumulátorcsomag, hiszen az autó padlólemezén kapott helyet, még csak alá sem kell nézni, hogy észrevegyük. Ez egy kicsit el is csen a hasmagasságból, összesen 6 centit, amivel valószínűleg együtt lehet élni, mivel nem egy vérbeli terepjáróról van szó.
Belül a külső méreteit meghazudtoló tágasság fogad úgy elöl, mint hátul. Az elöl ülők ráadásul nagykanállal kapják a digitalizációt. A sofőr 10,2 colos képernyőnek örülhet, a középkonzolon pedig a függőlegesen álló 15,1 colos érintőképernyő uralja a teret. A multimédiás rendszerben könnyű barangolni, logikus az elrendezés, három szekcióra osztották. Viszont továbbra sem tartom jó ötletnek a klímakezelés totális digitalizációját, mert túl sok figyelmet követel a kijelző alsó részén.
Az anyaghasználat egyébként példás, nincsenek olcsó hatású részletek, a sok sötét felület komorságát kék díszcsík és kék varrások próbálják oldani. A háromküllős kormánykerék pedig kimondottan sportos érzést kelt. Ahogy már említettem, hátul parádés a lábtér, amihez megfelelő fejtér is társul, a panorámatető sem vesz el ebből. A csomagtérből viszont a kábelek már rabolnak helyet, mert nincs külön rekeszük, de azért az alapból 361 literes térfogat nem rossz, ráadásul 1,1 köbméteresre bővíthető.
[BANNER type="2"]
Az e:Ny1nem okoz nagy fejtörést a vásárlóknak, hiszen csak egyetlen hajtáslánccal kérhető. Az autó orrában dolgozó villanymotor 204 lóerős, legnagyobb nyomatéka pedig 310 Nm. Ez 7,6 másodperces 100-as sprinthez elég, és itt is érezni a villanyautókra jellemző azonnali nyomatékleadást, ami az ülésbe préseli az utasokat. A száguldásnak azonban 160 km/h-nál vége, ennyi az autó végsebessége. A lítium-ion akkucsomag pedig 68,8 kWh kapacitású, ami gyárilag 412 kilométeres hatótávot jelent. Így télvíz idején, fűtéssel, hóban-fagyban azonban épphogy elég volt 300 kilométerre a tárolt energia, ami nem rossz érték, de az e:Ny1 inkább a klasszikus városi, elővárosi életmódhoz ideális. Szerencsére 78 kilowattos töltést is tud az autó, amivel 10-ről 80 százalékra 45 perc alatt feltöltődik.
Futóműve is megegyezik a HR-V-nél látottal, tehát elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldást alkalmaztak a mérnökök. Vezetni is hasonló élmény, bár érezni az 1,7 tonnás tömeget, de a villanyautók között kimondottan „feszes” az e:Ny1. Értem ezalatt, hogy a kormányzása nem túl lagymatag, megfelelő mennyiségű visszajelzést, ad, a lengécsillapítás pedig nem lett túl lágy. Igaz, így azért rendesen érezni az úthibákat, cserébe nincs ijesztő dőlés a kanyarokban. A fronthajtású autó biztonság terén is mindent tud, ami manapság elvárható, adaptív tempomat, sávtartó, táblafelismerő és parkolóasszisztensek is elérhetők.
[BANNER type="3"]
Már csak az a kérdés mennyibe is kerül a Honda második villanyautója? Jelenleg 20 730 000 forint az alapára és nincsenek különböző felszereltségi szintek. Akad néhány csomag, amivel a külső módosítható, illetve 300 ezer forintba kerülnek a különböző fényezések, így feltornázható a végösszeg 21 millió forint fölé, de most 2,4 millió forintos kedvezményt ad a Honda az e:Ny1-re.
Árak
Tesztmodell alapára
20 730 000 Ft (2023.12.16.)
Tesztautó ára
21 279 000 Ft (2023.12.16.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
Méretek
Motor és váltó
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
Kapásból 27%-al rövidebb hatótáv mint a gyári.
Miért hazudik minden gyártó?
Kellemes, fogyasztható külső, egy átlagos méretű család számára belépő méretben, valószínűleg az elvárható megbízhatósággal és értéktartósággal. Lineáris gyorsítás, nyomatéktenger.
Ennek ellenére szerintem nem kell nagyon mélyen belegondolnunk, hogy hazánkban továbbra is zsákutca egy ilyen, vagy szinte bármilyen tisztán elektromos autó erőltetése. Sokkal fontosabbnak tartanám, hogy oktassák és népszerűsítsék a takarékos, előrelátó, sikkes közlekedést, a lendület helyes beosztását.