Friss és üde lett a konnektoros Mazda CX-60 is
Itt nem spóroltak! Mutatjuk, milyen az élet a kimaxolt CX-60-nal!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Takumi Plus felszereltség jelenleg a csúcsok csúcsa a Mazdánál. Nem kérdés: a külső több mint meggyőző, de mit rejt a belső? Máris mutatjuk!
Tetszik vagy sem, az újautó-piac az utóbbi időben egyre inkább kezd hasonlítani az okostelefonokéra. A különböző képernyők szinte napról napra nagyobb teret követelnek maguknak a műszerfalon, a szoftver egyes felmérések szerint ma már fontosabb a vásárlóknak, mint a motor. Éppen ezért, akár 2-3 éves modellek is súlyos hátrányban lehetnek a vadiúj megjelenésekkel szemben. Ugyanez a trend megfigyelhető a telefonok piacán is, bár ott egy készülék életciklusa össze sem hasonlítható egy személygépjárműével. Mindez csupán azért releváns a Mazda CX-60 kapcsán, mert ez a gyártó egyik utolsó modellje, amelynek fejlesztésekor még csak meg sem próbáltak lépést tartani a 15 vagy akár 16 colos kijelzőket kínáló konkurensekkel. Helyette sokkal nagyobb hangsúlyt kap a megjelenés, az ergonómia, illetve az „autószerűség”.
Tekintélyt parancsoló kecsesség
Szerencsére a Mazda nem vitte el bazári irányba a CX-60-at, még a Takumi Plus csomaggal sem. Robusztus, ugyanakkor nem hivalkodó, a lágy vonalak pedig némi kecsességet is adnak neki. Ráadásul a platform és a motor elhelyezése miatt jókora „premium gappel” találkozhatunk az első kerékjárati ív és az első ajtó között. Az elegáns benyomást tovább hivatottak erősíteni a króm díszbetétek is. Egyedül a hátsó traktusban estek át a ló túloldalára a kétszer két kipufogóvéggel, ezek ugyanis nem valódiak – azokat a lökhárító alá rejtették.
Prémium nappali – négy keréken
A Takumi Plus csomag mibenléte az utastérben nyer értelmet. A fehér bőrülésekből egyenesen árad az elegancia, amit tovább fokoz a világos árnyalatú faberakás, illetve a bézsbe hajló szövet a műszerfalon, valamint az ajtópaneleken. Fekete műanyaggal tényleg csak elvétve találkozni, főként a kezelőszervek környékén. A kormány ugyancsak sötét tónusú, karimája bőr burkolatot kap, a két szélén pedig valódi fizikai gombok, kifejezetten logikus elrendezésben.
A digitális műszeregység, illetve a multimédiás kijelző egyaránt 12,3 colos. Előbbi lehetne valamivel személyre szabhatóbb, de a leglényegesebb információkat így is megjeleníti. Utóbbi a vezetőüléstől viszonylag messze helyezkedik el. Ezen probléma megoldására szolgál a kartámasz fölött elhelyezett tekerő, amely némi akklimatizáció után könnyedén használható, viszont a tesztidőszak alatt nem tudtam vele teljesen megbarátkozni, így maradt a nyújtózkodás. Ennek tükrében külön örvendetes a klímapanel megléte, amelyet teljesen elkülönítettek a multimédiától.
A Takumi Plus fókusza elsősorban a kényelemben koncentrálódik. A fehér ülések nem csak elegánsak, de remekül tartanak, elöl pedig fűthetőek és szellőztethetőek is. A fullextrás változat privilégiuma a 360 fokos kamera, illetve a Bose audiorendszer is 12 hangszóróval. Utóbbi remek hangzást biztosít, minden tartományban kiválóan szólaltatja meg a zenéket, már az alapbeállítással is.
Hátul ugyancsak fűthető a két szélső ülés, a sötétített ablakok pedig némi magánszférát is biztosítanak. A térkínálat egyenesen fejedelmi, két termetesebb felnőtt akár hosszabb utakat is gond nélkül bevállalhat a második sorban. Ide is jut két USB Type-C aljzat, valamint egy konnektor is.
Mi hajtja?
A CX-60 a Mazda Large Product Group (LPG) platformjára épül. Az orrába hosszanti irányba kerül a 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor, amely önmagában 191 lóerőre és 261 newtonméterre képes. A villanyos rásegítéssel a rendszerteljesítmény 327 lóerőre és kerek 500 newtonméterre jön ki. A hajtásláncot 17,8 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátor teszi teljessé. Nyolcfokozatú automata váltó juttatja el az erőt a kerekekre (mivel AWD, így mind a négyre), amely kifejezetten kellemesen működik, nem rángat. Papíron ez az egyik valaha létezett legerősebb Mazda, viszont a potens hajtásláncnak több mint 2 tonnát kell mozgatnia, így egyáltalán nem érződik aszfaltszaggatónak a névlegesen jelentős teljesítmény, persze a CX-60 nem is erről szól.
A tesztidőszak alatt tisztán elektromos üzemmódban 67 kilométert sikerült kihozni a rendszerből városi környezetben. Mindent egybevetve a vegyes fogyasztás 7,77 l/ 100 kilométerre jött ki, vagyis szinte tökéletesen hozta a Mazda által ígértet (7,8 l/ 100 km).
Tényleg prémium menetkomfort?
Vezetési élmény szempontjából nehéz belekötni a CX-60-ba. Üzemmódtól függetlenül nyugodt társ az utakon, csupán padlógáznál búg fel a 2,5 literes blokk, akkor viszont kellő erőt szabadít az útra egy előzés kivitelezéséhez. Elöl dupla, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés található. Még a magyar utakon is egész tűrhetően viselkedik, ahogy az autó „attitűdjéből” sejthető, lágy hangolású futóművet pakoltak alá. A vezetéstámogatók is remekül végzik a feladatukat. Itt mindenképpen ki kell emelnem a 360 fokos kamerát, amely a Takumi Plus privilégiuma. Mondanom sem kell, jelentősen megkönnyíti az életet a közel 4,8 méteres SUV-val.
Mennyibe kerül?
Túl sok opció nincs, ha valaki a Takumi Plus csomagot választja a PHEV hajtáslánccal. Az autó alapára ez esetben 26 574 910 forint, amit a szürke fényezés dob meg 270 ezer forinttal. Ezt leszámítva viszont minden a pakk részét képezi – még a legtöbb helyen feláras panoráma napfénytető is.
Kinek lehet jó választás?
Ahogyan a Mazda némiképp külön utas az autóiparban, úgy a CX-60 is azoknak lehet remek alternatíva, akik vágynak a prémiumautók jelentette kényelemre, mégis, ilyen vagy olyan okból nem szeretnének német kocsiba ülni. Emellett a nyugati konkurensek árazását megnézve a japánok szabadidő-autója csak még vonzóbb lesz, persze a közel 27 millió forintos árcédulájával nem a népautó státuszra pályáz. A hajtáslánc kérdéskörét pedig jórészt az egyéni preferenciák fényében érdemes eldönteni, de a PHEV a napi ingázáshoz szinte biztosan elegendő hatótávot biztosít.
































